Permalänk
Medlem

Väldigt varmt 8800GT

Tjenare folket

Köpte mig ett begagnat 8800gt för ett tag sedan till en burk som skulle gå till en vän. Nu har jag äntligen fått ihop alla komponenterna och satt ihop allt, men allt är inte frid och fröjd...
Det mesta går som det ska, installerade drivrutiner, program etc. Så laddade jag ner HWMonitor och till min förskräckelse ligger grafikkortet på 85grader i IDLE! Mitt egna klockade grafikkort når inte ens 85grader i load...
Så drog upp fläkthastigheten till 60% och det gick ner till 70grader. Okej tänkte jag.
Då startar jag diablo 3 i några minuter och tabbar ut för att kolla värmen nu. 108grader....100% fläkt hastighet....

Detta är inte friskt enligt mig, har någon annan vart med om något liknande? Skulle behöva hjälp med vad jag ska ta mig till, denna datorn ska gå till en kompis som inte har pengar till att köpa en själv, så tänkte vara snäll, men mer pengar kan jag inte lägga ut på den

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Hedersmedlem

Öppna grafikskalet och kolla så att där inte sitter en stor dammklump.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Öppna grafikskalet och kolla så att där inte sitter en stor dammklump.

Aldrig gjort det innan, något viktigt att tänka på innan jag ger mig in på det?

Visa signatur

Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Behandla grafikkortet som du själv vill bli behandlad :3

Skrivet av MeckarN:

Permalänk

En del av de kyllösningar som 8800GT kort kom med var inte direkt lysande. Jag har ett 8800GT (kommer tyvärr inte ihåg märke just nu), där originalkylaren var märkbart underdimensionerad. Slutade med att kortet la av (överhettat). Fungerar igen efter bakning i ugn, samt att jag bytt till en eftermarknadskylare (Arctic). Köpte nyligen ett begagnat 8800GTS som i a f såg lite bättre ut, men samma sak. För hög arbetstemp.

Börja dock med att städa den gamla kylaren, byt kylpasta på GPUn till ny fräsch.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Entusiast

Som ovanstående nämner: Damm är ett grafikkorts värsta fiende nummer 2. (ESD är #1)

Tips:
Plocka isär grafikkortet, separera kylflänsen från kåpor, fläktar och annat bråte.
Torka bort gammal kylpasta, förvara eventuella termiska kuddar på ett säkert och damfritt ställe.
När kylflänsen är renplockat från allt: Handdiska med varmt vatten,diskmedel och en ny, ren och fräsch diskborste (Alternativt en ny fräsch tandborste). Se till att få ur allt damm och skölj noga.
Torka kylflänsen noga. Gärna med en hårfön, alternativt lufttorka några timmar.
Applicera ny fräsch kylpasta enligt konstens alla regler och montera ihop.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av MeckarN:

Se till att du har en ny kylpasta hemma INNAN du öppnar kortet.

Skruva loss alla skruvar som håller kylaren till kortet.
Lossa kontakten fläkt/grafikkort.
Gör rent GPUn.
Gör rent RAM och VR (suddigum funkar alldeles utmärkt)
Gör rent kylaren med tryckluft (galler, fläktblad), när du blåser fläkten skall du dock hålla fast fläktbladen.
Ny kylpasta på GPUn (riskorn)
Koppla i sladden till fläkten.
Montera kylaren på kortet.
Skruva fast alla skruvar.

Hjälper detta inte finns det billiga eftermarknadskylare till 8800GT, ex vis http://www.arctic.ac/en/p/assistant/vga/chip/138

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

Permalänk
Medlem

Tackar för utförliga beskrivningar, blir till att köpa kylpasta imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt gamla 8800GT gick väldigt varmt, upp emot 80-90°C i load med standardkylaren, sedan bytte jag kylare till en av Zalmans kylare och fick på det sättet ner temperaturen ca 10°C.

8800GT är ett väldigt varmt kort men klarar också av värme bättre, jag testade med att sänka fläkten på mitt 8800 och ifick inte artefakter förrän temperaturen var uppe i 110°C.

jag hade Leadtek's Windfast PX8800 GT gtb.

Permalänk
Inaktiv

8800-korten är över lag mycket varma (65-70 grader idle)..

Permalänk
Entusiast

Det stämmer att grafikkort av den här generationen är extremt varma.
8000-serien och serierna därefter är dem som gav upphovet till nVidias lilla skämt-video:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av olle:

mitt gamla 8800GT gick väldigt varmt, upp emot 80-90°C i load med standardkylaren, sedan bytte jag kylare till en av Zalmans kylare och fick på det sättet ner temperaturen ca 10°C.

8800GT är ett väldigt varmt kort men klarar också av värme bättre, jag testade med att sänka fläkten på mitt 8800 och ifick inte artefakter förrän temperaturen var uppe i 110°C.

jag hade Leadtek's Windfast PX8800 GT gtb.

Just det...det var ett sånt jag hade (har), nybakat och ny kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senast jag använde HWmonitor var moderkortet och GPUn över 100c vid idle på tre olika datorer och deras OS testa TechPowerUp GPU-Z istället...

Själv hade hade ett 8800GT med skriande coil whine, lustigt nog var tempen helt okej.

klantarsel svenska
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Senast jag använde HWmonitor var moderkortet och GPUn över 100c vid idle på tre olika datorer och deras OS testa TechPowerUp GPU-Z istället...

Själv hag hade ett 8800GT med skriande coil whine, lustigt nog var tempen helt okej.

Testade även med MSI Afterburner var jag ställde in olika fläkthastigheter, men där var det samma temperaturer

Men får se hur det blir, hittade kylpasta som blev över efter köpet av min processorkylare, blir kanske till att byta under helgen när man har tid.

Visa signatur