Följ Black Week på SweClockers

Tveksamt moderkortsbyte från ett företag.

Permalänk
Medlem

Tveksamt moderkortsbyte från ett företag.

Hej sweclockers medlemmar.
Har inte skrivit nån tråd förut, hittat det mesta via sökfunktionen, men nu har jag fått ett smärre problem.
Köpte ett uppgraderingspaket från ett företag, tänker inte skriva vilket nu iallafall, för ca 1år sedan.
Innehöll bla moderkort från Gigabyte, vilket nu har krångat i omgångar.
Första gången jag fick problem, ca 6 månader efter köpet, skickade in hela paketet. Fick det åter med meddelande att processorn blivit defekt och nu var utbytt. Ca 2 månader senare krånglade det igen. Denna gång hade de bytt moderkort, till ett likadant. Sista gången nu funkade det i ca 2 veckor. Nu blev det så att de inte hade detta kort längre utan bytte det mot ett enl deras mått likvärdigt. Min fråga är då, är detta verkligen likvärdigt? Hade först Gigabyte GA-P55-UD3 och fick ett MSI P55A-G55. Jag ser vissa skillnader, bla pris och antal usb portar mot Military Standard och Bushastighet. Tyckte verkligen om många usb portar, det andra vet jag inte om jag har nån nytta av eller märker av alls...
Länkar till Prisjakts jämförelse på korten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=517970,627951

Vad säger ni som jag anser vara experter?
Bör jag vara nöjd med MSI kortet som ersättning för Gigabyte kortet.
Mvh Dan

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem

En fråga bara, vad ska du med så många usb-portar till..?

Du kanske använder dom vad vet jag, bara en fråga

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azerpmi:

Hej sweclockers medlemmar.
Har inte skrivit nån tråd förut, hittat det mesta via sökfunktionen, men nu har jag fått ett smärre problem.
Köpte ett uppgraderingspaket från ett företag, tänker inte skriva vilket nu iallafall, för ca 1år sedan.
Innehöll bla moderkort från Gigabyte, vilket nu har krångat i omgångar.
Första gången jag fick problem, ca 6 månader efter köpet, skickade in hela paketet. Fick det åter med meddelande att processorn blivit defekt och nu var utbytt. Ca 2 månader senare krånglade det igen. Denna gång hade de bytt moderkort, till ett likadant. Sista gången nu funkade det i ca 2 veckor. Nu blev det så att de inte hade detta kort längre utan bytte det mot ett enl deras mått likvärdigt. Min fråga är då, är detta verkligen likvärdigt? Hade först Gigabyte GA-P55-UD3 och fick ett MSI P55A-G55. Jag ser vissa skillnader, bla pris och antal usb portar mot Military Standard och Bushastighet. Tyckte verkligen om många usb portar, det andra vet jag inte om jag har nån nytta av eller märker av alls...
Länkar till Prisjakts jämförelse på korten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=517970,627951

Vad säger ni som jag anser vara experter?
Bör jag vara nöjd med MSI kortet som ersättning för Gigabyte kortet.
Mvh Dan

Det är, i mitt tycke, ganska likvärdigt. Du kan inte räkna med priset då 1156 är en "gammal" plattform och givetvis går priset ner. UD3 är väl inget "Millitary standard" kort? Tror absolut inte du kommer märka nån skillnad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@screamin-daemon: Msi kortet har Military Standard, det nya alltså en fördel för det nya. Ang priset, så visst de låg ganska jämt vid tillfället jag handlade, Msi har bara gått ner medans Gigabyte har gått upp igen, kanske beroende på bristvara numera, vad vet jag.

@MyRus: Avnänder många usbportar. Mus, tangentbord, Skrivare, headset, bankdosa, Iphone synkkabel, 3 externa håddiskar, mm har fullt inne i datorn med, sen har jag lite andra prylar som Sleeptracker klocka(synkas via usb) mm, mm. 10 portar tas lätt..
Men jag knaske får omvärdera och prioritera vad jag ska ha ikopplat jämt. Finns ju Usb hubbar om det krisar sig.
Kanske ska vara nöjd då iallafall.

omskrivet för lättare läsning
Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+