Permalänk
Medlem

Vettigt runt 1500?

Så är helt nyinsatt i smartphone djungeln och har seriöst inte tid att läsa in mig för att kunna göra en seriös jämförelse. Därför vänder jag mig till er insatta.

Har några önskningar.

Vettig batteritid
Ok kamera, skall bara användas när eos kameran är för bulkig att ta med.
Bra ljudåtergivning för musik, ingen audiofil men kommer ha detta som primär mobil spelare.
Bör ej vara en mini modell, man vill ju kunna använda pekskärm.
Behöver ej ngn överdriven processor, så länge det flyter ganska smidigt. (Spel kommer väl snarare bli på dator framför tele)

Nåväl, antar att det är miljoner fler saker som man bör ta hänsyn till men jag hoppas detta ger en någorlunda överblick på vad jag är ute efter.

Må väl
Peace
M

Permalänk
Skrivet av Zaint666:

Så är helt nyinsatt i smartphone djungeln och har seriöst inte tid att läsa in mig för att kunna göra en seriös jämförelse. Därför vänder jag mig till er insatta.

Har några önskningar.

Vettig batteritid
Ok kamera, skall bara användas när eos kameran är för bulkig att ta med.
Bra ljudåtergivning för musik, ingen audiofil men kommer ha detta som primär mobil spelare.
Bör ej vara en mini modell, man vill ju kunna använda pekskärm.
Behöver ej ngn överdriven processor, så länge det flyter ganska smidigt. (Spel kommer väl snarare bli på dator framför tele)

Nåväl, antar att det är miljoner fler saker som man bör ta hänsyn till men jag hoppas detta ger en någorlunda överblick på vad jag är ute efter.

Må väl
Peace
M

Av egen erfarenhet så skulle jag inte rekommendera dig att köpa en smartphone i detta prissegmentet, har haft några billigare modeller av både HTC och S-E, dom saknar verkligen kraft och hårdvara för att vara "Smarta" om du förstår vad jag menar. Pekskärmarna är ofta väldigt mycket sämre och är ganska säker på att du kommer att bli besviken på ditt inköp.

Men men det är ju som sagt bara min åsikt, hade kanske kollat på en HTC Desire, Dvs börja titta runt 3000:- strecket ist om du vill ha en smartphone.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Det snackades mycket om ZTE innan. De tillverkar billiga mobiler. Som jag har fattat det som är de inte lika fina i byggkvalité som deras motsvarigheter från kända tillverkare, men man får mycket för pengarna.

Det finns 2 st modeller, Blade för 999 kr och Skate för 1999 kr på NetOnNet. Själv har jag ingen av dem, så jag kan inte uttala mig om kvalitén.

Visa signatur
Permalänk

Jag hade en htc wildfire innan och den fungerade förvånansvärt bra, det ända tråkiga på den var den lågupplösta skärmen och den slöa processorn

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag hade en htc wildfire innan och den fungerade förvånansvärt bra, det ända tråkiga på den var den lågupplösta skärmen och den slöa processorn

wildfire är inte att rekommendera till folk kan jag säga efter att testat i några timmar den är väldigt slö. i allafall när man körde fler saker samtidigt, vill man ha en sådan upplevelse varför betala nära 2000 när en blade för 1000 kan ge dig det. Förutom byggkvaliten då;) WildfireS var de ja körde och det var inte igår ja pröva så kanske slöheten är löst i någon uppdatering.

Men om ja var dig så skulle jag spara till 2000\2500 där börjar man kunna få telefoner som känns väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kikade på blade som en föregående modell men tyvär så håller inte kameran någon kvalitet över huvud taget. Hade varit bättre att gjort modellen ännu billigare utan att sätta in totalt skräp innanför skalet.

Tyvär har jag inte hunnit kolla uppföljaren skate, men det ser ut som om jag måste utbilda mig under natten för mobilen måste införskaffas under morgondagens julhandel!

Som jag sagt är priset runt 1500, dvs +/- 500 om det går att berättiga.
Bryr mig inte speciellt om processorn är långsam, har datorer för att driva det som kräver processorkraft. Huvudsaken är att den klarar av att driva den dedikerade process som jag tilldelar, ex musik och ngn enstaka gång en browser samtidigt.

Kikade på samsungs galaxy gio som jag fått rekommenderad. Ngn som har några kunskaper om denna eller liknande?

Tills morgondagens julhandel... skynda långsamt;)
M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaint666:

Kikade på blade som en föregående modell men tyvär så håller inte kameran någon kvalitet över huvud taget. Hade varit bättre att gjort modellen ännu billigare utan att sätta in totalt skräp innanför skalet.

Tyvär har jag inte hunnit kolla uppföljaren skate, men det ser ut som om jag måste utbilda mig under natten för mobilen måste införskaffas under morgondagens julhandel!

Som jag sagt är priset runt 1500, dvs +/- 500 om det går att berättiga.
Bryr mig inte speciellt om processorn är långsam, har datorer för att driva det som kräver processorkraft. Huvudsaken är att den klarar av att driva den dedikerade process som jag tilldelar, ex musik och ngn enstaka gång en browser samtidigt.

Kikade på samsungs galaxy gio som jag fått rekommenderad. Ngn som har några kunskaper om denna eller liknande?

Tills morgondagens julhandel... skynda långsamt;)
M

Sony ericsson xperia mini finns la för 1500kr och mini pro för 2000kr (samma fast tangentbord som är rätt bra o ha på den storleken.) Båda ska vara rätt pigga, och har la okej kamera undvik dock Xperia x10 mini och x10mini pro då de är den äldre varianten av dessa och vad jag fått för mig rätt seg.

edit http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891591
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891590
en nackdel med dom är la om du vill ha stor skärm men det känns ju inte som det är superviktigt för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

hmmm tja som jag sa från början är minimodellerna inte ngt speciellt som jag är ute efter... annars verkar xperia mini vara den ultimata mobilen i denna prisklassen... skulle lätt kunna tänka mig att slänga ut 500kr för en större skärm.
Men tack för rådet, ytterligare en modell att gå ut o klämma på i morgon. (precis som man inte hade tillräckligt med annat att göra;)

Permalänk
Medlem

LG O2X borde gå att hitta begagnad för det priset. Jag vet att det har varit mycket strul med den men den senaste uppdateringen har löst det mesta och det vet jag för att jag äger en själv och min bror har en likadan.

Sen finns galaxy s som man också borde kunna hitta för en billig peng.

ZTE Blade duger också till det du söker efter men då borde du ha ett par nya hörlurar då orginal suger. Har ägt en sån och var otroligt nöjd du får mycket för pengarna.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Jo som sagt har jag varit o kikat på bladen men för länge sedan.
Nu har ju dess uppföljare dykt (skate) upp som det verkar de har uppgraderat kameran en hel del... Ska ta o leta igenom recensioner efter denna för tillfället...
Några andra modeller som man kan hålla utkik efter nu när man ändå är ute o söker o jämför?

Tackar för övrigt alla i tråden som hjälper TS i sin stund av okunnighet.

Ps. Jo självklart kör man väl alltid med andra lurar än vad som kommer it ett telefonpaket... Åtminstone ett gediget audio intresse här, varav jag söker en mobil som har hyfsad uppspelning så man slipper köpa till en DAC.

Permalänk
Skrivet av Zaint666:

Jo som sagt har jag varit o kikat på bladen men för länge sedan.
Nu har ju dess uppföljare dykt (skate) upp som det verkar de har uppgraderat kameran en hel del... Ska ta o leta igenom recensioner efter denna för tillfället...
Några andra modeller som man kan hålla utkik efter nu när man ändå är ute o söker o jämför?

Tackar för övrigt alla i tråden som hjälper TS i sin stund av okunnighet.

Ps. Jo självklart kör man väl alltid med andra lurar än vad som kommer it ett telefonpaket... Åtminstone ett gediget audio intresse här, varav jag söker en mobil som har hyfsad uppspelning så man slipper köpa till en DAC.

Måste verkligen råda dig att spara nån månad och köp en vettig lur längre fram. Tycker av egen erfarenhet att smartphones i den "lägre" prisklassen är ren skit för att vara ärlig.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Sitter på en zte blade sen ett år tillbaka och har varit väldigt nöjd med dom (har haft 2 då jag vattenskadade den första) men som tidigare nämnt är kameran under all kritik även om den går att få rätt mycket bättre med hjälp av en app jag inte kommer ihåg namnet på.
Rootar man den och lägger in en custom rom blir den dessutom rätt mycket piggare än original man klämmer på i affären. Tyvärr hänger den inte med de snabba dyra telefonerna alls längre i prestanda men så länge du inte spelar är det inget som begränsar.

+ Billig
+ Helt ok skärm

- Dålig kamera
- Går knappt spela på den

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt att inte priserna börjat trilla ner än på hyfsad hårdvara. Minimum vad som är väl 1ghz processor och större/högre upplöst skärm än xperia mini. Sony Ericsson Xperia Neo känns som en lur som borde kosta runt 1500 kr. Men kostar 1000 kr mer. Alla lurar i detta segment känns för högt prissatta. Jag tänker inte köpa någon förrän marginalerna på lurar är lika stor som för övrig hårdvara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det är sjukt att inte priserna börjat trilla ner än på hyfsad hårdvara. Minimum vad som är väl 1ghz processor och större/högre upplöst skärm än xperia mini. Sony Ericsson Xperia Neo känns som en lur som borde kosta runt 1500 kr. Men kostar 1000 kr mer. Alla lurar i detta segment känns för högt prissatta. Jag tänker inte köpa någon förrän marginalerna på lurar är lika stor som för övrig hårdvara.

Nej det är väl lite samma spår som jag är inne på, var o kikade för ca ett år sedan och det är fortfarande zte blade som får fungera som billig ersättare till min gamla nokia som för övrigt hade mkt bra ljud för priset. Sitter nu på en gammal tegelsten som låg i reservlådan och den håller bokstavligen på att ramla sönder i beståndsdelar även om man fortfarande kan ringa.

Citat:

... kameran under all kritik även om den går att få rätt mycket bättre med hjälp av en app... Rootar man den och lägger in en custom rom blir den dessutom rätt mycket piggare än original man klämmer på i affären. Tyvärr hänger den inte med de snabba dyra telefonerna alls längre i prestanda men så länge du inte spelar är det inget som begränsar.

Spelar gör jag med en dator som klarar intressanta spel i en miljö som gör det hela till mer av en upplevelse, detsamma med musik.

Behöver mer en "palmtop" som klarar telefonsamtal, koppla upp sig mot nätet och spela upp min mobila musiksamling med vettigt ljud.
Jag inget alls mot att tweaka min utrustning för maximal prestanda, något jag anser att man bör göra för att ha kontroll över sina saker. Att kameran går att kontrollera till det bättre var en mkt glädjande nyhet. Ytterligare en sten i vågskålen. Tack.

Ser rent av ut så att det får bli att lägga pengar på en billig blade o stå ut tills mobil/kamera/dator blir lite intelligentare i sin kombination, om nu ingen annan har rekommendationer på en bättre modell tills dess?

Må väl
M

Permalänk
Medlem

Kör på Skate isåfall den är inte mycket bättre än Blade men den har trots allt en 4.3 tums skärm ock cpun har lite höger klock

*edit Har för mig att jag sett Skate för 1499:- men kommer inte ihåg vart tyvärr

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Har ocks en blade, men det finns en del problem som sagt.
jag har inte stört mig så mycket på kameran, men jag förväntade mig inte heller under, och är det minsta mörkt tar den bara svarta bilder (ingen lampa finns). batteritiden är oftast så illa att den behöver laddas varje dag, men ibland kan man klara sig längre om man stänger av wifi och 3g när man inte använder dessa. processorn gör den seg, smålaggar ganska ofta, det GÅR att spela angry birds, men det laggar rättså ofta.

Skärmen är däremot riktigt trevlig, även om det såklart inte är något man vill surfa på under längre tider då den är lite liten för sin upplösning, filmer däremot är underbart vackra. Andra fördelar är att den är smidig och billig och det finns ett stort modding community som släpper härliga skräddarsydda saker till den fortfarande.

Så min lilla recention ger nog ändå en prisvärd stämpel (den kostar trots allt ca 1000kr). Det är däremot långt ifrån en dyrare mobil både i funktionalitet och prestanda. Jag gillar min Blade för jag har helt plötsligt evig access till sweclockers, och jag vill inte betala mer för jag ser på det som med högtalare; Om du hittar högtalare på tippen och tar hem och spelar och gillar det har du fått en bra upplevelse, om du däremot lägger ut 10000 på en riktig anläggning kommer du aldrig kunna njuta av musik förutom när den spelas genom denna (störa dig på kompisars ljudanläggningar för dom inte låter rent på en fest) och därmed få flera negativa upplevelser. Just nu är jag glad över att ha internet i fickan, om jag skulle köpa något dyrare skulle jag troligen störa mig på massa annat istället.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har ocks en blade, men det finns en del problem som sagt.
jag har inte stört mig så mycket på kameran, men jag förväntade mig inte heller under, och är det minsta mörkt tar den bara svarta bilder (ingen lampa finns). batteritiden är oftast så illa att den behöver laddas varje dag, men ibland kan man klara sig längre om man stänger av wifi och 3g när man inte använder dessa. processorn gör den seg, smålaggar ganska ofta, det GÅR att spela angry birds, men det laggar rättså ofta.

Skärmen är däremot riktigt trevlig, även om det såklart inte är något man vill surfa på under längre tider då den är lite liten för sin upplösning, filmer däremot är underbart vackra. Andra fördelar är att den är smidig och billig och det finns ett stort modding community som släpper härliga skräddarsydda saker till den fortfarande.

Så min lilla recention ger nog ändå en prisvärd stämpel (den kostar trots allt ca 1000kr). Det är däremot långt ifrån en dyrare mobil både i funktionalitet och prestanda. Jag gillar min Blade för jag har helt plötsligt evig access till sweclockers, och jag vill inte betala mer för jag ser på det som med högtalare; Om du hittar högtalare på tippen och tar hem och spelar och gillar det har du fått en bra upplevelse, om du däremot lägger ut 10000 på en riktig anläggning kommer du aldrig kunna njuta av musik förutom när den spelas genom denna (störa dig på kompisars ljudanläggningar för dom inte låter rent på en fest) och därmed få flera negativa upplevelser. Just nu är jag glad över att ha internet i fickan, om jag skulle köpa något dyrare skulle jag troligen störa mig på massa annat istället.

Trots mina tidigare inlägg om billigare lurar, som jag förövrigt baserar på egna erfarenheter så gillar jag ditt tänk

Efter TS senare inlägg så förstår man ju att han är införstådd med att man inte kan få allt om man inte betalar för det,vilket man ändå ofta inte får
Tyvärr så är det många som inte riktigt vill ta till sig råden man försöker ge dom.
- Jag vill ha bästa skärmen, kameran, snabbaste processorn osv men det får inte kosta nåt.

Mvh

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har man uppdaterat sig något när det kommer till mobildjungeln...

Ser ut om som det står mellan några modeller

HTC Wildfire S
Samsung galaxy gio
Eller den blade som nämts i tråden.

Sista förfrågan innan löp nu. Är det ngt annat man bör kika efter?

Permalänk
Medlem

Av dem tre skulle jag ta bladen utan att blinka. Upplösningen spelar roll, i all synnerhet om du vill använda den till att surfa på.

Det är egentligen inte klokt - det har gått tre generationer mobiler i top-end-segementet sedan blade lanserades, men den är fortfarande kung i budget. Så länge man är på det klara med att den har usel kamera och är ospelbar så.

Eventuellt alternativ skulle vara Huawei Ideos X5 som jag sett Teknikmagasinet sälja ut för 2000 kr... den har på pappret en bättre kamera. Men i övrigt verkar den väldigt lik blade fast den kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Fick plötsligt ett erbjudande för en experia x10 för bara ngn hundring mer än vad jag bett om... är det värt det hela då jag inte hinner kika på några jämförelser?

Permalänk

Riktigt nöjd med min blade hittills. Kör den rootad med CyanogenMod 7 och det blir en rejäl skillnad emot orginal romen. Även rätt vänlig att överklocka, kör min i 806Mhz till skillnad mot standard som är 600MHz. Inga problem att spela på den med dom spel jag har testat och hänger på väldigt bra. Lite småhackigt i menyer ibland men blir mycket snabbare med Launcher Pro. Kan starkt rekommendera den.

Permalänk

Elgiganten har haft Nokia N8 för 1990, om inte det erbjudandet har gått ut nu. Rejält mycket mer för pengarna än vad som erbjuds för 1500:-.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurphen:

Det snackades mycket om ZTE innan. De tillverkar billiga mobiler. Som jag har fattat det som är de inte lika fina i byggkvalité som deras motsvarigheter från kända tillverkare, men man får mycket för pengarna.

Det finns 2 st modeller, Blade för 999 kr och Skate för 1999 kr på NetOnNet. Själv har jag ingen av dem, så jag kan inte uttala mig om kvalitén.

Kvalitén på min blade är super! Verkligen värd sina 890kr!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Chawan123:

Riktigt nöjd med min blade hittills. Kör den rootad med CyanogenMod 7 och det blir en rejäl skillnad emot orginal romen. Även rätt vänlig att överklocka, kör min i 806Mhz till skillnad mot standard som är 600MHz. Inga problem att spela på den med dom spel jag har testat och hänger på väldigt bra. Lite småhackigt i menyer ibland men blir mycket snabbare med Launcher Pro. Kan starkt rekommendera den.

Jag funderar på en zte blade. Men hur rootar man den isf?
Blir den mycket snabbare då?
Märker man skillnad på 806mhz och 600mhz?
Hur överklockar man den då?
Laggar den när man kör angry birds, reckless racing och Alien?

mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jag funderar på en zte blade. Men hur rootar man den isf?
Blir den mycket snabbare då?
Märker man skillnad på 806mhz och 600mhz?
Hur överklockar man den då?
Laggar den när man kör angry birds, reckless racing och Alien?

mvh

www.swedroid.se finns all hjälp du behöver för att roota och lägga in custom rom.

Angry birds funkar bra enligt min åsikt dom andra spelen har jag inte testat men däremot funkar asphalt 5 på den.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

www.swedroid.se finns all hjälp du behöver för att roota och lägga in custom rom.

Angry birds funkar bra enligt min åsikt dom andra spelen har jag inte testat men däremot funkar asphalt 5 på den.

Tack!

Laggar telefonen något?
Isf när?

Har den dual touch?

EDIT: Är det värt att skaffa sig en blade i vinter sen roota den och överklocka den eller ska man istället köpa en zte skate?

Btw försvinner garanti om man rootar?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Har googlat och kollat lite videos m.m på ZTE blade.

Och den har stöd för dual touch

Men läste att kameran inte direkt var 1080p

Men är kvalitén som i den är videon: http://www.youtube.com/watch?v=rlSOmAOmFbw&feature=related
Eller som den här: http://www.youtube.com/watch?v=PFESZq8xIGY

För om kameran är som det första så duger den men om den är som andra så suger den ju!

Har också fått svar att om man rootar den försvinner garanti, men läste någonstans att man kan unroota den och få garanti tbx. Hur gör man då?

Men om man bortser från kameran kommer den duga för mig tro?
Jag messar, ringer, surfar och spelar.

mvh

EDIT: Här är videon också ganska bra: http://www.youtube.com/watch?v=Mqxh9Tgw3ug Han använde LG:s app visst, men den funkar bara i Froyo läste jag i en kommentar. Men kan man OC telefonen i froyo(2.2)

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är sjukt att inte priserna börjat trilla ner än på hyfsad hårdvara. Minimum vad som är väl 1ghz processor och större/högre upplöst skärm än xperia mini. Sony Ericsson Xperia Neo känns som en lur som borde kosta runt 1500 kr. Men kostar 1000 kr mer. Alla lurar i detta segment känns för högt prissatta. Jag tänker inte köpa någon förrän marginalerna på lurar är lika stor som för övrig hårdvara.

Jag vet inte om smarphones är dyrare än de gamla "symbianmedknappsats" lurarna var om man ser till vad man får. galaxy s+ för 2500:- tycker jag är helt ok.