Jag slänger in mitt försök också, det kan inte skada med fler vinklar.
Det första du bör tänka på när du tänker internet är att det är flera nätverk, inte ett. Ett lokalt nätverk är ett "förhållandevis" litet nätverk begränstat till en fysik plats. Inter består av flera sådana här nätverk sammankopplade.
Det lättaste sättet jag kan förklara hur det är uppbyggt är genom sättet vi skickar brev. När du skickar ett brev så skriver du både en adress och ett post-nummer. När du skickar ett brev från en stad till en annan är jämförbart med att skicka ett datapaket till ett annat nätverk. Med det menar jag inte att en stads-nätverk är samma sak som ett lokalt nätverk, det är bara för att förklara som jag använder städer. När du skickar ett brev till någon i en annan stad så kommer brevet först till en sorteringsterminal. Där tittar de endast på post-nummret som står på brevet. Anledningen är att det finns så många adresser i Sverige att det inte går att få en översikt genom att bara använda dem. När brevet är sorterat efter postnummer skickas det till nästa sorteringsterminal. Denna sorteringsterminalen har bara hand om en liten del postnummer så att här kan man titta på adress-nivå och hitta rätt på det sättet. Här är istället post-nummret oanvändbart eftersom det inte är specifikt nog för att kunna hitta en specifik adress.
Det är likadant på internet, du har en ip adress och skickar till en annan ip adress. "post-terminalerna" ute på internet tittar på olika delar av den ip adressen och kan på så sätt dirigera din trafik närmare och närmare tills den tillslut kommer fram.
Hoppas det hjälpte
Städer är nog fel ordval i den här tråden
Din fråga är aningen svår att tolka B-O Gavne
Jag tycker att du har fått tillräckligt med svar på din fråga, men du verkar fråga om något helt annat.
Förklara gärna utan att skriva så kryptiskt.
Nej