Permalänk

Frågor om Sleeve

Tja

Ja funderar på att sleeva alla kablar och har aldrig gjort det förut så mina frågor lyder så här

Min dator: Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Cooler Master 1000W Silent Power (skall bytas inom snart framtid till Corsair AX 850)

- hur många meter sleeve behövs totalt?
- hur många meter krympslang behövs totalt?
- vilken typ är snyggast enligt er? vanlig, fabric eller paracord?
- vad är det för skillnad på dom olika typerna av sleeve?
- hur många timmar tar det?

Tack för svar

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Decimater66:

Tja

Ja funderar på att sleeva alla kablar och har aldrig gjort det förut så mina frågor lyder så här

Min dator: Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Cooler Master 1000W Silent Power (skall bytas inom snart framtid till Corsair AX 850)

- hur många meter sleeve behövs totalt?
- hur många meter krympslang behövs totalt?
- vilken typ är snyggast enligt er? vanlig, fabric eller paracord?
- vad är det för skillnad på dom olika typerna av sleeve?
- hur många timmar tar det?

Tack för svar

Mät sladdarna på nätagget så får du reda på hur mycket sleeving du behöver. Kolla antalet individuella sladdar så får du reda på hur mycket krympslang du ska ha, jag kör 15mm per del och det krävs 2 delar per sladd, så exempelvis en 24pin skulle kräva 24*2*15 mm krympslang, alltså 720mm eller ca 72cm krympslang. Jag gillar vanlig mest, fabric och paracord ser ut som skosnören. Skillnaden är exempelvis täthet på trådarna och ytfinishen. Dom är olika täta, av olika material, och ser olika ut. Tiden det tar beror på dig och hur duktig du är, men jag kortade sladdarna och sleevade allt på mitt AX1200 på ca 2 kvällar, det går (som allt)fortare ju mer du gör det. Eftersom ditt planerade agg är modulärt så behöver du ju lyckligtvis bara sleeva sladdarna som du använder.

Permalänk
Medlem

ett annat tips..testa o sök runt lite på swec om sleeving..det finns trådar sen tidigare där det oftast har tagits upp flera gånger om dina frågor typ

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Mitt tips. Använd inte vit sleeve.
Gjorde en likadan tråd första gången jag skulle sleeva. Kolla in den.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Mitt tips. Använd inte vit sleeve.
Gjorde en likadan tråd första gången jag skulle sleeva. Kolla in den.

Ska man använda vit sleeve bör man tejpa kabeln med vit tejp, alternativt använda dubbla lager, annars kan färgerna synas igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Ska man använda vit sleeve bör man tejpa kabeln med vit tejp, alternativt använda dubbla lager, annars kan färgerna synas igenom

Precis därför man inte ska använda det. tejp är oerhört omständigt. Dubbla lager är också väldigt omständigt..

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Precis därför man inte ska använda det. tejp är oerhört omständigt. Dubbla lager är också väldigt omständigt..

ähh så jobbigt är det inte med vit eltejp..lite små pillrigt men inga större bekymmer..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

ähh så jobbigt är det inte med vit eltejp..lite små pillrigt men inga större bekymmer..

Använder man en sleeve med tät väv fastnar den enligt min erfarenhet i minsta ojämnhet och kan därför bli nästintill omöjlig att arbeta med över tejp.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

Tja

Ja funderar på att sleeva alla kablar och har aldrig gjort det förut så mina frågor lyder så här

Min dator: Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Cooler Master 1000W Silent Power (skall bytas inom snart framtid till Corsair AX 850)

- hur många meter sleeve behövs totalt?
- hur många meter krympslang behövs totalt?
- vilken typ är snyggast enligt er? vanlig, fabric eller paracord?
- vad är det för skillnad på dom olika typerna av sleeve?
- hur många timmar tar det?

Tack för svar

1. Beror på hur mycket du ska sleeva, men tex 24 pin atx, 8pin atx, dubbla pcix 8pin, sata power kablar, fläktkablar så räcker 50m.
2. Kör en 1m krympslang per 10m sleeving.
3. Jag gillar mdpc sleeving mest.
4. Djungelapas vanliga sleeving är 3 trådars plast sleeving typ, fabric är någon textil/plast sleeving lite tätare en en vanliga samt inte lika stel men den är också smalare i diameter. Paracorden har jag inte testat någon gång men den är likande fabric sleevingen tror jag.
5. Beror på också hur mycket man ska sleeva (så klart) Men för mig brukar de gå åt någon kväll eller två.

Skrivet av Zaptoit:

Ska man använda vit sleeve bör man tejpa kabeln med vit tejp, alternativt använda dubbla lager, annars kan färgerna synas igenom

Känns allmänt ghetto imo, köp vit kabel och kontraktera om nya stift. Som Swekat sa också, det är drygt att få på fabric sleevingen eller likande kabelstrumpor när man har tejpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

ähh så jobbigt är det inte med vit eltejp..lite små pillrigt men inga större bekymmer..

Skrivet av jungklo:

Precis därför man inte ska använda det. tejp är oerhört omständigt. Dubbla lager är också väldigt omständigt..

Skrivet av Zaptoit:

Ska man använda vit sleeve bör man tejpa kabeln med vit tejp, alternativt använda dubbla lager, annars kan färgerna synas igenom

kan inte man bara färga kablarna vit? det är ju båda lättare och billigare, eller skadas kablarna? blir de hårdare? för att jag funderar på att sleeve mitt nätagg vit