Diskettläsare, hur kopplas dom in?

Permalänk
Medlem

Diskettläsare, hur kopplas dom in?

Jag tänkte skaffa en diskettläsare (intern) eftersom jag sysslar med lite saker som en sån kan behövas till. Jag undrar därför om någon här vet om det finns SATA-diskettläsare, eller åtminstone IDE-diskettläsare. Hur kopplar man annars in den?

Permalänk
Medlem

Ahh, äkta nostalgi. Visste inte att disketter fortfarande användes.

Googlade lite snabbt och hittade: http://www.prisvis.se/a/produkt_lista/idx/2100503/mot/Usb/pro... Dessa kopplas via USB. Tror inte det finns till SATA men är inte säker. Har du ett gammalt moderkort med rätt sorts kontakt går det ju att koppla in en gammal diskettläsare.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

vet inte ens om det finns att köpa såna längre
men köp en extern i stället som kopplas in genom usb problemet löst

http://www.inet.se/artikel/4100381/freecom-usb-floppy-disk-dr...

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Men USB går inte! Det finns en del tekniska problem med det, iallafall till det jag ska använda det till.

Permalänk
Medlem

Spåkulan är tyvärr lite disig...

Vi vet varken vad du har för grejor, eller vad det är du vill uppnå.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Aj, fan. Denna tråden var ett misstag. Jag tänkte inte på att man ska använda en gammal drive till KryoFlux, ingen ide att posta. Jag kom på detta nu.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte har nån nytta av detta, men är det en sån här du menar?
Kopplas väl oftast till en speciell floppykontakt på moderkortet (vet inte om det var IDE eller nån special), men det är väl tveksamt om det finns på nyare moderkort.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Jo, en sån ja. Jag kan nog ha användning för en intern, kan ha den till att skriva Atari ST disketter. Undrar dock om det är IDE, har inte IDE men det kan omvandlas till SATA med en adapter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga hederliga interna diskettläsare använder inte PATA (40 pin kontakt) utan någon med lite färre. Det är inte du kan lyckas koppla in på en SATA till PATA-omvandlare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte alltså:

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Då blir det alltså problem med detta... Måste hitta nån sorts adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Då blir det alltså problem med detta... Måste hitta nån sorts adapter.

Du kan inte koppla in en 3,5" floppy på en IDE-kanal.

Permalänk
Medlem

Då blir det alltså omöjligt att göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Då blir det alltså omöjligt att göra detta?

Försök att leta efter något PCI-expansionskort som ger dig "Floppy-IDE", det var min första tanke

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade runt lite lätt också när jag skrev mitt förra inlägg om expansionskort. Hittade väl något men de var väl från tiden där disketter var populära och satt på ISA-bussen.
Men det borde ju finnas om man söker sig till mer industrisaker, många sådana här uråldriga saker skapas det kort för att fungera i moderna datorer som styr någon stor maskin. Priserna blir ju också därefter dock.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Många (om inte alla) ASRock kort har fortfarande anslutning för floppy. Mitt P67Extreme6 har det.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Camel-en:

Många (om inte alla) ASRock kort har fortfarande anslutning för floppy. Mitt P67Extreme6 har det.

Nej, det har det definitivt inte. Däremot har den en IDE-port. Floppy är helt utdött, senaste socklarna som hade det var väl 775/AM2+, och ens då var det sällsynt utanför OEM-marknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Skaffa en gammal dator för en hundralapp som du kan använda disketter till.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det har det definitivt inte. Däremot har den en IDE-port. Floppy är helt utdött, senaste socklarna som hade det var väl 775/AM2+, och ens då var det sällsynt utanför OEM-marknaden.

Har am3 moderkort från gigabyte med floppy. De skickade t.o.m. med en kabel.
Googlar man verkar det som om det är välldigt svårt att få tag på om inte helt omöjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det har det definitivt inte. Däremot har den en IDE-port. Floppy är helt utdött, senaste socklarna som hade det var väl 775/AM2+, och ens då var det sällsynt utanför OEM-marknaden.

Asrock P67Extreme6
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67 Extreme6&cat=Specifications

Connector:
- 4 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Rapid Storage), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 6 x SATA3 6.0 Gb/s connectors
- 1 x Floppy connector
- 1 x IR header
- 1 x COM port header
- 1 x HDMI_SPDIF header
- 1 x IEEE 1394 header
- 1 x Power LED header
- CPU/Chassis/Power FAN connector
- 24 pin ATX power connector
- 8 pin 12V power connector
- SLI/XFire power connector
- Front panel audio connector
- 4 x USB 2.0 headers (support 8 USB 2.0 ports)
- 1 x USB 3.0 header (supports 2 USB 3.0 ports)
- 1 x Dr. Debug with LED