SilverStone Temjin TJ08-E bästa möjliga ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Tjena på Er igen
Ser att ni tagit upp tråden vilket är kul!
Tänkte bara ge Er alla lite tips, för framtiden med lådan. Jag har jobbat ganska mycket med den på senaste!
Nedan kommer länkar till de prylar jag köpt för att göra denna låda till det bästa jag haft under mina 17 år med datorer.

Ny 180 mm fläkt då:
http://www.coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led (tagit bort led:s också, ogillar ljuset)
Måste vara denna då den är 32mm tjock och har lägst ljudnivå

Speciallucka från Silverstone själva:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=326&area=en
I denna sitter nu också nedan:
http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=91581
Samt att jag även har min SSD sittande i i luckan då den är byggd med 4st platser för ssd, riktigt bra!

Sen körde jag även på detta runt båda sidorna och i taket:
https://www.inet.se/produkt/6901508/silverstone-silence-foam-...

Och det sista är att jag på den andra 5,25 platsen satt min 3,5 HDD i denna:
https://www.inet.se/produkt/6308649/scythe-hard-disk-stabiliz...

Varför måste det vara den där fläkten ??
Måste ju inte vara 32mm tjock fläkt i chassit.
Jag byte till 2st Phobya G-Silent 18 black som är 25mm tjock i push/pull på min radiator i fronten.
Efter som orginal inte gick att få tyst.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Varför måste det vara den där fläkten ??
Måste ju inte vara 32mm tjock fläkt i chassit.
Jag byte till 2st Phobya G-Silent 18 black som är 25mm tjock i push/pull på min radiator i fronten.
Efter som orginal inte gick att få tyst.

Måste och måste, jag vet bara vad folk skrivit om den tunnare. Att den helt enkelt inte går lika tyst och kan bli lite
"ranglig pga sin tjocklek" men om du tycker den funkar bra så har jag ett argument emot det nu :).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dangerdan:

Allt som allt så kan jag säga att denna burk är sjukt tyst och kyler mina komponenter riktigt bra. Mitt Gainward 680 Phantom går aldrig över 65C på 35% hastighet i BF3 på Ultra och då är även det nästa ljudlöst.

Någon skriver om att HDD skulle bli varm för att den sitter där upp och för min del går den aldrig över 30C så jag förstår inte hur det kan vara ett problem. Normalt ligger den mellan 28 och 29C men när jag lirar tungt så går den till 30C.

Beror väl på vad för disk man har, en grön disk blir ju inte lika varm som en svart.

Skrivet av Merlinen:

Varför måste det vara den där fläkten ??
Måste ju inte vara 32mm tjock fläkt i chassit.
Jag byte till 2st Phobya G-Silent 18 black som är 25mm tjock i push/pull på min radiator i fronten.
Efter som orginal inte gick att få tyst.

Man måste inte, har man vatten som du så kan man använda 25mm i PnP om man vill, men om man bara kör luftkyl så är 32mm bättre efter som den flyttar mer luft än 25mm i förhållande till ljudnivå och rpm. Och med endast en fläkt så kan man ha HDD buren kvar

Fö. så har silverstone en fläkt med samma stats som Phobya G-Silent 18 red LED.

Själv har jag nu slängt ut den bakre fläkten ur lådan, min förhoppning var att jag skulle få lite mer flås genom grafikkortet med hjälp av "övertrycket", blev varken bättre eller sämre temps förutom en fläkt mindre

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Själv har jag nu slängt ut den bakre fläkten ur lådan, min förhoppning var att jag skulle få lite mer flås genom grafikkortet med hjälp av "övertrycket", blev varken bättre eller sämre temps förutom en fläkt mindre

Precis så har jag också! Kul att även du har lika

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dangerdan:

Precis så har jag också! Kul att även du har lika

TJa funderar på att köpa denna burk till mina delar men är lite orolig över att grafik och cpu kommerbli för varma. Kommer köra H70 och graffekort vet jag inte riktigt ännu... Är chassit bra kylning eller kommer det bli riktigt varmt?

Permalänk
Skrivet av anon175067:

TJa funderar på att köpa denna burk till mina delar men är lite orolig över att grafik och cpu kommerbli för varma. Kommer köra H70 och graffekort vet jag inte riktigt ännu... Är chassit bra kylning eller kommer det bli riktigt varmt?

Tycker du bör läsa mina tidigare posts och mer i denna tråd.
Jag har alltså enbart 180mm fläkten fram och min Noctua 120mm på cpu kylaren. Dessa 2 håller hela mitt system i perfekt skick.
Mitt grafikkort, Gainward Phantom 680 ligger aldrig högre än 30c Idle och i BF3 på Ultra i 1 timme ligger det på 65C.
Processorn går aldrig över 45 - 50C under hårda förhållanden.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dangerdan:

Tycker du bör läsa mina tidigare posts och mer i denna tråd.
Jag har alltså enbart 180mm fläkten fram och min Noctua 120mm på cpu kylaren. Dessa 2 håller hela mitt system i perfekt skick.
Mitt grafikkort, Gainward Phantom 680 ligger aldrig högre än 30c Idle och i BF3 på Ultra i 1 timme ligger det på 65C.
Processorn går aldrig över 45 - 50C under hårda förhållanden.

Surfar på mobilen och den va väldigt svår att hitta allt i tråden , har scroll läst lite. Ok härligt det låter väldigt bra kan anta att det blir bättre luft för grafikkortet om man kör vattenkylning

Permalänk
Skrivet av anon175067:

Surfar på mobilen och den va väldigt svår att hitta allt i tråden , har scroll läst lite. Ok härligt det låter väldigt bra kan anta att det blir bättre luft för grafikkortet om man kör vattenkylning

180mm fläkten gör det bästa för Grafikkortet ja :). Jag skulle inte rekommendera att ta bort den. Dock tycker jag att just Penetrator som kommer med inte är tyst nog så titta gärna på:

http://www.coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att shoppa detta chassi för att bygga en Gaming PC!
Kommer i så fall att bygga datorn för att den ska vara tyst när en idle:ar och "så tyst som möjligt" när man game:ar enligt rekommendationerna i denna tråd.

Har dock lite fungeringar/frågor!

Vad ska man ha för CPU kylare. När man läser så känns det som att "kändisar" som Noctua DH-14 eller Silver Arrow får plats men med det krävs ev lite "uppfinningsrikedom/modifieringar" beroende på vilken GPU kylare man har?

Jag siktar på ett kort i 670/79x0-klassen med 3:e parts kylare för att få datorn så tyst som möjligt. Just nu är Gigabyte Geforce GTX 670 2GB 3789 eller Asus GeForce GTX670-DC2T-2GD5 2GB favortiter.
Har både läst och har för mig att Sweclockers rescensionen sade något om att man inte rekommenderar sådana kylare i detta chassi? varför då i så fall? Ska man sätta upp en ytterliggare fläkt som sprutar på GPU som jag såg på någon bild tidigare i denna tråd?

Jag funderar på att Gold för bästa effekt/tystnad PSU (SEASONIC X-560 560W MODULAR) med 560W, räcker det? eller ska jag gå lite högre? Jag kommer inte köra SLI/CF utan då köper jag nytt kort....

Jag funderar på:
Silverstone Temjin TJ08B-E
Phobya G-Silent 18 red LED
Noctua NF-F12 PWM 120mm (till Chassi följer inte med)
SEASONIC X-560 560W MODULAR
Asus P8Z77-M Pro (Alt. Gene)
Corsair Veng LP 1600MHz CL9 4x4GB
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155
Crucial m4 2.5" 128GB
FP55 (SST-FP55B)

...och som CPU kylare så är Noctua DH-14, Silver Arrow eller H80 alternativ....

Har läst massor i denna tråd....
Silverstone TJ08-E Owners Club
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag är riktigt sugen på att shoppa detta chassi för att bygga en Gaming PC!
Kommer i så fall att bygga datorn för att den ska vara tyst när en idle:ar och "så tyst som möjligt" när man game:ar enligt rekommendationerna i denna tråd.

Har dock lite fungeringar/frågor!

Vad ska man ha för CPU kylare. När man läser så känns det som att "kändisar" som Noctua DH-14 eller Silver Arrow får plats men med det krävs ev lite "uppfinningsrikedom/modifieringar" beroende på vilken GPU kylare man har?

Jag siktar på ett kort i 670/79x0-klassen med 3:e parts kylare för att få datorn så tyst som möjligt. Just nu är Gigabyte Geforce GTX 670 2GB 3789 eller Asus GeForce GTX670-DC2T-2GD5 2GB favortiter.
Har både läst och har för mig att Sweclockers rescensionen sade något om att man inte rekommenderar sådana kylare i detta chassi? varför då i så fall? Ska man sätta upp en ytterliggare fläkt som sprutar på GPU som jag såg på någon bild tidigare i denna tråd?

Jag funderar på att Gold för bästa effekt/tystnad PSU (SEASONIC X-560 560W MODULAR) med 560W, räcker det? eller ska jag gå lite högre? Jag kommer inte köra SLI/CF utan då köper jag nytt kort....

Jag funderar på:
Silverstone Temjin TJ08B-E
Phobya G-Silent 18 red LED
Noctua NF-F12 PWM 120mm (till Chassi följer inte med)
SEASONIC X-560 560W MODULAR
Asus P8Z77-M Pro (Alt. Gene)
Corsair Veng LP 1600MHz CL9 4x4GB
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155
Crucial m4 2.5" 128GB
FP55 (SST-FP55B)

...och som CPU kylare så är Noctua DH-14, Silver Arrow eller H80 alternativ....

Har läst massor i denna tråd....
Silverstone TJ08-E Owners Club
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Du är påläst ser jag! En DH-14 eller Silver Arrow passar finfint OM du inte planerar att ha 3,5"-diskar i HDD-racket. Dessa är att föredra framför H80 om du vill ha det tyst.

En GPU-kylare som knuffar ut varmluften ur chassit skulle vara att föredra, men då har vi problemet att de kylare som erbjuder det inte är speciellt tysta. (Har haft möjligheten att testa på lite olika kort i mitt TJ08-E; XFX HD6970 med referenskylare, Gigabyte GTX580 SOC Windforce 3X, Asus GTX570 DCII och Powercolor HD6970 PCS+.) Jag skulle ha satsat på ett grafikkort med en effektiv och tyst kylare, vilket i praktiken innebär en kylarlösning som vispar runt den luft som finns inne i chassit. Även om det inte bidrar till ett bättre flöde så blir det ändå en tystare lösning. Är själv inne på att skaffa ett Asus GTX670 DCII...

Nätagget räcker alldeles utmärkt för ändamålet!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

dubbelpostar jag säkert men denna får man ju inte glömma i sammanhanget http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744625

Visa signatur

Chassie:CaseLabs M5

Permalänk
Skrivet av spda242:

Jag är riktigt sugen på att shoppa detta chassi för att bygga en Gaming PC!
Kommer i så fall att bygga datorn för att den ska vara tyst när en idle:ar och "så tyst som möjligt" när man game:ar enligt rekommendationerna i denna tråd.

Har dock lite fungeringar/frågor!

Vad ska man ha för CPU kylare. När man läser så känns det som att "kändisar" som Noctua DH-14 eller Silver Arrow får plats men med det krävs ev lite "uppfinningsrikedom/modifieringar" beroende på vilken GPU kylare man har?

Jag siktar på ett kort i 670/79x0-klassen med 3:e parts kylare för att få datorn så tyst som möjligt. Just nu är Gigabyte Geforce GTX 670 2GB 3789 eller Asus GeForce GTX670-DC2T-2GD5 2GB favortiter.
Har både läst och har för mig att Sweclockers rescensionen sade något om att man inte rekommenderar sådana kylare i detta chassi? varför då i så fall? Ska man sätta upp en ytterliggare fläkt som sprutar på GPU som jag såg på någon bild tidigare i denna tråd?

Jag funderar på att Gold för bästa effekt/tystnad PSU (SEASONIC X-560 560W MODULAR) med 560W, räcker det? eller ska jag gå lite högre? Jag kommer inte köra SLI/CF utan då köper jag nytt kort....

Jag funderar på:
Silverstone Temjin TJ08B-E
Phobya G-Silent 18 red LED
Noctua NF-F12 PWM 120mm (till Chassi följer inte med)
SEASONIC X-560 560W MODULAR
Asus P8Z77-M Pro (Alt. Gene)
Corsair Veng LP 1600MHz CL9 4x4GB
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155
Crucial m4 2.5" 128GB
FP55 (SST-FP55B)

...och som CPU kylare så är Noctua DH-14, Silver Arrow eller H80 alternativ....

Har läst massor i denna tråd....
Silverstone TJ08-E Owners Club
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Hej hej
Kul att se!
Jag tycker dina tankar är bra och inget fel alls. Du ser i min sig vad jag har för komponenter och allt är svalt och tyst.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar, känns som om att det bara är att hitta lite pengar i fickan och slå till

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag är riktigt sugen på att shoppa detta chassi för att bygga en Gaming PC!
Kommer i så fall att bygga datorn för att den ska vara tyst när en idle:ar och "så tyst som möjligt" när man game:ar enligt rekommendationerna i denna tråd.

Har dock lite fungeringar/frågor!

Vad ska man ha för CPU kylare. När man läser så känns det som att "kändisar" som Noctua DH-14 eller Silver Arrow får plats men med det krävs ev lite "uppfinningsrikedom/modifieringar" beroende på vilken GPU kylare man har?

Jag siktar på ett kort i 670/79x0-klassen med 3:e parts kylare för att få datorn så tyst som möjligt. Just nu är Gigabyte Geforce GTX 670 2GB 3789 eller Asus GeForce GTX670-DC2T-2GD5 2GB favortiter.
Har både läst och har för mig att Sweclockers rescensionen sade något om att man inte rekommenderar sådana kylare i detta chassi? varför då i så fall? Ska man sätta upp en ytterliggare fläkt som sprutar på GPU som jag såg på någon bild tidigare i denna tråd?

Jag funderar på att Gold för bästa effekt/tystnad PSU (SEASONIC X-560 560W MODULAR) med 560W, räcker det? eller ska jag gå lite högre? Jag kommer inte köra SLI/CF utan då köper jag nytt kort....

Jag funderar på:
Silverstone Temjin TJ08B-E
Phobya G-Silent 18 red LED
Noctua NF-F12 PWM 120mm (till Chassi följer inte med)
SEASONIC X-560 560W MODULAR
Asus P8Z77-M Pro (Alt. Gene)
Corsair Veng LP 1600MHz CL9 4x4GB
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155
Crucial m4 2.5" 128GB
FP55 (SST-FP55B)

...och som CPU kylare så är Noctua DH-14, Silver Arrow eller H80 alternativ....

Har läst massor i denna tråd....
Silverstone TJ08-E Owners Club
http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Jag har en DarkRock Pro c1 i mitt TJ08-e och den är ju den större varianten.
Kan ju säga det att det är på milimetern att den får plats innanför dörren och min 2700k ligger på topp i 40grader ungefär.
Tyst är den också samt att den passar in med chassit

Har bilder på datorn i mitt galleri om du vill kolla för att se hur de ser ut

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som crap temps för min processor? kör I7 2700K 4,2Ghz , ligger på 58 grader efter typ 15 min i prime 95. Ska byta ut fläktarna till mitt H70 men fortfarande ganska varmt..

Permalänk
Inaktiv

Plockat ur hårdddiskhållaren för att få bättre luft men har klockat 4,2Ghz cpu och ligger runt 60 grader i prime 95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon175067:

Är det bara jag som crap temps för min processor? kör I7 2700K 4,2Ghz , ligger på 58 grader efter typ 15 min i prime 95. Ska byta ut fläktarna till mitt H70 men fortfarande ganska varmt..

Skrivet av anon175067:

Plockat ur hårdddiskhållaren för att få bättre luft men har klockat 4,2Ghz cpu och ligger runt 60 grader i prime 95

Jag tror inte att du behöver oroa dig eller att det skulle vara något fel med kylningen. Jag klockade min i5 till 4.6GHz och tempen ligger på strax över 50 grader vid normal belastning (spel), prime stressar ju CPUn väldigt hårt så dina temps är nog inget att oroa sig över. Det du kan göra är väl att kolla så blocket sitter som det ska på CPUn, alt skruva upp varvet på fläktarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1kolli:

Jag tror inte att du behöver oroa dig eller att det skulle vara något fel med kylningen. Jag klockade min i5 till 4.6GHz och tempen ligger på strax över 50 grader vid normal belastning (spel), prime stressar ju CPUn väldigt hårt så dina temps är nog inget att oroa sig över. Det du kan göra är väl att kolla så blocket sitter som det ska på CPUn, alt skruva upp varvet på fläktarna.

Hej tack för svaret. Klockade 4,5Ghz och sänkte voltage till 1,30 och fick svalare resultat ligger runt 56-58 i prime 95 och nya fläktar på G antar att det är helt okej då nån skrev att allt under 70 är lugnt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon175067:

Hej tack för svaret. Klockade 4,5Ghz och sänkte voltage till 1,30 och fick svalare resultat ligger runt 56-58 i prime 95 och nya fläktar på G antar att det är helt okej då nån skrev att allt under 70 är lugnt

Har för mig att smärtgränsen går vid 72 grader för kapseln, och du ligger ju en bit under så det borde vara ok. Men som alltid när man överklockar så ska man hålla ett öga på temps osv

Permalänk
Medlem

Väldigt fin tråd det här som gett mig bra info som jag kommer använda mig av när jag köper min TJ08-E. Dock undrar jag om det är knepigt att byta ut 180mm fläkten. Är den åtkomlig utan att behöva ta bort fronten? Bäst resultat får man av denna om ex Corsair och Antec lyckas skapa bra vattenkylningspaket för GPU. Skulle vara perfekt med ex en H80 från GPUn till fläktplatsen som är ledig.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Väldigt fin tråd det här som gett mig bra info som jag kommer använda mig av när jag köper min TJ08-E. Dock undrar jag om det är knepigt att byta ut 180mm fläkten. Är den åtkomlig utan att behöva ta bort fronten? Bäst resultat får man av denna om ex Corsair och Antec lyckas skapa bra vattenkylningspaket för GPU. Skulle vara perfekt med ex en H80 från GPUn till fläktplatsen som är ledig.

På sid 44 (numrerad 45 i PDF:en) i manualen hittar du instruktioner om hur du tar bort frontfläkten: http://www.silverstonetek.com/downloads/Manual/case/Multi-TJ0...

Fläkten och dess fläktkontroller skruvas fast från frontsidan, så fronten måste bort.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

På sid 44 (numrerad 45 i PDF:en) i manualen hittar du instruktioner om hur du tar bort frontfläkten: http://www.silverstonetek.com/downloads/Manual/case/Multi-TJ0...

Fläkten och dess fläktkontroller skruvas fast från frontsidan, så fronten måste bort.

Tackar.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett TJ08-E och jag kan säga såhär.. När jag slår upp 180mm-fläkten i högsta läget så hör man den ja. Men har du datorn en bit bort tror jag det inte är någon fara. Slår du ner dem på "low" så hör jag bara mitt grafikkort i burken, det är ett Asus DirectCU II 7950 som även de håller ganska låg ljudnivå.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Avstängd

Det blir stor skillnad om man byter fläkten i ljud/luft ratio, men stör man sig inte så är det ingen ide att göra så. APn är ju väldigt tyst i det låga läget ändå.
Jag har bitumen på min väggar i chassiet men det hjälper inte mot fläktljud så kommer jag nog göra som Dangerdan nämnde tidigare, dämpa ljudet med skumplattor. Kanske man borde gjort innan byte av fläkt

Permalänk

Tjenare, beställde nyss en http://www.coolingstuff.se/p/560/pho...ent-18-red-led , jag hoppas den ska sänka ljudnivån markant då den medföljande AP-fläkten störde mig något så fruktansvärt även i det tysta läget, provade även med ett 7v motstånd och då började den låta än jävligare! Hoppas denna tråd hjälper mig!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Tjenare, beställde nyss en http://www.coolingstuff.se/p/560/pho...ent-18-red-led , jag hoppas den ska sänka ljudnivån markant då den medföljande AP-fläkten störde mig något så fruktansvärt även i det tysta läget, provade även med ett 7v motstånd och då började den låta än jävligare! Hoppas denna tråd hjälper mig!

Jobbiga är ju att det kan ta 2-3 veckor och CoolingStuff är enda med varan i sortimentet typ. Att behöva installera allt nu och sen få in fläkten om 2 veckor blir lite jobbigt.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som ger bäst temperaturer i denna låda. 2x120mm på kylaren eller 1x120mm på kylare som push och 1x120mm på bakre fläktplatsen.

Jag ska installera mitt system ikväll så jag vet inte riktigt vad som är bäst. En potentiell nackdel ljudmässigt med att ha 120mm i bakre platsen kan ju vara att det skapas ett högfrekvent ljud av att luft ska tryckas igenom meshen så tätt inpå?

Vad jag förstår så är även 180mm AP i fronten högljud, förmodligen av samma skäl med sitt riktade luftflöde.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Jobbiga är ju att det kan ta 2-3 veckor och CoolingStuff är enda med varan i sortimentet typ. Att behöva installera allt nu och sen få in fläkten om 2 veckor blir lite jobbigt.

Ett ypperligt tillfälle för att testköra AP:n några veckor och därefter byta till Phobya och då kunna göra en utvärderingen av hur du uppfattar skillnaden!

Jag har just installerat en Phobya i mitt TJ08-E. Det ska bli intressant att se/höra hur jag upplever skillnaden.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AckeDman:

Frågan är vad som ger bäst temperaturer i denna låda. 2x120mm på kylaren eller 1x120mm på kylare som push och 1x120mm på bakre fläktplatsen.

Jag ska installera mitt system ikväll så jag vet inte riktigt vad som är bäst. En potentiell nackdel ljudmässigt med att ha 120mm i bakre platsen kan ju vara att det skapas ett högfrekvent ljud av att luft ska tryckas igenom meshen så tätt inpå?

Vad jag förstår så är även 180mm AP i fronten högljud, förmodligen av samma skäl med sitt riktade luftflöde.

Jag har ingen fläkt bak i lådan, och jag har bara en fläkt på CPU kylaren och det funkar hur bra som helst. Det är så bra tryck i 180mm fläkten att den pressar luften genom hela chassiet. Om fläkten där bak ska göra nytta så måste den dra ut mer luft än vad som redan pressas ut.
Att köra PnP på CPU kylare är ofta onödigt. Enligt mina erfarenheter så skapar PnP mer ljud utan att kylförmågan påverkas nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Ett ypperligt tillfälle för att testköra AP:n några veckor och därefter byta till Phobya och då kunna göra en utvärderingen av hur du uppfattar skillnaden!

Jag har just installerat en Phobya i mitt TJ08-E. Det ska bli intressant att se/höra hur jag upplever skillnaden.

Jag märker att AP är tyst vid ca 400-500rpm. Att kunna köra 700rpm(Phyobya@12v) till samma ljudnivå skulle vara guld värt, speciellt för GPUn.

Skrivet av 1kolli:

Jag har ingen fläkt bak i lådan, och jag har bara en fläkt på CPU kylaren och det funkar hur bra som helst. Det är så bra tryck i 180mm fläkten att den pressar luften genom hela chassiet. Om fläkten där bak ska göra nytta så måste den dra ut mer luft än vad som redan pressas ut.
Att köra PnP på CPU kylare är ofta onödigt. Enligt mina erfarenheter så skapar PnP mer ljud utan att kylförmågan påverkas nämnvärt.

Jag har inte kört PnP tidigare men installerade detta igår kväll. Har kopplat ihop de två CPUfläktarna till 1 CHA_FAN med en 2-till-1 adapter. Skapade en märklig ljudnivå som påminde om högfrekvent resonans, lite klickande, även vid lägsta rpm = 700rpm genom FanXpert 2. Kanske 1 av fläktarna är trasig?

Samtidigt har jag 1xNF-P12 och 1xGT 1150rpm på mitt HD6950+Arctic S1 och den låter inte lika mycket när jag drar ner rpm till lägsta för dom två tillsammans vilket är 700-800rpm. Därför tror jag att det kan vara 1 av fläktarna på min CPUkylare som är trasig.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB