Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Ja för det första är den för grå. För det andra så suger sloggan, Kunde varit bättre med Köp datorn som passar dig! © Sebastian Ljungberg. Du får köpa den meningen för 200 Kr. Iaf. För grå, för liten, inte den bästa sloggan.
Kolla typ Dustin.se Eller Webbhallen.com, dom har många fina färger och ser professionella ut helt enkelt. Kan inte förklara vad det är som gör det men det är bara DET

Okej, ska kolla lite på andra sidor och se vad jag kan göra. Men folk tyckte innan den var för mycket färger?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Kan inte svara på dem då vi inte vet hur långt detta kommer gå. Vi försöker göra detta för att se om det går.

Hur gammal är du?
Ska man göra något ska man fan i mig satsa. Inte bara hoppas på att det funkar. Du måste fixa allt det där för att få en bra grund i det hela! Och snälla någon ta bara en template om ni ska ha den dära sidan. Inget illa ment men det är sjukt ful.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Hur gammal är du?
Ska man göra något ska man fan i mig satsa. Inte bara hoppas på att det funkar. Du måste fixa allt det där för att få en bra grund i det hela! Och snälla någon ta bara en template om ni ska ha den dära sidan. Inget illa ment men det är sjukt ful.

Jag är 15 år. Försöker lära mig genom detta. Och jag försöker verkligen men det är inte så lätt när man inte haft någon som lärt en utan när man lär sig själv.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Okej, ska kolla lite på andra sidor och se vad jag kan göra. Men folk tyckte innan den var för mycket färger?

Ja, jag vet ju inte jag såg inte innan men du ska verkligen inte ha en grå hemsida. Skaffa en Vit hemsida med färger som dustin. På typ knapparna och sånt. Och texten i olika färger. Skaffa också typ erbjudande på framsidan. Inte bara lite text, som sagt kolla dustin.se dom har ju erbjudande. Den där texten på framsidan kan ju vara typ "Om oss" Och gör en column som heter typ, vad vi gör, och kopiera och pasta.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Ja, jag vet ju inte jag såg inte innan men du ska verkligen inte ha en grå hemsida. Skaffa en Vit hemsida med färger som dustin. På typ knapparna och sånt. Och texten i olika färger. Skaffa också typ erbjudande på framsidan. Inte bara lite text, som sagt kolla dustin.se dom har ju erbjudande. Den där texten på framsidan kan ju vara typ "Om oss" Och gör en column som heter typ, vad vi gör, och kopiera och pasta.

Ja, får se vad jag gör.

Lagt ut en uppdatering till som är den sista för idag. Fast får ju antagligen göra om hela sidan -.-
http://orienteraren.se/byggdindator

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Ja, jag vet ju inte jag såg inte innan men du ska verkligen inte ha en grå hemsida. Skaffa en Vit hemsida med färger som dustin. På typ knapparna och sånt. Och texten i olika färger. Skaffa också typ erbjudande på framsidan. Inte bara lite text, som sagt kolla dustin.se dom har ju erbjudande. Den där texten på framsidan kan ju vara typ "Om oss" Och gör en column som heter typ, vad vi gör, och kopiera och pasta.

Känns dock just nu som att designen på siten är deras minsta problem...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Känns dock just nu som att designen på siten är deras minsta problem...

Ne inte atm, men vill dom ha köpare ska dom nog inte ha en sån hemsida

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på programmering men om jag förstått hur en korrekt databasstruktur ska se ut så ser det inte bra ut just nu.
En tabell med komponenter, en med komponentkategorier. Alla komponenter har en cell med kategori. Tror även man lyfter ut namnet/beskrivningen på komponenten i en till tabell.

Likaså kan man ha tabell med problem (som inte följer någon regel/standard) där varje rad representerar en problemrelation mellan komponenterna med id x, y och z ger problem id K. (nätdel x + moderkort y i chassi x ger problem "psu kablarna är för korta"). Där har man även en tabell med beskrivningen kunden får när han parar ihop de komponenterna. Det för att minska storleken på databasen för saker kommer vara återkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Kan inte svara på dem då vi inte vet hur långt detta kommer gå. Vi försöker göra detta för att se om det går.

Skrivet av KurreKula:

Känns dock just nu som att designen på siten är deras minsta problem...

Skrivet av tripletutorial:

Ne inte atm, men vill dom ha köpare ska dom nog inte ha en sån hemsida

Håller med både KurreKula och tripletutorial. Om idén är att skapa en webbaserad datorbutik är designen en sak av tusen man behöver få till. Det är extremt svårt i elektronikbranschen att starta eget, speciellt om man är 15 år. Din dröm är att koda, så koda! Du vill väl inte driva en butik?

Mitt tips i det här läget är att fokusera på att endast skapa en sida för rådgivning där människor kan sätta ihop kompatibla datorer på ett enkelt sätt. Om man sedan kan koppla produkterna till Prisjakt eller t.ex Inet om det går att få ett samarbete vore det extremt smidigt. Då får ni garanterat trafik till sidan, OM den är välbyggd och fungerar som den ska samt ser snygg och professionell ut. Annars är det kört.

Permalänk
Skrivet av Prophan:

Håller med både KurreKula och tripletutorial. Om idén är att skapa en webbaserad datorbutik är designen en sak av tusen man behöver få till. Det är extremt svårt i elektronikbranschen att starta eget, speciellt om man är 15 år. Din dröm är att koda, så koda! Du vill väl inte driva en butik?

Mitt tips i det här läget är att fokusera på att endast skapa en sida för rådgivning där människor kan sätta ihop kompatibla datorer på ett enkelt sätt. Om man sedan kan koppla produkterna till Prisjakt eller t.ex Inet om det går att få ett samarbete vore det extremt smidigt. Då får ni garanterat trafik till sidan, OM den är välbyggd och fungerar som den ska samt ser snygg och professionell ut. Annars är det kört.

som sagt, detta är i väldigt risigt utvexkkarstadie och vi får se hur långt det här projektet går

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Nu har jag ändrat design helt och är mycket mer nöjd med denna designen. Det röda är header och där kommer samma bakgrund fortsätta. Och där är också en footer som har 100% width men den är inte med i denna bilden. Men är färgen och design åt rätt håll nu?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Nu har jag ändrat design helt och är mycket mer nöjd med denna designen. Det röda är header och där kommer samma bakgrund fortsätta. Och där är också en footer som har 100% width men den är inte med i denna bilden. Men är färgen och design åt rätt håll nu?

http://orienteraren.se/nysida.png

Tycker personligen att du ska försöka få till det som en annan länkade tidigare i tråden, ger ett mer proffesionellt utseende vilket kan leda till mer kunder

Permalänk
Skrivet av drcharles:

Tycker personligen att du ska försöka få till det som en annan länkade tidigare i tråden, ger ett mer proffesionellt utseende vilket kan leda till mer kunder

Ja, försöker här göra den "proffsigare" Men vad tycker ni om detta förslaget?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Ja, försöker här göra den "proffsigare" Men vad tycker ni om detta förslaget?

Ser la bra ut men det ska inte vara den färgsättningen? eller?

Permalänk
Medlem

Inge illa menat men ser mest ut som en b-sida. Hade ja varit en av era "köpare" så hade ja nog vänt mig till något annat ställe.
Skall vara stillrent, inget klet o kladd. Kanske bara ja som känner så? Dock så har ja sett under min tid som "Datorbyggare", att
de flesta köper delar för dom vet hur det skall byggas ihop. Eller köper en färdig dator som dom inte behöver "huvudvärken" med.
Dom som köper delar samt "bygg ihop" kit från typ Inet väljer just inet för deras bra support m,m.

Permalänk
Skrivet av drcharles:

Ser la bra ut men det ska inte vara den färgsättningen? eller?

Njaaaaa, bakgrund och det har jag inte bestämt mig ör men ska hålla mig till oranget

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Itel har väl något liknande system. http://www.itel.se/pkgconf.php?id=10

Fast man måste välja intel eller AMD först. Har dock sett likadant ut i 10 år nu så det är väl inte världens bästa längre.

Permalänk
Medlem

Tycker du börjar få till layouten, börjar likna nått! Jag är dock inget fan av sådana knappar du använder. Tycker det är snyggast och stilrenast med vanlig FET text ..

Orange och svartgrå är oerhört snygg Kör det på min nuvarande sida och är förbannat nöjd!

Permalänk
Skrivet av SpaarkX:

Tycker du börjar få till layouten, börjar likna nått! Jag är dock inget fan av sådana knappar du använder. Tycker det är snyggast och stilrenast med vanlig FET text ..

Orange och svartgrå är oerhört snygg Kör det på min nuvarande sida och är förbannat nöjd!

Tack så mycket Gjorde en ändringen här Undrar vad ni tycker och hur man ska ha den?
Och den gråa toningen fortsätter utåt så långt som det går Alltså 100% width.

Vad kan man lägga i mer i headern eller man ska ha den så här?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Tack så mycket Gjorde en ändringen här Undrar vad ni tycker och hur man ska ha den?
Och den gråa toningen fortsätter utåt så långt som det går Alltså 100% width.

Vad kan man lägga i mer i headern eller man ska ha den så här?

http://orienteraren.se/nysida2.png

Jag måste bara säga, snälla byt ditt font. Sidan ser bättre ut nu men bytt ditt font ha vanliga Arial font lr Helvetica!Gärna Bold på vissa ställen. (Tänker nu mest på headern då den ser högst oprofessionell ut med det fontet.)

Och angående vad man kan ha över den hm, kanske någon egengjort logga?
Snygg hemsida: http://greattech.se

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Just use the template and the resources that you will see if you scroll down.
http://photoshoptutorials.ws/photoshop-tutorials/layouts/how-...

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Jag måste bara säga, snälla byt ditt font. Sidan ser bättre ut nu men bytt ditt font ha vanliga Arial font lr Helvetica!Gärna Bold på vissa ställen. (Tänker nu mest på headern då den ser högst oprofessionell ut med det fontet.)

Och angående vad man kan ha över den hm, kanske någon egengjort logga?
Snygg hemsida: http://greattech.se

Okej, men jag kommer ha den fonten som logga då men kan göra en logga som inkluderar den texten ju Så ska fixa headern på det sättet. Men tror du det funkar att man använder det typsnittet och gör en logo av det som täcker headern mer

Och vad tycker ni om layouten och tror ni denna kan bli bra och kommer den gå att använda?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Och vad tycker ni om layouten och tror ni denna kan bli bra och kommer den gå att använda?

Knapparna gillas inte men antar..

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Knapparna gillas inte men antar..

Antar vad?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Antar vad?

Antar att det skulle funka ATM eftersom ni ändå bara vill pröva på men ska ni bli riktigt företag så får ni nog ta och fixa till den dära sidan rejält.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Bra initiativ grabbar!

Dock tycker jag designen behöver lite arbete, loggan är ganska kladdig, ärligt talat :S
Föreslår att ni använder ett ramverk i CSS, jag arbeta med en ny sajt nu med massa jquery, och väldigt lite grafiska element för att få till en ren sida, och för att hålla saker o ting enkelt så använder jag en 16-kolumners layout via http://960.gs/, det är ganska komplicerat att använda, men det är det enda grid jag känner till som har stöd för push/pull och prefix m.m

Annars vill jag rekommendera lite hjälpsamma sajter för er så ni har koll på design o layout:
http://chopapp.com/ Detta är ungefär som pastebin.com, men VÄLDIGT fluff-fri, och extremt simpel att använda.

http://lorempixel.com/ Lorempixel generar random logos baserad på url, så säg t.ex att du arbetar med en grafik att ha nånstans på sidorna o vet de dimensioner du ska ha, i vissa fall kan det då vara bra att han en PLACEHOLDER image som det heter, säg då att den ska vara 600x200 px, då blir url'n enkelt nog: http://lorempixel.com/600/200/ och kan därmed användas praktiskt såhär:

i koden.

http://lipsum.com/ Lorem ipsum generator.

http://snipplr.com/ Kodsnippets i alla tänkbara programmeringsspråk om man vill ha en snabblösning så är risken att det finns en där.

http://copypastecharacter.com/ bra sajt, den har alla karaktärer som kan skrivas på ett tangentbord via t.ex alt koder (t.ex ALT+15= ☼) och ger möjlighet att kopiera flera åt gången, och dessutom finns det olika kategorier, de olika tecknen genereras i 2 former, antingen renderas som man ser den eller av HTML koder, t.ex: & # 9893 ; (minus space emellan..) som då blir:

och man kan välja vilket man ska i på toppen av sidan.

http://www.zurb.com/playground/css-grid-builder Här kan man bygga ett eget grid som det passar en själv, dock använder jag 960.gs personligen pga av att det erbjuder betydligt fler funktioner.

http://border-radius.com/ Här kan du generera kod för radius på element i CSS, och inte bara 1 hörn, men alla 4 kan få olika radius, generera dessutom kod för att allt ska hanteras rätt i samtliga browsers.

http://css3.mikeplate.com/ Om man kan göra det i CSS3 så är CSS3 playground stället att göra det på, jag tänker inte gå in på allt man kan göra här, men den är otroligt bra o ha bokmärkt.

http://css3please.com/Vet inte exakt hur jag ska beskriva denna, men det är väl en mer kodbenägen version av ovanstående där du redigerar direkt i dokumentet och ser resultatet i boxen längst upp till höger.. generar giltig kod för alla browsers likaså.

I övrigt, om Jonathan vill bli webbdesigner så föreslår jag starkt att du lär dig rätt redan från början, och använder dom sajter jag länkat, och därtill blir bekant .. INTIMT bekant med buzzwords som: jquery, ajax, html5, php, .NET, och SQL.

Och tänk på 1 sak .. Var inte rädd att använda IDE's, ingen gillar någon som skriver all sin kod rätt upp o ner i notepad eller emacs/vim etc i en professionell miljö, det är numera tabu att vara såpass hardcore.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

Finns många bra nybörjare guider som jag lärt mig ifrån, men ingen hur man startar en webbshop på det sättet.

Glöm det säger jag bara, att koda en helt egen webbshop är någonting som kräver en helvetes massa erfarenhet i en massa kategorier av design o kod, för att inte nämna SÄKERHET, och som läget ser ut idag är det bättre att customiza ett ramverk som redan är klart vad det gäller e-shop. jag skulle satsa på Opencart eller OScommerce personligen, där har du nämligen support och en stor community som kan hjälpa dig redan..

Allt annat vore som en hinderlöpare som måste bygga sina egna hinder att hoppa över medan alla andra bara behöver springa o hoppa

Såg tidigare att någon hade föreslagit att om projektet går bra så anslut det till typ prisjakt o pricerunner osv, och det är nog enklare att erbjuda detta som en licensierad tjänst med deras hjälp än att bli ytterligare en i raden av en enormt lång radda med elektronikbutiker.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Förlåt men hemsidans utseende är en total flopp. Ni säger att det bara är under utveckling,test och prövning i era försvar. Men som det nämnts innan så handlar allt om att satsa 110% in i ett project om man ska lyckas, även under "test perioden" är det extremt viktigt att första uttrycket av sidan är bra. Titta på Inet, Dustin, komplett. dom har små headers med logotyper, information och länkar integrerade vilket gör att dom sparar plats på sidan till det huvudsakliga. Även kan jag tycka att mötas av en informations text på hem skärmen av sidan är väldigt tråkigt. Går jag in på "byggdindator.com" då vet jag vad jag är ute efter och ser ingen anledning att ha en wall of text.

Fram med, Erbjudanden, liten nyhets ruta med mera, kundvagns knapp kanske vore att tänka på?

I övrigt namnet Byggdindator.com låter tyvärr i mina ögon som ett extremt försök från någon svensson som har en hobby verksamhet och tror att han kan sluta jobba på det. Namnet är väldigt viktigt, skulle tyvärr aldrig handla från Byggdindator.com även om jag sparade 2 timmar på att inte leta runt efter komponenter.

Mitt tips är att sätta sig ner med papper och penna på old fashion way, skriva ner massa namnförslag utan några .com/.se osv. För att sedan ta en kväll med alla om är involverade i projektet. Kanske även skissa upp sin hemsida på ett vitt papper innan man sätter sig med det på datorn. En ritning är alltid bra att ha.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Glöm det säger jag bara, att koda en helt egen webbshop är någonting som kräver en helvetes massa erfarenhet i en massa kategorier av design o kod, för att inte nämna SÄKERHET, och som läget ser ut idag är det bättre att customiza ett ramverk som redan är klart vad det gäller e-shop. jag skulle satsa på Opencart eller OScommerce personligen, där har du nämligen support och en stor community som kan hjälpa dig redan..

Allt annat vore som en hinderlöpare som måste bygga sina egna hinder att hoppa över medan alla andra bara behöver springa o hoppa

Såg tidigare att någon hade föreslagit att om projektet går bra så anslut det till typ prisjakt o pricerunner osv, och det är nog enklare att erbjuda detta som en licensierad tjänst med deras hjälp än att bli ytterligare en i raden av en enormt lång radda med elektronikbutiker.

Jo det var det jag menade !

Jag skrev att det är INGET man lär sig i nybörjarguider

Permalänk
Medlem

Tja, jag är jättesjuk o ska till sjukan i morrn o kolla upp det, så har tyvöerr itne hunnit jobba nått på sidan än. Jätteledsen över detta och så fort jag blir frisk så ska jag ta tag o jobba arslet av mig