Komplett vägrar garantiärende

Permalänk
Medlem

Komplett vägrar garantiärende

Hejsan, det är så att en polare till mig har haft en del problem med komplett angående garantiärenden. Det är så att han har 2 stycken Evga gtx 460 EE SC(referens design) i sli och han har stora temperatur problem när han spelar, spelar ingen roll vilket spel det gäller. De är monterade i ett HaF chassi med riktigt bra flöde. Han har även provat att bara köra med ett kort med en delta fläkt på max varv(5000rpm) blåsandes rakt på. Nu till problemet, komplett vill inte byta ut kortet och de säger att de har testat de " Vi har kört furmark i 30 min och det är som normalt" säger de, det räcker med att köra furmark i 1 min så närmar de sig 100 grader även när det bara är ett kort installerat. Då kommer ursäkten från komplett " Prova i ett annat chassi" men det spelar ingen roll tack vare HaF chassit och ja.. alla vet att HaF har riktigt bra flöde, han provade i ett annat chassi och tog kort på det så att komplett skulle få se att han verkligen gjort det. Efter det så svarade komplett " Dina chassifläktar börjar kanske bli dåliga" Jaha ? Varför skulle de bli "slitna" och kyla otillräckligt när de funkar utan problem ? Komplett skickade 2 stycken 200 mm som han skulle prova med. Varför skulle de fläktarna lösa något när han har provat med en delta fläkt rakt på tex ? Några mail senare skickade då min polare in en film när han spelar battlefield 3 och han får en hel del artefakter och buggar. Då skyller komplett på bf3 och skiter helt i att korten går så pass varma att det uppstår artefakter. Det blir så i alla spel så fort de kommer upp i de temperaturerna. Då säger supporten att h*n har sett en review där de klarar av 104 grader och tänker inte byta ut korten förens de når upp till de temperaturerna. Vilket jag tycker är sjukt eftersom att det är ett uppenbart fel. Det sista de skyller på är att det är en SC modell utav kortet alltså superclocked och då säger de att det är de felet. Varför skulle det spela någon roll när de höjt frekvensen ungefär 30 mhz, det går inte ihop. Så jag undrar ifall ni har blivit bemötta utav komplett på detta vis och vad man ska göra åt det ? Hoppas att det inte var för jobbigt att läsa

Permalänk
Medlem

Det sista man vill höra när man letar svar på forum är massa gnäll men SNÄLLA använd styckindelning. En sån mängd text i en klump gör att många skiter i att läsa och då även hjälpa till..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ring och tjata på dem så ska du nog få se att du får det utbyt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

ta kontakt med konsument verket, eller ta kontakt med tillverkaren och se vad dom säger dvs EVGA.. för säger dom att den inte ska göra så, då ska dom absolut inte kunna neka att det är fel.

hade liknande problem med en router från netgear fast hos en annan handel där dom vägrade lösa det hadde 100mbit lina.. men det klarade inte routern av och dog.. när jag hadde fått svar av netgear att den inte klarade det fick vi tebax pengarna och köpte en router som klarade av den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Åk in med datorn till komplett och visa. Eller ta dit grafikkorten och be dem visa 30 min med furmark.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem

Deras support på komplett, eller vilken support som hellst har i uppgift att försöka lösa problemet så kostnadsfritt som möjligt. Och för dom är det ganska svårt att se problemet med bara text/bilder. Så att klaga på dålig support är rätt orättvist. Sure du ser det som ett stort problem, medans dom ser det som ett problem som kan fixas. Prova ring dom istället, och ta det via telefon. Det kan uppstå en hel del missförstånd mellan 2 parter. Du exempelvis säger att grafikkorten blir varmt, dom ser det som ett luftflödesproblem. vilket det låter som.
Det första man försöker förbättra är väll luftflödet? det första jag gör är ju inte direkt att ringa till intel/amd för att klaga över höga temps.

Att dom skickade fläktar visar ju på att dom försöker hjälpa.

Det du sälv kan göra är att kolla så det inte är massa dam osv i korten. om det inte är det, så låter det som ett problem som du ska vända dig till EVGA.

lycka till, och hoppas det löser sig!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Eftersom Komplett har testat och de inte får dom temperaturer du får hemma i ditt chassi så beror felet på ditt chassi eller att du gör något dumt med korten.

Hur många ggr kommer inte såna här idiottrådar upp hela tiden, det finns alltid två versioner av en historia.

Case avslutat.

Permalänk
Medlem

Helt klart finns det ju ett fel på kortet.

Så Några sätt att gå vidare på är att som rojpen sa kontakta EVGA.
Ringa komplett igen och hoppas på nån annan som svarar.
Heller skicka ett pm här på swec till kompletts swec konto http://www.sweclockers.com/profil/komplett.
Dom har ju även en tråd här men där får ej ensilda fall tas upp (swec regel) så ett pm är enda sättet att gå om du vill ha hjälp "genom" swec.
Och till sist att göra ett inlägg på www.fairshopping.se där komplett svarar på klagomål,berörm.

Du kan ju även göra lite efterforskningar innan du ringer,pm,postar,etc vad är tempen normalt på dessa kort vid tester,etc runt om på nätet skiljer det 30° så är det ju fel på detta ex.
En sak till att kolla upp är vid vilken gpu temp börjar den att trottla (dvs sänka hastighet,volt för att få ner temp) jag vet att det skiljer sig mellan tex ati,nvidia MEN att det även skiljer sig mellan olika kretsar så tex ett 580 och 480 behöver inte ha samma throttle temp.
Kan ju tilläga att amd har haft,har nån,några cpu (ej grafik utan Cpu) modeller som throttal nånstans vid låga 70-80°

Och NEJ ett grafikkort (heller cpu) ska ALDRIG behöva throttla då detta endast finns som en säkerhets åtgärd om tex fläkt,kylare skulle gå sönder.
Det ska finnas en bit kvar till det skyddet.

Skrivet av Likvid:

Eftersom Komplett har testat och de inte får dom temperaturer du får hemma i ditt chassi så beror felet på ditt chassi eller att du gör något dumt med korten.

Hur många ggr kommer inte såna här idiottrådar upp hela tiden, det finns alltid två versioner av en historia.

Case avslutat.

Om dom har testat alls vill säga!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kolla vad vcoren ligger på, mina ligger sjukt högt. Testa dra ner på dessa. Jag gjorde de och fick en mycket bättre temp.

Min låg på 1050 drog ner de på 950 och de pallade.

Visa signatur

Stationär: Core i5 760 @ 3.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD4 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz @ 8GB | NOCTUA NH-U12P | Sparkle GTX 460 1GB OC | OCZ MODXSTREAM PRO 700W, 80+ | Fractal Define R3 | WB CAVIAR BLACK 1TB S/600 |

Permalänk
Medlem

Läst en hel del om problem med dessa kort. Tydligen så är en del tillverkade med måttfel så kylaren inte ligger an ordentligt mot GPU. Enda lösningen är att byta ut kortet mot ett utan fel.

Har han samma problem med båda korten eller är det ett som blir betydligt varmare än det andra?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har ni filmat när ni blåser med Deltafläkten?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Inaktiv

hade problem med mitt kort förut det vart skitkonstigt på skärmen och skicakde de till dom och dom hittade inget, skickade in kortet en månad senare och då hittade dom felet men kunde inte reparera så fick ett helt nytt så ge inte upp

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Eftersom Komplett har testat och de inte får dom temperaturer du får hemma i ditt chassi så beror felet på ditt chassi eller att du gör något dumt med korten.

Hur många ggr kommer inte såna här idiottrådar upp hela tiden, det finns alltid två versioner av en historia.

Case avslutat.

Bara för att komplett har testat det så betyder det inte att TS har ett dåligt chassi eller för varmt i huset. Det ska finnas utrymme för att diffa!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Eftersom Komplett har testat och de inte får dom temperaturer du får hemma i ditt chassi så beror felet på ditt chassi eller att du gör något dumt med korten.

Hur många ggr kommer inte såna här idiottrådar upp hela tiden, det finns alltid två versioner av en historia.

Case avslutat.

Komplett har testat de och får samma resultat ( polaren har ringt ) men de vägrar göra någonting åt det förens vid 104 grader, idiottråd är det inte, jag själv handlar inte hos komplett och det var därför jag vände mig hit eftersom att jag ville veta om de alltid varit så
. Eftersom att det är min polares dator i allmänhet så kan jag inte svara på det ni säger om vad han får för vcore och sånt men allting ni skriver kommer jag visa upp för han, han har även mejlat Evga nu så ska vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Det du sälv kan göra är att kolla så det inte är massa dam osv i korten. om det inte är det, så låter det som ett problem som du ska vända dig till EVGA.

lycka till, och hoppas det löser sig!

Skrivet av jaK0b:

Komplett har testat de och får samma resultat ( polaren har ringt ) men de vägrar göra någonting åt det förens vid 104 grader, idiottråd är det inte, jag själv handlar inte hos komplett och det var därför jag vände mig hit eftersom att jag ville veta om de alltid varit så
. Eftersom att det är min polares dator i allmänhet så kan jag inte svara på det ni säger om vad han får för vcore och sånt men allting ni skriver kommer jag visa upp för han, han har även mejlat Evga nu så ska vi se vad de säger.

Tycker Semplezz har en poäng där! Har du kollat med din polare att fläktarna på grafikkorten är rengjorda från damm, förslagsvis med tryckluft på burk! Med tanke på att det är 460 kort så tänker man sig att de kanske har suttit och samlat lite damm ett tag och jag kunde inte se att det stod något om hur länge han haft dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Tycker Semplezz har en poäng där! Har du kollat med din polare att fläktarna på grafikkorten är rengjorda från damm, förslagsvis med tryckluft på burk! Med tanke på att det är 460 kort så tänker man sig att de kanske har suttit och samlat lite damm ett tag och jag kunde inte se att det stod något om hur länge han haft dem.

Sorry borde kanske tagit med det i infon, men iaf korten är kliniskt rena då han är väldigt pedantisk utav sig

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför man skriver trådar likt denna. För det första så får man bara den ena sidan av historien och vi har sett ett otal gånger att det ter sig helt annorlunda när man fått reda på hela sanningen. Om det är Kompletts fel så kommer du ändå inte få någon hjälp här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaK0b:

Sorry borde kanske tagit med det i infon, men iaf korten är kliniskt rena då han är väldigt pedantisk utav sig

Hur har han rengjort korten då? Om man blåser luft med för hårt tryck mot fläktarna, så kan deras rotationshastighet bli försämrad. I och med att dem är inte tillverkade för att snurra hur fort som helst. Har ni/han kollat till korten så att fläkthastigheten ev ökar vid exempelvis spelande?

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Men om han ökar manuellt fläkthastigheten till typ 70% eller nåt? för korten om dom går på auto går sällan fläkten upp på högvarv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men om han ökar manuellt fläkthastigheten till typ 70% eller nåt? för korten om dom går på auto går sällan fläkten upp på högvarv..

Hade det i åtanke med faktiskt :P, men tänkte att det måste dom ju ha testat.
Men det är ju också ett bra förslag.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Dålig support är bara att konstatera. De som hävdar annat har inte mycket innanför pannbenet. Vet inte vad som hänt med komplett. Sist jag ringde och satte mig i telefonkön som enbart gällde frågor om frakt, så var det 1 före mig i kön och jag fick vänta närmare 20 minuter. Jag har tidigare haft bra erfarenheter av komplett. Men det där du beskriver är ju skandalöst dåligt. Att dumförklara sina kunder är inget man vinner förtroende på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Han blåser aldrig av de med högtryck, fläkten går på högvarv nästintill direkt (auto:100%) och ni som fortfarande inte har förstått meningen med denna tråd är att jag vill veta om komplett support alltid varit så, det är inte gnäll, det är inte okunnighet. Ni som inte har någon erfarenhet med deras support behöver inte skriva i tråden om ni inte har något vettigt att skriva om. Då syftar jag inte på er som kommer med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dålig support är bara att konstatera. De som hävdar annat har inte mycket innanför pannbenet. Vet inte vad som hänt med komplett. Sist jag ringde och satte mig i telefonkön som enbart gällde frågor om frakt, så var det 1 före mig i kön och jag fick vänta närmare 20 minuter. Jag har tidigare haft bra erfarenheter av komplett. Men det där du beskriver är ju skandalöst dåligt. Att dumförklara sina kunder är inget man vinner förtroende på.

Nej precis, så fort han nämnde battlefield 3 så dog intresset ännu mer hos supporten

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Men om han ökar manuellt fläkthastigheten till typ 70% eller nåt? för korten om dom går på auto går sällan fläkten upp på högvarv..

Precis! det första man borde testa är väl att öka hastigheten på fläktarna på grafikkorten eller göra egen fläktkurva i afterburner tex.

Edit: ok, fläktarna går på max, missade det

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaK0b:

Nej precis, så fort han nämnde battlefield 3 så dog intresset ännu mer hos supporten

-----------
Nu är ju nvidia och de äldre korten kända för att ha artefaktproblem i BF3 så därför lär supporten ha neggat er i den jämförelsen, hade ni tagit ett annat spel, vilket som helst, så hade man nog säkerligen haft en annan ton.
Är tydligen i de flesta fall drivrutinsproblem i kombination med just bf3.

Finns tonvis med trådar om nvidia och artefakter på vissa banor osv, och vissa lägen därute
Så därför kan ni ju ta och lira nåt annat istället, och sen filma och visa dem bara för att visa att samma problem uppstår i alla spel ni testar, gärna nåt annat än bf-serien

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Nu är ju nvidia och de äldre korten kända för att ha artefaktproblem i BF3 så därför lär supporten ha neggat er i den jämförelsen, hade ni tagit ett annat spel, vilket som helst, så hade man nog säkerligen haft en annan ton.
Är tydligen i de flesta fall drivrutinsproblem i kombination med just bf3.

Finns tonvis med trådar om nvidia och artefakter på vissa banor osv, och vissa lägen därute
Så därför kan ni ju ta och lira nåt annat istället, och sen filma och visa dem bara för att visa att samma problem uppstår i alla spel ni testar, gärna nåt annat än bf-serien

Vet inte om jag skrev det i första posten men han har även filmat spel som gta iv med artefakter, jo precis tycker dock att det är skumt att supporten väl la ner det hela när han nämnde battlefield 3, innan de mailet hade han sagt något helt annat spel. Det blev som om att supporten låste sig fast på att det bara var bf3s fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaK0b:

Vet inte om jag skrev det i första posten men han har även filmat spel som gta iv med artefakter, jo precis tycker dock att det är skumt att supporten väl la ner det hela när han nämnde battlefield 3, innan de mailet hade han sagt något helt annat spel. Det blev som om att supporten låste sig fast på att det bara var bf3s fel.

-----------
Griper väl efter halmstrån för att slippa ett garantiärende på korten då de är EOL (end of line) produkter för de flesta butiker och åf plus distar
Så de försöker nog bråka med er så länge de kan
Det är annars ett klassiskt tecken på att korten är trasiga eller håller på att gå sönder när det här händer, antagligen pga värmen dragit iväg för er under en längre tid
Hur lång garanti är det kvar på korten om jag får vara lite nyfiken?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Griper väl efter halmstrån för att slippa ett garantiärende på korten då de är EOL (end of line) produkter för de flesta butiker och åf plus distar
Så de försöker nog bråka med er så länge de kan
Det är annars ett klassiskt tecken på att korten är trasiga eller håller på att gå sönder när det här händer, antagligen pga värmen dragit iväg för er under en längre tid
Hur lång garanti är det kvar på korten om jag får vara lite nyfiken?

2 år kvar har han på de, vi sitter o väntar spänt på evgas mail.

Permalänk
Medlem

Är det båda korten som är i sönder? Läste nämligen att ni fick 100 grader +, även med bara ett kort installerat.

Är detta fallet med båda korten eller bara det ena? Annars kan ni ju köra båda i single i två olika sessioner och om det skiljer sig mycket där så har ni en bra referens eller något nytt att ta upp med EVGA och komplett.

Om det ena kortet är 30 grader under det andra i furmark så kan jag inte se komplett neka detta.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaK0b:

2 år kvar har han på de, vi sitter o väntar spänt på evgas mail.

------------------
Aha, ja då är de inte särskilt gamla, plus att då är det heller inte bara några veckor kvar på garantin, då förstår jag inte riktigt varför de bråkar med er...ska spänt följa tråden för att se hur det går för er, hoppas evga har nåt vettigt att säga:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(