Radeon HD 7970 med Tahiti XT2 tar upp kampen mot Geforce GTX 680

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Ingen förutom nVIDIA vet när "big kepler" släpps. Det står inte heller när XT2 släpps ut i handeln, bara att det ska börja massproduceras nästa bvecka. Men låt oss säga att det finns i handel i Augusti. Om då XT2 slår 680 med 5-10% så kanske det påskyndar big kepler till konsumenter, då det ryktas om att det skulle komma q4. Som många sagt tidigare så finns/fanns det ingen anledning för nVIDIA att släppa "big kepler".

Det är helt fel. Nvidia har en väldigt bra anledning att släppa Big Kepler nu, nämligen Tesla och Quadro. Mycket av Nvidias överlevnad kommer i framtiden hänga på att de kan kränga Tesla och Quadro eftersom deras stora inkomstkälla är på väg att utrotas helt av integrerad grafik. Deras nuvarande beräkningskort hade behövt en uppdatering då Fermi inte är otpimalt på grund av prestanda/watt. Dessutom börjar de bli rätt gamla nu. Hade Nvidia kunnat hade de skickat ut ett Tesla baserat på GK110 förra månaden för där behövs det. Deras senaste beräkningskort baserat på Kepler fick svagt mottagande eftersom de är designade som spelkort i grunden och inte är alltför starka på GPGPU. Marknadne ryckte på axlarna och fortsätter köpa gamla Fermi eller muttrar om att de vill ha något nytt. Så att det inte skulle finnas en anledning för Nvidia att släppa GK110 bara för att de har bra spelkort är helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rogga67:

Nu funkar drivrutinerna riktigt bra faktiskt med senaste Catalyst, tror faktiskt att drivarna till gtx680 har större problem just nu om man läser alla forum.

Ofan? Vad har nvidia för problem? Har nämligen inte märkt något alls konstigt sen jag fick mitt GTX680.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ofan? Vad har nvidia för problem? Har nämligen inte märkt något alls konstigt sen jag fick mitt GTX680.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att du inte har problem betyder ju inte det att andra inte kan ha det finns de som inte haft problem med deras 7970s heller vet du

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Samma källa säger även.

AMD Tahiti XT2, lower voltage & higher frequency for ...
Got some more informations, looks like the GHz Version will be ''free'' regarding the clock frequency. This means it will be up to the AIB (Add-In Board) partners to chose the frequency they want. But of course the clock frequency will have to be more than 1 GHz.

Radeon HD 7970 1.4 GHz anyone ?
http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/news/article.php?st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Det verkar även vara fritt för tillverkarna att sätta frekvensen.

AMD Tahiti XT2, lower voltage & higher frequency for ...
Got some more informations, looks like the GHz Version will be ''free'' regarding the clock frequency. This means it will be up to the AIB (Add-In Board) partners to chose the frequency they want. But of course the clock frequency will have to be more than 1 GHz.

Radeon HD 7970 1.4 GHz anyone ?
http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/news/article.php?st...

Verkar som om att AMD släpper tyglarna till deras partners. Tummen upp på det!

Finns ingen anledning för AMD att hålla tillbaka prestandan på deras topkort. Om vi har tur kommer vi se många kort med extremt bra kyllösningar och prestanda till hård konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Om detta kan innebära en prissänkning från nVidias sida, ja tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ingen förutom nVIDIA vet när "big kepler" släpps. Det står inte heller när XT2 släpps ut i handeln, bara att det ska börja massproduceras nästa bvecka. Men låt oss säga att det finns i handel i Augusti. Om då XT2 slår 680 med 5-10% så kanske det påskyndar big kepler till konsumenter, då det ryktas om att det skulle komma q4. Som många sagt tidigare så finns/fanns det ingen anledning för nVIDIA att släppa "big kepler".

GK110 kommer när det är klart, det går inte att stressa fram, de kör redan väldigt pressat tempo. Den kommer Q4 förutsatt att inget går fel, tidigare än så är orimligt. Och angående GK100 som blev inställd så var det på grund av den var för varm och svårproducerad. Siktar man för högt med chip som dessa så går de inte att tillverka.

Permalänk
Inaktiv

Efter två misslyckade försök att uppgradera från mitt HD6970 så lär det väl bli dags med ett försök med dessa om de blir bra. Intressant att se recensionerna på dessa framöver.

Skrivet av lord_tito:

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

Garanti och mjukvarustöd har dessa fortfarande kvar så vad är det AMD ska göra för dessa? Nya revisioner är bra. Det brukar kallas för produktvård.

Blev du lika upprörd när Nvidia uppdaterade exempelvis GTX 560 ett otal gånger med nya modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

Hört talas om att olika divisioner har olika focus, prioriteringar och BUDGET?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Hört talas om att olika divisioner har olika focus, prioriteringar och BUDGET?

Skrivet av anders190:

Blev du lika upprörd när Nvidia uppdaterade exempelvis GTX 560 ett otal gånger med nya modeller?

Jag antar att det är fel att förvänta sig bra drivrutiner samt prestanda optimeringar när man har köpt ett sk high end kort från en tillverkare?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GK110 kommer när det är klart, det går inte att stressa fram, de kör redan väldigt pressat tempo. Den kommer Q4 förutsatt att inget går fel, tidigare än så är orimligt. Och angående GK100 som blev inställd så var det på grund av den var för varm och svårproducerad. Siktar man för högt med chip som dessa så går de inte att tillverka.

Jag håller fullständigt med, och de har ju redan problem med att producera den betydligt mindre gk104 i tillräckliga kvantiteter.

Jag har ett nvidia kort nu och innan det ett amdkort. Jag förstår inte varför folk ska klaga så in i helvete när tillverkaren man inte har släpper ett bra kort.. Det man har blir ju inte sämre för det!?

Och sluta lipa om drivrutiner och stuttering mm.. Det finns problem på båda sidor och har så också alltid funnits. Att klaga på "motståndarens" drivisar känns ju jäkligt passé...

(det sista var självklart inte riktat mot dig aleshi)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_tito:

Jag antar att det är fel att förvänta sig bra drivrutiner samt prestanda optimeringar när man har köpt ett sk high end kort från en tillverkare?

Drivrutinskodarna designar inte GPU'er. Nya produkter och revisioner behöver göras för att hålla sortimentet fräscht. HD7970-ägare kommer knappast behandlas sämre än de som köper de nya XT2-korten.

Bra drivrutiner bör man dock förvänta sig men så dåliga är de ju ändå inte. Eller sitter du med Tri-/Quadfire? Singelkort fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Drivrutinskodarna designar inte GPU'er. Nya produkter och revisioner behöver göras för att hålla sortimentet fräscht. HD7970-ägare kommer knappast behandlas sämre än de som köper de nya XT2-korten.

Bra drivrutiner bör man dock förvänta sig men så dåliga är de ju ändå inte. Eller sitter du med Tri-/Quadfire? Singelkort fungerar alldeles utmärkt.

Singelkort fungerar inte alls utmärkt.
Mitt kort klockar ner sig titt som tätt till 500mhz vilket gör att man måste starta om hela datorn.

När ett über klockat 7970 knappt kan slå ett stock 670 i BF3, då är det illa.
Men vi får la se om AMD kan optimera XT2 såpass mycker så att den slår 670-680.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_tito:

Singelkort fungerar inte alls utmärkt.
Mitt kort klockar ner sig titt som tätt till 500mhz vilket gör att man måste starta om hela datorn.

Nu har ju inte alla dessa problem. Trist för dig men du kan ju alltid ta en titt på vad användare av såväl Nvidia som Intel-grafik också kan drabbas av.

Permalänk

Ifall detta nu blir sant, så blir jag glad C:

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad nvidia kontrar med sen.

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

Riktigt så går det ju inte till direkt.. ;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ofan? Vad har nvidia för problem? Har nämligen inte märkt något alls konstigt sen jag fick mitt GTX680.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, har inte heller märkt några som helst problem med mina GTX 680 kort.
Vadå för problem? Specificera tack!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Håller med, har inte heller märkt några som helst problem med mina GTX 680 kort.
Vadå för problem? Specificera tack!

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/

Detta är ett av alla forum som tar upp problem med GTX680 sen finns Overclockers3D, Toms Hardwareguide, 3DGuru, m.fl som tar upp samma.
Jag kommer inte läsa åt dig för jag har redan läst allt en gång.

Det jag påpekade som respons till ett annat inlägg om att AMD´s drivrutiner är skit var att även solen har sina fläckar(Nvidia i ditt fall) och Andra tillverkare verkar ha Väldigt bråttom att få ut VÄLDIGT dyra produkter(AMD och Nvidia) som i mitt tycke är ofullständiga p.g.a dåliga eller ofärdiga drivrutiner.
Men i AMD´s fall så verkar det enligt mig som att dom med sista Catalyst fått till en stabil Driver.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

lite tråkigt att AMD var tvungen och släppa ett nytt kort för att kunna gå emot nvidia. men vi får se om hur mycket ström den drar och vilcken prestanda vi ser emot 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

lite tråkigt att AMD var tvungen och släppa ett nytt kort för att kunna gå emot nvidia. men vi får se om hur mycket ström den drar och vilcken prestanda vi ser emot 680

Synd att Nvidia var tvunga att släppa nya grafikkort mot AMD 7 serien....

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

lite tråkigt att AMD var tvungen och släppa ett nytt kort för att kunna gå emot nvidia. men vi får se om hur mycket ström den drar och vilcken prestanda vi ser emot 680

Skrivet av RobCar:

Synd att Nvidia var tvunga att släppa nya grafikkort mot AMD 7 serien....

Synd att båda va tvungna att lansera nya kort jag har inte råd med något av dem ^^

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Singelkort fungerar inte alls utmärkt.
Mitt kort klockar ner sig titt som tätt till 500mhz vilket gör att man måste starta om hela datorn.

Detta har hänt mig någon gång med, ett tips är att ladda ner saphire trixx eller liknande och ändra frekvensen 1MHz och sen tillbaka så kommer den att återgå till normal frekvens. Men jo jag tycker det är ganska irriterande.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lord_tito:

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

Skrivet av lord_tito:

Singelkort fungerar inte alls utmärkt.
Mitt kort klockar ner sig titt som tätt till 500mhz vilket gör att man måste starta om hela datorn.

När ett über klockat 7970 knappt kan slå ett stock 670 i BF3, då är det illa.
Men vi får la se om AMD kan optimera XT2 såpass mycker så att den slår 670-680.

Du har ju klockat både kort och cpu, får du även dessa problem oklockat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

680 o 670 lär ju gå ner ett par snäpp i pris så det är väl bara positivt

Undrar även hur Nvidia kommer kontra detta?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_tito:

När ett über klockat 7970 knappt kan slå ett stock 670 i BF3, då är det illa.
Men vi får la se om AMD kan optimera XT2 såpass mycker så att den slår 670-680.

Att BF3 generellt presterar bättre med kort från Nvidia beror ju dock på hur spelet är kodat. Det är inte AMD:s fel. Det finns ju andra spel där AMD:s kort generellt presterar bättre än Nvidias också.

Och tro det eller ej, vissa spelar inte BF3

Permalänk

Givetvis måste AMD svara på GTX 680! 7970 har förlorat mycket sista tiden i försäljning mot 680. Prissänkningen var bara början. Gissar på att man siktar in sig på att bli snabbare än 680 med den nya kretsen. Och givetvis kommer Nvidia svara 7970 XT2. Om det blir med prissänkningar eller en "ultra" version återstår det att se. Gissar på båda. Och sedan svarar AMD på det. Osv osv. "The war goes on". Man brukar säga att i krig är alla förlorare men här så är det motsatsen.

Om man lyckas sänka strömförbrukningen, så kommer nog 7990an inom en snar framtid. Och på frågan varför AMD inte har släppt 7990 så här har vi svaret. Man väntade in XT2 kretsen helt enkelt. Om infon om strömförbrukningen stämmer så 7990 vara en "riktig" 7970 gånger 2 istället för en nerbantad (klockfrekvensen) version. AMD vill väldigt gärna sätt upp banderollen "världens snabbaste grafikkort" igen på sin hemsida. Detta förklarar också varför tillverkarna har tagit fram 7970X2. Man vill helt enkelt bli av med sina "gamla" 7970 kretsar innan 7990 kommer.

GK110 kommer i tesla/quadro version i Q4. Nvidia sade inget om Gforce versionen men om XT2 blir så bra som det utlovas så lär vi nog få den också. Mitten/slutet av november gissar jag på. Precis lagom till julförsäljningen. Sen är frågan vad den kommer heta, men GTX780 är nog en bra gissning.

Sen får vi se hur mycket TSCM kommer att klantar till det. Inget företag som jag har förtroende för. Speciellt under det senaste året.

Beträffande drivrutiner så får jag en känsla att det lika ofta är användarens fel som drivrutinerna. Om det nu inte är enskilda hårdvarufel pga tillverkaren som borde vara RMA. Kom i håg att bara för 100 personer har problem och skriker om det i forum så betyder det inte de 5000 andra användarna har problem.

Skrivet av cfwin:

Surt för dem som köpt "det gamla" 7970 (om nu inte detta prissätts som ett 680).

Knappast! Den som tror att ett grafikkort inte blir out of date vet inget om IT!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrAdde:

680 o 670 lär ju gå ner ett par snäpp i pris så det är väl bara positivt

Undrar även hur Nvidia kommer kontra detta?

Presterar det bättre kommer de sänka priserna lite. Presterar det inte bättre kommer inget hända. Nästa stora steg blir 700-serien mot 8000-serien och det verkar som om det sker någon gång i fjärde eller första kvartalet. Gissar att båda lagen gärna vill ha nya serier ute lagom till julhandeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_tito:

Nää fyfan, köper aldrig mer en AMD produkt!

Istället för att lägga ner tid på att ta hand om folk som redan har köpt 7970 så slänger dem tid på att göra en ny revision, dåligt!

För AMD har ju verkligen inte resurserna att göra två saker samtidigt.. Absolut inte..

Skrivet av Luxor ABC80:

En hel del text.

Håller med.. Det är detta "Krig" som "tvingar" tillverkare som AMD och Nvidia att hela tiden utveckla ny teknik för att hålla sig i toppen hela tiden.. En misslyckad revision eller en misslyckad lansering av en serie kan bli en pina för företaget. Tex. AMD med sin HD2000 serie och Geforce med sin GTX400 serie (även om GTX460 såldes ganska bra).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds