Bygge av ny allt-i-allo-server: Vilket OS passar mig bäst?
Tjenamors i stugorna!
Det är dags att bygga en ny server till hemmet och jag sitter just nu kluven i vilket operativsystem jag ska använda - men med hjälp av Sweclockers hjärnor skall jag nog kunna bestämma mig. Följande är en lista på krav och önskade funktioner:
Funktioner:
- Fildelning via FTPS, SAMBA och NFS:
Servern skall dela ut filer både till Windowsburkar och Linuxmaskiner. NFS v4 önskas då detta som jag förstår ökar säkerheten.
- Virtualisering:
Server önskas kunna utföra både full virtualisering men också någon typ av jails för separering av tjänster.
Server skall kunna virtualisera pfSense eller liknade routerdist.
- Lagring:
Filer ska kunna lagras säkert på servern med antingen hårdvaru RAID eller ett smart filsystem i kombination av mjukvaruraid - det sistnämnda är att föredra. ZFS vore ett stort plus och möjlighet till kryptering av filsystem önskas.
- Inga licenskostnader:
Eftersom budgeten är sträv går alternativ som Windows och RHEL bort.
Denna lista fylls antagligen på!
Hittills har jag tänkte mig följande kandidater:
- Ubuntu server:
Eftersom jag har bra koll på Linux vore detta ett trevligt alternativ, men avsaknaden av ZFS ger Ubuntu minuspoäng.
Kanske BTRFS har kommit så pass långt att det skulle fylla mina behov? Fungerar OpenVZ bra för att bygga isolering av tjänster?
- SmartOS:
Denna uppstickare har både ZFS, KVM och Zones - frågan är hur stabilt och bra KVM är implementerat?
Har någon här erfarenhet av att SmartOS i en "produktionsmiljö"?
- FreeBSD:
Har tidigare arbetat med FreeBSD och känner mig även här bekväm. FreeBSD har både ZFS och många andra eftertraktade funktioner, men finns det några bra virtualiseringslösningar?
Vad anser ni att jag ska välja? Kom gärna med egna förslag om jag glömt något!
// J