Iphone väger mer än apple påstår!

Permalänk
Hjälpsam

Haha, riktigt kul läsning!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Ljusets hastighet är också bestämd till ett visst värde och dess definition är därför inte heller exakt.

Ljusets hastighet är ju exakt enligt definition.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

med tanke på att det inte finns en exakt definition på kilot så är det omöjligt att påvisa att ngt väger exakt rätt

Va snackar du om? Det finns det visst, ligger i Paris om jag inte minns fel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Va snackar du om? Det finns det visst, ligger i Paris om jag inte minns fel

Läs min länk på första sidan. Massan på "kilot" i Paris ändrar sig så därför finns det för nuvarande ingen exakt definition på ett kilogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ljusets hastighet är ju exakt enligt definition.

Ja och definitionen är bestämd till ett värde som forskare kommit överens om.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Massan på "kilot" i Paris ändrar sig så därför finns det för nuvarande ingen exakt definition på ett kilogram

Definitionen råder det väl ingen tvekan om, det är bara kopplingen till andra mätbara ting som kan variera över tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Du har väl lagrat massa tung data på den..

Åh vad jag började garva

TS:

Gissar att du har mycket fritid? Lite intresserad av mig 3GS också faktiskt, har gott om musik på den...borde väga en del..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

oohhhh iphonen väger 4 gram mer, kan ju inte ha den i byxorna kommer ju tappa de !!! världen kommer gå under!!! -.- tror inte att apple använder en vanlig våg...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Läs min länk på första sidan. Massan på "kilot" i Paris ändrar sig så därför finns det för nuvarande ingen exakt definition på ett kilogram

Om man har ett föremål och säger att dess massa är definitionen för ett kilogram så är det ju fortfarande definitionen för ett kilogram även om massan vore hälften dagen därefter.

Definitionen är exakt, den är exakt den massa som klotet har. Att sedan klotets massa ändras påverker ju inte det. Däremot så påverkar det när man jämför andra föremål med klotets massa.

Och även jag har läst om att de försöker ta fram en lämplig alternativ definition, men jag är övertygad om att de inte har tagit bort den gamla definitionen, som säger att ett kilogram är just det klotets massa. Och så länge de inte tagit bort den gamla definitionen så finns det ju en, oavsett hur mycket de experimenterar på en eventuell ny definition.

Permalänk
Skrivet av LfD:

Rubriken är satt i bästa aftonbladetanda. Du refererar till en 4s medan inlägget avhandlar iphone 4.

Det var vad jag hade att väga, jag skulle tro att en iphone 4 väger ett par gram mindre, med andra ord tror jag inte att din våg är exakt.

Permalänk
Medlem

Kolla om vågen väger rätt först, ta 10 fräscha enkronor, det ska bli precis 70g

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

med tanke på att det inte finns en exakt definition på kilot så är det omöjligt att påvisa att ngt väger exakt rätt

Här har vi ett lite udda påstående, är något definierat så ÄR det exakt. Det är vad det betyder att "definiera" något.

För övrigt så har kilot iaf tidigare vart definierat till massan på den lilla metallcylindern i paris. Jag har dock fått för mig att definitionen har ändrats till massan av en kubikdecimeter destilerat vatten som håller 4 grader celsius under genomsnittliga atmosfärstrycket vid vattenytan och ska dessutom ha den "naturliga" blandningen av isotoper som förekommer i världshaven, kan dock ha fel här. Det har även diskuterats att definiera avogados tal och därmed definiera ett kilogram till X stycken kol 12 atomer.

Permalänk
Medlem

Men du har ju fortfarande inte sagt om du hade SIM-kortet i eller inte? Apple menar definitivt 137g UTAN det?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

oohhhh iphonen väger 4 gram mer, kan ju inte ha den i byxorna kommer ju tappa de !!! världen kommer gå under!!! -.- tror inte att apple använder en vanlig våg...

Använder dom en ovanlig våg? Med ovanliga gram på? Klart det inte spelar någon roll när man skall hantera en telefon. Annat blir det om 1000 tals varor har fel vikt på specarna vid lastning osv Då kan det hända olyckor

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Använder dom en ovanlig våg? Med ovanliga gram på? Klart det inte spelar någon roll när man skall hantera en telefon. Annat blir det om 1000 tals varor har fel vikt på specarna vid lastning osv Då kan det hända olyckor

Hur kan en viktskillnad på ca 2% frambringa olyckor vid lastning? Känns som att alla steg i transporten bör ha en högre säkerhetsmarginal än så.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Men du har ju fortfarande inte sagt om du hade SIM-kortet i eller inte? Apple menar definitivt 137g UTAN det?

Simkortet väger inte 4 gram.

Skrivet av ggustavsson:

Kolla om vågen väger rätt först, ta 10 fräscha enkronor, det ska bli precis 70g

Smart!

Vägde precis 1st tia, 1 st femkrona, 6st enkronor. det borde ge en vikt på: 58,1. Vikten blev 58g. På denna våg väger iphonen in på 140g. Den väger mer än specificerat.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Skrivet av LfD:

Tjenare,
Köpte mig en brevvåg och tänkte kolla hur exakt vågen väger. I brist på en perfekt referensvikt att kontrollera vågen med använde jag mig av en iphone 4.
Döm av min förvåning när vikten inte alls är 137 g utan hela 141 g!

Testar även fruns vita Iphone 4. Den landar på 139 g.

Intrigen tätnar!

Vad väger din iphone?

Katastrof faktiskt. Nu kommer ju ingen någonsin köpa en Iphone om vikten är <5g över specifierade. Visst är det konstigt och dåligt om det ALLTID skulle vara tyngre än den specifierade vikten, men ärligt. Vikt spelar ingen roll enligt mig. Skulle vara om den vägde typ 250g+ så man fick mjölksyra i armen av att hålla i den, men jag skulle hellre byta till mig extra batteritid mot vikt/tjocklek. +2-3mm och 20-50g --> +500-800mAh.. jävla tillverkare alltså. MIN SMARTPHONE ÄR .5 MM TUNNARE OCH VÄGER 50G MINDRE!!11 FML.

Tycker vi stämmer Apple för att göra en mobiltelefon som är tyngre än specifierat, och även Samsung för att göra en ungefär lika tung smartphone, dem måste ju saxat allt då naturligtvis.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LfD:

Vägde precis 1st tia, 1 st femkrona, 6st enkronor. det borde ge en vikt på: 58,1. Vikten blev 58g. På denna våg väger iphonen in på 140g. Den väger mer än specificerat.

Kanske är känsligheten större för små massor? 20 enkronor borde ge 140g; stämmer det?

Trams om patent och liknande klarar vi oss för övrigt utan.
*rensad*

Permalänk
Medlem

Alltså detta är ju skandalöst, hur vågar Apple göra något sådant här? Det är ju hela 3 g! Nu förstörs ju världsbalansen, hur ska vi kunna leva med denna vikt skillnaden?!?!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Väg den på nordpolen i stället, så väher den säkert 2g mindre än vad som är sagt

Skickades från m.sweclockers.com

skulle väll snarare vara mer då det skulle vara närmare jordens mitt punkt.

sen så kan man inte mäta så här i alla fall då saker väger olika mycket på olika delar av jorden pga att jorden inte är helt rund och beroende på vad för materia som finns under platsen man befinner sig på.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

skulle väll snarare vara mer då det skulle vara närmare jordens mitt punkt.

sen så kan man inte mäta så här i alla fall då saker väger olika mycket på olika delar av jorden pga att jorden inte är helt rund och beroende på vad för materia som finns under platsen man befinner sig på.

aja, jag blandade nog ihop dem... och det fattar ju jag också att det är mer saker som spelar roll. Poängen var att något gram hit och dit inte spelar någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

aja, jag blandade nog ihop dem... och det fattar ju jag också att det är mer saker som spelar roll. Poängen var att något gram hit och dit inte spelar någon roll

det är helt sant vi fick lära oss det där på "konstruktions kunskap" eller vad det kallades så man inte byggde nått som inte orkade bära sin egen vikt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ja och definitionen är bestämd till ett värde som forskare kommit överens om.

Definitionen är inte bestämd, definitionen bestämmer.

Ljuset rör sig (så gott vi kan se) med en konstant hastighet för alla betraktare. Vi bestämmer att den hastigheten kallas för 299'792'458 m/s.

En sekund (s) har definerats som den tid det tar för strålningen från en viss cesium-isotops sönderfall att svänga 9'192'631'770 gånger.

Metern räknar man sedan ut genom att dela sträckan ljuset hinner i vakuum på en sekund med 299'792'458.

Du kanske menade rätt sak när du sa att "definitionen är bestämd", isf ignorera min rättning!
Nu har vi alla (icke-relativistiska) kort på bordet när det gäller ljushastighet, tid och sträcka. Någon länkade till en bra sida om massenheten tidigare, så det behöver jag inte göra.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Definitionen är inte bestämd, definitionen bestämmer.

Ljuset rör sig (så gott vi kan se) med en konstant hastighet för alla betraktare. Vi bestämmer att den hastigheten kallas för 299'792'458 m/s.

En sekund (s) har definerats som den tid det tar för strålningen från en viss cesium-isotops sönderfall att svänga 9'192'631'770 gånger.

Metern räknar man sedan ut genom att dela sträckan ljuset hinner i vakuum på en sekund med 299'792'458.

Du kanske menade rätt sak när du sa att "definitionen är bestämd", isf ignorera min rättning!
Nu har vi alla (icke-relativistiska) kort på bordet när det gäller ljushastighet, tid och sträcka. Någon länkade till en bra sida om massenheten tidigare, så det behöver jag inte göra.

Jag menade det du sa och försökte lite otympligt att anpassa mitt svar till det som Hellowiener skrev.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kanske är känsligheten större för små massor? 20 enkronor borde ge 140g; stämmer det?

Trams om patent och liknande klarar vi oss för övrigt utan.
*rensad*

Ja det borde det. Kollar snarast!

Gällande vikten och att det skulle vara problem osv. Alla tillverkare idag jagar gram. Att sänka vikten med ett gram på en mobil kan kosta enorma summor. Vidare ligger det en prestige i att producera lätta telefoner.

Att man sedan går ut och påstår att något väger mindre än vad det egentligen gör är enligt mig ett fatalt misslyckande.

Men syftet med mitt inlägg var egentligen bara för nöjets skull. En kul grej.

Nu ska jag väga en ipad och 20 spänn

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Spelar väl ingen roll att "problemet" är litet. Grejen är ju att Apple uppenbarligen går ut med falsk marknadsföring, vilket borde få annan respons än hån mot den som upptäckte det....

Alltid någon ...

Permalänk

Från och med nu slutar jag använda appel produkter föralltid! Jäkla billiga skit produkter!

SKämt åsido, jävligt kul tråd! Detta får mig bara att tänka på alla våra i-lands problem

Permalänk
Medlem

Tänk att en så vad jag trodde meningslöst post blev både värsta fysiktråden samt massa som tror att X våg är den som bestämmer vikten för allt i universum.

Skönt att veta att det finns folk som har mindre att göra än vad jag har, trodde inte det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Titeln låter som en klassisk aftonbladet rubrik...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sluta äta chips o dalla på skärmen va fan!