Permalänk

Snyggt! Som nämnts ovan blir man ju lite avis
Får man fråga vad du kör för tjänster på maskinerna?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända grejjer Om jag inte är totalt förvirrad tror jag det kan finnas några backar med disk som suttit i HP's bladservrar hos en av mina tidigare kunder. Kan kolla om det är något av intresse. Skänkes eller bytes mot "pervers" hårdvara.

Har själv lite prylar som bara står och skräpar just nu som jag funderar på att göra mig av med. Men det känns lite surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Snyggt! Som nämnts ovan blir man ju lite avis
Får man fråga vad du kör för tjänster på maskinerna?

Tackar! Haha, bara att börja själv! Just nu finns det inget på dem, diskarna är ganska nyligen rensade, dock har jag en Ubuntu dist installerad på DL585 G2, som då autostartar folding@home.

På hemmaservern kör jag Windows Home Server, har alla mina filer, musik, filmer med mera på den. Jag virtualiserar även en Ubuntu dist på den, enbart för att köra irssi (irc-klient) över ssh remote. Hemmaservern kör också min hemsida och alla dess undersidor åt mig.

Så, så ser det ut idag.

Skrivet av rmd:

Nu börjar det hända grejjer Om jag inte är totalt förvirrad tror jag det kan finnas några backar med disk som suttit i HP's bladservrar hos en av mina tidigare kunder. Kan kolla om det är något av intresse. Skänkes eller bytes mot "pervers" hårdvara.

Har själv lite prylar som bara står och skräpar just nu som jag funderar på att göra mig av med. Men det känns lite surt

Oja Jamen se där ja, vad är det för storlekar isf? Är SUN maskiner perverst nog? Du kan ju lista upp och ta lite kort och PM mig vet jag! Synd att du inte bor närmre bara.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Fy fan va brutalt att ha hemma.. ÄLSKAR DE!! 5p

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Du vill inte sälja din ena Opteron server med 16GB ram? har varit ut efter en server att ha stående här hemma nu som både lager, näverks switch samt spel server

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Vad ska du använda allt till?

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Fy fan va brutalt att ha hemma.. ÄLSKAR DE!! 5p

Haha, tack!

Skrivet av xfmimd:

Du vill inte sälja din ena Opteron server med 16GB ram? har varit ut efter en server att ha stående här hemma nu som både lager, näverks switch samt spel server

De två maskinerna håller jag mig kärast tyvärr Vad är det för typ av spelserver du ska hosta? Skulle en 100Mbit switch vara av intresse?

Skrivet av raz0rblade:

Vad ska du använda allt till?

Jadu, den eviga frågan. Mestadels för att ha och labba på, hålla mina kunskaper uppe och lära mig något nytt. Kommer bland annat bli folding@home, VMware ESXi server, testa lite grejer utan att testa på min skarpa server i drift och lite annat som kommer på tankar. Har även varit på tal att hjälpa en kompis att rendera 3D åt honom. Sen har jag haft många tankar inom att starta ett eget företag någon gång i framtiden, kanske hyra ut servrar eller starta ett LAN-café, vad jag än får lust med.

Du kanske har något förslag som jag inte tänkt på än? ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

detta är så fräckt, snacka om hardcore.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den men du bodde nu kvar hos föräldrarna om jag förstår tidigare kommentar rätt, får du äran att betala elräkningen nu också eller?

Fick höra ganska snabbt efter att jag och brorsan flyttade ur föräldrarnas hus att elräkningen gick ner med några tusenlappar per år. Vill inte ens veta vad allt det där kommer kosta när du har det igång.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

jag har en cisco catalyst 2900XL Layer 2 switch + en Cisco 7600 router om du behöver ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEHACKER:

detta är så fräckt, snacka om hardcore.

Yea! \o/

Skrivet av devour:

Inte för att vara den som är den men du bodde nu kvar hos föräldrarna om jag förstår tidigare kommentar rätt, får du äran att betala elräkningen nu också eller?

Fick höra ganska snabbt efter att jag och brorsan flyttade ur föräldrarnas hus att elräkningen gick ner med några tusenlappar per år. Vill inte ens veta vad allt det där kommer kosta när du har det igång.

Haha, japp, du har korrekt min vän! Jag bor i källaren hos mor och far, har med andra ord halva huset för mig själv och flertal rum. Haha, japp, jag kommer att få skjuta in lite extra pengar när det kommer till elen sen, tyvärr Har watt-mätaren för att hålla koll på hur mycket jag gör av mig med.

Det kan jag tänka mig, antagligen en varsin dator igång väldigt ofta och andra bekvämligheter i era rum, många bäckar små som man brukar säga.

Skrivet av Lik3D:

jag har en cisco catalyst 2900XL Layer 2 switch + en Cisco 7600 router om du behöver ^^

Det är samma switch som jag har, den finns i lite olika utföranden bara. ^^ Har du en bild på routern, har svårt och tänka mig det är de "bergen" som visas på google's bilder?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

klockren femma. Gillar din rig där! ser jävligt fint ut!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

lite noob fråga men vad fan har man på såna servrar som behöver 8 kärniga cpus? Spelservrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

klockren femma. Gillar din rig där! ser jävligt fint ut!

Tackar tackar! Ska bli skönt sen när rensningen är klar sen dock! ^^

Skrivet av mudzi:

lite noob fråga men vad fan har man på såna servrar som behöver 8 kärniga cpus? Spelservrar?

Bland annat folding@home om man vill kunna prestera mycket, sen om du kör mycket virtuellt (vilket jag kommer att göra bland annat med dem) så behövs det en hel del hårdvara då datorn ska delas upp till flera virtuella datorer, ju mer datorkraft, ju mer virtuella burkar kan jag skapa och sen hyra/låna ut plats på dem.

Jag kan t.ex. skapa en hel del olika spelservrar på samma maskin, utan att behöva vara orolig att jag når taket på prestandan som finns.

Denna maskin (HP PL DL585) är ju trots allt tänkt att ersätta ett par maskiner till en enda, vilket bland annat sparar el och utrymme.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är samma switch som jag har, den finns i lite olika utföranden bara. ^^ Har du en bild på routern, har svårt och tänka mig det är de "bergen" som visas på google's bilder?

det är en 1U Router kan ta en bild när jag har slutat jobba

Permalänk
Medlem

En väl bestyckad G7'a hade kunnat ersätta all din hårdvara.
Men inte diskytan såklart!

Men mysigar med gamla godingar. Och ser självklart pampigare ut!

Dock måste jag fråga varför i hela friden du har sparat en uppsjö av G2or, och vad du rullar på dem?

4p för ett trevligt album.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk

out of my league!

häftigt med folk som kan

Permalänk
Avstängd

Trevligt galleri.:) Väldigt snyggt bygge, det kan man inte klaga på.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lik3D:

det är en 1U Router kan ta en bild när jag har slutat jobba

Great! Väntar på bild från dig då!

Skrivet av MjoO:

En väl bestyckad G7'a hade kunnat ersätta all din hårdvara.
Men inte diskytan såklart!

Men mysigar med gamla godingar. Och ser självklart pampigare ut!

Dock måste jag fråga varför i hela friden du har sparat en uppsjö av G2or, och vad du rullar på dem?

4p för ett trevligt album.

Jo det hade det nog kunnat göra, dock så skulle de kosta mig en aning och införskaffa en sådan Alla servrar jag har, är servrar jag fått från jobbet, och 4st från vänner (en DL380, båda DL585 och en till jag inte kommer ihåg modellen på nu).

Så därför har det nu blivit denna hög och jag har insett att det är dags att se till och inventera allt och kränga iväg en del nu när jag börjat fått lite bättre med tid tillövers!

Skrivet av er_nilsson:

out of my league!

häftigt med folk som kan

Om du kan kränga ihop en egen dator med hårdvara och mjukvara så klarar du nog detta också, bygger på samma princip i stora drag.

Skrivet av MacEnkronan:

Trevligt galleri.:) Väldigt snyggt bygge, det kan man inte klaga på.:)^^

Tackar man tackar. Ibland undrar jag om det inte blir för mycket bilder ibland, ogillar den där gränsen på max 99 bilder *morr*. Är uppe i 50 bilder nu redan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jadu, den eviga frågan. Mestadels för att ha och labba på, hålla mina kunskaper uppe och lära mig något nytt. Kommer bland annat bli folding@home, VMware ESXi server, testa lite grejer utan att testa på min skarpa server i drift och lite annat som kommer på tankar. Har även varit på tal att hjälpa en kompis att rendera 3D åt honom. Sen har jag haft många tankar inom att starta ett eget företag någon gång i framtiden, kanske hyra ut servrar eller starta ett LAN-café, vad jag än får lust med.

Skrivet av Tozzi:

Kommer bland annat bli folding@home, VMware ESXi server, testa lite grejer utan att testa på min skarpa server i drift och lite annat som kommer på tankar. Har även varit på tal att hjälpa en kompis att rendera 3D åt honom.

Skrivet av Tozzi:

Kommer bland annat bli folding@home,

Skrivet av Tozzi:

folding@home

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

VÄLKOMMEN TILL LAGET!

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Sorry det var en 2600 kom på att 7600 är en stor jävla klump

här är den + 24p 2900XL

Permalänk
Medlem

Helt underbart bygge, önskar själv jag hade plats för ett sådant hojta gärna till om du kommer över DDR1 ECC minnen så kan jag köpa dem till min SUN modul server

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Helt underbart bygge, önskar själv jag hade plats för ett sådant hojta gärna till om du kommer över DDR1 ECC minnen så kan jag köpa dem till min SUN modul server

vi har kastat 10st sun fire v890/810 på jobbet fulla med minnen

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen häftigt ut, men vad används alla grejor till?
Som ni kanske märker så är jag inte insatt i det här med servrar, rack osv. Men det verkar ju vara något praktiskt...
Vad är strömförbrukningen för allting i drift?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Denna maskin (HP PL DL585) är ju trots allt tänkt att ersätta ett par maskiner till en enda, vilket bland annat sparar el och utrymme.

Syftar du på vmware? Kolla att den verkligen uppfyller HCL-kraven. Brukar använda avlagda servrar för tester och har då fått problem med just äldre HP typ G0 - G3. Fast vi har bara Intel-burkar (de som inte har slutsiffra fem i modellbeteckningen) så det behöver ju inte gälla dig.

Hur gör du med värmeutvecklingen? Själv har jag två ML530 i ett vanligt rum där Insight Manager tycker temperaturen för diskar och processor är kritisk. Den ena dra 510W enligt UPS:en, så den andra ligger säkerligen och nosar däromkring också, men dina ska stå i ett skåp med dörr....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lik3D:

vi har kastat 10st sun fire v890/810 på jobbet fulla med minnen

Där dödade du stackars mig Vill verkligen få tag på så många GB som möjligt, så synd att dem slängdes Hade kunnat ge en komplett Mini-ITX maskin eller något annat kul för lite minne ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Haha, tack!

De två maskinerna håller jag mig kärast tyvärr Vad är det för typ av spelserver du ska hosta? Skulle en 100Mbit switch vara av intresse?

En switch skulle faktiskt inte varit fel, spel servern kommer vara mestadels(just nu) minecraft samt En del Source spel. Problemet jag har ATM är att min router dör vid för hög belstning Samt att vi max kan ha 2 datorer igång på routern(annars dör den)

Hur många portar ha den? vi är i behov av 8

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Där dödade du stackars mig Vill verkligen få tag på så många GB som möjligt, så synd att dem slängdes Hade kunnat ge en komplett Mini-ITX maskin eller något annat kul för lite minne ^^

dom står fortfarande i soprummet, kan plocka alla minnen ur dom om du vill tror att det sitter 128gb i varje maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lik3D:

dom står fortfarande i soprummet, kan plocka alla minnen ur dom om du vill tror att det sitter 128gb i varje maskin

Jag hade uppskattat det du får självklart betalt av mig Hade vart guld sitter hopplöst utan kontakter som kan få tag i minnen till mig
Jag är dig evigt tacksam om du hjälper mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jo, såg det i efterhand att mycket försvann, men funderar på att ta bort skärmen bakom bärbara och sen fylla på där, vika ihop bärbara och få in så mycket jag kan där sen. Behöver nog ha bärbara där tills vidare iaf.

Kom precis hem nu, få se hur mycket jag hinner/orkar ikväll! :/

Behövs ju ingen skärm när det är i drift iaf så ha den bara sidan om istället.