Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Konstigt hastighet

Igår kväll kopplade jag inte mitt comhem 100/10. Trådat till laptop 100+Mbit/s, trådlöst 80Mbit/s.
Idag testat jag igen på samma sidor(speedtest & bredbandskollen) och får runt 30-50Mbit endast trådlöst. Vad ka ha gått fel? Enda skillnaden är att igår hade jag en extra router som nasen gick igen inkopplad i Comhems router. Dvs min gamla användes som "switch". Idag tog jag bort den och kopplade in den direkt i comhems router och placerade om routern lite bara, flyttade ner den lite så den inte stod ivägen. Brukar de diffa på hastighet vid olika tider på dygnet?

Edit:
http://www.speedtest.net/result/1512758297.png
fick jag nu efter utökat till 40mhz på frekvensen.
Sjukt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krazko:

Jaha, det är därför båda mina modem från comhem har en tendens att sluta fungera ibland. Enda "lösningen" jag har hittat är att stänga av såväl dator som modem i 5min samt att dra ut nätverkskabeln i båda ändar. Trodde det var min kabel som var defekt på något sätt, men har inte orkat byta ut den för att felsöka mer noggrant.

Inaktivera det trådlösa nätverket helt och hållet på modemet så ska det funka bättre... funkade för mig iaf...

Sedan går det riktigt långsamt nu rent allmänt tycker jag... har 200/10 och det märks oavsett vad man gör att det är något som inte stämmer..
Kanske bara tillfälligt... hoppas på den nya firmwaren .
/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Skrivet av smyr:

Inaktivera det trådlösa nätverket helt och hållet på modemet så ska det funka bättre... funkade för mig iaf...

Sedan går det riktigt långsamt nu rent allmänt tycker jag... har 200/10 och det märks oavsett vad man gör att det är något som inte stämmer..
Kanske bara tillfälligt... hoppas på den nya firmwaren .
/smyr

För mig gick det långsamt nu i helgen. Va nere på under 30 Mbps ibland när jag körde Bredbandskollen. Nu är det bra igen, får se om det blir likadant nästa helg, får väll ta och felanmäla i så fall. Har 100/10 abonnemanget.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

USB Porten

Vet att frågan varit uppe i tidigare 2010. Men hur är det egentligen, går USB porten på Netgear CG3100 modem/routern att använda? Kopplade in en usb hårddisk men den dyker inte upp nånstans. Måste den va FAT/NTFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

För mig gick det långsamt nu i helgen. Va nere på under 30 Mbps ibland när jag körde Bredbandskollen. Nu är det bra igen, får se om det blir likadant nästa helg, får väll ta och felanmäla i så fall. Har 100/10 abonnemanget.

Mycket möjligt kapaitetsproblem men jag får känslan att bredbandskollen blivit ganska så överbelastad senaste tiden. Testa paralellt med speedtest.net och se om det visar vesäntlig skillnad...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Vet att frågan varit uppe i tidigare 2010. Men hur är det egentligen, går USB porten på Netgear CG3100 modem/routern att använda? Kopplade in en usb hårddisk men den dyker inte upp nånstans. Måste den va FAT/NTFS?

Fungerar enbart till nätverk.
Diskar med mera går inte att använda på den porten.
Inte med ComHems FW iaf.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Hej! Uppgraderade nyligen från 10Mb till 100Mb, men får bara ca. 25Mb (prövat koppla datorn direkt till modemet, och mot flera testtjänster och servrar samt vid flera tider på dygnet).

Dock så stod det när man beställde att de automatiskt skulle skicka ut ett nytt modem om så behövdes. Kan det vara så att det jag har nu inte klarar hastigheten? Det är ett Scientific Atlanta EPC2203 som jag fick i samband med att jag skaffade Comhem för flera år sedan.

Om så är fallet, hur är era erfarenheter när det gäller hur snabbt man får ett nytt modem, och får man ett överhuvudtaget utan att ringa och tjata?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ett Scientific Atlanta EPC2203 som jag fick i samband med att jag skaffade Comhem för flera år sedan.

Du behöver nytt modem annars kommer du inte upp i rätt hastighet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur är Comhem allmänt som leverantör? Dom erbjuder mig 100mbit via tv-uttaget jämfört med 12-24 ADSL som jag har via BBB just nu. Jag har fått för mig att BBB är bättre (kundservice osv), men det kanske har ändrat sig med åren?

Det är viktigt för mig att uppkopplingen är stabil och att den inte går ner varje vecka/månad osv. Från BBB får jag egentligen ut strax under 12mbit så ska höra om dom verkligen kan lova 100mbit. Hur är det med bredband över tv generellt sett? Brukar det vara mer problem med det jämfört med ADSL? Mitt ADSL verkar funka rätt bra, men jag har varit utomlands i två år och bara varit hemma i en dryg månad så jag har inte hunnit testa så mkt än.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du behöver nytt modem annars kommer du inte upp i rätt hastighet.

Tack, som jag misstänkte då. Några erfarenheter om hur det brukar funka med utskick av nytt sådant? Kommer det direkt, inom några veckor, eller inte alls om man inte ringer och tjatar?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringt dom och sagt till att man behöver ett modem, sen hade ja ringt nån dag senare och dubbelkollat om dom skickat det, När jag skulle få nytt modem *glömde* dom bort och skicka.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tack, som jag misstänkte då. Några erfarenheter om hur det brukar funka med utskick av nytt sådant? Kommer det direkt, inom några veckor, eller inte alls om man inte ringer och tjatar?

Har du beställt 100/10 ska du ju få ett Netgear cg3100 gratis. Nån måste ha missat skicka ut detta eller så har comhem fel adress på dig. Kontrollera båda grejjerna med comhem. Brukar ta max 3dagar att få modemet om det inte är massa helger emellan. 25/10 får man max med merparten av deras andra modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Med mitt var det problem med aviseringen. Modemet låg redan på mitt utlämningsställe, hade ingen aning.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Srekel:

Hur är Comhem allmänt som leverantör? Dom erbjuder mig 100mbit via tv-uttaget jämfört med 12-24 ADSL som jag har via BBB just nu. Jag har fått för mig att BBB är bättre (kundservice osv), men det kanske har ändrat sig med åren?

Jag är överlag nöjd med ComHem, är väl egentligen bara priset och upstream hastighet jag har åsikter om. Har haft mitt abbonemang i drygt tre år och har bara haft två större störningar under denna tid.
Kundtjänsten har jag inte behövt ringa till så mycket. Men de gånger jag har ringt har det varit ca 5 minuter kö, men när jag har kommit fram har jag fått den hjälp jag behövt.

För en månad sedan upptäckte jag glapp i mitt ComHem-uttag, ringde kundtjänst och sa att det var glapp. Två dagar senare kom en tekniker och bytte ut jacket.

Permalänk
Tele2

Hej,

Nu finns en ny version av mjukvaran till Netgear CG3100 ute i nätet i södra Sverige för er som tidigare fick version 26 och därmed problem med att ladda ner filer. Den nya mjukvaran löser detta problem och vi hoppas kunna rulla ut den till övriga landet inom de närmsta veckorna.

I övrigt löser version 27 alla de buggar som version 26 löste. För att få den nya mjukvaran behöver du starta om ditt modem.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk

Mitt CG3100 (Mitt tredje!) har gett upp, får nytt av comhem på fredag. Tänkte koppla in mitt gamla SA EPC2434 under tiden för att ha internet hemma ändå, men inte ens med detta får jag någon anslutning utåt!

En kollega sa att för att detta ska fungera så måste jag kontakta comhem för att dom ska ändra på någon kod, stämmer detta?

Visa signatur

easy as Dell

Permalänk
Tele2
Skrivet av ScHwArTaU:

Mitt CG3100 (Mitt tredje!) har gett upp, får nytt av comhem på fredag. Tänkte koppla in mitt gamla SA EPC2434 under tiden för att ha internet hemma ändå, men inte ens med detta får jag någon anslutning utåt!

En kollega sa att för att detta ska fungera så måste jag kontakta comhem för att dom ska ändra på någon kod, stämmer detta?

Hej!
För att ditt EPC2434 ska fungera till dess att du mottagit det nya modemet, behöver vi temporärt logga in EPC modemet i vårt system.

Kontakta vår Support på 0771 55 00 00 alternativt via Twitter @ComHemAB, för snabbast hjälp!

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Har du beställt 100/10 ska du ju få ett Netgear cg3100 gratis. Nån måste ha missat skicka ut detta eller så har comhem fel adress på dig. Kontrollera båda grejjerna med comhem. Brukar ta max 3dagar att få modemet om det inte är massa helger emellan. 25/10 får man max med merparten av deras andra modem.

Tror jag väntar till på måndag och sen ringer. 25 är ju ändå ett lyft från 10Mb Brukar ta en extra dag här ute där jag bor också, tror de sorterar posten inne i Uppsala och sedan skickar ut till ytterområdena nästa dag, så det kanske dyker upp i slutet av veckan.

Hade varit bra med någon form av bekräftelse på att det skickat och när, istället för bara "Vi kommer skicka ett modem om vi tycker det behövs", som det typ stod när man uppgraderade.

Visa signatur

Permalänk
Tele2
Skrivet av Pepsin:

Tror jag väntar till på måndag och sen ringer. 25 är ju ändå ett lyft från 10Mb Brukar ta en extra dag här ute där jag bor också, tror de sorterar posten inne i Uppsala och sedan skickar ut till ytterområdena nästa dag, så det kanske dyker upp i slutet av veckan.

Hade varit bra med någon form av bekräftelse på att det skickat och när, istället för bara "Vi kommer skicka ett modem om vi tycker det behövs", som det typ stod när man uppgraderade.

Hej,
Om du vill att vi tar fram försändelsens kollinummer så kan du även skicka dina kunduppgifter via Twitter @ComHemAB, vilket är ett alternativ om du exempelvis inte har tid att kontakta oss per telefon.

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScHwArTaU:

Om så många "modem" "gått sönder". Har du bytt adapter? Oftast dessa som slutar fungera... Med "gett upp" menar du att det inte lyser eller?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

hej
jag har precis fått 100/10 o upplever som många andra här i tråden problem med uppkopplingenatt den går ner när man använder torrent, jag undrar om nån har kommit på hur man kan använda torrent utan att uppkopplingen går ner?

Permalänk
Skrivet av Djuret:

hej
jag har precis fått 100/10 o upplever som många andra här i tråden problem med uppkopplingenatt den går ner när man använder torrent, jag undrar om nån har kommit på hur man kan använda torrent utan att uppkopplingen går ner?

Stäng av NAT och det trådlösa i modemet. Sedan kopplar du in en riktig router efter modemet ( i den kan du köra trådlöst om du vill). På detta sätt minimerar du problemen iaf. Om du inte bor i Göteborg förstås för där verkar problemen drabba även dem som kör på detta sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

jag använder inte trådlöst, kör tpkabel direkt modem > dator. hur stänger man av NAT? spelar det någon roll vilket torrentprogram man använder?

Permalänk
Medlem

Några kommentarer från Comhem på problemen med stabilitet med routern? Det är jäkligt enerverande att den går ner och inte ens rebootar utan bara slutar svara. Det händer ibland med mycket last och ibland med knappt någon alls, så jag förstår inte riktigt vad som skapar problemen.

Jag strömmar musik från en server hemma när jag sitter på jobbet t.ex. och att då behöva byta till spotify free eller något annat är skitstörigt.

Får väl prova att slå av NAT och wireless och koppla in min gamla linksys och se om det hjälper.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

slackr

Plats: Skaune = Skåne? Du borde i så fall ha fått v27 sedan igår om du startat om modemet och då finns inget känt fel. Starta om modemet och testa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Haft avbrott Hisingen 1 timme, någon mer ? Fungerar nu dock...

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

bump.

hur slår man av NAT? någon vänlig själ som kan svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Haft avbrott Hisingen 1 timme, någon mer ? Fungerar nu dock...

Japp ca 2 timmar här på hisingen förut.

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Tele2

Hej igen,

Tyvärr har vi stött på ett problem även med version 27 av mjukvaran till Netgear CG3100 och avvaktar just nu med vidare utrullning av den. Ber om ursäkt för detta och lovar att återkomma med mer info så fort vi kan.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Skrivet av Djuret:

bump.

hur slår man av NAT? någon vänlig själ som kan svara?

En snabb sökning i tråden gav:

Logga in i modemet genom att surfa till:

Med NAT på: http://192.168.0.1
Med NAT av:: http://192.168.100.1

Default loginuppgifterna:
Användarnamn: admin
Lösenord: password

Väl inne hittar du en checkbox för NAT någonstans.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate