Kreditera 7970s till 80%? Bra idé, eller?

Permalänk
Medlem

Hm.... mycket strul...det är bra kort, varför inte vänta på bättre drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Vi kan byta. Du får mina 2 6970 och jag får dina;)

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Hm.... mycket strul...det är bra kort, varför inte vänta på bättre drivrutiner?

Jag tycker nog att 4 månaders väntan är väntan nog Finns inget som tyder på att de kommer skärpa sig inom någon snar framtid, speciellt inte när de nu kommer släppa drivrutiner mer ännu större mellanrum nu.

Jo, det är bra kort, men 680 är bättre, kostar i stort sett lika mycket, de fixade WHQL- drivrutiner efter en månad, AMD är inte ens i närheten av att ha okej drivrutiner och det har gått ca 5 månader.

Om jag för en så liten summa får byta ut korten på 680s varför skulle jag inte ta den möjligheten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Vi kan byta. Du får mina 2 6970 och jag får dina;)

Helst inte Jag har trotts allt lagt över 11k på dem, bara för att de inte funkar så vill jag inte slänga dem i soptunnan, speciellt inte om jag vet att jag kan få dem utbytta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Hade ett gtx 580 förut, ca 4 månader gammal. Mailade Alina ifall jag kunde uppgradera mig till ett gtx 680 och betala mellanskillnaden.
De "gav" mig samma peng som jag köpte kortet då (3500:-) även om priserna hade sjunkit, och så la jag till 1500 för ett gigabyte kort som jag nu har missljud från fläktarna.
Mailade de igen och de svara att kortet måste returneras PGA defekt.
Så ja, oftast får man byta upp sig. Har varit så för mig hela tiden iallafall

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

För det första.

Går AMD ut med att kortet ska prestera X antal siffror i Y antal spel eller är det oberoende testsiter som gör dessa påståenden?
Är windows och spel verkligen 100% av kortets användningsområde enligt företaget i fråga?
Har någon på Proshop/AMD/Microsoft sagt åt dig att du kommer felfritt kunna spela alla spel med detta kort?

Och nu när ni använder nVidia som glorifierat exempel så finns det väl ingen anledning till att dem förbättrar drivrutiner till deras kort, eftersom det ju måste fungera smärtfritt.

Exempel.
Jag köpte en BMW M3 som på pappret kan komma upp i 300km/h. (fast man antagligen i detta fallet inte fick några konkreta siffror).
Provade att komma upp i hastigheten när det regnade men fick vattenplaning och krockade vid 250km/h.
Ska nu reklamera bilen eftersom den faktiskt inte kunde gå i 300km/h i regn.

Varje underlag/operativsystem kräver vissa typer av bilar/komponenter.

Sedan kan det vara fullt möjligt att dina komponenter inte gillar varandra..
Kolla t.ex. ifall ditt moderkort stödjer dina minnen.
Nej inte 1600MHz utan exakt modell med serienummer gentemot ditt moderkort.

Det finns så många små variabler som kan påverka slutresultatet.

Men visst.. Vi som kunder ska absolut inte ta ansvar för det vi köper utan det är ju faktiskt företagen som säljer som bär skulden till det.
Sen om det är moraliskt korrekt att kasta paj på något företag bara för att du har fått måndagsex alt. gjort fel när du valde dator är ju en annan fråga.

Ursäktar i förväg för eventuella stavfel såhär kl. 05.18 på morgonen.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Skrivet av Fixxerz:

För det första.

Går AMD ut med att kortet ska prestera X antal siffror i Y antal spel eller är det oberoende testsiter som gör dessa påståenden?
Är windows och spel verkligen 100% av kortets användningsområde enligt företaget i fråga?
Har någon på Proshop/AMD/Microsoft sagt åt dig att du kommer felfritt kunna spela alla spel med detta kort?

Det handlar inte om testsiffror, det handlar om det självklara antagandet att deras top of the line kort ska prestera bättre än FÖRRA generationens budgetkort. Det handlar också om att de har sagt att korten ska gå i 1000MHz, med det gör de inte, de klockar själva ner sig till 500MHz när de får lust. Hade för mig att 7970 inte hade delen kvar som kan användas 3D design, utan bara är till för spel. Förlåt, men du låter bara som världens största fanboy när du slänger fram så dumma argument.

Sen tror jag inte det behövs sägas att fler än 3 av 9 moderna spel måste fungera ordentligt om man köper att grafikkort för spelande? (Ja, det var faktiskt så illa i början.

Citat:

Och nu när ni använder nVidia som glorifierat exempel så finns det väl ingen anledning till att dem förbättrar drivrutiner till deras kort, eftersom det ju måste fungera smärtfritt.

Har inte den blekaste aning om vad du menar med detta...

Citat:

Exempel.
Jag köpte en BMW M3 som på pappret kan komma upp i 300km/h. (fast man antagligen i detta fallet inte fick några konkreta siffror).
Provade att komma upp i hastigheten när det regnade men fick vattenplaning och krockade vid 250km/h.
Ska nu reklamera bilen eftersom den faktiskt inte kunde gå i 300km/h i regn.

Varje underlag/operativsystem kräver vissa typer av bilar/komponenter.

Kommenterar inte detta då det hör till ovanstående.

Citat:

Sedan kan det vara fullt möjligt att dina komponenter inte gillar varandra..
Kolla t.ex. ifall ditt moderkort stödjer dina minnen.
Nej inte 1600MHz utan exakt modell med serienummer gentemot ditt moderkort.

Med alla andra grafikkort jag testat med denna setup så har mina minnen kommit väldigt bra överens med moderkortet,
om AMD plötsligt har börjat göra grafikkort som är så känsliga att man måste ha exakt rätt komponenter i övrigt så måste de självklart skriva någonting om detta i produktbeskrivningen för att kunna försvara sig med det.

Citat:

Det finns så många små variabler som kan påverka slutresultatet.

Men visst.. Vi som kunder ska absolut inte ta ansvar för det vi köper utan det är ju faktiskt företagen som säljer som bär skulden till det.
Sen om det är moraliskt korrekt att kasta paj på något företag bara för att du har fått måndagsex alt. gjort fel när du valde dator är ju en annan fråga.

Ursäktar i förväg för eventuella stavfel såhär kl. 05.18 på morgonen.

Haha, jag har inte kastat paj på något företag, det jag har varit på Proshop om är hur oproffsigt de tidigare har skött ärendet, har aldrig beskyllt Proshop för vara ansvariga för att ha gjort dåliga drivrutiner. Men snälla lilla fanboy...måndagsex? driver du med mig? Att AMD helst vill att alla ska ha samma komponenter i sina datorer är självklart, då skulle de också lyckas komma ut med WHQL drivers en månad efter release. Tyvärr så måste man som sagt upplysa kunden om att deras kort bara funkar med vissa sorters datorer för att det ska vara en ursäkt. Visst, jag har ju lite ovanliga komponenter, t.ex i7 2600, är ju ytters få som har SB-CPUer nu för tiden, nästan ingen har moderkort från Asus eller minnen från Corsair.

Du kanske skulle väntat tills hjärnan hade snurrat igång ordentligt innan du skrev detta inlägg

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, har testat att fippla med Aero, stänga av ULPS och gud vet vad, inget hjälpte. Jo, det jag funderar över nu är om man ska satsa på 4GB versioner eller om det kommer räcka länge med bara 2GB? BF3 i ultra 1920x1080 ska ju dra runt 1,5GB så mer kanske behövs snart, eller är BF3 bara ett skräckexempel?

Riktar frågan till alla här, inte bara dig.

Ta 2GB versionen. När det blir för lite med 2 GB och du inte kan spela med fullt flyt så kollar du om du kan få tillbaks 80% av inköpspriset och köper dig 1 eller 2 nya grafikkort!

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Ta 2GB versionen. När det blir för lite med 2 GB och du inte kan spela med fullt flyt så kollar du om du kan få tillbaks 80% av inköpspriset och köper dig 1 eller 2 nya grafikkort!

fast nu fick jag ju bara det för att det var fel på korten, och jag hade reklamationsrätt och garanti...tvekar på att de kommer funka så när kortet är för dåligt...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att väldigt många blir upprörda här på Swec när en betalande kund säger att den är besviken på AMD.

Även jag har problem som OP med mitt 7970 och precis som OP förväntar man sig en viss prestation när man köper en produkt som ska vara high end.

När produkten inte uppfyller dessa förväntningar av diverse anledningar då är det enligt min mening självklart att man blir missnöjd samt har det i åtanke nästa gång man ska köpa en high end produkt.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

*suck* Nehepp...nu ändrade de sig till att det var aktuellt pris jag kan få 80% av, så blev ett mail till konsumentvägledaren om hur jag ska fortsätta detta ärende.

Vore intressant om någon här kunde förklara VARFÖR det är otänkbart att reklammera en vara om det är mjukvaran som felar istället för hårdvaran? Resultatet är ju det samma, ur lagligt synvinkel borde det väl inte spela någon roll om korten klockar ner sig pga att kylaren är defekt och korten blir överhettade, eller att drivrutinerna är otillräckliga. Oavsett anledning får man kommer man till samma punkt; Varan har ett fel som inte beror på konsumenten, utan är ett fel från tillverkaren.

Vore spännande att höra hur ni tänker om detta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

*suck* Nehepp...nu ändrade de sig till att det var aktuellt pris jag kan få 80% av, så blev ett mail till konsumentvägledaren om hur jag ska fortsätta detta ärende.

Vore intressant om någon här kunde förklara VARFÖR det är otänkbart att reklammera en vara om det är mjukvaran som felar istället för hårdvaran? Resultatet är ju det samma, ur lagligt synvinkel borde det väl inte spela någon roll om korten klockar ner sig pga att kylaren är defekt och korten blir överhettade, eller att drivrutinerna är otillräckliga. Oavsett anledning får man kommer man till samma punkt; Varan har ett fel som inte beror på konsumenten, utan är ett fel från tillverkaren.

Vore spännande att höra hur ni tänker om detta.

Det är lite som med Iphone 4, det med antennen är ju ett problem på dem. Nu när Iphone 5 ska släppas, är det rätt att dem med en Iphone 4 (inte S) ska få pengarna tillbaka för den inte fungerade som en telefon är till för? Då hade man ju gått direkt och sagt att "Detta är under all kritik" inte ett år senare (förstå meningen med förklaringen)

Du köpte dina kort relativt tidigt, innan 680 hade släpps. du kommer nu ~5 månader senare och vill ha pengarna tillbaka? Också för det du köpte dem för. Man kan väll inte förvänta sig att kunna få pengarna tillbaka av priset du köpte dem för efter denna tid? Jag håller med, 7000-Seriens multi-GPU drivare är under all kritik just nu, single funkar utmärk. Dock har jag inga problem med 2 kort i CF, inga problem som du nämner.

Såklart du ska få lämna in dem, något är ju galet. men förvänta dig inte alla pengar tillbaka. Personligen hade jag frågat efter ett "byte" då du inte är nöjd med AMD 7970 och vill ha GTX 680 istället. "vilket kostar något mindre än vad du köpte 7970 för" (vilket jag skulle anse en fair trade för båda parterna)

Kanske radikal och trångsynt, man kan inte kräva för mycket efter en längre tid.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Det är lite som med Iphone 4, det med antennen är ju ett problem på dem. Nu när Iphone 5 ska släppas, är det rätt att dem med en Iphone 4 (inte S) ska få pengarna tillbaka för den inte fungerade som en telefon är till för? Då hade man ju gått direkt och sagt att "Detta är under all kritik" inte ett år senare (förstå meningen med förklaringen)

Du köpte dina kort relativt tidigt, innan 680 hade släpps. du kommer nu ~5 månader senare och vill ha pengarna tillbaka? Också för det du köpte dem för. Man kan väll inte förvänta sig att kunna få pengarna tillbaka av priset du köpte dem för efter denna tid? Jag håller med, 7000-Seriens multi-GPU drivare är under all kritik just nu, single funkar utmärk. Dock har jag inga problem med 2 kort i CF, inga problem som du nämner.

Såklart du ska få lämna in dem, något är ju galet. men förvänta dig inte alla pengar tillbaka. Personligen hade jag frågat efter ett "byte" då du inte är nöjd med AMD 7970 och vill ha GTX 680 istället. "vilket kostar något mindre än vad du köpte 7970 för" (vilket jag skulle anse en fair trade för båda parterna)

Kanske radikal och trångsynt, man kan inte kräva för mycket efter en längre tid.

Fast handlar det om att en fysiskt fel uppstår på just mina grafikkort efter 4 månader, då har jag full rätt till ALLA pengar tillbaka eller att få korten lagade (funkar inte i detta fall) eller få den utbytta mot vara av annat slag. Vad tror du jag fick för svar om jag efter 3 veckor hade klagat på drivarna? "Du får ha lite tålamod, vänta, dem fixar dem snart". Efter att ha väntat får man svaret att man väntat för länge

Angående att fråga om ett byte; Jag föreslog det dag ett, och har nämnt det ett flertal gånger, eftersom de inte brytt sig om att svara på det så antar jag att det är ett blankt nej.

Sen är det ju så dumt också att jag vet ju faktiskt inte om det är något fel på just mina kort eller inte. Vet ju inte om det är drivrutinen som felar eller om det är korten själva. Känns halvkul att lämna in dem på undersökning i 4+ veckor, betala x-antal kronor, för att få veta om det är korten eller inte.
Många säger att de inte har några problem alls med sina kort i CF, många säger att de också har problem. Kanske har det just med vilka komponenter man har i övrigt som någon sa, vilket då skulle göra det omöjligt att få fram felen under en felsökning hos Proshop...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Hoppas allt går bra för dig.. Du kan ju ta 2 670 4gb och kanske köra en nvidia surround setup?

Permalänk
Medlem

Om du ändå har så mycket pengar tycker jag gott du kan köpa två kort med 4 GB. GTX680 kommer klara sig flera år framåt så bäst att vara på den säkra sidan. Om du trots allt tycker det blir för dyrt är mitt råd 2x 670 4 GB snarare än 2x 680 2 GB.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som uppmanade till bedrägeri och svar på detta borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

*suck* Nehepp...nu ändrade de sig till att det var aktuellt pris jag kan få 80% av, så blev ett mail till konsumentvägledaren om hur jag ska fortsätta detta ärende.

Vore intressant om någon här kunde förklara VARFÖR det är otänkbart att reklammera en vara om det är mjukvaran som felar istället för hårdvaran? Resultatet är ju det samma, ur lagligt synvinkel borde det väl inte spela någon roll om korten klockar ner sig pga att kylaren är defekt och korten blir överhettade, eller att drivrutinerna är otillräckliga. Oavsett anledning får man kommer man till samma punkt; Varan har ett fel som inte beror på konsumenten, utan är ett fel från tillverkaren.

Vore spännande att höra hur ni tänker om detta.

Mjukvarufel är, eftersom det inte rör sig om fysiska och konkreta fel, ett något "fluffigare" område där det inte finns klara (om alls) riktlinjer för hur man hanterar ärenden.
Kan man vänta sig att drivrutiner blir fixade inom ett halvår? Hur pass måste det fungera för att vara tillräckligt? Hur har andra grafikkort varit på dessa punkter ur ett historiskt perspektiv? Har du haft skäl för att vänta dig att det fungerar felfritt efter fem månader?
(Notera att jag inte vill antyda något, utan exemplifierar bara några av de frågor som känns aktuella.)

Det är som sagt nytt farvatten, och att få en rekommendation från ARN kan komma att ta ett tag. Jag råder dig fortfarande att gå med på att låta Proshop återköpa korten för 80% av nypris - det är gott nog. Notera också att 80% är vad de får själva när de säljer ett kort (resterande är moms) - så de gör tveklöst en förlustaffär på det hela.

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Mjukvarufel är, eftersom det inte rör sig om fysiska och konkreta fel, ett något "fluffigare" område där det inte finns klara (om alls) riktlinjer för hur man hanterar ärenden.
Kan man vänta sig att drivrutiner blir fixade inom ett halvår? Hur pass måste det fungera för att vara tillräckligt? Hur har andra grafikkort varit på dessa punkter ur ett historiskt perspektiv? Har du haft skäl för att vänta dig att det fungerar felfritt efter fem månader?
(Notera att jag inte vill antyda något, utan exemplifierar bara några av de frågor som känns aktuella.)

Det är som sagt nytt farvatten, och att få en rekommendation från ARN kan komma att ta ett tag. Jag råder dig fortfarande att gå med på att låta Proshop återköpa korten för 80% av nypris - det är gott nog. Notera också att 80% är vad de får själva när de säljer ett kort (resterande är moms) - så de gör tveklöst en förlustaffär på det hela.

Jo är väl milt tröstande att det är en förlustaffär för oss båda, har förlorat cirka 3600:- på detta, men har nu iaf gått med på dealen. Kom ju på att reklameringen förmodligen kommer leda till att jag sitter utan grafikkort i kanske en månad, och det vill jag helst slippa. Har beställt ett MSI 680 från komplett, beställer eventuellt ett till senare om jag känner att det behövs, och när jag har fått 680t så packar jag ner mina 7970n och skickar iväg dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av widL:

*Tråd rensad*

Inlägg som uppmanade till bedrägeri och svar på detta borttaget.

För min del kan tråden nu låsas, men om ni känner att den på något sätt kan vara för intresse för andra så kan den väl ligga öppen

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast handlar det om att en fysiskt fel uppstår på just mina grafikkort efter 4 månader, då har jag full rätt till ALLA pengar tillbaka eller att få korten lagade (funkar inte i detta fall) eller få den utbytta mot vara av annat slag. Vad tror du jag fick för svar om jag efter 3 veckor hade klagat på drivarna? "Du får ha lite tålamod, vänta, dem fixar dem snart". Efter att ha väntat får man svaret att man väntat för länge

Angående att fråga om ett byte; Jag föreslog det dag ett, och har nämnt det ett flertal gånger, eftersom de inte brytt sig om att svara på det så antar jag att det är ett blankt nej.

Sen är det ju så dumt också att jag vet ju faktiskt inte om det är något fel på just mina kort eller inte. Vet ju inte om det är drivrutinen som felar eller om det är korten själva. Känns halvkul att lämna in dem på undersökning i 4+ veckor, betala x-antal kronor, för att få veta om det är korten eller inte.
Många säger att de inte har några problem alls med sina kort i CF, många säger att de också har problem. Kanske har det just med vilka komponenter man har i övrigt som någon sa, vilket då skulle göra det omöjligt att få fram felen under en felsökning hos Proshop...

Givetvis har du rätt till alla pengarna minus evt. nyttoavdrag. Dock kan du kräva skadestånd då korten inte har fungerat som dom ska så det borde jämna ut sig. Verkar ju som att Proshop accepterade din reklamation och då är det ditt inköpspris som gäller, inte vad grafikkorten kostar idag.

Problemet med dina kort kan ju både vara mjuk och hårdvarurelaterat, och efter 4-5 mdr måste man anta att AMD har fixat till drivrutinerna (önsketänkning). Därför skulle jag kräva antingen reparation eller hävning av köpet pga. hårdvarufel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Givetvis har du rätt till alla pengarna minus evt. nyttoavdrag. Dock kan du kräva skadestånd då korten inte har fungerat som dom ska så det borde jämna ut sig. Verkar ju som att Proshop accepterade din reklamation och då är det ditt inköpspris som gäller, inte vad grafikkorten kostar idag.

Notera dock att TS och Proshop har gjort upp saken utanför konsumentköplagens ramar.

Permalänk
Medlem

Schysst deal! Jag hade lämnat tillbaka korten direkt!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirnicke:

Notera dock att TS och Proshop har gjort upp saken utanför konsumentköplagens ramar.

1# Det är ju inte klart än. Som jag har fattat det har TS kvar sina kort och har inte accepterat dealen än.

2# TS har köpt 2 st grafikkort som inte fungerar som dom ska. Det är inte solklart om det är mjuk- eller hårdvarubaserat, därför bör TS kunna göra en reklamation. Kan/vill inte Proshop reparera/byta ut korten kan TS välja häva köpet. Då ska han få köpsumman - evt. nyttoavdrag. Dock kan han kräva ränta, skadestånd och ersättning för eventuella resor, emballage mv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du säger att du kan spela i en timme utan problem och sen klockar korten ner, det låter som värmefel och inte drivare.

Hur varma blir korten hur är det med fläktar runt korten, hur varma är korten när detvskiter sig?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Satt och kikade närmare på MSI Asfterburner nu när jag har fått ihop den nya burken och börjat testa allt. Det verkar som om GPU1 klockar ner sig när jag inte utför ngt krävande på datorn. När jag börjar spela så klockar det upp sig till 925MHz igen som vanligt. Dock så tycker jag att mina FPS på BF3 har sjunkit sedan jag bytte CPU, moderkort samt minnen.

Förut så låg jag konstant på 60 FPS med Active Sync på med mina 3 skärmar i det mesta på ultra. Nu hamnar jag på 30 FPS eller strax däröver med Active synk av. Ska testa och avinstallera Catalyst 12.3 och installera om det på nytt så får vi se. Måste även testa 12.6 Beta och se vad som händer. Man borde ju hamna betydligt högre i FPS med 2 X 7970.

Jaha.... Nu har GPU2 klockat ner sig till 300MHz och vill inte vakna till liv igen.

Ytterligare komplettering: Nu har jag installerat 12.6 från den 9/6. Vekar fungera bättre än tidigare versioner. Nu ligger jag stabilt på 100 FPS och strax däröver i 120Hz och eyefinity. Fortfarande nästan allt på Ultra i BF3.

Det ena kortet klockar ner sig till 300MHz och det andra till 500MHz, men endast tills dess att jag börjar spela. Då går båda upp till 925MHz igen. Vet inte om det är någon energiåtgärd eller eller vad det kan bero på.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1# Det är ju inte klart än. Som jag har fattat det har TS kvar sina kort och har inte accepterat dealen än.

2# TS har köpt 2 st grafikkort som inte fungerar som dom ska. Det är inte solklart om det är mjuk- eller hårdvarubaserat, därför bör TS kunna göra en reklamation. Kan/vill inte Proshop reparera/byta ut korten kan TS välja häva köpet. Då ska han få köpsumman - evt. nyttoavdrag. Dock kan han kräva ränta, skadestånd och ersättning för eventuella resor, emballage mv.

#1 #12391536

#2 Att det rör sig om drivrutinsproblem har väl TS varit konsistent med hela tiden? Vad som kommer hända vid reklamation är högst oklart, reklamationer som handlar om mjukvara är väldigt sällsynta och utgågen alltså oklar. En kvalificerad gissning är att det inte kommer bli en dans på rosor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirnicke:

#1 #12391536

#2 Att det rör sig om drivrutinsproblem har väl TS varit konsistent med hela tiden? Vad som kommer hända vid reklamation är högst oklart, reklamationer som handlar om mjukvara är väldigt sällsynta och utgågen alltså oklar. En kvalificerad gissning är att det inte kommer bli en dans på rosor.

1# Sorry har missat det på nåt skumt sätt

2# Jo TS har sagt att det är pga. drivrutiner, men så länge korten inte har varit inne på kontroll KAN det även vara hårdvaruproblem. Hade jag varit TS hade jag skickat in korten för länge sen med en utförlig felbeskrivning. Nu kommer jag inte ihåg alla fel, men han har haft en hel del problem (se nedan). Resultatet hade troligen blivit att han hade fått nya kort eller pengarna tillbaka. Problemet är att TS hela tiden har hävdat att det är pga. drivrutiner att tex korten klockar ner sig eller det blir artefakter, men det kan ju i princip likaväl vara hårdvarufel eller t.om en kombination.

Citerar TS från en annan tråd:

Skrivet av Lasergurka:

Borderlands och Skyrim är de andra som "funkar", med lite fipplande med inställningar i Catalyst lyckas jag få flimmrande texturer i Skyrim att försvinna.

De som inte funkar/har extremt många flimmrande texturer, artifakter och krascher som gör det ospelbart i min mening är:
- Dead Island
- Red Faction: Guerilla
- Crysis Warhead
- Metro 2033
- RAGE ( som jag nämnt innan)

Är en del problem med samma saker i Crysis 2 och The Witcher 2 märkte jag imorse, men där är det iaf spelbart.

Bara jag som misstänker hårdvarufel nånstans i systemet? (behöver inte vara grafikkorten)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1# Sorry har missat det på nåt skumt sätt

2# Jo TS har sagt att det är pga. drivrutiner, men så länge korten inte har varit inne på kontroll KAN det även vara hårdvaruproblem. Hade jag varit TS hade jag skickat in korten för länge sen med en utförlig felbeskrivning. Nu kommer jag inte ihåg alla fel, men han har haft en hel del problem (se nedan). Resultatet hade troligen blivit att han hade fått nya kort eller pengarna tillbaka. Problemet är att TS hela tiden har hävdat att det är pga. drivrutiner att tex korten klockar ner sig eller det blir artefakter, men det kan ju i princip likaväl vara hårdvarufel eller t.om en kombination.

Citerar TS från en annan tråd:

Bara jag som misstänker hårdvarufel nånstans i systemet? (behöver inte vara grafikkorten)

Jag håller med om korten fungerar en timme och dör, tror jag mer på hårdvara eller värme.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Du säger att du kan spela i en timme utan problem och sen klockar korten ner, det låter som värmefel och inte drivare.

Hur varma blir korten hur är det med fläktar runt korten, hur varma är korten när detvskiter sig?

Korten går aldrig över 65 grader. Självklart kollar jag upp sånt innan jag börjar skrika att det är fel på drivarna...

Det kommer inte alltid efter en timme, ibland är de nerklockade så fort jag slår på datorn, menade att inom en timme så har man stött på problemet minst en gång.

Anledningen till att jag tror att det är fel på drivarna är att många problem i ovannämnda spel med artifakter har löst sig med senare drivare, dock har då ett nytt problem uppkommit, med att de klockar ner sig. Sen kraschar ju drivarna lite då och då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Korten går aldrig över 65 grader. Självklart kollar jag upp sånt innan jag börjar skrika att det är fel på drivarna...

Det kommer inte alltid efter en timme, ibland är de nerklockade så fort jag slår på datorn, menade att inom en timme så har man stött på problemet minst en gång.

Anledningen till att jag tror att det är fel på drivarna är att många problem i ovannämnda spel med artifakter har löst sig med senare drivare, dock har då ett nytt problem uppkommit, med att de klockar ner sig. Sen kraschar ju drivarna lite då och då.

Du kan ju testa att klocka ner korten 50-100 mhz bara för att se om du får ett annat betende.

Har du använt driver sweeper eller liknade mellan drivrutinsversionerna?

Jag räknade ut att din burk bör dra runt 600-650 watt, såg att du har en haf x hur många fläktar har du i?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700