Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Com Hem blockar vissa portar? Mer specifikt om de blockar porten 7788?

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Tele2
Skrivet av mz:

Är det någon som vet om Com Hem blockar vissa portar? Mer specifikt om de blockar porten 7788?

Hej!
Vi blockerar inte port 7788.

MVH
Patrick Norberg
Com Hem AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej!
Vi blockerar inte port 7788.

MVH
Patrick Norberg
Com Hem AB

Hmm då går felsökningen vidare, tack för det snabba svaret

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,
Vi har tyvärr svårt att hantera enskilda kundärenden via forumet då förutsättningarna saknas för att ta emot kunduppgifter och göra en fullständig felsökning.

Denna typ av ärende hanteras enklast via vår tekniska support på 0771 55 00 00, där vi givetvis får se över problematiken ytterligare om detta inte blivit löst trots information om klarrapportering via SMS.

MVH
Patrick Norberg
Com Hem AB
Kundservice

Jag förstår självfallet att ni ej kan ta hand om enskilda ärenden här, men det var inte heller frågan. Första frågan var om någon annan sitter i en liknande situation.

Det funkar inte att ringa det där numret, alla handläggare behandlar ärendet som det första samtalet, även fast jag ber dem att läsa det loggade.

Min andra fråga var; vad ska jag ta mig till?
Ringa 0771-550000, vilket jag förövrigt kan bättre än mitt eget telefonnummer, funkar uppenbarligen inte. Jag har ringt många gånger.

Permalänk
Jubileumsmästare

Någon uppdatering på firmware buggen?

Permalänk
Medlem

det har faktiskt fungerat bra länge, men nu är det som vanligt igen.....

Fyfann...

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Sitter precis som många andra med sunkiga nedhastighet på XXL på sistone, slängde precis iväg en felanmälan. Skall bli intressant att se vad de säger. Eller om deras hastighetsgaranti är värt någonting i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Någon uppdatering på firmware buggen?

Undrar också det, Comhem ge oss ett svar!

Det är under all kritik att det ska ta så långt tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Sitter precis som många andra med sunkiga nedhastighet på XXL på sistone, slängde precis iväg en felanmälan. Skall bli intressant att se vad de säger. Eller om deras hastighetsgaranti är värt någonting i praktiken.

Den går väl ut på att om comhem inte kan leverera tjänsten till dig får men nedgradera utan kostnad osv. Aldrig hört något annat. Det är inte som att comhem kan lova en viss hastighet till alla. Så fungerar inte cable-nät tillskillnad från tex adsl.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

det känns verkligen som att comhem aktivt stryper hastigheten och funktionaliteten på uppkopplingen när torrents är aktiva

jag har torrents där källorna är mångdubbelt fler än klienterna, ändå är det ibland extrem låg hastighet
och försöker jag ladda hem flera samtidigt så blir det omöjligt att surfa samtidigt. Jag får också samma problem när jag laddar hem stora filer via exempelvis Steam eller andra fullt legitima tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det känns verkligen som att comhem aktivt stryper hastigheten och funktionaliteten på uppkopplingen när torrents är aktiva

jag har torrents där källorna är mångdubbelt fler än klienterna, ändå är det ibland extrem låg hastighet
och försöker jag ladda hem flera samtidigt så blir det omöjligt att surfa samtidigt. Jag får också samma problem när jag laddar hem stora filer via exempelvis Steam eller andra fullt legitima tjänster.

Att du får låga hastigheter kan bero på mycket. Många peers ger inte automatisk hög hastighet om det bara är t.ex. klienter från något avlägset land.
Comhem stryper däremot inte trafiken.

Permalänk
Tele2

Hej,

En uppdatering om Netgear-mjukvaran: Test av version 28 pågår för fullt och ser bra ut. Vi hoppas kunna rulla ut den inom två veckor men vill med historiken bakom oss inte göra något förhastat.

Angående version 27 som vissa av er hann få så var det ett så allvarligt fel (som vi ej sett i testerna) som gjorde att vissa modem som uppgraderades inte kom online igen. Därför fick vi snabbt stoppa denna version.

Vi vet att en hel del av er som kör version 26 nu väntat ett antal veckor men hoppas att ni håller ut en liten stund till!

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Att du får låga hastigheter kan bero på mycket. Många peers ger inte automatisk hög hastighet om det bara är t.ex. klienter från något avlägset land.
Comhem stryper däremot inte trafiken.

detta gäller alla torrents

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Jag har aldrig upplevt problemet med andra överföringsprotokoll. Det är ju folk med torrents som trots allt dödar nätet för oss andra!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem

Ni pratar om olika saker, vi som hade problem med torrents där påverkade det bara torrents och inget annat även om jag hade 100 torrents igång som kröp fram gick allt annat bra.

Eftersom annan trafik påverkas när torrents är igång så skulle jag gissa på router eller annan nat lösning som inte orkar med alla anslutningar eller trafik.

Permalänk
Medlem

Varför händer detta på HD-Kanaler och "play"... väldigt jobbigt och inte roligt ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

En uppdatering om Netgear-mjukvaran: Test av version 28 pågår för fullt och ser bra ut. Vi hoppas kunna rulla ut den inom två veckor men vill med historiken bakom oss inte göra något förhastat.

Angående version 27 som vissa av er hann få så var det ett så allvarligt fel (som vi ej sett i testerna) som gjorde att vissa modem som uppgraderades inte kom online igen. Därför fick vi snabbt stoppa denna version.

Vi vet att en hel del av er som kör version 26 nu väntat ett antal veckor men hoppas att ni håller ut en liten stund till!

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Rullar ni ut 28an i hela sverige inom 2 veckor? eller bara delar av sverige?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med mitt försvar!!!

Hej

Som de flesta hör inne är bredbandshastigheten bra på dagtid, men sjunker på kvälls tid.

Från alla mina datorer får jag mellan 15-50 mbit nu på kvällen. Men på dan idag hade jag i allafall strax över 100mbit. jag ska ha 200.
Ringde därför supporten nyss.

Suck...

De dom gör då är att gå in på mitt modem och testat min hastighet mot någonting i deras enda. Då får de ett resultat på 150mbit.

jaha, säger jag det låter ju bra men vart är då mina 100 mbit?

Bra fråga säger comhem.

Säger då att de inte kan göra mer....???men?? Jag får knappt ut 50 mbit av mina 200mbit och ni kan inte göra något?

Efter mycket tjafs. så säger han att han ska prata med en analys kille och ska ringa mig imorrn.

Men vad kan jag svara när de säger att de får ut 150mbit från mitt modem? När jag bara får ut 30mbit?
Jag misstänker att de mäter från mitt modem till närmsta station eller nått. Men det är ju inte så intressant. inte för mig i alla fall. Men hur ska man klaga? Man behöver ju själv mer kött på bena. Vart är flaskhalsen någonstans?

tacksam för svar.

Kan ingen som jobbar på comhem bara ta steget ut och säga vad problemet är??

Förslag... Hej, jag jobbar på comhem. Våran kapacitet räcker inte till i dagsläget. Men vi jobbar med att det ska vara åtgärdat om 1 mån.

Något i den stilen hade varit bra.

edit* Är detta mitt version nummer på modemet? 3.9.21.8.V0023 isåfall har jag bara 23? hur får jag 28 när det nu kommer?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Lägg gärna till så vi kan byta dns.

Permalänk
Medlem

93stisa: det kan man ju redan sedan första mjukvaran vad jag vet. Slår man av NAT får man istället göra det på sina datorer.

Ljunki: Låter som kapacitetsproblem. Förklarar man tydligt att det kommer och går borde dom anmäla. Man får senaste mjukvaran genom omstart av modemet.

Flash01: brukar dom aldrig göra. Minst en vecka mellan landsdelarna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ljunki: Låter som kapacitetsproblem. Förklarar man tydligt att det kommer och går borde dom anmäla. Man får senaste mjukvaran genom omstart av modemet.

Startat om modem har man ju gjort ett antal gånger.

Ja säger det till dom, att på dagarna är det ok, men på kvällarna blir det dåligt.

Då säger de, eftersom vi har mätt 150mbit så har inte vi något problem. vad har du för dator får man till svars!!!

vad fan gör man?

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av a08steis:

Lägg gärna till så vi kan byta dns.

Även jag skulle vilja se denna funktionen. Visst man kan sätta statisk DNS på klienten men det hade varit smidigt att ha direkt i modemet.

Permalänk
Medlem

Ljunki: då är v23 den senaste mjukvaran i ditt område. Kika lite längre tillbaka i tråden. Vissa har v23 och vissa har v26. Kan man få nyare mjukvara så får man den vid omstart. Comhem brukar meddela då det är dags här.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Som de flesta hör inne är bredbandshastigheten bra på dagtid, men sjunker på kvälls tid.

Från alla mina datorer får jag mellan 15-50 mbit nu på kvällen. Men på dan idag hade jag i allafall strax över 100mbit. jag ska ha 200.

Suck...

De dom gör då är att gå in på mitt modem och testat min hastighet mot någonting i deras enda. Då får de ett resultat på 150mbit.

jaha, säger jag det låter ju bra men vart är då mina 100 mbit?

Bra fråga säger comhem.

Säger då att de inte kan göra mer....???men?? Jag får knappt ut 50 mbit av mina 200mbit och ni kan inte göra något?

Efter mycket tjafs. så säger han att han ska prata med en analys kille och ska ringa mig imorrn.

Men vad kan jag svara när de säger att de får ut 150mbit från mitt modem? När jag bara får ut 30mbit?
Jag misstänker att de mäter från mitt modem till närmsta station eller nått. Men det är ju inte så intressant. inte för mig i alla fall. Men hur ska man klaga? Man behöver ju själv mer kött på bena. Vart är flaskhalsen någonstans?

tacksam för svar.

Kan ingen som jobbar på comhem bara ta steget ut och säga vad problemet är??

Förslag... Hej, jag jobbar på comhem. Våran kapacitet räcker inte till i dagsläget. Men vi jobbar med att det ska vara åtgärdat om 1 mån.

Något i den stilen hade varit bra.

edit* Är detta mitt version nummer på modemet? 3.9.21.8.V0023 isåfall har jag bara 23? hur får jag 28 när det nu kommer?

Får dom rätt hastighet i speedtest är det det som gäller. Sen är ju 150 inte 200 heller men inom deras ganska vida gränser. Testa med olika datorer direktkopplat utan NAT osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Det beror väl helt på vart du mäter emellan. Tänk om det är så att dom tjänster du använder som går långsamt inte har tillräckligt med bandbredd till sig. Det kan ju knappast vara CHs fel.
Sen är det ju högst troligt att CH har kapacitetsproblem lite här och där.

Permalänk
Medlem

CG3100 delays i inåtgående trafik

Har delays på trafik som routas inåt men inte utåt.

Har en ComHem router CG3100 och NAT avstängd så att den går som modem. Innanför sitter en Netgear SRXN3205 som också har WiFi

När jag accessar en hemmawebbserver utifrån internet blir det ryckvis sekundlånga fördröjningar i svaren. Det spelar ingen roll om jag hämtar små datamängder på några byte eller kilobyte. Samma gäller om jag aktiverar WiFi på CG3100 eller ansluter mot den med kabel och hämtar data från hemmawebbservern mot min publika IP den vägen.

Via CG3100 finns inga delays om jag går mot en webbserver ute på internet, men vänder jag blicken inåt mot min egen server då går det ryckigt med var 5;e till var tioende access som hänger i ett par sekunder innan data kommer tillbaka.

Om jag via WiFi eller kabel på SRXN3205 går mot min publika ip på internet svarar hemmaservern med blixtens fart och kan leverera många sidor per sekund utan en enda fördröjning. Stora och små datamängder - full fart.

Har även en simpel testapplikation med en öppen port på servern som returnerar de data som kommer in och den svarar alltid bums om man routas från SRXN3205, men ryckigt med delays blir det utifrån internet eller WiFi eller kabel mot CG3100. Det gör ingen skillnad om jag stänger av WiFi.

Bredbanskollen visar 112/12 Mbit/s så där finns inget att klaga på.

Svarstider för 1000 hämtningar av en 5k fil fördelar inom 100 ms intervall på följande sätt:

Dvs det är inga klagomål på hastigheten i de flesta fall men tex 50 st 3.1 sekunders fördröjningar är ju inte bra.

Göra man motsvarande 1000 accesser mot den publika IP'n inifrån nätet håller sig alla svarstider inom 100ms

Nu har man ju inga sådana förväntningar på Comhem inbound traffic men jättedelays på flera s är ju elakt om det är nån slags avsiktlig begränsning?

Vad kan vara haken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Får dom rätt hastighet i speedtest är det det som gäller. Sen är ju 150 inte 200 heller men inom deras ganska vida gränser. Testa med olika datorer direktkopplat utan NAT osv.

Hej

här kommer mina senaste mätningar från bredbandskollen. man kan blocka ut det som en csv fil.

0 19 oktober 2011 17:47 5 175760000 6223000 Stockholm Com Hem AB
1 19 oktober 2011 08:07 4 142176000 11376000 Stockholm Com Hem AB
2 19 oktober 2011 08:06 4 100257000 11284000 Stockholm Com Hem AB
3 19 oktober 2011 08:06 5 149915000 11390000 Stockholm Com Hem AB
4 18 oktober 2011 23:45 0 146130000 11385000 Stockholm Com Hem AB
5 18 oktober 2011 23:39 0 87885000 11338000 Stockholm Com Hem AB
6 18 oktober 2011 23:36 4 88371000 11294000 Stockholm Com Hem AB
7 18 oktober 2011 23:33 5 91012000 11278000 Stockholm Com Hem AB
8 18 oktober 2011 20:58 10 27450000 11366000 Malmö Com Hem AB
9 18 oktober 2011 20:22 12 16305000 10738000 Göteborg Com Hem AB
10 17 oktober 2011 22:00 5 25743000 11223000 Stockholm Com Hem AB
11 17 oktober 2011 16:03 5 148073000 10859000 Stockholm Com Hem AB
12 17 oktober 2011 16:02 4 144067000 10936000 Stockholm Com Hem AB
13 17 oktober 2011 09:21 0 112004000 10536000 Stockholm Com Hem AB
14 12 oktober 2011 22:29 0 17236000 1302000 Stockholm Com Hem AB
15 24 september 2011 16:23 0 82912000 9497000 Stockholm Com Hem AB
16 21 september 2011 23:10 5 127287000 9462000 Stockholm Com Hem AB

ser ni tiderna och mönstret!!
Knappast vara fel på min dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du verkligen avancerade testet med 5trådar på bredbandskollen? Över 100mbit har bbkollen svårt att visa rätt. Kan ju också vara lastat på deras serversida kvällstid så har du "bevis" från andra håll? Bbkollens ord är inte lag precis. Man kan ju också testa www.Speedtest.net för att jämföra.

Sista lösningen är att nedgradera till billigare tjänst. Har comhem kapacitetsproblem är det inget som är löst i en grisblink oavsett om du felanmäler eller ej. Se historien från trådskaparen i början av tråden. Tog 1+ år för han att få korrekt hastighet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kör du verkligen avancerade testet med 5trådar på bredbandskollen? Över 100mbit har bbkollen svårt att visa rätt. Kan ju också vara lastat på deras serversida kvällstid så har du "bevis" från andra håll? Bbkollens ord är inte lag precis. Man kan ju också testa www.Speedtest.net för att jämföra.

Sista lösningen är att nedgradera till billigare tjänst. Har comhem kapacitetsproblem är det inget som är löst i en grisblink oavsett om du felanmäler eller ej. Se historien från trådskaparen i början av tråden. Tog 1+ år för han att få korrekt hastighet.

Nä med tanke på hur nätet i stockholm har blivit nergrisat efter 200/10 lanserades så dröjer det ett tag innan man får ordning på nätet..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Hej

http://www.speedtest.net/result/1544380922.png

katastrof nu.

Jag märker det även om jag tankar filer. Kommer ej upp i någon hastighet.
Det märkliga är att det har ju fungerat klockrent tills nyligen. Alltid haft minst 150mbit ner.
Skulle nästan vilja påstå att det va sällan jag kommer under 194mbit i början. Även på kvällstid. Men det va då under testperioderna som va. Jag fick ju vara med och testa 200mbit.
Men nu som ni ser, så ser det ju inte så bra ut..

Visa signatur