Permalänk
Medlem

Asus Eee PC 901, fundering

Hejsan!

Så att jag har hittat en beg Asus Eee PC 901 på blocket som jag ska köpa för 500kr.
Det följer dock inte med någon windows skiva (XP)
Kan jag bara använda en vanlig XP skiva för att formatera/installera om operativsystemet?
Vart finner jag då nya drivrutiner till datorn?
Hoppas jag kan få något snabbt svar ska strax åka hemifrån och tänkt köpa den.

Mvh

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Du kan väl köra vilket operativsystem du vill om du ändå ska formatera om den.. Det går alldeles utmärkt att boota från exempelvis ett USB-minne. Jag kör linux på min utan problem, är rätt vanliga prylar i de gamla eee-burkarna så drivrutiner borde inte vara ngt problem. Tänk på att den inte har egen CD-läsare och att det inte heller följde med någon extern vid nyköp.

Permalänk
Medlem

Okej tack så jag kan lika gärna kasta in Win7?
Jag kan ej med linux. Men vilket osystem kommer flyta på bäst på den prestanda som datorn har?
Samt kan jag installera alla operativ system från usb minne?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Easy peasy (Linux, mer specifikt Ubuntu för EEE) lär du dig på 5 minuter. Det är väldigt användarvänligt. Annars fungerar som sagt windows. Men personligen föredrar jag Easy Peasy på min 900 eftersom det flyter på lite bättre (än XP). Men det är ju bara att skaffa en usb-sticka och testa vilket du gillar bäst. Har inte testat w7 starter, men det borde flyta på rätt bra antar jag.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Ja kanske dags att testa Linux. Vart laddar jag hem det? Någon som kan ge länk?
Sedan hur ska jag göra så datorn bootar med USB minnet.?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Såg att det verkar vara en guide på deras hemsida, ska testa det

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda unetbootin för att göra i ordning usb-stickan. http://www.geteasypeasy.com/ där ska easy peasy finnas.

Visa signatur

Halvgubbe