Extremt ostabil sensitivity i spel.
Hej!
Har haft ett problem till och från sen typ 3 månader tillbaka och ska försöka beskriva det så bra det går.
Jag har genom alla tider kört med samma sensitivity in-game, 800dpi / 1.27 men började uppleva att det kändes som att acceleration infann sig en dag när jag skulle spela.
Musen var snabbare, lite som att den hade skridskor och det glider för fort. Drar jag en snabb swipe så går det runt ett helt varv ingame, innan var det lite mer än ett halvt. Märkte att jag hade sjukt svårt att göra mikrojusteringar och när jag söker av så är det inte smooth, utan musen "glider".
Jag sökte på Google, och det var tydligen EXTREMT många som hade samma problem, oavsett vilken tillverkare musen var ifrån, och det var samma fenomen - en dag var sensitivityn snabbare, fast man hade samma sens.
Jag har dragit ner från 800dpi / 1.27 till 400/1.1 nu för att ens försöka få det till samma känsla, men när jag drar musen snabbt, dvs en reaktion, så blir det konstant overflicks, typ som att musacceleration är på (fast den inte är det). Detta gäller alltså även om man sänker DPI och sensitivity.
Så förra veckan slog jag till på en Logitech G PRO wireless och jag blev överlycklig när pluggade in den och märkte att den "isiga" känslan var borta. Det var kontroll igen, sensitivityn var stabil, det kändes som det gjort alla år innan och jag trodde att det var mössen det var fel på (icke).
Så börjar det idag igen när jag startar ett game efter att ha haft musen i en vecka. Samma skit. Det går liksom inte att få kontroll för även om du har extremt LÅG sens så är den ändå oberäknelig vid snabbare rörelser.
Enkelt förklarat så känns 200 dpi i G HUB som 400, 800 känns som 1600 etc, och jag förstår verkligen inte varför det bara dyker upp. Problemet måste helt enkelt ligga i Windows men jag vet inte vart.
Jag har:
* Följt en guide på TomsHardware angående BIOS och se om vissa inställningar där var korrekta gällande energi, schema etc, vilket inte gjorde någon skillnad.
* Avinstallerat G-hub, installerat igen, avinstallerat, sökt upp en version från 2021 och testat att installea, samma problem.
* Avinstallerat alla USB-portar och restartat, samma problem igen.
* Testat ALLA USB-portar, utan framgång.
* Kollat alla energi-sparscheman etc på Windows så de är på prestanda.
* Testat att flytta dongeln, testat att köra med sladden.
* Testat andra möss, samma problem.
* Gått över till en vän och testade 2 möss där, problemet existerar inte där öht, det är stabilt, tillförlitligt och en helt annan kontroll och känsla på sensitivityn.
* Gjort en clean Windows-install.
Det är där jag är nu. Det spelar ingen roll om man sänker DPI för det går ändå "för fort" och man har ingen känsla.
Drar igång en tråd här, då problemet verkar vara väldigt utbrett och någon gång kanske man kan hitta svaret på vad fan det är som försiggår.
PS: Det är absolut ingen "placebo" eller vanesak, dvs att man "vänjt" sig. Körde jag med allt under 2 i sens @ 400 dpi innan problemet existerade kunde jag knappt röra musen.