Följ Black Week på SweClockers

Starta eget företag? vad krävs? hur? mm

Permalänk
Medlem

Starta eget företag? vad krävs? hur? mm

Hej, har varit sugen ett tag på att starta upp ett eget företag:) (internet butik med sleeve /vattenkylning/moddnigs tillbehör o annat smått som inte finns i överföd direkt)

Så hur skulle man isf gå tillväga?
Behöver man gigantiskt startkapital? eller går det att bygga upp/driva utan att ha en stor jävla hög pengar i madrassen?
samt annat viktig info får ni gärna dela med er av!

Värt att nämna är att jag har sen tidigare fått betalnigsanmärkning när jag blev arbetslöss mm. Ställer det till det för mig isf?
Om det gör det Kan jag isf tillex ta över ngns företag ist? hur fungerar det?

Hade kunnat googla mig blind i alla 5000 sidor med text inom ämnet! Som bara hade skapat förvirring för mig, så vänder mig till er för slippa förvirringar och frågor:)

Tack på förhand!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Smileys smileys smileys ÖVERALLT!!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Smileys smileys smileys ÖVERALLT!!

Hehe, har inte ens tänkt på det. Får skylla på min flickvän att hon smittar av sig med dom. hehe
Tog bort några bara för det, hihi ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej, har varit sugen ett tag på att starta upp ett eget företag:) (internet butik med sleeve /vattenkylning/moddnigs tillbehör o annat smått som inte finns i överföd direkt):P

Så hur skulle man isf gå tillväga?
Behöver man gigantiskt startkapital? eller går det att bygga upp/driva utan att ha en stor jävla hög pengar i madrassen?
samt annat viktig info får ni gärna dela med er av:)

Värt att nämna är att jag har sen tidigare fått betalnigsanmärkning när jag blev arbetslöss mm. Ställer det till det för mig isf?
Om det gör det Kan jag isf tillex ta över ngns företag ist? hur fungerar det

Hade kunnat googla mig blind i alla 5000 sidor med text inom ämnet! Som bara hade skapat förvirring för mig, så vänder mig till er för slippa förvirringar och frågor:)

Tack på förhand:)

Spännande!

Det underlättar ju helt klart med ett startkapital, men det går att mjukstarta också, iaf
inom det område du funderar på.

Jag hade ett eget företag en kort period, men det var inget för mig.
Mycket att hålla reda på:
moms
momsdeklaration
kvitton
inköp
försäljning
näringsverksamhetsdeklaration (eller nåt sånt)
din vanliga deklaration

Lämnas någon deklaration in för sent, blir det straffavgift också, men
det är ju bara om man lämnar för sent...

Har för mig att jag reggade mitt bolag via bolagsverket.se
men du kan också göra det via skatteverkets hemsida.
Det finns länkar där.

Företagsformen kan vara bra att tänka på också.
Aktiebolag är det bästa, men där måste har ett
skapligt startkapital, har för mig 50.000, men det kan ha ändrats.

Det mest realistiska i början är nog egen firma, eller handelsbolag.

Så länge du inte behöver låna pengar tror jag inte att
din betalningsanmärkning kommer vara någon fara med.

Mer än såhär kommer jag inte på i skrivande stund...

Men känner du för att ta risken/chansen att starta eget
så gör ett försök. Det kan verkligen bli värt det i slutändan.

Lycka till!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hehe, har inte ens tänkt på det. Får skylla på min flickvän att hon smittar av sig med dom. hehe
Tog bort några bara för det, hihi ;P

Hehe lungt du behövde inte ta bort,trevligt med smileys! kunde bara inte låta bli haha!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Spännande!

Det underlättar ju helt klart med ett startkapital, men det går att mjukstarta också, iaf

moms
momsdeklaration
kvitton
inköp
försäljning
din vanliga deklaration

Det finns länkar där.

Lycka till!!

Okej, blir att jag kommer få mjukstarta då jag inte har stor hög med sparade pengar.
Så kortfattat så går man bara in på bolagsverket.se och registrerar sig, kostar inget?
om man startar firma, eller handelsbolag så måste man inte ha startkapital?.
Sen är det klart? får naturligtvis fixa leverantörer mm
Tänkte på det med leverantörer, antagligen så köper man in varor till firman på faktura/avtal eller liknande?
min personliga betalningsanmärkning borde inte ställa till det där väl då det är på firman/företaget man köper det?

Det blir en ganska stor "risk" då jag får bidrag nu o så fort jag har jobb eller liknande blir jag av med det mesta.(så länge jag jobbar)
Men kan klart va värt det dådet kan leda till ngn bra ju

Edit: Hur skulle det fungera om jag skulle ta över ett företag/firma som ngn annan driver idag?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Innan du stressar på för mycket tycker jag att du skall göra en budget/finans plan etc.
Det kostar att registrera firman hos bolagsverket: http://www.bolagsverket.se/lattlast/starta_foretag_lattlast/

Utöver detta skall du registrera f-skatt, moms.
Ett tips är att regga dig på denna sida: http://www.foretagande.se/

Du tycker att det är jobbigt att läsa om att starta företag :s Kan direkt säga att då är företagande inget för dig, räkna med att jobba låånga pass, både vardag och helg och mycket kväll/natt de första 2-3 åren innan firman rullar på riktigt!
Kolla även upp priser hos olika revisorer, lönar sig!
Jag bokförde varje månad och betalade 800:-/månad för detta - ovärderligt!!

Själv haft företag och kan väll säga att jag både har kunskap om lycka och misslyckande!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Okej, blir att jag kommer få mjukstarta då jag inte har stor hög med sparade pengar.
Så kortfattat så går man bara in på bolagsverket.se och registrerar sig, kostar inget?
om man startar firma, eller handelsbolag så måste man inte ha startkapital?.
Sen är det klart? får naturligtvis fixa leverantörer mm
Tänkte på det med leverantörer, antagligen så köper man in varor till firman på faktura/avtal eller liknande?
min personliga betalningsanmärkning borde inte ställa till det där väl då det är på firman/företaget man köper det?

Det blir en ganska stor "risk" då jag får bidrag nu o så fort jag har jobb eller liknande blir jag av med det mesta.(så länge jag jobbar)
Men kan klart va värt det dådet kan leda till ngn bra ju

Edit: Hur skulle det fungera om jag skulle ta över ett företag/firma som ngn annan driver idag?

Nä, det kostar inget, om du inte vill namnskydda företaget.
Men det har jag ingen koll på riktigt hur man gör... :-\
Tror dock det också går genom Bolagsverket...

Det med leverantörerna kan iofs bli lite kinkigt om
du har anmärkning, men du har ju alltid möjlighet
att direktbetala, om det är firmor man kan lita på.
Alltså, beställa privat och betala med postförskott
eller via internetbank.
Var bara noggrann med kvitton!

Sen, ditt företag kommer officiellt heta "Firma *ditt namn*"
iaf om du väljer enskild firma.

Det här med att ta över företag får någon annan svara på, men
spontant känns det som att du behöver en stor spargris till det...

Visa signatur

Permalänk

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Bara in och läsa på, där finns allt du behöver allt från hur du startar till drift osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Innan du stressar på för mycket tycker jag att du skall göra en budget/finans plan etc.
Det kostar att registrera firman hos bolagsverket: http://www.bolagsverket.se/lattlast/starta_foretag_lattlast/

Du tycker att det är jobbigt att läsa om att starta företag :s Kan direkt säga att då är företagande inget för dig, räkna med att jobba låånga pass, både vardag och helg och mycket kväll/natt de första 2-3 åren innan firman rullar på riktigt!

Själv haft företag och kan väll säga att jag både har kunskap om lycka och misslyckande!

Det kan hända jag minns fel, men kostar verkligen enskild firma att regga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Spännande!

moms
momsdeklaration
kvitton
inköp
försäljning
din vanliga deklaration

Det finns länkar där.

Lycka till!!

Ett aktiebolag är bäst på sätt och vis... eftersom bolaget är en egen juridisk person. Men de kräver som sagt 50 000 eller möjligen 100 000 i startkapital som ska tillfalla firmans aktiekapital. Dessutom är reglerna för hur redovisningen för verksamheten måste se ut mycket strängare. Aktiebolagsformen är tänkt för företag med stor omsättning.

I ditt fall är nog enskild firma de bästa alternativet. Du får register den även om du har betalningsanmärkningar. De kostar 1000 kr i registreringskostnad vilket i sammanhanget är ingenting. Av praktiska själ behöver du nog ett bankkonto till ditt företag och någon form av redovisning för att ha koll på dina siffror när du ska deklarera men väldigt mycket för din egen skull för att just veta vad som händer och ha koll.

När du sätter igång med verksamheten behöver du inte mer pengar än du har i lager. Du kan ettablera en kontakt med en leverantör, och när du får en beställning gör du en beställning till leverantören som levererar till dig. Varan du beställt levererar du sedan vidare. Beroende på betalningsvillor för dig mot och villkoren för beställning och leverantören kan du behöva ha lite pengar. Pengar som brukar benämnas likviditet. Brist på likviditet kan vara ett problem om du måste betala din leverantör före kunden betalar dig. Kan du inte betala leverantören i tid så kan de frysa dina leveranser och dina möjligheter att tjäna mer pengar.

När de kommer till kontakten med dina leverantörer kan din betalningsanmärkning vara ett problem. Som enskild företagare använder du ditt vanliga personnummer, och du är personligen ansvarig för att fakturor betalas. Du är personligen företagets juridiska person. Du kanske inte får handla mot faktura på grund av betalningsanmärkningen. Men mot kontant betalning bör den inte vara ett problem. De vill bara känna sig säkra att få betalt för sina produkter.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Okej.

Ja inte jobbigt att läsa/söka info. Utan att jag vet att det finns mängder och att det är mycket info! så lätt att förvirra bort sig genom att bara sitta o läsa sida för sida. Kände att jag får bättre info såhär, då jag är ny inom området.
Vet att det krävs MYCKET jobb mm så hade säkert blivit svårt att få igång det o får det att rulla på bra. Men är ju ändå en Önskan jag har att starta eget. så hade varit väldigt kul om man lyckades, och inom området som jag har mitt stora intresse (Datorer mm)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Bara in och läsa på, där finns allt du behöver allt från hur du startar till drift osv.

Tackar, ska gå in o läsa där

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Det kan hända jag minns fel, men kostar verkligen enskild firma att regga?

-"Det kostar att anmäla till Bolagsverket. Du måste betala en avgift när du anmäler företaget till Bolagsverket. Det kostar olika beroende på vilken typ av företag du ska starta. Läs vad det kostar under rubriken Priser och avgifter i menyn."

Priser:
http://www.bolagsverket.se/priser_avgifter/enskilda/

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Ett aktiebolag är bäst på sätt och vis... eftersom bolaget är en egen juridisk person. Men de kräver som sagt 50 000 eller möjligen 100 000 i startkapital som ska tillfalla firmans aktiekapital. Dessutom är reglerna för hur redovisningen för verksamheten måste se ut mycket strängare. Aktiebolagsformen är tänkt för företag med stor omsättning.

I ditt fall är nog enskild firma de bästa alternativet. Du får register den även om du har betalningsanmärkningar. De kostar 1000 kr i registreringskostnad vilket i sammanhanget är ingenting. Av praktiska själ behöver du nog ett bankkonto till ditt företag och någon form av redovisning för att ha koll på dina siffror när du ska deklarera men väldigt mycket för din egen skull för att just veta vad som händer och ha koll.

När du sätter igång med verksamheten behöver du inte mer pengar än du har i lager. Du kan ettablera en kontakt med en leverantör, och när du får en beställning gör du en beställning till leverantören som levererar till dig. Varan du beställt levererar du sedan vidare. Beroende på betalningsvillor för dig mot och villkoren för beställning och leverantören kan du behöva ha lite pengar. Pengar som brukar benämnas likviditet. Brist på likviditet kan vara ett problem om du måste betala din leverantör före kunden betalar dig. Kan du inte betala leverantören i tid så kan de frysa dina leveranser och dina möjligheter att tjäna mer pengar.

När de kommer till kontakten med dina leverantörer kan din betalningsanmärkning vara ett problem. Som enskild företagare använder du ditt vanliga personnummer, och du är personligen ansvarig för att fakturor betalas. Du är personligen företagets juridiska person. Du kanske inte får handla mot faktura på grund av betalningsanmärkningen. Men mot kontant betalning bör den inte vara ett problem. De vill bara känna sig säkra att få betalt för sina produkter.

ja 1000kr kan man nog överleva att betala för att regga en firma/företag

Får isf bli som du skrev, man får in en beställning o sen beställer jag den från leverantören. så får jag ligga ute med det isf. kan ju alltid komma överens med leverantören/ leverantörerna om betalningsmöjligheter. (faktura eller liknande) längre fram

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

En av fördelarna med AB är att du kan plocka en del kapital som aktieutdelning, till 20% beskattning (runt 120'/år)

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/foretagare/delagareifa...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Får isf bli som du skrev, man får in en beställning o sen beställer jag den från leverantören.

Nackdelen med detta är att det kan bli långa leveranstider till slutkund och då minskar dina chanser att sälja. Så länge som det inte finns konkurerande företag som erbjuder varorna med kortare leveranstid och/eller lägre pris så fungerar det nog ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

-"Det kostar att anmäla till Bolagsverket. Du måste betala en avgift när du anmäler företaget till Bolagsverket. Det kostar olika beroende på vilken typ av företag du ska starta. Läs vad det kostar under rubriken Priser och avgifter i menyn."

Priser:
http://www.bolagsverket.se/priser_avgifter/enskilda/

Då har jag uppenbarligen förträngt den kostnaden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

En av fördelarna med AB är att du kan plocka en del kapital som aktieutdelning, till 20% beskattning (runt 120'/år)

Men i enskild firma kan du de första 5 åren kvitta företagets underskott mot inkomst utav tjänst, dvs. ha ett 2:a jobb utanför firman där du blir avlönad skatte fritt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utöver det som nämnts behöver du väl ett bankgiro (kommer inte ihåg exakt vad det kostar, men några hundralappar per år) med ett bankkonto kopplat till det. Blanda aldrig privata pengar med företagets pengar, blir så mycket svårare att hålla reda på allt till bokföring då.

Sen beror det väl lite på om du tänkte ha detta som extra sysselsättning eller något du helt kan leva på. Tänk på att du behöver dra in ganska mycket pengar till företaget varje månad för att kunna ta ut en dräglig lön. Det kan låta mycket att höra vad egna företagare debiterar per timme men då ska moms, arbetsgivaravgifter, skatter, försäkringar och andra utgifter betalas också så i slutändan blir det inte så många procent kvar. Alltid bra att vara så förberedd man kan så räkna lite på det och se hur mycket du behöver ta ut i lön i månaden och sen hur mycket du behöver sälja för att uppnå det. Försök vara så realistisk som möjligt också, måla upp drömscenarion är kul men det drabbar bara en själv i slutändan.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jovars...men det kräver att du har ett visst löneuttag samt bästa läget är om du har många anställda...då bygger du utdelningsutrymmet snabbare...dock behöver man ju dessutom (ovanpå sin egen lön och anställdas löner) tjäna ytterligare "vinst" som man kan utdela till 20% beskattning.
Kul att se dig här igen...;)

En viktig sak att tänka på...så fort man skall ha anställda...då [B]SKALL[B] man köra Aktiebolag...!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Men i enskild firma kan du de första 5 åren kvitta företagets underskott mot inkomst utav tjänst, dvs. ha ett 2:a jobb utanför firman där du blir avlönad skatte fritt

Jo...är man den enda i bolaget så är den bolagsformen bra...dock är bolagets och ens egen privata ekonomi detsamma.
Skillnaden med AB...är att bolaget är en egen juridisk person...följer man bara alla regler och redovisningslagar...så går man inte själv i konkurs om bolaget gör det! Det är därför som man skall ha aktiebolg om man har anställda eller en annars väldigt stor risk eller omsättning.
Aktiebolaget kräver dock ett aktiekapital....minst 100000kr...man kan använda en del av aktiekapitalet för tex möbler o.d. vid start men kom ihåg att om mer än hälften av kapitalet är förbrukat måste kontrollbalansräkning upprättas!
Man kan börja med esklit bolag först...när man sedan får anställda ombildar man bolaget till Aktiebolaget....då har man förhoppningsvis tjänat in pengarna till Aktikapitalet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Om du känner att du har frågor angående moms, skatter och liknande kan jag rekommendera att du tar kontakt med skatteverket. var själv på ett "starta eget" seminarium hos dem och det var väldigt informativt. Fick svar på många frågor och det var helt gratis. Tyvärr ledda detta till att jag och min kompis sköt upp våra idéer om vårt egna företag.

Men som egen företagare så får man i princip räkna med förluster eller ett neutralt resultat de första åren.

Permalänk
Skrivet av boblish:

Om du känner att du har frågor angående moms, skatter och liknande kan jag rekommendera att du tar kontakt med skatteverket. var själv på ett "starta eget" seminarium hos dem och det var väldigt informativt. Fick svar på många frågor och det var helt gratis. Tyvärr ledda detta till att jag och min kompis sköt upp våra idéer om vårt egna företag.

Men som egen företagare så får man i princip räkna med förluster eller ett neutralt resultat de första åren.

Nej det tycker jag är fel inställning...har man en idé som är bra och man tar betalt för sin idé då tjänar man pengar.
Har man en dålig idé och har inställningen att gå i förlust då gör man det också...svårt att vända trenden sedan

Har sett alldeles för många affärsplaner där folk planerat att ta väldigt lite betalt för sina tjänster och produkter...de kan fan inte räkna...:)
De börjar med det klassiska misstaget att bestämma sig för vad de skall ta betalt...:) Dessutom lägger de alla fasta kostnader för lågt...de gissar för det mesta...en jag såg en som gissade att redovisningsbyrå skulle kosta 5000kr om året...när man får som lägst räkna med uppåt 25000.30000kr.
Gissar man fel på alla fasta kostnader...tar för lite betalt....då blir det inget över till lön och pension m.m

Man måste börja från andra ändan...vad vill jag ha i lön...vilken pensionsavsättning vill jag ha...sedan kolla upp alla kostnader....göra en budget.
När man vet lönerkostnader samt fasta kostnader...då bestämmer man vilken vistmarginal man vill ha...sedan ser man vad man måste ta betalt!
Då vet man för hur mycket man behöver sälja för per år (försäljningsbudget/år)...sedan delar man ut det per månad...om man då märker att så här mycket kommer jag aldrig att sälja för....då lägger man ned projektet....tycker man att det är rimligt...så kör man!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att du PM:a mig ang starta eget, hinner inte skriva så utförligt men jag tycker du fått mycket bra tips i denna tråden
Det är som sagt otroligt mycket att ta in i början, inte minst om pappersarbetet, olika regler och den löpande bokföringen.
Denna bok är ganska bra att läsa för att få en överskådlig blick över vad du har att vänta: http://www.blinfo.se/GoToProduct.do?id=ens
Som sagt brukar lokala skatteverket kunna erbjuda utbildningskvällar ang bokföring och moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Aktiebolaget kräver dock ett aktiekapital....minst 100000kr...man kan använda en del av aktiekapitalet för tex möbler o.d. vid start men kom ihåg att om mer än hälften av kapitalet är förbrukat måste kontrollbalansräkning upprättas!

Nej, det är ändrat till 50.000:-
(http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/13.pdf)

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Ok avvecklade mitt aktiebolag 2009...så det har väl ändrats...:) Bättre för då är det lättare att starta AB...med det aktiekapitalet är det ingen mening att starta enskilt bolag...Till TS..kör Aktiebolag!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för mycket bra info Men har tyvärr blivit lite mer osäker nu :/ Ska läsa på lite till och fundera. Har ju för tillfället inget jobb, så det första tiden kan bli jobbig om man inte går med så mycket vinst.
vilket jag måste göra för att överleva!
Kanske smartare o vänta tills jag har jobb som jag kan ha vid sidan om, för att säkerställa att man får inkomst så man klarar sig?
Synd det inte är så lätt som man vill det ska va..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sålänge du är medveten om vilket hästjobb det är och hur mycket tid du kommer få lägga ned så är det bara att köra hårt!

Det kommer bli många 10 timmars dagar de första åren (om det nu räcker) för normalt behöver du ju äga dig åt kunder/värdeskapande i 8h som vanligt och sedan ovanpå det sköta allt det administrativa som andra gör åt dig på vanliga jobb.

Så räkna med att jobba 10h och kunna ta ut lön för 5h i början. Brinner du för din sak, är serviceminded, har koll på alla papper och har en bra affärsidé så kan inte mycket annat gå fel!

Jo en sak kanske, det vanligaste felet vid nystart är att man inte når ut till några kunderna öht då ingen vet om än. Då får man ägna några timmar till om dan för reklam, gå runt med lappar och affisher eller skriva inlägg på forum och hemsidor och liknande.

Permalänk
Skrivet av Solding:

Tackar för mycket bra info Men har tyvärr blivit lite mer osäker nu :/ Ska läsa på lite till och fundera. Har ju för tillfället inget jobb, så det första tiden kan bli jobbig om man inte går med så mycket vinst.
vilket jag måste göra för att överleva!
Kanske smartare o vänta tills jag har jobb som jag kan ha vid sidan om, för att säkerställa att man får inkomst så man klarar sig?
Synd det inte är så lätt som man vill det ska va..

Som Ixos över mig säger...det blir mycket jobb (de första 3 åren i mitt bolag arbetade jag nog dubbla pass... 16h...dessutom är du aldrig ledig eftersom man äger ju bolaget)...ett tips skaffa en partner att starta bolaget med...25000kr vardera i aktiekapital...halverad risk...någon att alltid bolla ideér med:) Dock så är ju baksidan att ni får fler munnar att mätta:(

Om du tar in en partner...glöm bara inte att upprätta ett avtal mellan er som styr upp allt tex vad som skall hända om någon vill sälja, dör, tvist mellan partners m.m. Advokatfirmor kan hjälpa till med det...tro mig detta är viktigare än du tror!!

Visa signatur