Onödiga guldannonser i SWEC-marknaden..

Permalänk
Inaktiv

Onödiga guldannonser i SWEC-marknaden..

Jag tycker ärligt talat att det börjar bli ganska tjatigt att så himla många har börjat sälja Diablo-Gold i SweClockers marknad. Jag tycker att det borde finnas andra hemsidor för något sådant. Dessutom kan man ju få sitt Blizzardkonto bannat?

Permalänk

Min ytterst subjektiva åsikt... spela boll. Låt dem sälja guld om de vill göra det för det är trots allt en marknad.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Håller med det börjar bli lite mycket. Sen vem vill köpa guld till ett spela som redan är dött?

Permalänk

Låt dom försöka sälja. Vem fan köper guld?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag tycker ärligt talat att det börjar bli ganska tjatigt att så himla många har börjat sälja Diablo-Gold i SweClockers marknad. Jag tycker att det borde finnas andra hemsidor för något sådant.

Måhända, men själv har jag inget emot det då varje annons är en liten summa pengar som hjälper till att hålla sweclockers-servern levande. (eller var nu pengarna tar vägen.)
Vill man inte köpa guld, ignorera säljarna/titta bort.

Citat:

Dessutom kan man ju få sitt Blizzardkonto bannat?

Det är möjligt, men det är isåfall försäljarnas eget problem.

Själv säger jag som föregående talare: låt dem försöka, vem fan köper guld?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Låt dom försöka sälja. Vem fan köper guld?

Folk som tycker om att spela diablo men har ett tidskrävande jobb och ej hinner famra saker och ting.

Du kan köpa 10M för 200kr och det är ju ca 1-1,5h jobb tid och det är fan ingenting. allt är hur man prioriterar sin tid. jag skulle prioritera mer ren speltid och mindre farmande tid så man kan få upp alla achivements.

Permalänk
Medlem

Är det inte emot Blizzards regler att sälja guld, konton och liknande till deras spel? För här på forat är det alltid ett jäkla hallå så fort någon nämner piratkopiering så tycker att detta borde heller inte vara OK om det inte är det från Blizz's håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Är det inte emot Blizzards regler att sälja guld, konton och liknande till deras spel? För här på forat är det alltid ett jäkla hallå så fort någon nämner piratkopiering så tycker att detta borde heller inte vara OK om det inte är det från Blizz's håll?

Piratkopiering är olagligt - att bryta mot Blizzards avtal är fritt fram för var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Är det inte emot Blizzards regler att sälja guld, konton och liknande till deras spel? För här på forat är det alltid ett jäkla hallå så fort någon nämner piratkopiering så tycker att detta borde heller inte vara OK om det inte är det från Blizz's håll?

Kan ju vara så enkelt att piratkopiering är olagligt enligt svearikes lag.
Medan sälja pengar i spel inte är olagligt enligt svearikes lag.

Vad blizzard har för regler har inget med Sveriges lag att göra.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blekfet:

Är det inte emot Blizzards regler att sälja guld, konton och liknande till deras spel? För här på forat är det alltid ett jäkla hallå så fort någon nämner piratkopiering så tycker att detta borde heller inte vara OK om det inte är det från Blizz's håll?

Jo att köpa guld och items utanför AH/RMAH är inte godkänt och flera konton har blivit bannade på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Är det inte emot Blizzards regler att sälja guld, konton och liknande till deras spel? För här på forat är det alltid ett jäkla hallå så fort någon nämner piratkopiering så tycker att detta borde heller inte vara OK om det inte är det från Blizz's håll?

Skillnaden är väl att piratkopiering inte är tillåtet enligt Svensk lag, vilken är lite mer relevant än blizzards användaravtal.

T.ex. är det väl ingen här som tycker vi skall förbjuda allt snack om överklockning om det råkar vara emot tillverkarnas användaravtal och du förlorar alla support och garrantirätt när du gör det?

Permalänk
Medlem

Utbud och efterfrågan. Tror ni det skulle finnas några annonser om det inte fanns köpare? Var istället glada över att det dyker upp så många annonser då det driver ner priserna. En vacker dag kanske t.o.m. DU har råd att köpa guld.

"Det förstör spelet och eventuell inflation driver upp priserna på AH!"

Nej, Blizzard förstörde spelet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miklan:

Piratkopiering är olagligt - att bryta mot Blizzards avtal är fritt fram för var och en.

Blizzard är ett amerikanskt företag. De lyder under amerikanska lagar. USA's lagstiftning är rent horribel i förhållande till de svenska lagarna. I USA kan vem som helst stämma vem som helst för i princip vad som helst. Det är därför som de amerikanska företagen har sk friskrivningsavtal (EULA) just för att skydda sig från att bli stämda av vem som helst. Det är just friskrivningsavtalen som den amerikanska lagstiftningen tillåter (vilket enligt min åsikt är totalt fel men jag kan ju glömma att försöka förändra USA's rättsmaskineri ändå så min åsikt är en piss i havet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan ju vara så enkelt att piratkopiering är olagligt enligt svearikes lag.
Medan sälja pengar i spel inte är olagligt enligt svearikes lag.

Vad blizzard har för regler har inget med Sveriges lag att göra.

Avtalsbrott? lagligt?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Avtalsbrott? lagligt?

Visst skulle de kunna anmäla, men tror du allvarligt att en svenskdomstol skulle ta upp ärendet?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att det inte är olagligt enligt brottsbalken - däremot otillåtet enligt civilrättsliga regler. Poäng till Dahle86, alltså.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag tycker ärligt talat att det börjar bli ganska tjatigt att så himla många har börjat sälja Diablo-Gold i SweClockers marknad. Jag tycker att det borde finnas andra hemsidor för något sådant. Dessutom kan man ju få sitt Blizzardkonto bannat?

"så himla många"? Menar du alla 7 annonser? Ärligt, är det nått att störa sig på?....
Vet inte hur ditt liv ser ut, men kan själv säga att mellan att ta hand om en lägenhet, ha halv vårdnad om en hund, ha ett jobb på minst 40t/v, träna, polare, tjej och allt annat jag vill/måste hinna med inte anser mig själv vilja ta de 1-2t jag får över varje dag till att sitta och farma efter guld/gear. Den tid jag har över att spela vill jag lägga på att faktiskt komma någonstans i spelet och kunna vara med mina polare som har mindre måsten i sina liv och mer tid för farmande än mig.

När vi började spela ihop första 2-3 veckorna var det inga problem för mig att haka på. Men när det började bli svårare på act 3-4 på hell/inferno act 1 så insåg jag snabbt att de som lagt 20-50t mer på dina karaktärer hade betydligt bättre gear än mig och kompisen som spelade wizzard la nog i slutet mer tid på att återuppliva mig än att faktiskt slå på monstren.....

Förstog ju själv rätt snabbt att de kanske inte tycker det är så kul, och själv tyckte jag det var både tråkigt och pinsamt. Så jag tog kontakt med Max här på marknaden och spenderade 220kr (vilket mostvarar ~45minuter lön på en söndag för mig) på att inkassera 10m. Max var riktigt snabb och smidig att göra affär med och ca10 min efter första smset hade jag pengarna på mitt konto.

Efter det var det bara in på market och schoppa loss! och vipps hade jag en Witch Doctor som kunde göra helt andra saker än att bara springa bakom och dö! Mycket mer värt för mig då jag aldrig spelar själv, och spelet innan köpet mest var 499kr slängda i sjön.

Så. Ja det finns folk som köper guld!

Försök nu att förklara för mig istället hur dessa 7 annonser på marknaden irriterar dig?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
99:e percentilen

Får kanske lägga till en funktion för att filtrera Senaste privatannonserna. Tackar för idén.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köpa guld/credits/pengar i spel när det nog fler som gör än vad folk tror, mera sådant!

( En som har både sålt och köpt guld och pengar i flera olika spel )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är sjukt trött på alla som säljer sina fläktar som man fick med sina dominator minnen. Man fick dem med på köpet, av en anledning! Tvivlar på att Corsair tycker om att man säljer vidare.

OT: Det är en marknad, låt dem sälja allt som hör hemma här. Dvs allt som på något sett är tekniskt, digitalt, nördigt osv.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Quatermain:

"så himla många"? Menar du alla 7 annonser? Ärligt, är det nått att störa sig på?....
Vet inte hur ditt liv ser ut, men kan själv säga att mellan att ta hand om en lägenhet, ha halv vårdnad om en hund, ha ett jobb på minst 40t/v, träna, polare, tjej och allt annat jag vill/måste hinna med inte anser mig själv vilja ta de 1-2t jag får över varje dag till att sitta och farma efter guld/gear. Den tid jag har över att spela vill jag lägga på att faktiskt komma någonstans i spelet och kunna vara med mina polare som har mindre måsten i sina liv och mer tid för farmande än mig.

När vi började spela ihop första 2-3 veckorna var det inga problem för mig att haka på. Men när det började bli svårare på act 3-4 på hell/inferno act 1 så insåg jag snabbt att de som lagt 20-50t mer på dina karaktärer hade betydligt bättre gear än mig och kompisen som spelade wizzard la nog i slutet mer tid på att återuppliva mig än att faktiskt slå på monstren.....

Förstog ju själv rätt snabbt att de kanske inte tycker det är så kul, och själv tyckte jag det var både tråkigt och pinsamt. Så jag tog kontakt med Max här på marknaden och spenderade 220kr (vilket mostvarar ~45minuter lön på en söndag för mig) på att inkassera 10m. Max var riktigt snabb och smidig att göra affär med och ca10 min efter första smset hade jag pengarna på mitt konto.

Efter det var det bara in på market och schoppa loss! och vipps hade jag en Witch Doctor som kunde göra helt andra saker än att bara springa bakom och dö! Mycket mer värt för mig då jag aldrig spelar själv, och spelet innan köpet mest var 499kr slängda i sjön.

Så. Ja det finns folk som köper guld!

Försök nu att förklara för mig istället hur dessa 7 annonser på marknaden irriterar dig?

1: Rage?
2: Du borde lära dig att prioritera din tid och inte försöka hinna med allt. Stress är inte bra för hälsan ;).
3: Ett spels regler ska vara likadant för ALLA inklusive dig. Har du accepterat spelets regler så skall du följa dem. Om du inte tycker att spelets regler är acceptabla så behöver du väll inte spela spelet då?
4: När jag skrev det här inlägget så hade 4+ olika annonser lagts ut samma dag vilket enligt mig är ganska mycket.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

1: Rage?
2: Du borde lära dig att prioritera din tid och inte försöka hinna med allt. Stress är inte bra för hälsan ;).
3: Ett spels regler ska vara likadant för ALLA inklusive dig. Har du accepterat spelets regler så skall du följa dem. Om du inte tycker att spelets regler är acceptabla så behöver du väll inte spela spelet då?
4: När jag skrev det här inlägget så hade 4+ olika annonser lagts ut samma dag vilket enligt mig är ganska mycket.

1. Lite kanske... Men jag såg nu att jag inte lagt in några smileys...
2. Jag prioriterar perfekt, dont you worry
3. Hålla sig efter regler? Finns så många som inte gör det, så varför ska jag stå här och vara skenhelig och vara det? Både jag och säljaren gynnas och så bra som blizzards servrar funkat/hur deras patcher funkar så kan de ta sina regler och lägga i samma mapp som deras error 37 meddelanden...

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Visst skulle de kunna anmäla, men tror du allvarligt att en svenskdomstol skulle ta upp ärendet?

Hur många fall i svenska domstolen gäller fildelning?
Hur bred är fildelningen i Sverige idag?

Bara för något inte är troligt gör det inte mindre olagligt eller oetiskt etc.

Nu är inte jag en av personerna som faktiskt bryr mig om folk säljer guld, jag kan bara skippa det eftersom det är en petitess.

Isåfall är jag med konfunderad över personerna som faktiskt köper skiten.
Guld kommer kunna säljas via AH in game. Varför ruinera ekonomin.
Varför stödja något som bryter mot blizzard EULA och riskera en bann?

Skrivet av Mr.Quatermain:

3. Hålla sig efter regler? Finns så många som inte gör det, så varför ska jag stå här och vara skenhelig och vara det? Både jag och säljaren gynnas och så bra som blizzards servrar funkat/hur deras patcher funkar så kan de ta sina regler och lägga i samma mapp som deras error 37 meddelanden...

Smålog lite, fyndigt skrivet

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Avtalsbrott? lagligt?

Ja, avtalsbrott är lagligt.
Det är också lagligt för parten som utfärdat avtalet att vidta dom åtgärder som står i avtalet.

Rättsinstanser kliver bara in ifall det blir en konflikt om man orkar driva det så långt.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag tycker om att vara konsekvent och ska vi gå in och reglera saker i marknaden baserat på EULA, som är ett privat avtal mellan användaren och mjukvaruföretaget, bör vi i rättvisans namn göra samma sak med alla slags licenser. Det blir på tok för mycket att hålla reda på, för att inte tala om alla dumheter som står i många av dessa avtal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015