Att göra sin dator så säker som möjligt.

Permalänk
Medlem

Att göra sin dator så säker som möjligt.

Tjena!

Har lite frågor gällande för att göra ens dator så säker som möjligt.
Krävs det något mer än ett virus skydd / en säker router / en säker browser / stängda portar och att man är allmänt observant när man gör olika grejer?

Jag vill inte ha rekommendationer om vilka märken som är bättre etc det kan jag hitta själv men jag undrar vad är basen för att ha ett så säkert system som möjligt.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Det är den bästa lösningen.

Det viktigaste är att tänka noggrant på vad du laddar ner och varifrån.
Men i grunden så räcker en vanlig router med brandvägg, antivirus, windows brandväggen, uppdaterad browser och ett uppdaterat os väldigt långt

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Yes, tackar för svar, btw, älskar quoten du har i din signatur ;)!

Men för den som vill gå in lite mer i djupet och lära sig mer om det, hur gör jag det? (då menar jag inte basic stuff, utan ännu mer avancerat.)

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Säker från vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Säker från vad?

Väldigt bra fråga!

Intrång, filer(även fast det är lätt att undvika via säkra källor), först och främst är det ju emot virus som stjäler kontoinformation.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Väldigt bra fråga!

Intrång, filer(även fast det är lätt att undvika via säkra källor), först och främst är det ju emot virus som stjäler kontoinformation.

OK. Brandvägg och säkra källor, samt kryptering. Det borde täcka det mesta.

Permalänk
Medlem

Vad syftar du på att jag ska kryptera?
Det mesta sker ju via en applikation eller webben (syftar på inloggningar).

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Säker, som folk sagt ovan. Sen kopior på allt.
Jag har allt på 3 diskar + 1 Backup på internet. Så det är ju säkerhet på filerna. eller det minskar risken att alla ska gå sönder samtidigt.
Sen kan du ju kryptera filerna. Om man tycker det är bra. Dvs att du inte kommer åt filerna om du stoppar in Hdd i en annan dator. Utan måste gå via din os disk ( Jag har uppfattat det som det, men jag kan/brukar ha fel )

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Tackar för svar Neeb!

Jag har för tillfället en 128GB SSD där jag endast lägger OS och säkra filer (filer som har säkra källor), så som Photoshop etc, du fattar.
Resten lagras på en till intern HDD.
Backup har jag på tre ställen, Dropbox, webbhotell och en egen server.

När jag väl rabblar upp det jag skrev ovanför antar jag att jag är rätt säker som det är om inte för mycket?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du låser in datorn i ett ventilerat skåp, sen drar ut nätverkskabeln och inga usb anslutningar mer än i sjävla chassit som är inlåst.

Räcker att din polare Kalle8 kommer med sitt usb minne. så ja lås in chassit !!! dela nyckeln i 3 delar och smält ner den. ha gärna mer än bara nyckel lås.
Har du också ingen HID så är du säker ingen kommer komma åt dina filer.
Sålänge du har fixat så att skåpet har sprängmedel redo att smälla om någon öppnar dörren

Permalänk

Det är minst lika viktigt att ha backup på allt. Man kan försöka skydda sig hur mycket som helst, men går hårddisken sönder så förlorar man ändå allt om man har otur. Så backup på alla viktiga filer samt kloning av operativsystemet rekomenderar jag.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

(Glömde citera, den är till Crille90)

Haha, yes, exakt det svar jag väntade mig!
Har du någon bra plan ifall man ska iväg på LAN och så, blir rätt jobbigt att dra runt en låda med en massa på över 1 ton (ja, det ska vara av hårt material, helst bly) eller så.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Det är minst lika viktigt att ha backup på allt. Man kan försöka skydda sig hur mycket som helst, men går hårddisken sönder så förlorar man ändå allt om man har otur. Så backup på alla viktiga filer samt kloning av operativsystemet rekomenderar jag.

Yep!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Haha, yes, exakt det svar jag väntade mig!
Har du någon bra plan ifall man ska iväg på LAN och så, blir rätt jobbigt att dra runt en låda med en massa på över 1 ton (ja, det ska vara av hårt material, helst bly) eller så.

Självklart Köp en till dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Självklart Köp en till dator?:D

Just det! Glömde nämna att jag är en student som är ekonomiskt oberoende, ska jag köra på en Alienware kanske, vill ha så mycket (((prestande/krona)/värdet av att skryta)/attentionwhore-nivå).

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Tjena!

Har lite frågor gällande för att göra ens dator så säker som möjligt.
Krävs det något mer än ett virus skydd / en säker router / en säker browser / stängda portar och att man är allmänt observant när man gör olika grejer?

Jag vill inte ha rekommendationer om vilka märken som är bättre etc det kan jag hitta själv men jag undrar vad är basen för att ha ett så säkert system som möjligt.

Hejsan!

Jag är inte så bra på säkerhet, men jag kan komma på några enstaka grejer.

-Brandvägg
-Anti-Virusprogram
-Kryptering
-RAID5(?), körs oftast på servrar. Ifall du vill ha ett driftsäkert system

Kan inte komma på något mera mer en UPS, ifall du vill ha strömbackup.

Får tacka för mig

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare. Uppdaterad programvara hjälper en del. Bra antivirus program (bra som är gratis är MS Security Essentials, hjälpt mig mycket). Sen när du laddar ner från sidor som man inte litar på till 100% så scanna ALLT som laddas ner med antivirus programmet.
Scanna datorn (full) en gång i månaden. Kanske en snabb scan en gång i veckan, brukar ta några få minuter.
Backup på allt som är viktigt på en extern hdd eller en liten usb sticka. För en fräsch dator kan en ominstallation av Windows vara bra någon gång då och då, 1-2 gånger om året kanske.
Egentligen så om man har ett bra Antivirus program och brandvägg så räcker det om man bara surfar på Facebook, Youtube, Twitter (mm) och inte går på sidor man inte kan lita på.

Permalänk
Medlem

Spybot S&D har ju en inställning som gör att den söker igenom allt du gör hela tiden.

Samma med F-Secure fast med virus och trojaner och diverse andra saker. Jag har inte fått in ett enda litet konstigt spyware, virus, trojan eller ad någonsin sen jag kombinerade de två programmen.
F-secure förhindrar på olika sätt att nedladdningar görs utan din vetskap och blockerar allt sådant som inte är startat av dig personligen. Mycket bra program de två tycker jag. Du har samtidigt mycket fritt spelrum att säga till programmen vad de ska göra.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

För mej är säkerhet snuskigt viktigt för mej med :)! Här är en liten lista på vad ni bör skaffa:

Eset Smart Security (Den bästa + att den inte tar lika mycke kraft ur systemet som alla de andra AV-programmen gör)

Anonine (Den mest tillförlitligaste o snabbaste VPN-tjänsten i Sverige med antingen 128-bit PPTP eller 2048-bit VPN via OpenVPN)

Namebench (Individuellt anpassade DNS resultat för där man bor så man kan välja snabbaste alternativa dns-servern istället för sin ISP:s egna slöa)

Malwarebytes' Anti-Malware (Om man vill också)

Opera, webbläsaren (Där finns de massor av tillägg såsom att ta bort all reklam på internet, främst facebook, youtube..såman slipper alla trackers lämna filer på ens dator)

Ja de va de jag kom på just nu ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Rekommenderar att du låser in datorn i ett ventilerat skåp, sen drar ut nätverkskabeln och inga usb anslutningar mer än i sjävla chassit som är inlåst.

Räcker att din polare Kalle8 kommer med sitt usb minne. så ja lås in chassit !!! dela nyckeln i 3 delar och smält ner den. ha gärna mer än bara nyckel lås.
Har du också ingen HID så är du säker ingen kommer komma åt dina filer.
Sålänge du har fixat så att skåpet har sprängmedel redo att smälla om någon öppnar dörren

Ingen går säker!