Asus 580 DirectCU II - vibrationer och oljud

Permalänk
Medlem

Asus 580 DirectCU II - vibrationer och oljud

Har problem med att mitt grafikkort låter en hel del från ena fläkten och ljudet förstärks av chassit.

Har någon annan upplevt samma problem och har en lösning?
Vissa föreslog att dra åt vissa skruvar i kortet alternativt se över vissa kablar.

Undersöker vidare.

// Vanten

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Har kolllat vidare på detta och kommit fram till att ena fläkten är dålig.
Har jämfört med att snurra på fläktarna med örat precis intill, ena fläkten snurrar på fint medans den andra ger ifrån sig ett litet ljud.

Går det att smörja fläktarna med något?

Permalänk
Medlem

Börjar du smörja kan du förlora garantin i värsta fall.
Då du har ett missljud är förmodligen lagret dåligt, så skicka in den på garantin istället då det handlar om några tusen..

Permalänk
Avstängd

kolla på den här videon

http://www.youtube.com/watch?v=P4N2ufAar7Q

är det samma ljud?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Ja, det är samma ljud om man bortser ifrån min fläkt inte slår i någon kabel som man hör några gånger i videon.

Skulle nog säga att ljudet som hörs mellan 1.10 - 1.16 beskriver mitt ljudet på mitt kort bäst. Bra video!
Kan vara så att jag inbildar mig att kortet skulle vara tystare än vad det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt. Efter att jag installerat mitt kort hade jag samma problem. Samma typ av ljud som störde, och det i idle dessutom!
Jag öppnade lådan, märkte inga sladdar eller något annat som stod i vägen. Satte tillbaka chassiväggen, denna gång med två skruvar istället för en och voila ljudet var borta.

Kan det vara resonans som sprider sig ut i chassit?

Permalänk
Medlem

Ljudet förstärks en hel när chassiväggen är på, men är definitivt hörbart när väggen är av.
Skall nog ta och testa grafikkortet i ett annat chassi med.

Just nu sitter den i en antec p183.

Permalänk
Medlem

Testade i ett annat chassi - blev marginellt bättre.
Får nog bli RMA på denna, lite idiotiskt av mig så har jag inte kvar själva förpackningen som kortet kom i :/. Får se vad dustin säger.

Det är ett bakgrundsljud som kommer från GPU fläkten, hörs precis i början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanten_c:

Testade i ett annat chassi - blev marginellt bättre.
Får nog bli RMA på denna, lite idiotiskt av mig så har jag inte kvar själva förpackningen som kortet kom i :/. Får se vad dustin säger.

Det är ett bakgrundsljud som kommer från GPU fläkten, hörs precis i början.
http://www.youtube.com/watch?v=VVKEk4dOVFU

Hörde inte ett ljud men det jag hörde var ett svagt coilwhine om det nu var det...

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanten_c:

Ljudet förstärks en hel när chassiväggen är på, men är definitivt hörbart när väggen är av.
Skall nog ta och testa grafikkortet i ett annat chassi med.

Just nu sitter den i en antec p183.

Asfaltsmatta i chassit kanske funkar

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ett likadant kort igår och har också problem med ljud. I idle är kortet knäpptyst och fläktljudet under load är helt OK, men däremot kommer det något annat ljud från kortet under load. Det låter ungefär som att någon skulle hålla en pappersbit i fläkten, men det har inget med fläktarna att göra då det låter likadant även om jag stoppar fläktarna. Det uppstår bara under load (spelande) och försvinner direkt då jag tabbar ur eller pausar spelet. Är 99.9% säker på att ljudet kommer från grafikkortet och inte från nätagget (som är ett Fractal Design Newton 650W) eller något annat.

Är det någon annan som haft något liknande med detta kort?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna experimentera lite med ett program som t.ex. MSI Afterburner för att reglera fläkthastigheten. Är det så att att grafikkortets vibrationer resonerar med chassit, dvs vibrationer hamnar i samklang och förstärks mångdubbelt så kan även en liten sänkning -- eller t.o.m. en höjning av varvtalet ge en stor sänkning av ljudnivån.

Jag tror inte det är aktuellt i det här fallet, men det finns ett fenomen som kallas för coil-whining - i korthet går det ut på att strömmens frekvens skapar mekaniska vibrationer. Oftast är resultatet ett ljud av så hög frekvens att vi inte kan höra det, men ibland till följd av resonans är det hörbart och då är det bra irriterande. Det kan gå att komma år genom att ändra frekvensen på kortets klockning.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=233094

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Du skulle kunna experimentera lite med ett program som t.ex. MSI Afterburner för att reglera fläkthastigheten. Är det så att att grafikkortets vibrationer resonerar med chassit, dvs vibrationer hamnar i samklang och förstärks mångdubbelt så kan även en liten sänkning -- eller t.o.m. en höjning av varvtalet ge en stor sänkning av ljudnivån.

Jag tror inte det är aktuellt i det här fallet, men det finns ett fenomen som kallas för coil-whining - i korthet går det ut på att strömmens frekvens skapar mekaniska vibrationer. Oftast är resultatet ett ljud av så hög frekvens att vi inte kan höra det, men ibland till följd av resonans är det hörbart och då är det bra irriterande. Det kan gå att komma år genom att ändra frekvensen på kortets klockning.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=233094

Jag vet inte om det var ett svar till mig men jag gissar på det.

Jag testade varenda fläkthastighet från 20% till 60% (så snabbt snurrar de aldrig ens i de spel jag testat) i Afterburner igår och ljudet uppstod aldrig då. Som sagt så fortsätter det också låta även om jag stoppar fläktarna under load. Därför skulle jag tro att det går att utesluta att det är fläktarna som är problemet?

Coil whine tror jag inte heller att det är då ljudet inte är högfrekvent alls, och då det ljud jag misstänker är coil whine på min arbets-laptop inte alls liknar det som jag nu har problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Coil whine tror jag inte heller att det är då ljudet inte är högfrekvent alls, och då det ljud jag misstänker är coil whine på min arbets-laptop inte alls liknar det som jag nu har problem med.

Jag är ingen expert, men frågan är om det måste vara ett vara ett så himla högfrekvent ljud när det väl är hörbart?
Har du testat att ändra frekvensen på grafikkortet?
Ett annat alternativ skulle vara att ändra på core voltage på grafikkortet -- tyvärr inte helt lätt då den brukar vara låst på många grafikkort. Vore det möjligt så borde det ha stor effekt om ljudet orsakas av coil whine.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Jag är ingen expert, men frågan är om det måste vara ett vara ett så himla högfrekvent ljud när det väl är hörbart?
Har du testat att ändra frekvensen på grafikkortet?
Ett annat alternativ skulle vara att ändra på core voltage på grafikkortet -- tyvärr inte helt lätt då den brukar vara låst på många grafikkort. Vore det möjligt så borde det ha stor effekt om ljudet orsakas av coil whine.

Jag har inte testat, så jag får köra lite såna tester när jag kommer hem ikväll. Får jag ingen ordning på det så kontaktar jag Webhallen. Känns inte som något man kommer orka stå ut med iallafall.

Permalänk
Medlem

Har testat lite snabbt att höja och sänka klockfrekvensen på såväl GPU som grafikminne utan att ljudet försvinner. Ändrade även volten lite smått utan resultat.

Blir nog ett samtal till Webhallen imorgon bitti.

Permalänk
Medlem

I mitt fall så är missljuden mest hörbart mellan 10 - 30 % fläkthastighet.
Det är ett "pulsande" ljud - hade det var konsekvent hade man antagligen inte tänkt på det.

Det är nästan som om fläktarna inte går i samma hastighet eller på något sätt stör varandra - ifall man hindrar GPU fläkten lite lätt med ett finger försvinner ljudet direkt. Ifall man gör samma med den andra fläkten minskar ljudet betydligt men inte helt.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett pulserande ljud som hörs mest runt 18 % fläkthastighet. Vet nån om detta räcker för RMA? Har inte heller kartongen kvar, kan det bli problem?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Jag har också ett pulserande ljud som hörs mest runt 18 % fläkthastighet. Vet nån om detta räcker för RMA? Har inte heller kartongen kvar, kan det bli problem?

Skulle tro att det gäller en väldigt stor del av alla GTX 580 DirectCU II. Jag har själv, precis som många andra, detta "missljud" runt 20% fläkthastighet. Bästa alternativet är väl egentligen att sätta kortet på att inte gå under 25% fläkthastighet, i mitt fall är kortet knäpptyst i det läget.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Nja för mig är kortet betydligt tystare när den får idla själv på runt 13-14 % än 25 % tyvärr så jag undviker helst att ha den på 25..

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1