Permalänk
Medlem

Hur snabbt skriver du? Test!

Tänkte det kunde vara kul att jämför hur snabbt man skriver.
Kanske också ha en top 5 lista här i tråden.
Testet är på svenska och hittas här: Typing Test

Körde testet precis och fick:
Speed: 78.83 WPM (words per minute)
Accuracy: 98.83%

Använder ett mekaniskt tangentbord med Cherry MX Brown switchar.
Har lärt med Touch Typing, vilket gjort att jag fått lära om helt och hållet hur jag skriver på ett tangentbord, vilket var väldigt svårt i början, men nu efter några månader så flyter det på riktigt bra.
Touch Typing är när man använder alla fingrar på båda händerna och där varje finger har ett visst utgångsläge och tilldelade tangenter, för att skriva så effektivt som möjligt.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Speed: 55.58 WPM
Accuracy: 96.25%
Var ju nån wierd text bara... Skulle det vara nått man skrev vanligtvis så skulle jag nog inte få många fel...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Speed: 55.58 WPM
Accuracy: 96.25%
Var ju nån wierd text bara... Skulle det vara nått man skrev vanligtvis så skulle jag nog inte få många fel...

Det finns flera texter, starta om testet så kanske du får en som du får bättre flyt med.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Speed: 94.31 WPM
Accuracy: 98.25%

Permalänk
Medlem

Kul när texten man skulle skriva var felstavad.

Satt typ 5 gånger och försökte skriva ordet "politik", sen såg jag att det i texten stod "poilitik"

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

1:a

Speed: 78.38 WPM
Accuracy: 99.33%, 2 mistakes

2:a

Speed: 79.93 WPM
Accuracy: 99.12%, 3 mistakes

Uscha rostig, för minnen tillbaka till när maskinskrivning fanns på ämnet Och det var allt för länge sedan

Undrade lite vad "touch typing" var, men det visade sig vara precis samma sak som man lärde sig i skolan förr (början av 90-talet). Får man inte lära sig det längre eller räknar de med att alla redan "kan"?

(HP standard tangentbord..)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Kul när texten man skulle skriva var felstavad.

Satt typ 5 gånger och försökte skriva ordet "politik", sen såg jag att det i texten stod "poilitik"

Ja, jag kanske borde varnat för den texten.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Avstängd

Lite kul faktiskt

Speed: 64.23 WPM
Accuracy: 99.12%

Sitter med ett Steelseries 6G V2. Bytte bara för någon dag sen, är faktiskt rätt skönt att skriva på "trots" MX Black.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

55 ord minuten, 95% acc. Tyckte texterna var rätt ruttna för uppgiften. "Kalle gick till skolan" vore en bättre mätstock. xD

Logitech G15 på kontoret. Får se hur det blir med mitt kära 6G V2 där hemma.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Speed: 78.75 WPM
Accuracy: 98.65%

Jag som trodde att jag skrev långsammare än genomsnittet, då jag skriver majoriteten av all text på det minst sagt förlegade skrivsättet pekfingervalsen. Men tji fick alla som sa det, än håller det!

Jag tror också att man skulle skriva betydligt snabbare om räknade när man skrev vad som helst, typ detta. Det som tog mest tid för mig var att kolla vad det var jag skulle skriva

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Efterssom majoriteten av mina skrivningar här på SWC är från mobilen på jobbet så testar jag det här testet från min android smartphone.

Väldigt roligt.

Sen så gäller enbart bokstavstryckningar efterssom snabb skrivningen inte aktiveras så vanligtvis när man har det på dubblas nog antalet ord per minut

Speed: 20.71 WPM
Accuracy: 94.74%
18 mistakes

Tog en skärmdump på telefonen med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Speed: 89.85 WPM
Accuracy: 99.66%

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem

65,8 WPM
96,3 % accuracy.

Har bara touchtypat i kanske två månader så än så länge går det sakta men säkert fortare och fortare.

Mer än en av de där texterna som var felstavad för övrigt...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

55wpm 99.63acc

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag blir ingen sekreterare

Speed: 32.33 WPM

Accuracy: 99,63% 1 mistakes

Permalänk
Medlem

45 wpm och 96% samt 14 fel, jag skriver inte mycket jag

Permalänk
Medlem

Väldigt varierande resultat beroende på text.
Slutade på 107.52 WPM 100% på "Tankens Kraft" efter några försök. Blir nog inte mkt bättre för mig.
Påminner mig om när man satt och nötte alfabetet i klassen och tävlade. ^^
På ett Microsoft Sidewinder x4.

Permalänk
Medlem

Skriver lite snabbare på MBP men jag är riktigt värdelös
Har dock lite svårt med skrivande!
speed: 16.51
accuarcy 64.62
121 fel

Behöver lära mig skriva Även att jag sitter flera timmar varje dag.

Edit: bästa nu är 38.31 WPM
accuracy 94.01%
16 fel

Edit: 2 Kul att jag blir bättre på varje runa

Permalänk
Medlem

Speed: 108.34 WPM / accuracy: 99.98%

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Jag har fått 106 WPM som bäst på andra försöket

Nu på fjärde försöket fick jag 111 WPM med 99.8 % acc

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Skriver snabbare på Engelska versionen än den Svenska…

68.55 WPM, 98.88 Accuracy, 3 mistakes.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

What?
Hur snabbt skriver ni egentligen?!
36.19 WPM 99.63%

Jag tycker samt väldigt många andra tycker jag skriver snabbt på datorn..
Måste prova när jag kommer hem till min stationära där jag har mitt mekaniska tangentbord då jag sitter på en bärbar nu.
Men tycker inte det borde bli så stor skillnad ändå..

Permalänk
Medlem

Hehe, jag gjorde testet ett par gånger och fick mellan 40 och 50 WPM och 95-97% fel.

Jag tänker inte heller bli sekreterare.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Första försöket, tror jag slutar när jag är på topp . Skrivet på ett många år gammalt risigt HP OEM-tangentbord för kanske 80:- eller något. EDIT: Ha! Hittade det på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334212 . 49:- nypris, det låter nästan rimligare.

Gällande touch typing så tycker jag det är svårare att följa strikt på svenska än på engelska. Tanken är att varje finger har ansvar för ~3 bokstäver, förutom pekfingrarna som får dubbelt jobb, men också är starkare och mer utvecklade. Problemet på svenska är ÅÄÖ, som alla är vanliga i skrift, och alla lägger sig på höger lillfinger, _utöver_ "P" och "-" (och Enter och RShift).

För att inte få ont i handen av att sträcka lillfingret så måste högerhanden ofta flyttas lite, eller iaf ha en lite "felaktig" vinkel vilket går ut över de andra fingrarnas placering. Framför allt är problemet att det blir en överdriven belastning på ett av de svagaste fingrarna, så jag undrar, ur ergonomisk synvinkel, om strikt engelsk touch typing egentligen är rätt att lära ut för svenska tangentbord. Det kanske är andra som tänkt på detta tidigare, så man kanske inte lär ut exakt samma modell, vad vet jag? Har inte gått någon riktig kurs, bara övat på nätet.

Det ska likväl sägas att min tangentbordshastighet ökat ordentligt genom att jobba aktivt med (engelsk) touch typing.

--

Relaterade ämnen kan vara NumPad-skrivning, som jag av någon anledning alltid varit snabb på. Inte övat det oproportionerligt mycket, kan jag tycka, men jag använder den så fort tillfälle fås. Det kanske räcker som övning.

Ytterligare område är att skriva programkod snabbt. Man blir lätt en mästare på AltGr-kombinationer om man sitter ett tag med svenskt tangentbord. Dock så är en bra tumregel att om ens programmering begränsas av ens skrivhastighet så har man nog inte tänkt tillräckligt på vad man programmerar . Också mer värt att bli en mästare på kommandon i Vim än kunna mata ut hakparanteser snabbast, men det är också något man blir bra på om man jobbar aktivt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

http://i40.tinypic.com/24pwaio.png

Första försöket, tror jag slutar när jag är på topp . Skrivet på ett många år gammalt risigt HP OEM-tangentbord för kanske 80:- eller något.

Gällande touch typing så tycker jag det är svårare att följa strikt på svenska än på engelska. Tanken är att varje finger har ansvar för ~3 bokstäver, förutom pekfingrarna som får dubbelt jobb, men också är starkare och mer utvecklade. Problemet på svenska är ÅÄÖ, som alla är vanliga i skrift, och alla lägger sig på höger lillfinger, _utöver_ "P" och "-" (och Enter och RShift).

För att inte få ont i handen av att sträcka lillfingret så måste högerhanden ofta flyttas lite, eller iaf ha en lite "felaktig" vinkel vilket går ut över de andra fingrarnas placering. Framför allt är problemet att det blir en överdriven belastning på ett av de svagaste fingrarna, så jag undrar, ur ergonomisk synvinkel, om strikt engelsk touch typing egentligen är rätt att lära ut för svenska tangentbord. Det kanske är andra som tänkt på detta tidigare, så man kanske inte lär ut exakt samma modell, vad vet jag? Har inte gått någon riktig kurs, bara övat på nätet.

Det ska likväl sägas att min tangentbordshastighet ökat ordentligt genom att jobba aktivt med (engelsk) touch typing.

--

Relaterade ämnen kan vara NumPad-skrivning, som jag av någon anledning alltid varit snabb på. Inte övat det oproportionerligt mycket, kan jag tycka, men jag använder den så fort tillfälle fås. Det kanske räcker som övning.

Ytterligare område är att skriva programkod snabbt. Man blir lätt en mästare på AltGr-kombinationer om man sitter ett tag med svenskt tangentbord. Dock så är en bra tumregel att om ens programmering begränsas av ens skrivhastighet så har man nog inte tänkt tillräckligt på vad man programmerar . Också mer värt att bli en mästare på kommandon i Vim än kunna mata ut hakparanteser snabbast, men det är också något man blir bra på om man jobbar aktivt.

Jag sitter på http://piclair.com/1np16 och jag är nog sämst av alla i som kommer delta i denna tråd

Permalänk
Medlem

Måste definitivt lära mig skriva ordentligt.
25.02wpm och 88.89% accuracy...
Detta trots att jag skriver hur mycket som helst på jobbet.
Men antar att det är lite för att jag sitter med tre olika tbord som alla tre har olika layout :\
Skall snacka med chefen och få två 6G V2 på jobbet också så jag har samma som hemma XD

EDIT: Någon som vet något program som kan göra korrekt fingersättning lite lättare?
Gärna ensom man kan välja egna textfiler att öva mot.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Detta med konstant tryckande på S via 8x på celeritas.
99.58 procent accuracy? Känns som att detta test inte riktigt är färdigutvecklat

Riktiga resultat:

56
95%

Permalänk
Medlem

Tips på hur jag ska LÄRA MIG TOUCHTYPING BRA? kan skriva utan att kolla på tangentbordet men jättedåligt och jag flyttar bara runt pekfingarna, hade drygt 35 och 20 fel Sorry för caps

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Speed: 92.58 WPM
Accuracy: 99.16%, 2 mistakes

Jag klassar inte mig själv som snabb på att skriva. Har en polare som jag vet är snabb, ska bli kul att se vad han kan komma upp i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludzee:

Tips på hur jag ska LÄRA MIG TOUCHTYPING BRA? kan skriva utan att kolla på tangentbordet men jättedåligt och jag flyttar bara runt pekfingarna, hade drygt 35 och 20 fel Sorry för caps

http://www.typeonline.co.uk/ har jag suttit med som tidsfördriv. Rätt bra, både "Typing lessons"- och "Speed test"-delarna. Kör "Typing lessons" tills du känner att det sitter hjälpligt, därefter är det bara att nöta på "Speed test".

Det är inget som går enormt snabbt att lära sig, och inte ovanligen så upplever man tom att det går långsammare i början då man behöver "lära om" så många saker, men om man tar det seriöst så kommer man definitivt gå upp hastighet/säkerhet med tiden.

Ha fliken uppe i webbläsarfönstret och kör test lite då och då. Istf att spela Harpan eller MS Röj för att fördriva tid: kör ett speed test

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.