Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Hejsan!

Har kollat runt lite fått lite hjälp och har nu kommit fram till http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030325/2011-10-23 och skulle vilja ha lite tankar om detta. Om kanske nån speciell produkt är bättre än en annan för samma pris och om allt går ihop eller att allt ser väldigt bra ut.

Tack på förhand!
// Tusan

Bump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Byt ut minnena till low profile så riskerar du inte att kylaren krockar med dem. Annars ser det bra ut.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:
Skrivet av muppen94:

Byt ut minnena till low profile så riskerar du inte att kylaren krockar med dem. Annars ser det bra ut.

Hur stor är egentligen fördelen med att ha kylning på ram-minnena?

Finns det något smidigt sätt att ta reda på hur höga minnen man kan ha till Tusan paket utan att kylningen stöter i?

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Byt ut minnena till low profile så riskerar du inte att kylaren krockar med dem. Annars ser det bra ut.

Det yohaan skrev ^^

Permalänk
Medlem

Så lite sista råd innan köp?

Permalänk
Medlem

Tycker datorn ser fin ut, inte helt olik vad jag själv beställde.
Jag tog dock vattenkylning istället. Någon H60 eller vad det nu hette. En modell som Inet tydligen monterade.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yohaann:

Hur stor är egentligen fördelen med att ha kylning på ram-minnena?

Finns det något smidigt sätt att ta reda på hur höga minnen man kan ha till Tusan paket utan att kylningen stöter i?

Ska man klocka så kan det vara en fördel att ha någon form av kylning till minnena då dem annars kan bli väldigt varm. Det är oftast inte nödvändigt dock.

Det lättaste sättet att kolla om dem tar i kylaren eller inte är att fråga någon som har erfarenhet med den kylaren samt olika minnen, annars kan man mäta eller välja en vattenkylare då dem inte tar upp så mycket plats vid det området.

Personligen rekommenerar jag ett slutet vattenkylningspaket till processorn då det kylare riktigt bra. Exempelvis Corsair Hydro H60/70/80 eller antec kühler h2o 620/920.
Har man en av dem kylarna så går det utan problem att ha minnen med kylflänsar.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Jubileumsmästare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1032799/2011-10-24
Skulle någon kunna titta på denna?
Tacksam för svar

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1032799/2011-10-24
Skulle någon kunna titta på denna?
Tacksam för svar

Kundvagnen

Gjorde lite modifikationer på kundvagnen, exempelvis ett till 560ti bundlat med battlefield så du får två spel OCH bättre spelprestanda.
Ändrade också moderkort samt processorkylare.

Vet dock inte vad inet's policy gällande bundlingen av grafikkort-spel är. Men du borde kunna få båda.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Jubileumsmästare

Vad är det för skillnad mellan de 2 moderkorten? Samt processor kylarna?
Och sen Börjar ja med ett grafikkort och kanske planerar att lägga till ett grafikkort senare

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Vad är det för skillnad mellan de 2 moderkorten? Samt processor kylarna?
Och sen Börjar ja med ett grafikkort och kanske planerar att lägga till ett grafikkort senare

Sabertooth moderkortet har fler funktioner som: fler usb- och 6gb sataportar, firewire, esata osv. Det håller sig svalt och klarar högre Hz-tal på ram-minnena. Det finns mer att nämna men det får du kolla upp själv.

Angående kylaren så vet jag av erfarenhet att H60 är både tystare och kyler bättre.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Ska man klocka så kan det vara en fördel att ha någon form av kylning till minnena då dem annars kan bli väldigt varm. Det är oftast inte nödvändigt dock.

Det lättaste sättet att kolla om dem tar i kylaren eller inte är att fråga någon som har erfarenhet med den kylaren samt olika minnen, annars kan man mäta eller välja en vattenkylare då dem inte tar upp så mycket plats vid det området.

Personligen rekommenerar jag ett slutet vattenkylningspaket till processorn då det kylare riktigt bra. Exempelvis Corsair Hydro H60/70/80 eller antec kühler h2o 620/920.
Har man en av dem kylarna så går det utan problem att ha minnen med kylflänsar.

Så har bytt kylare till Corsair H60 gick upp lite i pris men förmodligen värt dom extra pengarna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030356/2011-10-23 Så ser den ut nu och ligger på 12 579kr. Nåt annat som skulle kunna bytas ut till bättre prestandavis till samma pris och eller kanske lite billigare?

Permalänk
Medlem

Tjo, ursäkta att jag kapar tråden men jag har tänkt köpa en ny dator med nästan exakt samma delar som Tusan men har några frågor;

Har en annan låda i mitt paket, nämligen en Antec Sonata IV med 620W nätagg med "80+ certifikat" och undrar därför om det räcker till ett GTX570?
Moderkortet skiljer sig också i våra paket, har valt ett ASRock P67 PRO3.
Vad är det som skiljer Z68 och P67 åt förutom priset?
Ser paketet vettigt ut?

Mitt paket ser ut såhär:
Intel I5 2500K
ASRock P67 PRO3
2x4Gb DDR3 1333Mhz Kingston HyperX Blue
Club3D GTX 570 1280Mb
Seagate Momentus 500Gb 7200.4
Antec Sonata IV låda

Vore väldigt tacksam om jag kunde få svar på dessa frågor

Visa signatur

Intel P4 3Ghz - 1Gb DDR400 Dualchannel - Asus GF6800GT 128Mb- Seagate 160Gb - LG 12x DL DVD-RW - Acer AL1714 17" TFT @ 14ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Så har bytt kylare till Corsair H60 gick upp lite i pris men förmodligen värt dom extra pengarna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030356/2011-10-23 Så ser den ut nu och ligger på 12 579kr. Nåt annat som skulle kunna bytas ut till bättre prestandavis till samma pris och eller kanske lite billigare?

Du skulle kunna byta ut grafikkortet mot ett Radeon HD 6950 Då det ska prestera bättre än ett 560ti, dock så är skillnaden väldigt liten.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Så har bytt kylare till Corsair H60 gick upp lite i pris men förmodligen värt dom extra pengarna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030356/2011-10-23 Så ser den ut nu och ligger på 12 579kr. Nåt annat som skulle kunna bytas ut till bättre prestandavis till samma pris och eller kanske lite billigare?

Bumpar denna, funderar på att köpa samma paket

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd och svar

Permalänk
Medlem

Har ändrat massa då priset på SATA hårdiskar gått upp till det dubbla och för att jag ville pressa priset.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1051155/2011-10-28 Så ser det ut nu. Har fått tag i OS och ska bygga själv efter påtryckningar ifrån kompisar.
Ny skärm blev det med http://www.dustinhome.se/lg-e2441t-bn-24-wide-tft-led-black/p... denna!

Kirrat och klart! Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Har ändrat massa då priset på SATA hårdiskar gått upp till det dubbla och för att jag ville pressa priset.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1051155/2011-10-28 Så ser det ut nu. Har fått tag i OS och ska bygga själv efter påtryckningar ifrån kompisar.
Ny skärm blev det med http://www.dustinhome.se/lg-e2441t-bn-24-wide-tft-led-black/p... denna!

Kirrat och klart! Tack för all hjälp

Ska du bara ha en ssd? ingen lagringsdisk? Lycka till med bygget iallafall.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Ska du bara ha en ssd? ingen lagringsdisk? Lycka till med bygget iallafall.

Som jag sa så har SATA gått upp det dubbla i pris, och tänkte bara lägga OS och nåt spel på. När sata sjunker så köper jag det och installerar eller köper en extern

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Ska du bara ha en ssd? ingen lagringsdisk? Lycka till med bygget iallafall.

Nåt sista angående den? Annars beställer jag nu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tusan:

Nåt sista angående den? Annars beställer jag nu ^^

Nej, inget att klaga på. Lycka till.

EDIT: Kom på att du borde lägga till fraktfritt för SweC i kundvagnen. Finns i min signatur.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Nej, inget att klaga på. Lycka till.

EDIT: Kom på att du borde lägga till fraktfritt för SweC i kundvagnen. Finns i min signatur.

Hmm va säker på att jag hade lagt till den.. Tack Beställt den nu på mornen så bara att vänta