Överklockningsproblem GTX 580

Permalänk
Medlem

Överklockningsproblem GTX 580

Hej, jag följde Sweclockers guide för överklockning, fast jag använde afterburner för själva klockningen.

Jag körde burn test och fick inga problem med artefakter eller liknande.

Mitt problem är att överklockningen fungerar i tester men så fort jag kör igång bf3 så kraschar det och det står att jag tappat kontakt med drivrutinerna till grafikkortet. Detta uppstod även med den minsta lilla överklockningen.

Jag har nyaste drivrutinerna till GPU, oöverklockad processor och 850w nätagg. Och JA, jag är ny på detta med överklockning.

Mvh Oteknisk, tacksam för hjälp.

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oteknisk:

Hej, jag följde Sweclockers guide för överklockning, fast jag använde afterburner för själva klockningen.

Jag körde burn test och fick inga problem med artefakter eller liknande.

Mitt problem är att överklockningen fungerar i tester men så fort jag kör igång bf3 så kraschar det och det står att jag tappat kontakt med drivrutinerna till grafikkortet. Detta uppstod även med den minsta lilla överklockningen.

Jag har nyaste drivrutinerna till GPU, oöverklockad processor och 850w nätagg. Och JA, jag är ny på detta med överklockning.

Mvh Oteknisk, tacksam för hjälp.

Hur länge körde du burn in test?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

bara 10-20 minuter. Är det vanligt att det blir svart och allt fryser 30 sekunder, sedan får man ett meddelande som säger typ att "du har tappat kontakt med grafikdrivrutiner som nu återställts" när man klockar lite högt?

Ps: Glömde säga att det fungerar bra utan klock och att grafikkortet aldrig går över 60% i full load, det är kallare när det är utan klock.

Mvh Oteknisk, tack för svaret.

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oteknisk:

bara 10-20 minuter. Är det vanligt att det blir svart och allt fryser 30 sekunder, sedan får man ett meddelande som säger typ att "du har tappat kontakt med grafikdrivrutiner som nu återställts" när man klockar lite högt?

Ps: Glömde säga att det fungerar bra utan klock och att grafikkortet aldrig går över 60% i full load, det är kallare när det är utan klock.

Mvh Oteknisk, tack för svaret.

Jo, det brukar kunna inträffa när man klockar för högt. Hur mycket överklockar du med? Mitt gainward gtx580 gick utan problem från 783 -> 900 mhz på core utan att jag behövde pilla med något särskilt. Men det är ju ganska mycket om man ser på grafikkort. Prova dra upp ditt kort 20 mhz och se om det går stabilt.
Förresten, vilken drivrutin kör du med?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Senaste drivisen som skulle funka bra med just bf3. Jag var uppe på 900mhz, gick ned till 850 och slutligen 800. Jag höjde volten en del också. Men jag kanske borde pröva att krydda på med lite mer volt nästa gång för att få det stabilt.

Jag är bortrest tom måndag. Så exakta siffror kommer då! Tack för svar, vi har liknande setup också ser jag.

Bör jag klocka processorn för att få ut Max av grafikklockningen när jag fått till den?

Mvh oteknisk

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk

Samma sak här, spelet fryser efter en stund och man får avsluta det genom aktivitetshanteraren. Och klocken går tillbaks till stock... Körde 925MHz på core, 1850 på shader och 2100 på memory samt 1.1V. Kvittar om ja sänker ner till 900 eller ännu mer

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supermotard:

Samma sak här, spelet fryser efter en stund och man får avsluta det genom aktivitetshanteraren. Och klocken går tillbaks till stock... Körde 925MHz på core, 1850 på shader och 2100 på memory samt 1.1V. Kvittar om ja sänker ner till 900 eller ännu mer

1.1v räcker inte med den klocken
dra ner klocken eller öka volten tills det blir stabilt
hur jäkla svårt är det ?

förstår inte vad folk har för problem alltså
är det inte dags att ni söker för det? LOL
BATTLEFIELD 3 ÄR MER KRÄVANDE ÄN ANDRA SPEL SÅ NI KAN INTE GÅ EFTER VAD SOM VAR STABILT I TETRIS

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

1.1v räcker inte med den klocken
dra ner klocken eller öka volten tills det blir stabilt
hur jäkla svårt är det ?

förstår inte vad folk har för problem alltså
är det inte dags att ni söker för det? LOL
BATTLEFIELD 3 ÄR MER KRÄVANDE ÄN ANDRA SPEL SÅ NI KAN INTE GÅ EFTER VAD SOM VAR STABILT I TETRIS

Men vafan skrev jag nyss? Kan du inte läsa? Inte omöjligt med tanke på att du inte ens kan använda punkt... Har sänkt klocken ända ner till 850Mhz så rage'a på fragbite eller nåt.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

1.1v räcker inte med den klocken
dra ner klocken eller öka volten tills det blir stabilt
hur jäkla svårt är det ?

förstår inte vad folk har för problem alltså
är det inte dags att ni söker för det? LOL
BATTLEFIELD 3 ÄR MER KRÄVANDE ÄN ANDRA SPEL SÅ NI KAN INTE GÅ EFTER VAD SOM VAR STABILT I TETRIS

har inte rört volten på mitt gtx580.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Nu har jag överklockat. Det är stabilt i BF3, det jag undrar är om jag kanske har lite för hög volt.

Volt: 1138 mV
Core: 900 Mhz
Shader: 1800 Mhz
Memory: 2200 Mhz

Kortet blir aldrig över 67 grader C. Det är ett KFA2 gtx 580 av referensmodell. (fast jag skruvade på en ny kylare och en massa pasta överallt.)

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X