SSD val med en budget på 1.5-2k

Permalänk
Avstängd

SSD val med en budget på 1.5-2k

Så vad kan ni rekommendera? kommer köra en 2TB vanlig disk och W7 64bit kommer även köra CF eller SLI med ett gtx570+/hd6970+ eller mer

Kommer att köpa ett helt dator paket från Inet.se så det vore grymt om disken finns där

Vill ha bra prestanda till bra pris och vill inte ha något krångel. Jag vill inte hålla på och byta disken, vill att den ska hålla. Så är det någon som vet ett model på minst 120GB som är grymt så linka gärna

Har hört att OCZ och Corsair krånglar och att man ska köra på Intel, men intels prestande ligger bara på 3GHZ/200mb/s medans de andra ligger på 6ghz/500mb/s

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Antielefant

Skillnaden i upplevd prestanda är faktiskt försvinnande liten. Det man tjänar mest på är att SSD i princip har noll i söktider, och det har de oavsett vilken disk man väljer. Överföringshastigheten är egentligen enbart intressant vid stora läsningar från disken och det är något jag personligen sällan upplever att det ens sker.

Det sagt är det förstås omöjligt att påstå att en Intel 320 är lika snabb som exempelvis en Intel 510, men frågan huruvida man märker skillnaden tenderar jag att svara nej på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

vilken som helst, om du har sata 3 (Sandy bridge, AM3+?) ska du satsa på en sata 3 disk! annars är read/write speeden bara reklam för något som folk som inte sitter och flyttar filer hela dagarna / har en server inte har nån större användning av

Permalänk
Avstängd

Okej men om man tex köper en Intel 320 och installerar sina spel + operativsystem(W7) på den, Vad blir då skillnaden mellan en SSD och en vanlig hårdisk för 500kr/TB.

I tex uppstartning av datorn och instalationer av spel/ spela spelen?

Är det säkert att man knappt märker skillnad mellan en 320 och en 510 för på instruktionerna ser 510 dubbelt så snabb ut?

Kommer ju bara använda datorn enbart till gaming och surfa runt lite. Så äre värt att skaffa en SSD vill ju att allt ska flyta på rejält ändå

Här hitta jag en fin http://www.inet.se/artikel/4304293/intel-ssd-510-120gb som ska hålla vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel-321:

Så äre värt att skaffa en SSD vill ju att allt ska flyta på rejält

Det "flytet" man får i spel av SSDer är att laddningstider och liknande blir markant förtkortade.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köp en 320!

Har inga som helst problem med min 320. Starkt och varmt rekommenderad av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel-321:

Okej men om man tex köper en Intel 320 och installerar sina spel + operativsystem(W7) på den, Vad blir då skillnaden mellan en SSD och en vanlig hårdisk för 500kr/TB.

Datorn startas på ca halva tiden med min 320 120 GB jämfört med innan när jag hade en WD Black 1TB, Laddningstider i spel förkortas något helt otroligt (1TB disken tog mångdubbelt mer tid), du slipper att saker i spel renderas efter att du har kommit fram till dem när du har höga inställningar och färdas snabbt genom ett landskap (GTA IV, BFBC2 etc märks detta mycket i). Kan inte jämföra med någon annan SSD, men att skicka filer till och från disken begränsas ju ändå av vad det nu är du skickar till/från. Disken har aldrig krånglat.

Permalänk
Avstängd

Okej vad härligt att höra! frågan är då bara vilken man ska köra på? 510 eller 320?

För 120gb räcker nog gott och väl, och jag ska nog köra på intels för jag har bara hört gott om dom Till skillnad från de andra som inet säljer

Permalänk
Medlem

Vertex 2 funkar galant för mig

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Avstängd

Okej

Tycker ni att det är värt att lägga ca 15,000 kr på en ny dator? Varav -5k för jag ska sälja min gamla. Så 10k för en rejäl uppdatering

Permalänk
Medlem

inte haft några problem med mina corsairs, intel 320 kan ju krympa till 8mb vid strömavbrott

med andra ord INGA SSD'S ÄR FELFRIA! tekniken har funnits i handeln i drygt 3 år, ge den tid! mekaniska diskar har funnits sen stenåldern..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Joel-321:

Okej men om man tex köper en Intel 320 och installerar sina spel + operativsystem(W7) på den, Vad blir då skillnaden mellan en SSD och en vanlig hårdisk för 500kr/TB.

I tex uppstartning av datorn och instalationer av spel/ spela spelen?

Uppstarten av datorn kan jag inte uttala mig om, för det beror på så mycket mer än vilken disk det startas från. Starten av min dator tar ca 2 minuter - trots SSD - mycket då jag kör 12 inkopplade diskar vilket gör att alla fyra diskkontrollers samt USB-styrenheterna måste initialiseras och sökas.

Ja, alla tio SATA-portarna, inklusive eSATA-portarna, på mitt P8P67 Pro är upptagna.

Vad gäller spel etc är den största skillnaden att laddningstiderna förkortas, men det beror mycket på vilket spel det är också. Är det ett tungladdat spel typ Total War-spelen gör det stor skillnad, är det lättladdat typ Metro gör det ingen skillnad alls.

Citat:

Är det säkert att man knappt märker skillnad mellan en 320 och en 510 för på instruktionerna ser 510 dubbelt så snabb ut?

Kommer ju bara använda datorn enbart till gaming och surfa runt lite. Så äre värt att skaffa en SSD vill ju att allt ska flyta på rejält ändå

Ja.

Skrivet av Joel-321:

Okej

Tycker ni att det är värt att lägga ca 15,000 kr på en ny dator? Varav -5k för jag ska sälja min gamla. Så 10k för en rejäl uppdatering

Heh, jag är helt fel person att svara, bara mina hårddiskar och grafikkort kommer upp i 15.000:-, och jag har skärmar för tillsammans 10.000:-

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Hahahah okej vrf så många diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel-321:

Okej

Tycker ni att det är värt att lägga ca 15,000 kr på en ny dator? Varav -5k för jag ska sälja min gamla. Så 10k för en rejäl uppdatering

beror väl alldelles på vad du har för specs nu

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Joel-321:

Hahahah okej vrf så många diskar?

Massor av semesterfilm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Massor av semesterfilm.

Om man har skärmar för 10 lax så antar jag att streaming är ur frågan?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skillnaden i upplevd prestanda är faktiskt försvinnande liten. Det man tjänar mest på är att SSD i princip har noll i söktider, och det har de oavsett vilken disk man väljer. Överföringshastigheten är egentligen enbart intressant vid stora läsningar från disken och det är något jag personligen sällan upplever att det ens sker.

Det sagt är det förstås omöjligt att påstå att en Intel 320 är lika snabb som exempelvis en Intel 510, men frågan huruvida man märker skillnaden tenderar jag att svara nej på.

Så inte OCZ RevoDrive 3 X2 med 1 500 MB/s i läshastiget då

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Manneh:

Om man har skärmar för 10 lax så antar jag att streaming är ur frågan?

Skärmarna är för att kunna köra 3DVision Surround, det mesta i filmväg tittar jag pågenom en 46" 100 Hz LED via DLNA.

Skrivet av matnojje:

Så inte OCZ RevoDrive 3 X2 med 1 500 MB/s i läshastiget då

Då är det billigare att köpa 16 GB minne och köra 8 som RAM-disk - och RAM läser i vad, 3200 MB/s?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=827705

Min recension tillika rekommendation.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat in den disken, om jag uppfattat rätt så är det en helt ny disk? Vågar man köpa den utan att veta om det är några barnsjukdomar? Hade inte F-serien massor av problem?

Vilken disk är säkrast efter Intels diskar? Tycker 320 verkar lite slö´.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har kollat in den disken, om jag uppfattat rätt så är det en helt ny disk? Vågar man köpa den utan att veta om det är några barnsjukdomar? Hade inte F-serien massor av problem?

Vilken disk är säkrast efter Intels diskar? Tycker 320 verkar lite slö´.

Relativt ny, den är gjord med mindre/nyare tillverkningsteknik men baseras fortfarande på SF-1200 processorn, den kanske mest stabila i dagsläget (samma som Vertex 2 m.fl). Med senaste firmware (2.1), som kommer förinstallerad, finns nog ingen mer pålitlig disk för tillfället, påstås det och är även min erfarenhet.

Så här gjorde jag när jag valde disk: prisjakt.nu->ssd->högsta pris per GB <13kr->lägsta läshastighet >280MB/s->sorterade på lägsta pris och voila! I dagsläget finns en Vertex 2 överst på listan. Heller inget dåligt val men ett något "sämre" val än Vertex 2 E, som i sin tur kostar yttepytte mer.

Vertex 2 E och F115 är båda tillverkade med 25nm-NAND-kretsar, liksom Intel 320.

Crucial C300, om den kommer med senaste firmware är det bästa pris-/prestanda-/stabilitetsvalet.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Relativt ny, den är gjord med mindre/nyare tillverkningsteknik men baseras fortfarande på SF-1200 processorn, den kanske mest stabila i dagsläget (samma som Vertex 2 m.fl). Med senaste firmware (2.1), som kommer förinstallerad, finns nog ingen mer pålitlig disk för tillfället, påstås det och är även min erfarenhet.

Så här gjorde jag när jag valde disk: prisjakt.nu->ssd->högsta pris per GB <13kr->lägsta läshastighet >280MB/s->sorterade på lägsta pris och voila! I dagsläget finns en Vertex 2 överst på listan. Heller inget dåligt val men ett något "sämre" val än Vertex 2 E, som i sin tur kostar yttepytte mer.

Vertex 2 E och F115 är båda tillverkade med 25nm-NAND-kretsar, liksom Intel 320.

Crucial C300, om den kommer med senaste firmware är det bästa pris-/prestanda-/stabilitetsvalet.

Men har det inte varit en hel del problem med Vertex 2?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Men har det inte varit en hel del problem med Vertex 2?

Mjo.. Har för mig det också men att det var i början. Nya firmware har styrt undan problemen.

Jag är inte helt opartisk i min rekommendation av Corsair men jag har haft fyra SSDn av märket och den enda som strulat är Force GTn vilken inte Corsair helt kan beskyllas för.

Vertex 3, Force 3 och GT har samtliga haft en del knepigheter.

Om något så har samtliga (1st F60, 2 st F115) varit ytterst problemfria och konsekventa. Även gjort en firmware-uppdatering av min gamla F60 som gick precis så smidigt som beskrivet.

P.S. Inet använder F115 i sina Taurus Overkill Gamer-paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har kollat in den disken, om jag uppfattat rätt så är det en helt ny disk? Vågar man köpa den utan att veta om det är några barnsjukdomar? Hade inte F-serien massor av problem?

Vilken disk är säkrast efter Intels diskar? Tycker 320 verkar lite slö´.

Skrivet av MP-Jan:

Relativt ny, den är gjord med mindre/nyare tillverkningsteknik men baseras fortfarande på SF-1200 processorn, den kanske mest stabila i dagsläget (samma som Vertex 2 m.fl). Med senaste firmware (2.1), som kommer förinstallerad, finns nog ingen mer pålitlig disk för tillfället, påstås det och är även min erfarenhet.

Så här gjorde jag när jag valde disk: prisjakt.nu->ssd->högsta pris per GB <13kr->lägsta läshastighet >280MB/s->sorterade på lägsta pris och voila! I dagsläget finns en Vertex 2 överst på listan. Heller inget dåligt val men ett något "sämre" val än Vertex 2 E, som i sin tur kostar yttepytte mer.

Vertex 2 E och F115 är båda tillverkade med 25nm-NAND-kretsar, liksom Intel 320.

Crucial C300, om den kommer med senaste firmware är det bästa pris-/prestanda-/stabilitetsvalet.

Skrivet av Peterrrrr:

Men har det inte varit en hel del problem med Vertex 2?

Skrivet av MP-Jan:

Mjo.. Har för mig det också men att det var i början. Nya firmware har styrt undan problemen.

Jag är inte helt opartisk i min rekommendation av Corsair men jag har haft fyra SSDn av märket och den enda som strulat är Force GTn vilken inte Corsair helt kan beskyllas för.

Vertex 3, Force 3 och GT har samtliga haft en del knepigheter.

Om något så har samtliga (1st F60, 2 st F115) varit ytterst problemfria och konsekventa. Även gjort en firmware-uppdatering av min gamla F60 som gick precis så smidigt som beskrivet.

P.S. Inet använder F115 i sina Taurus Overkill Gamer-paket

F115 är prestandamässigt klart sämre än tidigare version (dvs F120). I och med övergången till 25nm nand så halverades antalet kretsar vilket gör att disken inte utnyttjar alla tillgängliga minneskanaler som tidigare. Sedan är fortfarande 320 den stabilaste disken (även med 8mb buggen som verkar vara en mycket marginell företeelse), det finns inga belägg för att hävda något annat. Tidigare statistik visar tydligt att intel är stabilast.

Står valet mellan Vertex 2 och Vertex 2E så är den utan E bättre av samma anledning som ovan med F115 och F120, utöver det så rymmer den inte 120gb utan 115gb (se tex på inet där det står "115GB IDEMA-kapacitet.". Och nej, det har inte att göra med hur windows räknar...

Vill man inte ha en inteldisk men ändå befinna sig i det lägre segmentet av returer så får det nog bli en crucial m4 eller c300, hyffsat billiga, bra returstatisk (c300) och snabbare än intel 320 (ungefär som intel 510).

Permalänk
Medlem

SweC gjorde en stor SSD-test för några veckor sedan. Själv är jag mest intresserad av Crucial M4. Köpes på Komplett.se.
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Permalänk

Har en vertex 3 maxiops.. 10 sec boot till login screen därefter runt 5sec för fullt användande av OS:et har dock bara det nödvändigaste installerat och bios på fast boot.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd över mitt köp av Crucial M4 128gb, så den rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

F115 är prestandamässigt klart sämre än tidigare version (dvs F120). I och med övergången till 25nm nand så halverades antalet kretsar vilket gör att disken inte utnyttjar alla tillgängliga minneskanaler som tidigare.

Så specarna på alla sidor stämmer inte? För enligt dem så har båda diskarna Läs 285 och skriv 275. Om det stämmer, hur mycket slöare är F115?aw

Skrivet av Frispel:

Vill man inte ha en inteldisk men ändå befinna sig i det lägre segmentet av returer så får det nog bli en crucial m4 eller c300, hyffsat billiga, bra returstatisk (c300) och snabbare än intel 320 (ungefär som intel 510).

M4 är väl den som ser mest intressant i såfall, men skriv var betydligt lägre än F115. Skulle vara intressant att se ett test på F115.

En annan fråga, hur många MB/s i skriv och läshastighet kan man komma upp med SATA-3(både med S-ATA-3 disk och S-ATA-6 disk)?
Mitt moderkort har bara S-ATA 3.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

F115 är prestandamässigt klart sämre än tidigare version (dvs F120). I och med övergången till 25nm nand så halverades antalet kretsar vilket gör att disken inte utnyttjar alla tillgängliga minneskanaler som tidigare. Sedan är fortfarande 320 den stabilaste disken (även med 8mb buggen som verkar vara en mycket marginell företeelse), det finns inga belägg för att hävda något annat. Tidigare statistik visar tydligt att intel är stabilast.

Står valet mellan Vertex 2 och Vertex 2E så är den utan E bättre av samma anledning som ovan med F115 och F120, utöver det så rymmer den inte 120gb utan 115gb (se tex på inet där det står "115GB IDEMA-kapacitet.". Och nej, det har inte att göra med hur windows räknar...

Vill man inte ha en inteldisk men ändå befinna sig i det lägre segmentet av returer så får det nog bli en crucial m4 eller c300, hyffsat billiga, bra returstatisk (c300) och snabbare än intel 320 (ungefär som intel 510).

Skrivet av Peterrrrr:

Så specarna på alla sidor stämmer inte? För enligt dem så har båda diskarna Läs 285 och skriv 275. Om det stämmer, hur mycket slöare är F115?aw

M4 är väl den som ser mest intressant i såfall, men skriv var betydligt lägre än F115. Skulle vara intressant att se ett test på F115.

En annan fråga, hur många MB/s i skriv och läshastighet kan man komma upp med SATA-3(både med S-ATA-3 disk och S-ATA-6 disk)?
Mitt moderkort har bara S-ATA 3.

Värdefull läsning för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Så specarna på alla sidor stämmer inte? För enligt dem så har båda diskarna Läs 285 och skriv 275. Om det stämmer, hur mycket slöare är F115?aw

M4 är väl den som ser mest intressant i såfall, men skriv var betydligt lägre än F115. Skulle vara intressant att se ett test på F115.

En annan fråga, hur många MB/s i skriv och läshastighet kan man komma upp med SATA-3(både med S-ATA-3 disk och S-ATA-6 disk)?
Mitt moderkort har bara S-ATA 3.

Specarna stämmer.

Det som är lite lurigt är att sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. De siffror som tillverkaren anger gäller för data som är lätt att komprimera (test med atto) och då presterar båda versionerna lika bra. Det är när man använder data som inte går att komprimera som det blir skillnad, F115 presterar då sämre än den tidigare F120. Hur mycket det slår igenom vid användning beror således på hur bra den data man skriver/läser går att komrpimera. Normalt går program/os att komprimera rätt bra så skillnaden bör inte bli så stor, men det finns ingen anledning att köra på F115 så länge den inte är klart billigare då den har lägre sämsta prestanda än F120. Sedan så skiljer det 5gb lagringsutrymme också, inte att förakta

Edit: Skulle tro att de siffror som Corsair Force är specade till är max för sata 3gbit/s.

Skrivet av MP-Jan:

Värdefull läsning för er.

Kontrar med denna:

http://www.tomshardware.com/reviews/ocz-vertex-2-25nm-ssd,286...