Gtx 580 Sli, twin frozrII + DCII

Permalänk
Medlem

Gtx 580 Sli, twin frozrII + DCII

Skulle det fungera att köra SLI med ett Msi gtx 580 Twin frozrII och ett Asus gtx 580 DCII?

Har ett Asus p67 Sabertooth moderkort, rätt så okej med utrymme mellan PCI-E Portarna.

Tänkte då ha Msi kortet i slot 1 så man får lite utrymme imellan korten.

Beställde ett Twin FrozrII kort(redan skickat) innan jag såg Cdon.se VIP erbjudande.

Grymt bra pris så är lite sugen på att beställa ett DCII kort.

Nån som vet?

/Merkkan

Permalänk
Medlem

har lika mycket plats och 2 st gigabyte kort och kan säga att det INTE går pga det är för tight mellan korten du har ungefär 6mm

värmeutvecklingen blir för hög och du når 100c+

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem

vad har du för chassie ?
det är ett stort + (nästan ett krav) att du har riktigt bra luftgenomströmmning genom burken din då du inte kör referenskort eftersom DCII och twinfrozer inte skjuter ut luften bak på tornets kortsida utan bara cirkulerar runt luften men då korten i sig är så otroligt tysta och svala + som du säger mkt space mellan korten så borde inte hettan bli ett problem alls.

angående kombon asus och MSI är jag osäker har ej läst nån som mixat dessa i SLI det får någon annan svara på.
de kommer ju med olika stock frekvenser från fabrik så isf bör du klocka dom så att de körs synkade.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

vad har du för chassie ?
det är ett stort + (nästan ett krav) att du har riktigt bra luftgenomströmmning genom burken din då du inte kör referenskort eftersom DCII och twinfrozer inte skjuter ut luften bak på tornets kortsida utan bara cirkulerar runt luften men då korten i sig är så otroligt tysta och svala + som du säger mkt space mellan korten så borde inte hettan bli ett problem alls.

angående kombon asus och MSI är jag osäker har ej läst nån som mixat dessa i SLI det får någon annan svara på.
de kommer ju med olika stock frekvenser från fabrik så isf bör du klocka dom så att de körs synkade.

Kör med ett Antec 1200 chassi, kommer eventuellt byta ut original fläktarna mot Scythe gentle typhons 1450rpm.
Bör väll förhoppningsvist räcka.

Kollar man bilder så bör det bli 2 slots(drygt 2cm) mellanrum mellan korten.

Dock har jag läst tidigare att man inte ska mixa olika fabrikat av gtx 580, hittar dock inte nu vars jag läste det.

Om det nu inte lär funka så får jag köra på dubbla Twin FrozrII när jag väl hittar ett billigt kort.

/Merkkan

Permalänk
Medlem

ja antec 1200 har rätt ok luftflöde jag har lillebror 900 med avstängd takfläkt (trasig) och mitt twinfrozer idlar 25 grader med 20 graders rumstemp så du lär ha svalare än mig i ditt 1200, dock har jag Twinfrozer III men det skiljer inte många grader.
så avvakta med SLI tills du hittar ett till billigt twinfrozer det borde bli en bra kombo.

berätta gärna om SLI resultatet i framtiden vore kul att veta full load och idle temps med 2st twinfrozer
hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

ja antec 1200 har rätt ok luftflöde jag har lillebror 900 med avstängd takfläkt (trasig) och mitt twinfrozer idlar 25 grader med 20 graders rumstemp så du lär ha svalare än mig i ditt 1200, dock har jag Twinfrozer III men det skiljer inte många grader.
så avvakta med SLI tills du hittar ett till billigt twinfrozer det borde bli en bra kombo.

berätta gärna om SLI resultatet i framtiden vore kul att veta full load och idle temps med 2st twinfrozer
hoppas du blir nöjd!

Jepp ska avvakta ett tag, även se om jag hittar mer info.

Ganska säker på att det får plats annars med gott om utrymme mellan korten men just att blanda fabrikat verkar lite...

Dyker nog up billigare Twin frozr annars längre fram.

Tack för svaren iaf.

/Merkkan

Permalänk
Medlem

Går det inte att ha ett DCII kort på den nedre sloten och dra in ett MSI på den övre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Går det inte att ha ett DCII kort på den nedre sloten och dra in ett MSI på den övre?

Jo tror det går, är jävligt sugen på att testa iaf.

/Merkkan

Permalänk

Haha kul, har precis beställt ett ASUS Gtx 580 och tänkte precis på möjligheten till SLI UTIFALL även om det inte är planerat och tänkte ifall det skulle gå att blanda det med ett som tar mindre plats på just det moderkortet, nyfiken på om du testar, hör av dig isåfall:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piriripak:

Haha kul, har precis beställt ett ASUS Gtx 580 och tänkte precis på möjligheten till SLI UTIFALL även om det inte är planerat och tänkte ifall det skulle gå att blanda det med ett som tar mindre plats på just det moderkortet, nyfiken på om du testar, hör av dig isåfall:P

Jepp ska nog testa, måste bara vänta på mitt Twin Frozr kort(sitter fast i Ånge som vanligt).

Slänger ihop dom nya grejerna när jag får kortet, så får jag se hur mycket utrymme det blir mellan PCI-e slot 2 och nätagget. Är det gott om utrymme beställer jag ett DCII kort också

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Jepp ska nog testa, måste bara vänta på mitt Twin Frozr kort(sitter fast i Ånge som vanligt).

Slänger ihop dom nya grejerna när jag får kortet, så får jag se hur mycket utrymme det blir mellan PCI-e slot 2 och nätagget. Är det gott om utrymme beställer jag ett DCII kort också

/Merkkan

fan va nice kan du skicka bild och temps när allt är inne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

fan va nice kan du skicka bild och temps när allt är inne?

Jepp men blir troligen ett annat kort än DCII. Var slut på cdon.se när jag skulle beställa...

/Merkkan

Permalänk
Medlem

Sådär nu är ett Asus gtx 580 DCUII beställt, cdon.se fick in dom i lager igen och med rabatten vart det bra mycket billigare.

Hade tänkt beställa ett till Twin FrozrII från komplett men dom höjde priset på kortet lagom till BF3 Öppna beta, från 4128:- till 4495:-...

Så 3391:- för Asus kortet får väll anses vara prisvärt.

Slänger in lite bilder och test resultat här sen om jag får det att fungera.:)

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Sådär nu är ett Asus gtx 580 DCUII beställt, cdon.se fick in dom i lager igen och med rabatten vart det bra mycket billigare.

Hade tänkt beställa ett till Twin FrozrII från komplett men dom höjde priset på kortet lagom till BF3 Öppna beta, från 4128:- till 4495:-...

Så 3391:- för Asus kortet får väll anses vara prisvärt.

Slänger in lite bilder och test resultat här sen om jag får det att fungera.:)

/Merkkan

är dom så billiga på cdon? kollade precis och det står 3990 + att dom inte finns i lager :S slår lätt till på ett sånt om man kan få det så billigt ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

är dom så billiga på cdon? kollade precis och det står 3990 + att dom inte finns i lager :S slår lätt till på ett sånt om man kan få det så billigt ju...

Fanns i lager för typ 10min sen iaf.

Man skriver in koden swecsep när man lagt kortet i kassan så dras det av 15% av priset, står en del om det i Cdon.se's tråd på delen Butiker & Tillverkare.

Grymt bra grej av Cdon. Drar till sig oss sweclockares uppmärksamhet iaf

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Fanns i lager för typ 10min sen iaf.

Man skriver in koden swecsep när man lagt kortet i kassan så dras det av 15% av priset, står en del om det i Cdon.se's tråd på delen Butiker & Tillverkare.

Grymt bra grej av Cdon. Drar till sig oss sweclockares uppmärksamhet iaf

/Merkkan

hur ser jag om de är i lager? hittar inget på sidan som visar det =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

hur ser jag om de är i lager? hittar inget på sidan som visar det =(

Om det finns i lager står det Köp annars står det Bevaka eller Boka om jag har förstått det rätt.

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Om det finns i lager står det Köp annars står det Bevaka eller Boka om jag har förstått det rätt.

/Merkkan

Fan va nice trodde det var att man kunde köpa även om de inte fans i lager, slog ju till dirr när jag hörde om det med koden tusen tack Merkkan Vet du för övrigt vilka produkter den koden funkar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Fan va nice trodde det var att man kunde köpa även om de inte fans i lager, slog ju till dirr när jag hörde om det med koden tusen tack Merkkan Vet du för övrigt vilka produkter den koden funkar på?

var nån processor, moderkort och grejer tror jag, finns en länk i cdon.se tråden, men tror bara rabatten fungerar en gång per person.

/Merkkan

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag petat in mitt Asus GTX 580 DirectCUII i burken och det fungerar fint.

Var lite problem med plats dock, var bara 2 slots nedanför nedersta PCI-e porten, men gick bra att sätta kortet där, bör hålla med bara 2 skruvar.
Ville ej ha Asus kortet överst då mellanrummet mellan korten bara hade blivit några millimeter...

3Dmark11 gav mig 10638 poäng med oklockad processor.

Temps på GPU 1(MSI) var 57 grader som varmast under testet, GPU 2(ASUS) var som varmast 51 grader.:)

Lägger in några bilder på hur det ser ut imorgon när man får in lite dagsljus(har bara en telefon som kamera just nu).

/Merkkan