Extremt ostabil sensitivity i spel.

Permalänk

Extremt ostabil sensitivity i spel.

Hej!
Har haft ett problem till och från sen typ 3 månader tillbaka och ska försöka beskriva det så bra det går.

Jag har genom alla tider kört med samma sensitivity in-game, 800dpi / 1.27 men började uppleva att det kändes som att acceleration infann sig en dag när jag skulle spela.

Musen var snabbare, lite som att den hade skridskor och det glider för fort. Drar jag en snabb swipe så går det runt ett helt varv ingame, innan var det lite mer än ett halvt. Märkte att jag hade sjukt svårt att göra mikrojusteringar och när jag söker av så är det inte smooth, utan musen "glider".

Jag sökte på Google, och det var tydligen EXTREMT många som hade samma problem, oavsett vilken tillverkare musen var ifrån, och det var samma fenomen - en dag var sensitivityn snabbare, fast man hade samma sens.

Jag har dragit ner från 800dpi / 1.27 till 400/1.1 nu för att ens försöka få det till samma känsla, men när jag drar musen snabbt, dvs en reaktion, så blir det konstant overflicks, typ som att musacceleration är på (fast den inte är det). Detta gäller alltså även om man sänker DPI och sensitivity.

Så förra veckan slog jag till på en Logitech G PRO wireless och jag blev överlycklig när pluggade in den och märkte att den "isiga" känslan var borta. Det var kontroll igen, sensitivityn var stabil, det kändes som det gjort alla år innan och jag trodde att det var mössen det var fel på (icke).

Så börjar det idag igen när jag startar ett game efter att ha haft musen i en vecka. Samma skit. Det går liksom inte att få kontroll för även om du har extremt LÅG sens så är den ändå oberäknelig vid snabbare rörelser.

Enkelt förklarat så känns 200 dpi i G HUB som 400, 800 känns som 1600 etc, och jag förstår verkligen inte varför det bara dyker upp. Problemet måste helt enkelt ligga i Windows men jag vet inte vart.

Jag har:

* Följt en guide på TomsHardware angående BIOS och se om vissa inställningar där var korrekta gällande energi, schema etc, vilket inte gjorde någon skillnad.

* Avinstallerat G-hub, installerat igen, avinstallerat, sökt upp en version från 2021 och testat att installea, samma problem.

* Avinstallerat alla USB-portar och restartat, samma problem igen.

* Testat ALLA USB-portar, utan framgång.

* Kollat alla energi-sparscheman etc på Windows så de är på prestanda.

* Testat att flytta dongeln, testat att köra med sladden.

* Testat andra möss, samma problem.

* Gått över till en vän och testade 2 möss där, problemet existerar inte där öht, det är stabilt, tillförlitligt och en helt annan kontroll och känsla på sensitivityn.

* Gjort en clean Windows-install.

Det är där jag är nu. Det spelar ingen roll om man sänker DPI för det går ändå "för fort" och man har ingen känsla.

Drar igång en tråd här, då problemet verkar vara väldigt utbrett och någon gång kanske man kan hitta svaret på vad fan det är som försiggår.

PS: Det är absolut ingen "placebo" eller vanesak, dvs att man "vänjt" sig. Körde jag med allt under 2 i sens @ 400 dpi innan problemet existerade kunde jag knappt röra musen.

Permalänk
Medlem

Säkert inte detta men märkt att det kan variera väldigt beroende på vad det är för väder ute. Är det t.ex fuktigt ute så är det katastrof...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av matte56:

Säkert inte detta men märkt att det kan variera väldigt beroende på vad det är för väder ute. Är det t.ex fuktigt ute så är det katastrof...

Hur tänker du då? Det går ju inte att spela liksom. Första 5 dagarna drog jag 30+ frags och allt kändes sylvasst, sen kom skiten igår igen. Kände direkt.

Sinnessjukt är det i vilket fall. Jag har 200 dpi nu och 1.9 i sens och kommer ändå över ett halvt varv när jag drar snabbt. Känns som att musen överreagerar på allting och är hyper.

Permalänk
Medlem

Låter lite som angle snapping eller polling rate (glömt av vilken som är vilken), så fort dom är fel i mina settings så blir det samma.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Vilket spel gäller det? alla spel eller bara ett?

Permalänk
Skrivet av matte56:

Nej.

https://www.mouse-sensitivity.com/forums/topic/8897-mouse-fee...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/mouse-s...

https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/mouse-sensitvit...

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Vilket spel gäller det? alla spel eller bara ett?

Alla spel.

Körde jag 400 dpi innan det här problemet började hade jag bekymmer i Windows för det var så segt och flytta musen så jag hade en knapp så jag alltid kunde switchar till 800 dpi i windows .

Nu kan jag ha 200 dpi i windows och dra musen 5-6 cm på mattan och då går pelaren från vänster till höger på skärmen.

Drog jag musen med 400 dpi samma avstånd så var det knappt halva skärmen , utan var ibland tvungen att lyfta musen för att mattan tog slut.

Äh, jag vet inte vad som är fel.

Enklaste att säga är väl att all DPI känns dubbelt än vad den är samt att den är extremt känslig för snabba rörelser.

I cs2 till exempel - säg att du smyger upp mitt på Inferno och någon sitter balkong och håller - jag vet nästintill på millimetern hur mycket jag måste dra musen för att få den att hamna mellan ögonbrynen .

Därför jag var så jävla glad när den här musen som är helt ny inte var som de 3 tidigare: Razer deathadder, ms 3.0 och G305. Accelerationen och den isiga känslan var borta. Tills i förrgår när skiten började hålla på igen.

Är helt säker på att det är något med mjukvaran iallafall. Antingen Windows eller G HUB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Hur tänker du då? Det går ju inte att spela liksom. Första 5 dagarna drog jag 30+ frags och allt kändes sylvasst, sen kom skiten igår igen. Kände direkt.

Sinnessjukt är det i vilket fall. Jag har 200 dpi nu och 1.9 i sens och kommer ändå över ett halvt varv när jag drar snabbt. Känns som att musen överreagerar på allting och är hyper.

Detta är ju uppenbarligen någon bugg i Windows. Men jag syftade på att t.ex en musmatta som QcK inte hanterar svett och när det är fuktigt ute speciellt bra. Blir som att dra musen genom lera..

Sen något som jag tycker kan göra skillnad är att skriva in samma sens man redan använder. Jättekonstigt men känns som det kan hjälpa ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kanske du testat men värt att skriva endå.
- Aktivera "enhance pointer precision", starta om.
- Avaktivera "enhance pointer precision", starta om.

Om det inte fungerar så kan du testa en alternativ driver t.ex raw accel https://github.com/RawAccelOfficial/rawaccel