Permalänk
Medlem

Hur mycket ram?

Hur mycket ram behöver man egentligen för en speldator? Får man till exempel mer prestanda o fps med 16 gb jämfört med 8?

Sen undrar jag nån som kan förklara vad latens betyder?

Tex: http://www.inet.se/produkt/5315153/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... detta har latens 9-9-9-24 och detta minnet http://www.inet.se/produkt/5315066/corsair-8gb-2x4096mb-cl8-1... har latens 8-8-8-24, vad är skillnaden?

För övrigt är det någon skillnad på minnena förutom att LP är mindre? Blir de varmare?

Tacksam för svar!

Mvh Rasmus

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Hur mycket ram behöver man egentligen för en speldator? Får man till exempel mer prestanda o fps med 16 gb jämfört med 8?

Jag kan säga att nej om du har normala program uppe samtidigt som du spelar på 8 gb så kommer du klara dig i alla spel. Om du sedan vill multitaska, sitta å redigera filmer och bilder i photoshop samtidigt så kanske det blir lite krävande men tror fortfarande at det kommer räcka utan en prestandaförlust!

De andra frågorna får någon annan svara på Annars så ska nog google ha svaret men jag undrar också om latens

Permalänk
Medlem

Nej nån större skillnad märker du inte. Men ram är så billigt så kör på 16gb

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

8 GB räker just nu vissa spel kan äta hela mängden men pris skillnaden på 8 och 16 är så liten att man lika gärna kan köra 16 då, om det inte knipper hårt om plånboken

Permalänk

Latens är ett mått på hur snabbt minnet är på att leverera data. Lägre värden innebär snabbare minne. Detta gäller dock bara när du jämför minnen med samma klockfrekvens. Latens mäts i klockcykler så därför kan fördröjningen var kortare vid en högre klockfrekvens trots ett större värde på latensen.
Vid minneskrävande benchmark så kommer du se en skillnad. Att gå från cl9 till cl8 ska teoretisk ge upp till 11,1% snabbare åtkomst av information från minnena.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

kör på 16gb med cl8 eller 9 den du har råd med

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

8GB 9-9-9-24 1600MHz kommer duga gott och väl, kör på det, de kommer inte bli varmare - tror inte att de ens kyler.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

8GB 9-9-9-24 1600MHz kommer duga gott och väl, kör på det, de kommer inte bli varmare - tror inte att de ens kyler.

Det svenska ordet kylare kan vara vilseledande ibland. En kylare kyler inte utan hjälper till att leda bort överskottsvärme, dvs det kan aldrig bli svalare än det som ska ta emot den värmeenergi som ska ledas bort. I fallet med kylflänsar på minnen innebär det luften som omger minnena.
I en dator omvandlas nästan all energi som stoppas in till värme. För moderna DDR3 minnen är det inget stort problem då effektutvecklingen är ganska låg, spänningen multiplicerat med strömmen ger effekten (energimängd per tidsenhet).
Om man belastar minnena riktigt hårt så kan man märka att kylflänsarna blir varma, vi pratar dock om att köra memtest under en längre tid. Om man inte har riktigt dåligt luftflöde kring minnena är risken låg att man når skadliga temperaturer, över 80 grader celsius.

För att komma tillbaka till de riktiga frågeställningarna i denna tråd så vet jag inte hur olika effektiva LP respektive de höga kylflänsarna på dessa minnen är. Om materialtjockleken inte skiljer allt för mycket så bör de höga flänsarna kunna avlämna mer värme till luften, då denna beror på kontaktytan. Om detta resulterar i svalare minnen, ja vid MYCKET hög belastning.
Men för alla praktiska skäl kan vilka minnen som helst där minneskretsarna i sig håller en godtagbar kvalitet användas.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet att du behöver mer än normalanvändaren (alltså mellan 4-8 GB) så behöver du inte heller mer 4 GB börjar bli lte för lite har jag märkt då minnet tar slut om du kör Chrome med 45 tabbar (vilket jag har en ovana att göra xD) och sedan spela BF3 på det Men mer än 8 GB är bara slös IMO Vissa säger att man kan skaffa 16 GB för att det är så billigt, men det är ju forfarande dyrare än att skaffa 8 satteh.. Go 8 säger jag

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Latens är ett mått på hur snabbt minnet är på att leverera data. Lägre värden innebär snabbare minne. Detta gäller dock bara när du jämför minnen med samma klockfrekvens. Latens mäts i klockcykler så därför kan fördröjningen var kortare vid en högre klockfrekvens trots ett större värde på latensen.
Vid minneskrävande benchmark så kommer du se en skillnad. Att gå från cl9 till cl8 ska teoretisk ge upp till 11,1% snabbare åtkomst av information från minnena.

Jasså? När jag frågade runt på en del teknik forum för ett lite tag sen så sa man att idag spelade cl extremt lite roll, det var inget man märkte. Dock gjorde det stor skillnad förr, varför det är så nu har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jasså? När jag frågade runt på en del teknik forum för ett lite tag sen så sa man att idag spelade cl extremt lite roll, det var inget man märkte. Dock gjorde det stor skillnad förr, varför det är så nu har jag dock ingen aning om.

Som han sa så kan det märkas i minneskrävande benchmarks men det är absolut inget du kommer att märka av om du har datorn till normal användning eller spel. Inte filmredigering och liknande heller för den delen om du inte gör något extremt. Minnena är snabba nog ändå.

Det kommer alltid att vara något annat som flaskar först så att säga.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jasså? När jag frågade runt på en del teknik forum för ett lite tag sen så sa man att idag spelade cl extremt lite roll, det var inget man märkte. Dock gjorde det stor skillnad förr, varför det är så nu har jag dock ingen aning om.

Klockade upp mina CL7 minnen från 1600MHz till 2000MHz men blev då tvungen att ställa upp timingen till 9 för att få det stabilt och därmed tappade jag prestanda så minnena presterade bättre i 1600MHz CL7 än i 2000MHz CL9.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Som han sa så kan det märkas i minneskrävande benchmarks men det är absolut inget du kommer att märka av om du har datorn till normal användning eller spel. Inte filmredigering och liknande heller för den delen om du inte gör något extremt. Minnena är snabba nog ändå.

Det kommer alltid att vara något annat som flaskar först så att säga.

Stämmer, begränsningen är alltsom oftast bandbredden mellan cpu och minne.
Priset av att höja bandbredden till en högre frekvens blir högre latency.
På sista raden blir dock vinsten större med längre fördröjning fast högre frekvens (under normalfallen).
Skulle dock vilja påstå att beroende på vad du gör med din dator kan det spela roll, men då snackar vi 2-4% skillnad från bästa till sämsta minne
Och då skall det vara typ kompilering av filmer, komplexa SQL-frågor eller något annat minnes intensivt/extremt...
(så på ett jobb som normalt körs på 60 minuter kan det med riktigt bra minnen gå på 55).
I spel är det skitsamma, och i exempelvis AutoCAD är det viktiga bra att datan finns i minnet, inte hur snabbt det är...
Allt hänger ihop, men snacka cl9 eller cl8 är mer en filosofisk fråga än en real life experience
(om livet inte bygger på att sitta och benchmarka)...

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Klockade upp mina CL7 minnen från 1600MHz till 2000MHz men blev då tvungen att ställa upp timingen till 9 för att få det stabilt och därmed tappade jag prestanda så minnena presterade bättre i 1600MHz CL7 än i 2000MHz CL9.

Faktisk prestanda för olika frekvenser/latenser kan vara svår att säga utan faktiska tester i de situationer som användaren faktiskt har.
Om inte jag har fel så är låga latensvärden bättre vid hantering av många små datablock och frekvens ger prestanda vid större datablock.
Det enda som definitivt går att säga är att lägre latens är snabbare vid samma frekvens samt att högre frekvens är snabbare vid samma latens.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för de väl informativa svaren om latensen, i min åsikt så är skillnaden extremt liten från vad jag läst

Men den andra frågan kvarstår, presterar 16 gb bättre än 8 i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Men den andra frågan kvarstår, presterar 16 gb bättre än 8 i spel?

Bara om spelet tar mer än 8 GB. Den dagen har inte kommit ännu.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är också att 16GB (4 stickor) kan ha negativ inverkan på överklockning kontra 8GB (två stickor).

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Värt att tänka på är också att 16GB (4 stickor) kan ha negativ inverkan på överklockning kontra 8GB (två stickor).

Det finns även 8GB stickor nu för tiden om man tänker klocka mycket. Problemet är bara att de är ganska ovanliga och dyra än så länge.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

4 Gb, är det som behövs vid spel... Det finns inget om att sånna som är extra intresserade av spel skulle gagnas av 8 Gb, utan det är snarare en önsketro. Spelutvecklarna vill ha många spelare, så dom försöker att optimera spelet så att inte mer minne än vad som behövs måste användas...

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Skrivet av ^bC^:

Stämmer, begränsningen är alltsom oftast bandbredden mellan cpu och minne.
Priset av att höja bandbredden till en högre frekvens blir högre latency.
På sista raden blir dock vinsten större med längre fördröjning fast högre frekvens (under normalfallen).
Skulle dock vilja påstå att beroende på vad du gör med din dator kan det spela roll, men då snackar vi 2-4% skillnad från bästa till sämsta minne
Och då skall det vara typ kompilering av filmer, komplexa SQL-frågor eller något annat minnes intensivt/extremt...
(så på ett jobb som normalt körs på 60 minuter kan det med riktigt bra minnen gå på 55).
I spel är det skitsamma, och i exempelvis AutoCAD är det viktiga bra att datan finns i minnet, inte hur snabbt det är...
Allt hänger ihop, men snacka cl9 eller cl8 är mer en filosofisk fråga än en real life experience
(om livet inte bygger på att sitta och benchmarka)...

Inget jag märker med blotta ögat men i benchmarks. Hade det varit tvärtom så hade jag nog ändå kört på 1600MHz istället för på 2000MHz.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom@s:

4 Gb, är det som behövs vid spel... Det finns inget om att sånna som är extra intresserade av spel skulle gagnas av 8 Gb, utan det är snarare en önsketro. Spelutvecklarna vill ha många spelare, så dom försöker att optimera spelet så att inte mer minne än vad som behövs måste användas...

Både sant och falskt. Du räknar inte in bakgrundsprocesser. Jag sitter på 8gb, och går upp emot 67% i vanligt användande; Wow, internet, spotify, diverse småprogram, HWINFO, VLC, Skype etcetc. 8GB är värt det. 4GB kommer vara för lite om du inte vill stänga ned allting.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Hur mycket ram behöver man egentligen för en speldator? Får man till exempel mer prestanda o fps med 16 gb jämfört med 8?

Sen undrar jag nån som kan förklara vad latens betyder?

Tex: http://www.inet.se/produkt/5315153/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... detta har latens 9-9-9-24 och detta minnet http://www.inet.se/produkt/5315066/corsair-8gb-2x4096mb-cl8-1... har latens 8-8-8-24, vad är skillnaden?

För övrigt är det någon skillnad på minnena förutom att LP är mindre? Blir de varmare?

Tacksam för svar!

Mvh Rasmus

Jag skulle säga att en spelmaskin bör ges 2*4GB om den byggs idag. 4GB räcker långt, och 16GB är inte bortkastat. Men 8GB räcker gott & väl till spel.

2GB-moduler är so last year.

Permalänk
Medlem

Minst 8GB skulle jag säga. Med tanke på hur billigt det är med RAM nu så skulle jag skaffa mig 16GB.
Jag har 4GB i min nuvarande burk, och det räcker inte riktigt till ibland.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Som flera sagt innan, spel går inte fortare om de har tillgång till mer minne, det som är kritiskt är att inte ha för lite.
Vi bör istället fråga oss vad som drar minne och kanske är igång samtidigt:
Själva windows i sig och hur det är konfigurerat.
Ev antivirus och andra säkerhetsprogram.
Skype, msn och likn.
Webbläsare.
Själv kollar jag ofta samtidigt på film/youtube eller liknande på sekundär skärm, det drar en del.
Å andra sidan läcker civilization4 minne så där måste man ibland starta om.
Jag klarar mig utmärkt på 4 GB idag men kan hålla med om att 8 GB låter vettigt för en ny dator.
Men om något av spelen du tänkt har 8GB+ rekommenderat så kanske 16 GB inte är så dumt.
(ex har MW3 3GB recommended, BF3 och Skyrim 4 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Som flera sagt innan, spel går inte fortare om de har tillgång till mer minne, det som är kritiskt är att inte ha för lite.
Vi bör istället fråga oss vad som drar minne och kanske är igång samtidigt:
Själva windows i sig och hur det är konfigurerat.
Ev antivirus och andra säkerhetsprogram.
Skype, msn och likn.
Webbläsare.
Själv kollar jag ofta samtidigt på film/youtube eller liknande på sekundär skärm, det drar en del.
Å andra sidan läcker civilization4 minne så där måste man ibland starta om.
Jag klarar mig utmärkt på 4 GB idag men kan hålla med om att 8 GB låter vettigt för en ny dator.
Men om något av spelen du tänkt har 8GB+ rekommenderat så kanske 16 GB inte är så dumt.
(ex har MW3 3GB recommended, BF3 och Skyrim 4 GB)

Nu har ju jag inte spelat på en dator på länge, men när min gamla fungerade så spelade jag bara, jag hade aldrig nått annat igång mer än kanske msn eller teamspeak samtidigt, att ha musik igång samtidigt när jag spelade hände i princip aldrig då jag tycker det stör bara

Tror inte jag kommer börja med något sådant heller, då borde ju 8 gb räcka mer än väl som ni säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Nu har ju jag inte spelat på en dator på länge, men när min gamla fungerade så spelade jag bara, jag hade aldrig nått annat igång mer än kanske msn eller teamspeak samtidigt, att ha musik igång samtidigt när jag spelade hände i princip aldrig då jag tycker det stör bara

Tror inte jag kommer börja med något sådant heller, då borde ju 8 gb räcka mer än väl som ni säger?

8 kommer att räcka gott. Med tanke på att det mesta är konsolportar eller indiespel nuförtiden och inga nya konsoler är inom synhåll lär det räcka ett tag också.
Jag har haft 4 i mina datorer sen 2007 och klarar mig egentligen hur bra som helst, är någon enstaka gång det hade varit bra med mer. Brukar inte ha mer än några flikar i Chrome samt Spotify igång i bakgrunden dock.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du spelar, men i de allra flesta fall så räcker 8GB, men som andra sagt, att gå upp till 16GB är ju så billigt ändå...Personligen köpte jag 8GB från början och gick sen upp till 16GB för p.g.a. "varför inte" och som EVE spelare så har jag faktiskt haft nytta av det, men det var då under en stor flytt när jag hade igång 6 klienter samtidigt och det var 800 pers "on grid". Jag kom då upp i 12GB använt, men det är ju knappast normala förhållanden.
Har du ingen SSD så används extra ram även till Superfetch, överblivet RAM används då till att cacha filer du använder ofta så att det laddar fortare.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det beror på vad du spelar, men i de allra flesta fall så räcker 8GB, men som andra sagt, att gå upp till 16GB är ju så billigt ändå...Personligen köpte jag 8GB från början och gick sen upp till 16GB för p.g.a. "varför inte" och som EVE spelare så har jag faktiskt haft nytta av det, men det var då under en stor flytt när jag hade igång 6 klienter samtidigt och det var 800 pers "on grid". Jag kom då upp i 12GB använt, men det är ju knappast normala förhållanden.
Har du ingen SSD så används extra ram även till Superfetch, överblivet RAM används då till att cacha filer du använder ofta så att det laddar fortare.

kommer spela star wars the old republic, battlefield 3, the witcher 2, sånna typer av spel, dock kommer star wars the old republic bli mitt första o troligen enda MMORPG

sen ska jag spela mina gamla spel med, men de är typ, 2006 o bakåt i tiden

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju just att jag satt med 6 klienter samtidigt som gjorde att det krävde så mycket, för normal användning så kommer du inte att maxa.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Klockade upp mina CL7 minnen från 1600MHz till 2000MHz men blev då tvungen att ställa upp timingen till 9 för att få det stabilt och därmed tappade jag prestanda så minnena presterade bättre i 1600MHz CL7 än i 2000MHz CL9.

I detta fallet blir det ju så, 7 klockcykler i 1600MHz är snabbare än 9 cykler i 2000MHz.

Skrivet av F.Fairlane:

Inget jag märker med blotta ögat men i benchmarks. Hade det varit tvärtom så hade jag nog ändå kört på 1600MHz istället för på 2000MHz.

nej att märka det i normalt arbete är högst osannolikt... (skillnaden i ditt fall är, i teorin, mindre än 3%)

I verkliga livet kommer ju en uppsjö andra faktorer in, TLB, L1, L2, L3...
att fixa fram data till 4-6 cores som var och en gör mellan 3-9 instruktioner per klockcykel blir en flaskhals,
men ingen falskhals som man märker om man bara spelar.
Det skall till lite mer extrema beräkningar för att det skall få betydelese...