Permalänk
Medlem

Ny skärm - helt clueless

Tja, så jag är eventuellt ute efter en ny skärm och jag har noll koll så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få

Budget: 2 000 - 2 500
Används till: Spel & Film
Nuvarande skärm: HP W2207
Önskad storlek: 22-24"
Andra krav: USB portar på skärmen

Jag tror inte jag är särskilt känslig för ghostning, aldrig noterat någonting på min nuvarande HP skärm och jag har varit nöjd med färgerna.

Spel jag spelar och antagligen kommer spela
Dragon age 2, league of legends, DoTA 2, Counter strike: GO, Natural Selection 2, Battlefield BC2, Battlefield 3

3D är inget krav, men jag hade hade inte tackat nej om det finns en BRA skärm för priset, sitter på 2x Geforce 460 så jag skulle väll klara en del titlar i 3D

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Förlåt om ja frågar..men varför USB på skärmen? Det tar bort gaaaaaanska många bra och snabba alternativ.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Förlåt om ja frågar..men varför USB på skärmen? Det tar bort gaaaaaanska många bra och snabba alternativ.

Jasså?

Det är väl mycket av bekvämlighetsskäl samt logistik men det går väl att tumma på om det är en riktigt kanon skärm

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Om du kan klara dig utan usb i skärmen vilket ja tror bli svårt att få en bra skärm med för det priset så kan jag varmt rekommendera denna skärm http://www.inet.se/artikel/2204705/samsung-tft-24-s24a350h-le... Alternativt denna om du känner att du klarar att gå upp några hundringar i pris. http://www.inet.se/artikel/2204706/samsung-tft-27-s27a350h-le...

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

Håller med Flawwoo, Samsung´s skärmar e bra + vackra att se på. Sitter själv på denna som jag e nöjd med http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/bildskarmar/23-26/lg... .

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna http://www.dustinhome.se/dell-u2311h-ultrasharp-23-wide-tft-b...

Köp ingen TN skärm som de andra tipsar om.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Är det inte risk med ghostning på IPS paneler? och är inte 16:9 ratio lite smått irriterande med saker som försvinner från sidorna?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Skulle säga att allt beror vad du ska ha den till. Visst har Chris W rätt att Tn är i vissa avseenden sämre, men lika mycket talar för.
Du ska spela, välj en snabb, 2ms eller 5ms. Nästan alla har faktiskt en Tn-skärm.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Haha får sån ångest

"Köp IPS"
"Nej köp TN om du ska spela"
"Men IPS går grymt att spela på"
"GHOSTNING"

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Permalänk
Avstängd

En central fråga är om du bryr dig om bilden är blank eller matt eftersom W2207 är blank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

En central fråga är om du bryr dig om bilden är blank eller matt eftersom W2207 är blank.

Spelar nog ingen roll, som sagt har blank skärm nu och det enbart tackvare de bra färgerna man fick, inte stört mig nämnvärt på reflektioner

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av broombringer:

Jupp, håller med, ÄLSKAR mina. Designen är en smaksak, men gud vad sköna de är, särskilt efter en kalibrering så är de riktigt behagliga för både surf och spel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Jupp, håller med, ÄLSKAR mina. Designen är en smaksak, men gud vad sköna de är, särskilt efter en kalibrering så är de riktigt behagliga för både surf och spel.

http://img841.imageshack.us/img841/9355/imag0369m.jpg

Ser schysst ut men varför har du inte blått streck på mittenskärmen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kol:

Ser schysst ut men varför har du inte blått streck på mittenskärmen?

Tackar

Det är lösa lister som man kan ta av/klistra på. Köpte några demo skärmar (med tre MVA så är det en god idé att spara några kronor om man kan) och fick med 2 blå, 2röda och 2 gråa. Så kunde lämnat det svart, men tyckte det såg juste ut med markering på "mainscreen".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Jupp, håller med, ÄLSKAR mina. Designen är en smaksak, men gud vad sköna de är, särskilt efter en kalibrering så är de riktigt behagliga för både surf och spel.

http://img841.imageshack.us/img841/9355/imag0369m.jpg

Ser riktigt fint ut!

Enkelt att kalibrera skärmarna?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av broombringer:

Ser riktigt fint ut!

Enkelt att kalibrera skärmarna?

Tackar

Lånade en dongel av en kompis (en OK dongel går på ca 1000kr), sugkoppar på skärmen och sedan lite mjukvara = klart. Hur enkelt som helst

Det var en Pantone Huey som jag använde.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Är det inte risk med ghostning på IPS paneler? och är inte 16:9 ratio lite smått irriterande med saker som försvinner från sidorna?

Jo, 16:9 är irriterande på en datorskärm.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bengt-re:

Jo, 16:9 är irriterande på en datorskärm.

Smaksak, jag har inga problem med 16:9. Dock hade jag föredragit 16:10, men med den tradeoff i pris och funktion som gäller de flesta 16:10 skärmar på marknaden valde jag heldre bort de sista 120pixlarna i botten för att få feta skärmar till bra pris.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoCc:

Är det inte risk med ghostning på IPS paneler? och är inte 16:9 ratio lite smått irriterande med saker som försvinner från sidorna?

16:9 är bättre för spel eftersom spelen görs för det bildformatet.

I spel förlorar du i regel antingen synfält eller får svarta kanter uppe och nere med 16:10.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

För arbete gäller det att ha så hög upplösning som möjligt och har inte med bildformatet att göra.

1920x1080 (16:9) är bättre för arbete än 1680x1050 (16:10)
1920x1200 (16:10) är bättre för arbete än 1920x1080 (16:9)

P.S. Ja, det finns risk för ghosting med IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Är det inte risk med ghostning på IPS paneler? och är inte 16:9 ratio lite smått irriterande med saker som försvinner från sidorna?

Jag har en 16:9 IPS (U2711) och upplever inga av dom problemen. Har du budget och inte måste ha 120 Hz titta på en IPS.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, håller med, ÄLSKAR mina. Designen är en smaksak, men gud vad sköna de är, särskilt efter en kalibrering så är de riktigt behagliga för både surf och spel.

http://img841.imageshack.us/img841/9355/imag0369m.jpg

Vad kan du säga mer om dina skärmar. plus och minus!! Lite intresant om man är i tagen att köpa en skärm. Är det störigt att man bara kan tilta dom och inte höja upp och ner? Eller är det andra saker? Masn kan bara avläsa en vis del på specifikationerna och vad testpersoner säger men det är lite mer intresant vad personer som har och provat på ett tag säger..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NightFred:

Vad kan du säga mer om dina skärmar. plus och minus!! Lite intresant om man är i tagen att köpa en skärm. Är det störigt att man bara kan tilta dom och inte höja upp och ner? Eller är det andra saker? Masn kan bara avläsa en vis del på specifikationerna och vad testpersoner säger men det är lite mer intresant vad personer som har och provat på ett tag säger..

+/- Designen är en smaksak, men gör sig rätt bra när man kör flera skärmar.
- Foten är ingen höjdare, önskar de hade standard eller deluxe Eizo-fot på de skärmarna men icke... Dessa skall upp på någon form av treipel-monitor stand så småningom. Testat en innan, men den var ingen höjdare (sviktade på ytterskärmarna).

När jag kör multiskärm så skall de inte tiltas fram och bak, så det spelar ingen roll för mig. Men med den justa betrakningsvinkeln så är det OK att se på den från lite snett uppifrån utan att det ser konstigt ut. Men absolut är foten den största failen på skärmen.

En liten irritation men ingen big deal är att man inte kan komma in i skärmens menyer med knappar på skärmen, utan det är via fjärrkontrollen eller via medföljande mjukvara för att finjustera inställningarna och kalibrera.

ALLT annat är bra till suveränt. Ingen ghosting vad jag kan se, skön skärpa och färger, flera olika presetes och custom profiler på hur det skall se ut. Automatisk ljusstyrka baserat på ljuset i rummet (kan stängas av).

För ~2000 kr så kan jag inte annat än jätte-rekommendera den. Om man dessutom kör någon annan upphängning (standard VESA100) så är det bara att tuta och köra.

Enda alternativet till denna är DELL IPS'n. Den är helt OK men har inte lika bra svärta och är lite slöare (kan ana ghosting) i det prissegmentet. (EDIT: Om man absolut inte MÅSTE ha 120Hz det vill säga, men få som behöver det).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

+/- Designen är en smaksak, men gör sig rätt bra när man kör flera skärmar.
- Foten är ingen höjdare, önskar de hade standard eller deluxe Eizo-fot på de skärmarna men icke... Dessa skall upp på någon form av treipel-monitor stand så småningom. Testat en innan, men den var ingen höjdare (sviktade på ytterskärmarna).

När jag kör multiskärm så skall de inte tiltas fram och bak, så det spelar ingen roll för mig. Men med den justa betrakningsvinkeln så är det OK att se på den från lite snett uppifrån utan att det ser konstigt ut. Men absolut är foten den största failen på skärmen.

En liten irritation men ingen big deal är att man inte kan komma in i skärmens menyer med knappar på skärmen, utan det är via fjärrkontrollen eller via medföljande mjukvara för att finjustera inställningarna och kalibrera.

ALLT annat är bra till suveränt. Ingen ghosting vad jag kan se, skön skärpa och färger, flera olika presetes och custom profiler på hur det skall se ut. Automatisk ljusstyrka baserat på ljuset i rummet (kan stängas av).

För ~2000 kr så kan jag inte annat än jätte-rekommendera den. Om man dessutom kör någon annan upphängning (standard VESA100) så är det bara att tuta och köra.

Enda alternativet till denna är DELL IPS'n. Den är helt OK men har inte lika bra svärta och är lite slöare (kan ana ghosting) i det prissegmentet. (EDIT: Om man absolut inte MÅSTE ha 120Hz det vill säga, men få som behöver det).

Tack för svaret. Det svarade på en del av dom saker man undrar över för mig i alla fall.. Personligen inte ute efter en spel skärm utan mer en bild/film/surf skärm men som man kan njuta lite bilspel på också.. Är numer för " gammal " för att sitta uppe och spela nätterna igenom men man får ju ibland ett infall och då vill man ju inte bli ledsen när man spelar. Funderar på U2311/U2412 eller den som du sitter på. Har du haft en UXXXX-serie?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NightFred:

Tack för svaret. Det svarade på en del av dom saker man undrar över för mig i alla fall.. Personligen inte ute efter en spel skärm utan mer en bild/film/surf skärm men som man kan njuta lite bilspel på också.. Är numer för " gammal " för att sitta uppe och spela nätterna igenom men man får ju ibland ett infall och då vill man ju inte bli ledsen när man spelar. Funderar på U2311/U2412 eller den som du sitter på. Har du haft en UXXXX-serie?

Inte ägt själv, pillat lite på en kompis skärm, verkar helt OK. Men var faktiskt inte helt imponerad om jag skall vara ärlig. Kan vara att hans inte var kalibrerad, men det var inte så bra betrakningsvinklar som jag hade hoppats och tyckte den var lite ljussvag. Har inga belägg för det, men det var känslan jag fick i alla fall.

Detta var innan mitt inköp av Eizon och funderade själv på vilka skärmar jag skall köpa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung TFT 24" S24A350H LED. Jag funderade starkt på Eizon och var inne på den, men min kära sambo sa "Du släpar inte in den fula saken i vårt hem", och jag måste hålla med, det ser ut som en tjock TV från 90 talet fast platt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Bra köp...punkt slut.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

"Du släpar inte in den fula saken i vårt hem"

Haha!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Rekommenderar denna http://www.dustinhome.se/dell-u2311h-ultrasharp-23-wide-tft-b...

Köp ingen TN skärm som de andra tipsar om.

Måste hålla med där. Skaffa absolut INTE en TN skärm vad du än gör.

Samma skräm finns även på Inet, fast utan kampanjpris. http://www.inet.se/artikel/2205879/dell-ultrasharp-23-u2311h-...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841