Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Medlem

Hoppas inte så kallade karman slår tillbaka när du ska sälja din andra bil.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Köpet är inte slutfört när du skriver under. Om båda partner är överens om något kan man lägga till/ta bort kriterium i ett avtal.

Rent praktiskt så skulle detta fall aldrig gå upp i domstol, såvida inte säljaren hade en inspelning eller vittnen etc.

Jag önskar att det var så i verkliga livet. T.ex. är det ofta man hör om folk som tecknat upp sig på t.ex. internet abonnemang eller telefoniabbonemang där de blivit lovade ovanligt generösa villkor över telefonen men när det kommer till kritan så visar det sig att det var en säljare med provision som lovat för mycket. Dock behöver då inte företaget leva upp till vad den säljaren har lovat om de anser att det är orimligt, trots att ett muntligt avtal har ingåtts. I ett fall som detta så väljer istället företaget att helt annulera beställningen även om köparen kräver att få det som utlovats.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Hoppas inte så kallade karman slår tillbaka när du ska sälja din andra bil.

jag kommer givetvis göra rätt för mig och betala skatten på den bilen. Något annat vore otänkbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad NÅGON ANNAN SÄGER. Säljaren av bilen ska betala skatten i det här fallet. Punkt slut.

Kan inte mod låsa tråden?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag önskar att det var så i verkliga livet. T.ex. är det ofta man hör om folk som tecknat upp sig på t.ex. internet abonnemang eller telefoniabbonemang där de blivit lovade ovanligt generösa villkor över telefonen men när det kommer till kritan så visar det sig att det var en säljare med provision som lovat för mycket. Dock behöver då inte företaget leva upp till vad den säljaren har lovat om de anser att det är orimligt, trots att ett muntligt avtal har ingåtts. I ett fall som detta så väljer istället företaget att helt annulera beställningen även om köparen kräver att få det som utlovats.

Det är komiskt nog en annan paragraf, (har inte lagboken framför mig, så kan inte citera exakt.) ett avtal kan anses som ogiltigt om en anställd eller tredjeman (typ förälder,vän,släkting etc) fått fullmakt att stifta ett avtal men agerat anting illojalt emot företaget/dig eller agerat utöver sina befogenheter.

Man kan alltså inte åberopa detta om det är två myndiga personer som avtalar om sin egen egendom.
(Dock finns det undantag, exempelvis om han direkt hotar dig på någotvis).

Rent offtopic, men bara för att illustrera så är ett avtal giltigt om en tredje man hotar att exempelvis elda upp ditt hus/hund om du inte skriver på avtalet. Förutsatt att den andra parten är i god tro.

Bara för att ge ett exempel hur pass hårt svensk lagstiftning håller på pacta sunt servanda.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Har du läst vad det står där? Finns det en förklaring till varför? Nej, det gör det inte.

Ge mig EN bra anledning till varför en person som inte äger eller brukar bilen ska betala skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas

vad är det som är så svårt att fatta? behöver du glasögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det är komiskt nog en annan paragraf, (har inte lagboken framför mig, så kan inte citera exakt.) ett avtal kan anses som ogiltigt om en anställd eller tredjeman (typ förälder,vän,släkting etc) fått fullmakt att stifta ett avtal men agerat anting illojalt emot företaget/dig eller agerat utöver sina befogenheter.

Man kan alltså inte åberopa detta om det är två myndiga personer som avtalar om sin egen egendom.
(Dock finns det undantag, exempelvis om han direkt hotar dig på någotvis).

Rent offtopic, men bara för att illustrera så är ett avtal giltigt om en tredje man hotar att exempelvis elda upp ditt hus/hund om du inte skriver på avtalet. Förutsatt att den andra parten är i god tro.

Bara för att ge ett exempel hur pass hårt svensk lagstiftning håller på pacta sunt servanda.

Svarar på andra av dina inlägg på den här citeringen då jag inte orkar leta upp dina andra inlägg.

Så som jag har förstått det så säger säljaren åt TS att han ska betala skatten för att inte få problem precis innan han går ur bilen, vilket enligt mig är ett påstående och inte en fråga om han ska betala skatten. Men detta visar sig vara ett felaktigt påstående och det säljaren säger är alltså en osanning och enligt mig ett miss-ledande påstående (även om säljaren själv inte visste om det). När TS svarar ja (på ett påstående, INTE en fråga) så tänker jag inte att han säger att det är självklart att han ska betala skatten, utan mer att han vet att någon kan få problem om inte skatten blir betalad.

Är det ett muntligt avtal eller vad det nu är du snackar om (inte menat otrevligt, kommer bara inte riktigt ihåg vilka saker precis du pratade om) om ena parten påstår och andra parten säger ja?

Jag kan i princip ingenting om lagarna som gäller så detta är mer ett vad jag har uppfattat och en fråga

OnT: Utifrån mitt perspektiv så tycker jag att du ska stå på dig. Visst hade det varit mycket enklare att dela på det, men det går ju inte alltid pga ekonomiska skäl. Och som du säger, vänta på svar från BÅDE polisen och trafikverket och ta ställning efter det. Rådfråga gärna någon som har större koll än på ett forum. Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

massor med text......
Rådfråga gärna någon som har större koll än på ett forum. Lycka till!

Ja ring en advokatbyrå
Prata med nån där
Skatten kanske räcker i 3 timmar på sin höjd

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Jag har mailat gubben imorse och sagt att om han vill prata så kan han ringa mig kl 12.00, så nu är det bara att vänta och se vad han säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har mailat gubben imorse och sagt att om han vill prata så kan han ringa mig kl 12.00, så nu är det bara att vänta och se vad han säger.

Stå på dig, Som sagt rätt skall vara rätt!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

En fråga, prutade du ner bilen från 20k till 18k just för att du skulle betala skatten?

Nej det har han förklarat tidigare i tråden. Det var prutning pga fel på bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu har det gått 10min efter tiden och han har inte ringt, så antingen så läser han inte sin mail eller så vill han inte ringa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han ringde runt 20 över och vi diskuterade det ett tag och båda kom överens om att han får ta tillbaka bilen. Jag hade kunnat fortsätta vägra något annat än att han betalar skatten eftersom jag har rätt till det, men samtidigt är jag ingen ond människa som vill göra affärer där någon blir missnöjd och jag vill inte heller ha en bil som är förknippad med dåliga minnen, så det bästa för båda blev att han tar tillbaka bilen och jag får tillbaka mina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra där.

Oavsett vad lagen säger så ska ingen bli missnöjd, det ska isåfall bli en kompromiss.

Kanske jag ska bjuda på den mmmm en s80 hade inte varit helt fel men då får fan han ta skatten!!! (skojja:p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Bra där.

Oavsett vad lagen säger så ska ingen bli missnöjd, det ska isåfall bli en kompromiss.

Kanske jag ska bjuda på den mmmm en s80 hade inte varit helt fel men då får fan han ta skatten!!! (skojja:p)

Haha ja han lär väl lägga upp den på blocket igen, men nu är det så kort tid kvar innan skatten ska vara betald att han lär nog få betala skatten på den omgående och istället höja priset i annonsen för att täcka den utgiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Haha ja han lär väl lägga upp den på blocket igen, men nu är det så kort tid kvar innan skatten ska vara betald att han lär nog få betala skatten på den omgående och istället höja priset i annonsen för att täcka den utgiften.

Är han smart nu så ställer han av den omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast en bil som är avställd där du kommer behöva betala skatt + påställning omgående betalar du ju inte lika mycket för som en som är bes skattad och redo... det säger ju sig självt. Fast det kommer kanske någon hjärndöd köpare vem vet.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Något han borde gjort från början, då det i mina ögon verkade glasklart att han visste exakt vilka regler som gällde, men ville ändå få TS att betala skatten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Fast en bil som är avställd där du kommer behöva betala skatt + påställning omgående betalar du ju inte lika mycket för som en som är bes skattad och redo... det säger ju sig självt. Fast det kommer kanske någon hjärndöd köpare vem vet.

Kanske inte, men en bil som är oskattad är inte samma sak som obesiktigad. En obesiktigad bil är svårare att sälja. Sen är det ju inte så svårt för en smart säljare att kalkylera med att köparen kommer pruta om skatten inte är betald = lägg på några tusen på priset och låt köparen tro att han prutat. Sen behöver man inte som köpare betala omgående, man kontaktar transportstyrelsen eller gör en påställning online, du får köra 10-14 dagar, innan fakturan kommer. Liksom inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Sen behöver man inte som köpare betala omgående, man kontaktar transportstyrelsen eller gör en påställning online, du får köra 10-14 dagar, innan fakturan kommer. Liksom inga problem.

Tack, det visste jag inte. Ska komma ihåg det om jag nu någonsin kommer köpa en avställd bil. Tror inte jag skulle göra det, men bra att veta om det ändå händer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rensat på offtopic-snack och otrevliga svar.

*rensat*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Konstigt försäkringsbolag? Nä, men jag tror kanske vi missförstod varandra?
Tillfälligt så funkar det givetvis så för att överlappa köparens och säljarens försäkring.
Men;
det fungerar inte så i längden, som en permanent lösning. Baserat dels på egen erfarenhet, av mitt exempel tidigare.
Och den information som finns hos försäkringsbolagen: " Försäkringstagare och ägare till bilen måste vara samma person "

Det kan säkert fungera som permanent lösning, men när/om det händer något, så räkna med problem med ersättning etc.

Du skrev " att det inte är några problem att försäkra en bil även om man inte står som ägare på den. " Varpå jag hävdade motsatsen. Men jag tror allt var ett missförstånd. Om inte annat så är det rätt glasklart vad som gäller nu.

Så det kan bli ibland, men nu e vi på samma spår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

skatten ska betalas in även om han skulle ställa av den nu. efter det betalas ev överskjutande belopp tillbaks. bilskatten räknas per påbörjad månad så även om du ställer av en bil den förste i månaden så får du betala för hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kanske inte, men en bil som är oskattad är inte samma sak som obesiktigad. En obesiktigad bil är svårare att sälja. Sen är det ju inte så svårt för en smart säljare att kalkylera med att köparen kommer pruta om skatten inte är betald = lägg på några tusen på priset och låt köparen tro att han prutat. Sen behöver man inte som köpare betala omgående, man kontaktar transportstyrelsen eller gör en påställning online, du får köra 10-14 dagar, innan fakturan kommer. Liksom inga problem.

Nä naturligtvis inte, men en bil som är avställd och oskattad kan man ju se på samma sätt som en bil som har ett fel som genast måste åtgärdas, dvs den har en omedelbar avgift kopplat till den, det sänker priset, känns inte det rätt rimligt? Dumt av mig att nämna besiktning, bara att det ofta står "skatt o bes" i bilannonser, my bad. Är det en kunnig köpare, eller en påstridig är det ju inte säkert att man kommer undan med en sådan prishöjning, det är det jag menar, säljaren får ju genomgå en massa omständigheter nu för att bara _kanske_ tjäna på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

skatten ska betalas in även om han skulle ställa av den nu. efter det betalas ev överskjutande belopp tillbaks. bilskatten räknas per påbörjad månad så även om du ställer av en bil den förste i månaden så får du betala för hela.

Ja, jag vet...

Skrivet av Ohrstrom:

Nä naturligtvis inte, men en bil som är avställd och oskattad kan man ju se på samma sätt som en bil som har ett fel som genast måste åtgärdas, dvs den har en omedelbar avgift kopplat till den, det sänker priset, känns inte det rätt rimligt?

Jo, det är kanske rimligt, vilket jag ju också skrev! Men att det är att likställa som ett "fel" håller jag inte alls med om. Avgiften kommer inte "omedelbart", det tar ett tag för fakturan att komma och på den har du ett förfallodatum som oftast ligger minst 7 dagar efter att fakturan är utskriven. Jag skulle inte ha några problem att köpa en oskattad bil, givetvis kommer jag försöka pruta på den p.g.a det. Och detta vet ju en smart säljare om så han skruvar ju upp priset en aning för att täcka den "förlusten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, jag vet...

Jo, det är kanske rimligt, vilket jag ju också skrev! Men att det är att likställa som ett "fel" håller jag inte alls med om. Avgiften kommer inte "omedelbart", det tar ett tag för fakturan att komma och på den har du ett förfallodatum som oftast ligger minst 7 dagar efter att fakturan är utskriven. Jag skulle inte ha några problem att köpa en oskattad bil, givetvis kommer jag försöka pruta på den p.g.a det. Och detta vet ju en smart säljare om så han skruvar ju upp priset en aning för att täcka den "förlusten".

Hehe jo, men jag menar att det ändå är extra arbete för en chansning. Han höjer priset med 4 för att täcka skatten och de du vill pruta t ex, men det finns inget som säger per automatik att alla eventuella köpare anser att bilen ligger 2000 högre än dom tänkt sig, utan dom kanske tycker att den ligger 4000 högre, och om det blir så får han antingen bilen kvar på halsen eller så tappar han förtjänsten som han hade tänkt sig då han häver det med första köparen.

Gällande skatten är det nog en relativt omedelbar avgift, det är ju inte direkt som dåliga däck, "njaaaa jag klarar mig nog resten av säsongen, men sen så..." utan kommer det 2000+ om en månad ser jag det som en omedelbar utgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att gubben ringde idag. Det vi kom överens om på telefon, d.v.s. att han skulle komma och hämta bilen och ge tillbaka pengarna hade han ångrat. Han sa att han hade varken tid eller lust att åka flera mil för att hämta den. Istället tyckte han att vi skulle mötas på halva vägen med skatten och betala hälften var. Nej sa jag, jag vill lämna tillbaka bilen som vi kom överens om.

Nej det hade han inte tid till och så sa han till slut att då betalar jag väl heal skatten då och så la han på. Nu kanske ni kan tro att jag är nöjd och glad över det, men nu är jag så jävla less på det här och den där bilen, så jag vill inte se skiten. Så då ringde jag istället upp gubben 10min efter att han la på och sa att jag vill inte ha bilen även om du betalar skatten, så vi får göra som vi kom överens om och du tar tillbaka bilen.

Nej nu är det försent sa gubben, för nu har jag redan betalat skatten. Vadå försent tyckte jag, det spelar väl ingen roll om du har betalat skatten, du kan ju ändå ta tillbaka bilen. Men nej det ville han inte, nu fick det vara nog. Då sa jag att jag spelade in det samtal där vi kom överens om att du skulle ta tillbaka bilen och ge tillbaka min pengar, vill du nu alltså plötsligt ändra på det vi kom överens om? Jasså, men då vill jag lyssna på inspelningen sa gubben.

Ja det får du gärna göra sa jag, men jag har inte möjlighet att spela upp det för dig under samtalets gång, men du får gärna lyssna på det sen. Då mumlade han lite surt och sa ok, då tar jag tillbaka bilen då. Så nu har han fått tillbaka sin bil och jag har fått mina pengar, så nu äntligen är det här ur världen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Tänkte bara säga att gubben ringde idag. Det vi kom överens om på telefon, d.v.s. att han skulle komma och hämta bilen och ge tillbaka pengarna hade han ångrat. Han sa att han hade varken tid eller lust att åka flera mil för att hämta den. Istället tyckte han att vi skulle mötas på halva vägen med skatten och betala hälften var. Nej sa jag, jag vill lämna tillbaka bilen som vi kom överens om.

Nej det hade han inte tid till och så sa han till slut att då betalar jag väl heal skatten då och så la han på. Nu kanske ni kan tro att jag är nöjd och glad över det, men nu är jag så jävla less på det här och den där bilen, så jag vill inte se skiten. Så då ringde jag istället upp gubben 10min efter att han la på och sa att jag vill inte ha bilen även om du betalar skatten, så vi får göra som vi kom överens om och du tar tillbaka bilen.

Nej nu är det försent sa gubben, för nu har jag redan betalat skatten. Vadå försent tyckte jag, det spelar väl ingen roll om du har betalat skatten, du kan ju ändå ta tillbaka bilen. Men nej det ville han inte, nu fick det vara nog. Då sa jag att jag spelade in det samtal där vi kom överens om att du skulle ta tillbaka bilen och ge tillbaka min pengar, vill du nu alltså plötsligt ändra på det vi kom överens om? Jasså, men då vill jag lyssna på inspelningen sa gubben.

Ja det får du gärna göra sa jag, men jag har inte möjlighet att spela upp det för dig under samtalets gång, men du får gärna lyssna på det sen. Då mumlade han lite surt och sa ok, då tar jag tillbaka bilen då. Så nu har han fått tillbaka sin bil och jag har fått mina pengar, så nu äntligen är det här ur världen.

Köp en ny gaming burk istället

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det blev så här med ditt första bilköp. Dock hade du nog kunnat ha kvar bilen tycker jag. Du har ju inte gjort något fel i det hela så bilen borde du kunnat njutit av endå!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Du verkar inte riktigt frisk i skallen.
När du äntligen får som du vill efter att ha krånglat så ska du inte ha bilen ändå.

Hur tänker du egentligen??

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ