Permalänk
Medlem

Vad är det för fel?

Kort version: dator får blåskärm, går inte starta utan visar ett meddelande om boot device error press ctrl alt del to restart (typ så står det) brukar lösa sig om man byter data ingång i datorn, det har hänt 2 gånger typ 10 min efter datorn startas, senaste gången var typ nyss, och då när jag startade fick jag upp meddelandet: the file is possibly curropt. The file header checksum Does not match the computed checksum. Blir galen här, man kan ju tro datorn vill att man ska döda den.. Tacksam för hjälp!

Visa signatur

CPU:intel core i5 3570k @ 4.4 Ghz CPU kylare: corsair h100i GPU: nvidia geforce gtx 660 HDD:western digital caviar green 1tb SSD: samsung 840 120 gb MOBO:asrock extreme4
MINNE: 16GB corsair Vengeance 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daizchen:

Kort version: dator får blåskärm, går inte starta utan visar ett meddelande om boot device error press ctrl alt del to restart (typ så står det) brukar lösa sig om man byter data ingång i datorn, det har hänt 2 gånger typ 10 min efter datorn startas, senaste gången var typ nyss, och då när jag startade fick jag upp meddelandet: the file is possibly curropt. The file header checksum Does not match the computed checksum. Blir galen här, man kan ju tro datorn vill att man ska döda den.. Tacksam för hjälp!

Gammal HDD? Installerat om OS??
Det skulle jag testa i första hand

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk

Vad ger BSOD'en för felkod ? 0x0000007b är ett exempel.

Annars kanske din HDD med ditt OS håller på att gå i graven.

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Boot Device Error = datorn hittar inte/kan inte starta Hårddisken med windows installation på.
Checksum error blir när hårddisken har skrvit ner en fil felaktigt.

Så men största sannolikhet håller din hårddisk på att krascha, så ta kopia på allt viktigt tex på ett usb minne, omedelbart.

Dock förstår jag inte vad du menar med: "brukar lösa sig om man byter data ingång i datorn"

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Boot Device Error = datorn hittar inte/kan inte starta Hårddisken med windows installation på.
Checksum error blir när hårddisken har skrvit ner en fil felaktigt.

Så men största sannolikhet håller din hårddisk på att krascha, så ta kopia på allt viktigt tex på ett usb minne, omedelbart.

Dock förstår jag inte vad du menar med: "brukar lösa sig om man byter data ingång i datorn"

Det satt jag också och funderade på....

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem

Meddelandet om boot device är inte första gången jag får... Köpte en ny hårddisk pga av att den andra antagligen krascha. Det var för 2 veckor sen och då installera jag om Windows, så om den här hårddisken också ska krascha kan man ju börja fundera på vad som skapat det.

Visa signatur

CPU:intel core i5 3570k @ 4.4 Ghz CPU kylare: corsair h100i GPU: nvidia geforce gtx 660 HDD:western digital caviar green 1tb SSD: samsung 840 120 gb MOBO:asrock extreme4
MINNE: 16GB corsair Vengeance 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Boot Device Error = datorn hittar inte/kan inte starta Hårddisken med windows installation på.
Checksum error blir när hårddisken har skrvit ner en fil felaktigt.

Så men största sannolikhet håller din hårddisk på att krascha, så ta kopia på allt viktigt tex på ett usb minne, omedelbart.

Dock förstår jag inte vad du menar med: "brukar lösa sig om man byter data ingång i datorn"

Det jag menar med att byta ingång: det finns flera sata hårddisk ingångar i moderkortet, byter man sån brukar datorn starta

Visa signatur

CPU:intel core i5 3570k @ 4.4 Ghz CPU kylare: corsair h100i GPU: nvidia geforce gtx 660 HDD:western digital caviar green 1tb SSD: samsung 840 120 gb MOBO:asrock extreme4
MINNE: 16GB corsair Vengeance 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Ja man kan väll säga ni hade rätt, hårddisken kraschade. Ska åka in till netonet med garantin, men vill ju helst att hårddisken ska hålla mer än några veckor? Vad kan orsaka det här??

Visa signatur

CPU:intel core i5 3570k @ 4.4 Ghz CPU kylare: corsair h100i GPU: nvidia geforce gtx 660 HDD:western digital caviar green 1tb SSD: samsung 840 120 gb MOBO:asrock extreme4
MINNE: 16GB corsair Vengeance 1600Mhz