Permalänk
Medlem

Coil whine, går det att kringgå?

Trodde jag fått tinnitus men det visar sig att min dator lider av coil whine! Det är så otroligt högfrekvent att det inte går att höra vart det kommer ifrån och det kommer och går. Testade att ställa datorn på skrivbordet utan sidopanel och det låter mycket mer nu. Det verkar som att i Windows och när jag surfar med Firefox det coil whine'ar mest. Jag har testat att force'a på Vsync, stängt av tillbehör som skärm och högtalare. Lånade brorsans AMD 6970 och det blev ingen skillnad, tjutet är kvar.

Min spec:
Fractal R3
Asus p8p67 Pro Rev B3.1, 2500K @ 4.5GHz med NH-D14
Corsair LP 8GB
Asus Xonar DX
GTX 580 DCII (även testat HD6970 Windforce utan skillnad)
Corsair AX850
Intel X-25 G2, Corsair Perforance Pro, WD green 1tb.
Asus skärm VG236 @ 120Hz

Finns det någon workaround eller måste man riva ut nätagg/moderkort/osv och köra uteslutningsmetoden? För jag antar att det går på garantin?

Permalänk
Medlem

tror mycket på att det är nätagget. mitt nätagg har lite coilwhine, men det kringgår jag genom musik och spel. vill du få bort det får du helt enkelt byta nätagg

Permalänk
Medlem

verkar vara lite mer vanligt på AX serien än tidigare?
haft en 1200w samma fel, blev en RMA och ta pengarna tillbaka.
Frugans bror är inne på sin andra 1200w, samma fel på båda men nu orkar han inte byta.

Bara ha på något som överröstar det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa att stänga av C1 (...power state?) i bios. Det funkade på ett av mina asus-moderkort.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Har du nyss byggt datorn eller kom tjutet bara sådär?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Har du nyss byggt datorn eller kom tjutet bara sådär?

Ljudet har konstant varit där, men det har blivit mer och mer frustrerande med tiden pga man tänker på det.

Update:
Ryckte ur AX850 och satte i ett NZXT Hale90 650W istället, ingen skillnad.
Kopplade ut ljudkortet, lagringsdisken och ena SSDn, ingen skillnad. FML!

Möjliga komponenter kvar på listan:
Moderkortet
CPUn (kan den ens tjuta?)
Intel X-25 G2 (Bootdisken, kan den också tjuta?)

Permalänk
Avstängd

Läste att just AX-serien har mycket coilwhine. Testa den i en annan dator, eller kör den i felsökningsläge. Om det är den som piper, kasta in den på RMA. Finns inte så mycket man kan göra för att eliminera coilwhine, tyvärr.. Eller, ja - du kan ju skaffa ljuddämpande dynor till chassit, men det känns inte alltid så roligt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Du kan alltid testa att stänga av C1 (...power state?) i bios. Det funkade på ett av mina asus-moderkort.

Testade att stänga av C1E, Speedstep, min OC, aktiverade även spread spectrum men inget hjälpte. Resettade precis CMOS också och tjutet är kvar. Är det moderkortet som är boven i dramat eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Testade att stänga av C1E, Speedstep, min OC, aktiverade även spread spectrum men inget hjälpte. Resettade precis CMOS också och tjutet är kvar. Är det moderkortet som är boven i dramat eller?

Det låter ju onekligen som det. Du har inget moderkort du kan testa med för att undersöka saken närmare?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ljudet har konstant varit där, men det har blivit mer och mer frustrerande med tiden pga man tänker på det.

Update:
Ryckte ur AX850 och satte i ett NZXT Hale90 650W istället, ingen skillnad.
Kopplade ut ljudkortet, lagringsdisken och ena SSDn, ingen skillnad. FML!

Möjliga komponenter kvar på listan:
Moderkortet
CPUn (kan den ens tjuta?)
Intel X-25 G2 (Bootdisken, kan den också tjuta?)

Japp det kan dom. Min första gick på RMA och den var extrem tydligen. Sedan kan det också givetvis vara nån konding på moderkortet men cpu´n kan du förmodligen utesluta.

Permalänk
Moderator
Moderator

Enklaste sättet att lokalisera källan är att rulla en strut av ett papper och sedan lyssna genom den, som en omvänd megafon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett vagt minne av att det ska gå att slänga på lite smältlim på den gnällande komponenten för att eventuellt bli av med oljudet..

Inget jag lyckats med själv, och självfallet bör du inte skruva i nätagget om du inte vet vad du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

Har ett vagt minne av att det ska gå att slänga på lite smältlim på den gnällande komponenten för att eventuellt bli av med oljudet..

Inget jag lyckats med själv, och självfallet bör du inte skruva i nätagget om du inte vet vad du gör

Aj då jag som precis öppnade agget och öste i smältlim;) heheh.

Har själv problem med Coil whine dock bara i vissa spel och det ska funka som du säger (men svårt att göra något åt det om det är agget som är boven).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar