Budgetdator, Intel i3 vs AMD Phenom II
Ska bygga mig en billig dator och vill inte lägger mer än 800$, bor nämnligen i USA för tillfället. Fördelen är att komponenter generellt är lite billigare, men jag har inga andra tillbehör eller komponenter att använda överhuvudtaget, så som skärm, mus, fläktar, hårddiskar - måste köpa allt. Det hade vart enkelt om jag bara ville ha en dator att spela på, men jag kommer vilja redigera film/bilder och programmera en del. Datorn kommer alltså behöva vara rätt välbalanserad, och därmed har jag inte riktigt råd med en Intel i5 2xxx OCH ett vettigt grafikkort. Kommer vilja spela BF3, Mass Effect 2,3 SW:TOR osv.
Min största fundering är om jag ska välja en intel i3 (2100), det är ju en riktigt fin processor för det flesta applikationer o framförallt bra för spelande, kruxet är ju dock att med en phenom II x4 (960T) så får jag två extra kärnor vilket kommer väl till pass vid trådade applikationer som videoredigering. MEN, då kanske jag behöver lägga mer pengar på ett rejält moderkort för överklockning, medan i3:an klara sig med en budgetvariant eftersom den ändå "inte" går att överklocka.
Det enda kravet jag har på moderkortet är att den ska ha USB 3.0 och gärna ha två PCI-E platser och 4 minnesplatser, vilket man kan hitta för cirka 80$, men hur klarar dessa överklockning? T ex MSI 870A-G46 AM3.
All funderingar och tips är välkommna!
P.S. I övrigt har jag plockat ihop billiga men ändå relativt kvalitativa komponenter. Skippar dock SSD, kanske blir en sådan i framtiden. Grafikkortet blir nog en 6850, som jag kan få för cirka 120$.