Vad ser ni som spelberoende?

Permalänk

Vad ser ni som spelberoende?

Själv sitter jag och spelar LoL och bf3 i princip hela dagarna. har inget annat för mig, såfört jag kommer hem från skolan sätter jag mig vid datorn. letar upp mina polare. sedan gibba heeela dagen, ända fram till natten.
Men jag är även ute och cyklar väldigt ofta. så jag kan inte säga att jag e "nörd".
Men om jag e på t.ex farmors jätte tråkiga kalas så känner jag "blev jäkligt sugen på att spela" och vill oftast dra hem så fort som möjligt.
Min flickvän klagar på att jag spelar för mkt, men jag tycker inte de? eftersom hon bor längre bort så träffas vi typ bara vissa helger, och skollov.
Och jag sportar inte längre p.g.a lathet ( vilket e tråkigt) men jag rör mig iaf varje dag, cyklar som sagt.
Hennes ord till mig är: Datorn går före Vårat förhållande. vilket jag tycker e väldigt fel. det går att diskuteras men jag skriver ju med henne varje dag svarar såfort hon smsar och allt. ändå vill hon att jag ska sluta spela.
men jag spelar och jag älskar henne och allt dedär blablabla. Men om jag ska bo ihop med henne så ska jag fasen få spela iallafall ngn timme/timmar om dan.
tänker inte sluta spela som det känns nu!

Var går gränsen för spelberoende?

Permalänk
Medlem

Tycker nog att om du gör allt för att få spela, till och med försöker undvika din familj/släkt (skrev ju att du oftast vill hem så fort som möjligt för att få spela) för att få spela så kan jag tycka du bör se över det hela. Indikationerna du får av din flickvän har inte väckt dig än? Om hon kommer med dom orden du har skrivit här är det ju bara att välja, datorn eller familj och flickvän. Simple as that, och ja...jag tycker du lider av ett sk spelberoende

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ska köra en vit vecka nästa vecka jag!
PS: «ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.»

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Var går gränsen för spelberoende?

Enligt mig när du inte kan kontrollera resten av ditt liv, utan spelet går framför allt.

Annars anser jag att det är en hobby, vissa gillar att mecka med bilar, andra gillar att spela spel. Enda skillnaden är att det är från "två olika tidsåldrar" och därför känns spel fel för vissa personer.

Att din flickvän ställer krav på dig är inget gott tecken, det brukar ofta inte sluta lyckligt tyvärr eftersom ibland går ens hobby framför flickvän som misstycker sig om hobbyn. Du borde prata med henne om det, förklara att "hon går före" men att du föredrar att spela i andrahand. Om inte annat så kanske du kan locka in henne i spelen också

Skrivet av Batman:

Tycker nog att om du gör allt för att få spela, till och med försöker undvika din familj/släkt (skrev ju att du oftast vill hem så fort som möjligt för att få spela) för att få spela så kan jag tycka du bör se över det hela. Indikationerna du får av din flickvän har inte väckt dig än? Om hon kommer med dom orden du har skrivit här är det ju bara att välja, datorn eller familj och flickvän. Simple as that, och ja...jag tycker du lider av ett sk spelberoende

Fast att sitta på ett kalas hos sin mormor och dricka te är oftast inte direkt superkul. Ja det är trevligt att vara där någon timme eller så för att faktiskt träffa släkten, men sen vill man hem och göra något som man själv anser är roligt

Permalänk
Medlem

Svårt att säga beror på vilken typ av person man är. Själv är jag ganska lik dig i vardagen och spelar mycket samtidigt som jag är väldigt asocial. Men jag har dock fortfarande väldigt bra självdiciplin och gör saker som måste göras även fast det kan vara tråkigt ibland. Jag vet faktsikt inte när man klassas som spelberoande man får känna efter lite själv om man vill ändra på sitt liv eller inte. Man ju alltid söka hjälp om man vill försöka sig på något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Jag drar gränsen vid aggressivitet när dem inte får spela, att dem måste få spela för att "må bra" och inte kan göra något annat tills dem fått sin "fix". Sedan om man väljer spel framför familj och flickvänner etc så är det ett val som vilket annat enligt mig, men var ärlig om det och hitta inte på undanflykter för att slippa spendera tid med familjen.

Permalänk

ett beroende är det när du får känslomässiga ekonomiska andliga konsekvenser, att du inte kan hantera ditt liv... BALANS är alltid det bästa i mitt tycke

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Fast att sitta på ett kalas hos sin mormor och dricka te är oftast inte direkt superkul. Ja det är trevligt att vara där någon timme eller så för att faktiskt träffa släkten, men sen vill man hem och göra något som man själv anser är roligt

Underskatta inte att umgås mer farmor eller mormor, en vacker dag finns de inte där och då kommer du att ångra mycket

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Underskatta inte att umgås mer farmor eller mormor, en vacker dag finns de inte där och då kommer du att ångra mycket

Tro mig, jag underskattar det inte alls.

Farföräldarna har jag aldrig träffat, morfar dog i princip i mina armar och mormor ligger på sjukhuset, så jag vet exakt hur mycket värda de är. Men jag har alltid haft möjlighet att träffa morföräldarna eftersom de endast bor några hus ifrån mig, så relationen har varit väldigt nära. Men det betyder inte att man är sugen på att man vill hem och spela efter 1-2 timmar när släkten har varit uppe hos dem.

Permalänk
Entusiast

Många som inte spelar själv ser sig som spelberoende mycket tidigare än det egentligen är. Som någon ovanför sa; När du börjar må dåligt av att inte få spela, gör desperata saker på grund av det och skiter i plikter så har det gått för långt.

Det där med din flickvän är dock svårt, för jag antar att hon är en som inte spelar och går då in i kategorin jag nämnde först. Det är lite av ett vågspel, att ge upp en hobby på grund av att ens flickvän inte förstår den är illa, men man vill ju inte bli av med henne heller.
Spel ett sätt att umgås med sina polare idag. Man sitter med tex skype och snackar och gör saker tillsammans. Visst, man kan inte se eller slå på varandra men om man har testat det så vet man att det inte är närvaron som är det viktiga. Personens kropp är trots allt irrelevant när det gäller polare. Dock är det ju inte sunt att aldrig träffa dom såklart.
Det kan verkar som jag glider off topic men jag försöker bara hjälpa dig att förklara för dom som inte förstår hur det fungerar med gaming.
Så om du kan försöka förklara att det inte är spelen som är centrum utan att det faktiskt är polarna så kanske hon kan förstå. (Ja nu vet jag ju dock inte om det är så för dig, snackar av egen erfarenhet och dömer av spelen du spelar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Men om jag ska bo ihop med henne så ska jag fasen få spela iallafall ngn timme/timmar om dan.

Lycka till med den inställningen! Var glad om du får några timmar om veckan. Det du får hoppas på är att din flickvän har ett skiftjobb eller liknande, då möjligtvis kommer du få din fix för ditt beroende. För ja, jag tycker att det du skrev klassas som beroende.

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat kunna spela ett par timmar om dagen om ni skulle bo ihop. Så mycket skit som tjejer vill se på tv:n varje dag så är det inget problem. Jag spelar rätt mycket på kvällarna innan jobbet när junior somnat & tjejen kollar på Big brother & greys anatomy, top model, kötthuve söker fru och allt vad det heter...jag sitter häldre vid datorn & grejar än vid tv:n. Bodde jag själv skulle jag inte ens behöva en tv.
Fast det är ju annorlunda när man vart tillsammans i 7-8 år.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Tycker det är jäkligt svårt att dra en exakt gräns. Även i detta fallet så är det ju inte helt svart/vitt.
Enligt mig så behöver inte hela ens liv flippa ur helt för att det ska räknas som berioende. Jag menar tex inte att man behöver få sparken från jobbet eller misslyckas i skolan bara för att man har ett beroende. Men börjar man ändra sina vanor eller gör andra åtgärder för att "få kolla sina mail" så finns det enligt mig ett beroende där redan. Så med andra ord är en jäkligt stor del av befolkningen datorberoende. Jo jag vet att TS skrev spelberoende medans jag pratar om dator-/internetberoende. Same same but different.
En vanlig ursäckt när man har ett beroende är just "att inget annat är kul". Dvs att man sätter sig vid datorn för man har inget annat att göra eller för att det inte finns nåt annat att göra. Det här sistnämna passar jäkligt bra in på mig själv då jag klickar på datorn när jag kommer hem och då sitter jag framför en dator hela dagarna på jobbet. Hur stört är inte det? Men samtidigt är det ju så lätt att det blir så eftersom man kan göra mer eller mindre allt med datorn. Jag tycker dock inte heller att det är nåt problem men har samtidigt sett hur mycket mer jag kan få gjort om jag inte startar datorn på morgonen tex en söndag. hehe.

Permalänk
Avstängd

Förnekelsen säger allt, man ser aldrig det själv, andra ser det men de spelberoende (gäller allt beroende) tar inte till sig av vad de säger

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

När vardagen rasar, ens partner klagar, man hinner knappt äta eller duscha då är det illa.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Lycka till med den inställningen! Var glad om du får några timmar om veckan. Det du får hoppas på är att din flickvän har ett skiftjobb eller liknande, då möjligtvis kommer du få din fix för ditt beroende. För ja, jag tycker att det du skrev klassas som beroende.

Vad är du för toffel? Några timmar om dagen kanske är lite mycket. Men man måste väl få ha andra intressen än sin partner, annars tröttnar man på varandra rätt fort. Typiskt tjejer att försöka förändra än och typiskt killar att bara gå med på det. Kompromissa är en nödvändighet men inte att sälja sina intressen oavsett vad det är. Kan man inte vara den man är i ett förhållande har man inte träffat rätt.

Sen tycker jag att TS visar tecken på spelberoende och att vara beroende av något är sällan bra Alla är vi dock nördiga på vårat sätt tex bilar, datorer, fiske, sport ja listan kan göras lång.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Lycka till med den inställningen! Var glad om du får några timmar om veckan. Det du får hoppas på är att din flickvän har ett skiftjobb eller liknande, då möjligtvis kommer du få din fix för ditt beroende. För ja, jag tycker att det du skrev klassas som beroende.

Eller så har man helt enkelt följande uppsättning:

  • Flickvän - Check

  • Två datorer - Check

  • Två skrivbord i rummet - Check

  • Spela spel tillsammans - Check

  • Spela enskilda spel - Check

Hmm.. Nu när man listar det så låter det nästan lite illa! Nåja, jag är lycklig iaf :>

Permalänk
Medlem

Imo så går gränsen för spelberoende när man fejkar att man är sjuk för att skippa skolan och kunna spela datorspel istället. Om det är lov/studiedag etc när det inte är skola så går la gränsen när man vaknar, tar en macka och sätter sig och spelar resten av dagen och inte hjälper till någonting hemma/är ute med polare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

känner igen en del av det TS skriver från när man var yngre och jag skulle inte klassa det som ett beroende då om TS sköter skolan och andra viktiga saker. sen tycker jag det hela är lite fånigt inte fan skulle någon gnälla om han låg under en bil och skruvade hela kvällarna då skulle det låta "oj vad duktig han är och vilket starkt intresse!". angående flickvännen så säger jag bara att akta dig för krav på att sluta spela, då många kvinnor har nått jävla idé om att spel bara är för barn och tjatet om att skaffa sig en "riktigt intresse" kommer som ett brev på posten men det är bara att sätta hårt mot hårt:)

Permalänk
Medlem

Ett beroende är det när det går ut över det vardagliga livet.

När du glömmer, alternativt struntar i att göra saker såsom tex äta, sova, och övriga vardagliga saker.
När beroendet hindrar dig från att sköta jobb, familj och sådant. När du bara tänker på det du skall göra och det stör ditt vardagliga liv.

Jag spelar mycket när väder och annat tillåter, lätt hänt att jag sitter 5 timmar en söndag och spelar.

Men sen kan det gå en vecka mellan mina tilfällen, och ibland spelar jag varje dag.

Och sen som sammanfattning;

Så länge ditt spelande inte påverkar ditt liv, eller styr ditt liv. DÅ är det inget beroende.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Eller så har man helt enkelt följande uppsättning:

  • Fru- Check

  • Två datorer - Check

  • Två skrivbord i rummet - Check

  • Spela BF3 tillsammans - Check

Hmm.. Nu när man listar det så låter det nästan lite illa! Nåja, jag är lycklig iaf :>

Inga problem att kunna lira 2 timmar på kvällen när man vill och ungarna sover med ovanstående uppsättning

När spelet tar över livet är det ju heltklart beroende.
Eller när man känner att man måste spela... när är en alkis en alkis?

Tycker spel ska vara en avkoppling från vardagen och något man gör när man hinner. Att spel är vardagen och allt annat blir "lidande" ja då finns det väl risk för ett beroende.
Eller när man känner man borde ta en "vit vecka" så är det ju en indikation på att man spelar för mycket

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild på flickvännen så ska jag berätta för dig om du ska spela vidare eller inte.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Jag spelar när jag så vill, ingen talar om för mig hur mycket eller lite jag ska spela. Visst frugan kan påpeka att "nu har du spelat lite mycket" men jag slutar inte spela för detta. Däremot så är det viktigt att komma ihåg släkt och vänner, vilket man förstår ju äldre man blir.

Definitionen på spelberoende är inte helt klar och olika forskare säger olika. Däremot så är forskarna rörande överrens om att när man spelar så blir vår hjärna "glad" och skickar ut ett ämne som heter dopamin. Detta ämne hittar man även hos rökare, alkoholister, knarkare och andra missbrukare. Så likheterna finns där frågan är bara hurdan självdisciplin och karaktär man har.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Att undvika familj och vänner irl, inte ha "lust" med något annat, glömmer tiden, inte tycker något annat än spelet är rolig. Ja, det är vad jag skulle definiera spelberoende.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man är beroende när man låter det gå före allt annat. Skulle du sitta hemma och spela i stället för att åka till din flickvän på loven så skulle jag säga att du var spelberoende. Att du vill hem från farmors kalas är inte särskilt konstigt dock, jag vet hur tråkigt det kan vara Du kanske skulle försöka hitta något annat att göra, till slut kommer du ju inte kunna spela lika mycket (skola, jobb, flickvän, w/e) och då får det inte kännas som att man har förlorat halva sitt liv om du förstår vad jag menar Men så länge du inte börjar skita i saker som helt klart är viktigare (flickvän, skolan, äta, sova, osv) så skulle jag inte säga att du är beroende. Du har bara ett fritidsintresse som du tycker om. Jag vet folk som spelar fotboll hela dagarna men man kallar inte dem beroende

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Att du vill hem från farmors tråkiga kalas är naturligt. Vem vill inte det, spelberoende eller inte?

Enligt mig har det gått för långt när spelen går före något annat. Om du låter bli att göra andra saker du brukade göra pga att du vill spela i stället.

Ang flickvännen, så tycker jag att du ska dra ner på spelandet, även.om du har rätt och inte är beroende. Hon är väl viktigare än spelen, oavsett vem.som har rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Eller så har man helt enkelt följande uppsättning:

  • Flickvän - Check

  • Två datorer - Check

  • Två skrivbord i rummet - Check

  • Spela spel tillsammans - Check

  • Spela enskilda spel - Check

Hmm.. Nu när man listar det så låter det nästan lite illa! Nåja, jag är lycklig iaf :>

Bara två datorer? Vi har två var plus gästdator, hehe. Jag känner mig också lyckligt lottad, med en tjej som raidar WoW och spelar D3 ihop med mig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Hennes ord till mig är: Datorn går före Vårat förhållande.

Den har man ju aldrig hört förr.

Sen tycker jag personligen att äkta kärlek går först......

.......... så dumpa bruden.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av petter9401:

Själv sitter jag och spelar LoL och bf3 i princip hela dagarna. har inget annat för mig, såfört jag kommer hem från skolan sätter jag mig vid datorn. letar upp mina polare. sedan gibba heeela dagen, ända fram till natten.

Jag antar att du är ung (under 20). I de högre skolorna (Högskola/Universitet) hade du inte klarat dina studier genom att sitta och spela hela dagen.

Visst, det beror lite från skola till skola. Själv studerar jag på Lunds Universitet och där brukar man allvar.

Skrivet av petter9401:

Hennes ord till mig är: Datorn går före Vårat förhållande. vilket jag tycker e väldigt fel. det går att diskuteras men jag skriver ju med henne varje dag svarar såfort hon smsar och allt. ändå vill hon att jag ska sluta spela.
men jag spelar och jag älskar henne och allt dedär blablabla. Men om jag ska bo ihop med henne så ska jag fasen få spela iallafall ngn timme/timmar om dan.
tänker inte sluta spela som det känns nu!

Vad hade du valt?
1: Att ha henne och sluta spela.
2: Att fortsätta spela och förlora din flickvän.

Jag håller med om att hennes krav på att du ska sluta helt är ganska extremt. Ett krav på att minska ned spelandet är rimligt, men ett krev på att sluta helt är extremt.

Skrivet av petter9401:

Var går gränsen för spelberoende?

Hur kan man ens spela hela dagen? Det låter mer som tortyr än underhållning.

Gränsen för spelberoende kan endast du själv avgöra, men enligt mig är du extremt spelberoende.

Vad har du för planer inför framtiden?

Permalänk

Finns ett extremt lätt sätt att se hur beroende man är av något oavsett vad det är:

Sluta med det, se vad som händer!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]