Permalänk
Medlem

GEN 3 Moderkort?

Jo, nu är de så att jag tänkte bygga en dator. När jag frågade om moderkort så sa någon att jag ska lägga till några hundringar sen köpa ett Gen 3 moderkort.

Men vad är skillnaden mellan ett Gen 3 och vanligt moderkort?

Permalänk

Jag har hört att gen 3 är anningen bättre än ett vanligt men jag vet inte om det är värt att köpa ett sånt men det beror på din budget om du har gott om pengar så rekomenderar jag att köpa gen 3. MVH Kungbaloo A.K.A snowyflash

Permalänk
99:e percentilen

Gen3 betyder att moderkortet har stöd för PCI Express 3.0. Det kräver dock en Ivy Bridge-processor, och du kommer inte ha nytta av det så länge du inte ska köra CrossFire 7970 eller liknande (och kanske inte ens då).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gen3 betyder att moderkortet har stöd för PCI Express 3.0. Det kräver dock en Ivy Bridge-processor, och du kommer inte ha nytta av det så länge du inte ska köra CrossFire 7970 eller liknande (och kanske inte ens då).

Så om man ska köra me en 2500k processor och ett 6950 så behöver jag inte Gen 3 bräda?

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Så om man ska köra me en 2500k processor och ett 6950 så behöver jag inte Gen 3 bräda?

Frågan är väl mer vad du behöver på framtida sikt, det kan mycket väl vara värt 200kr extra ifall du i framtiden vill kunna köra en schysst SLI/X-fire.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ToyBoB:

Så om man ska köra me en 2500k processor och ett 6950 så behöver jag inte Gen 3 bräda?

Verkligen inte, eftersom varken 2500K eller Radeon HD6950 har stöd för PCIe 3.0. Om du så ska köra QuadFire 6950 kommer du inte kunna dra nytta av PCIe 3.0. Men som Dark_Widget säger kanske du behöver det i framtiden (CF/TF/QF 7970/7950), så om prisskillnaden är liten bör du givetvis gå på Gen3, då du inte förlorar något på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Man får även senaste revisionen av moderkortet där man har löst de flesta barsjukdomarna de tidigare korten hade så det är att rekommendera att ta Gen 3 korten. Man kan dock fråga sig om man inte infört nya möjliga fel då man inte kunnat testa fullt ut om man faktisk kommer att kunna köra med PCI-E 3.0 grafikkort när de kommer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Där har du en jävligt schysst Gen3 bräda. Dual 8x SLI, goda övercklockningsmöjligheter, skall vara väldigt stabilt och trevligt att jobba med! Dessutom så ligger det 2-300kr under brädorna som ger samma sak!

Kommer själv köra på det kortet