Permalänk

µStudio v1.0

Hej på er!

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet bygge som just blev klart.

Jag och min familj (bestående av en fru och ett barn, och mig själv såklart) flyttade nyligen till ett nytt (men gammalt) hus. Det nya huset är ungefär 140kvm mindre än det gamla och utrymme är således ganska dyrbart. Efter att ha varit bortskämd med ca 100kvm lekyta i det gamla huset är jag nu tilldelad strax under 2,5kvm, fint beläget i det gamla dasset.

Här följer en kort resumé om hur det gick till att förvandla ett mögelluktande dass till en akustisktdämpad microstudio.

µStudio v1.0

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem

Ser mysigt ut, skulle gärna se mer vad du har i racket

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk

Hej,

Visst, det kan jag fixa. Anledningen till att jag inte la upp någon bil på det är att det inte är bestyckat som det kommer vara framöver.

Just nu sitter det:
2 st MOTU HD192'or (12+12-kanaler in/ut).
2 st Focusrite Octopre (8+8-kanaler preamps).
1 st Gammal dator som snart ska få sig en renovering.

Jag lägger till en bild i galleriet på spektaklet.

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk

Just det, det kommer även byggas någon anordning för att hänga upp monitorerna. Det är liiite tajt med plats nu.

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk

Vilken mysig studiohörna! Vad gör du för musik? Och måste även passa på att fråga vart du köpte racklisterna!

/Zekkexavior

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Tack

Musiken varierar med humöret. Men allt från elektroniskt till rock.
Typ såhär kan det låta:
Skrotum Rocks

Jag minns inte riktigt var jag fick tag i dom. Jag köpte dom via firman jag jobbade på förr. Men jag kan kolla upp det till ikväll.

/D.C

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk

Kollade lite nu och jag tror att det var Proel vi beställde ifrån.
Fast jag hittade dom inte på deras sida så de kanske har utgått.
Jag har några meter liggandes om du skulle behöva lite.

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem

Roligt att se någon som till skillnad från resten av Sveriges befolkning vet vad prefixet µ står för! MicroTorrent eller UTorrent någon?

Permalänk

Fin mancave! Bordsskivan vart ruskigt fräsch!
Kul med lite annorlunda projekt jämfört med alla "datorhörnor" med en standarddator och ett ikea-bord

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Spindeln var läskig!

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Vart någonstans befinner sig denna lilla stuga då? Tyckte bara att jag kände igen det gula lilla huset

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Arkebuzer: Tack!

Moosebeard: Ja, huu!

Pandayoyo: Den ligger på norra delen av Tjörn inne i skogen.

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk

Mysigt värre!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Får man fråga vilket tangentbord du har?

Permalänk

Ja visst!

Detta är det, lila, mmmm...
Länk!

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem

Fan va fint! Har du några bilder från själva bygget utav skrivbordet?
Och vad är det för ljuddämpande material du använt? Var får man tag på det?

Permalänk

Hej och Tack!

Nej tyvärr tog jag inga bilder under själva betsningen (det var ganska kladdigt eftersom jag inte hade några gummihandskar hemma) men det är inte så svårt. Det man behöver först at ju såklart en träskiva och lite bets (av valfri sort, jag använde charcoal (tror jag)). Trixet för att få till en bra yta är att använda två µFiber-trasor. En trasa ska vara något grövre än den andra, denna används till att applicera betsen den andra är till för att torka av det man betsat (det smetar även ut betsen så ytan blir jämn samt tar bort överflödig bets). Eftersom att många sorters bets torkar ganska fort är det bra att vara förberedd. Se till att ha allt klart innan du börjar. Det är bra att ha en handduk tillhands även om man använder gummihandskar (bets är väldigt lättflytande till skillnad från färg så det är lätt att söla...). Lägg den grövre trasan på ett bord, plocka upp den genom att nypa i mitten på trasan, doppa den biten av trasan i betsen, vänd sedan trasan ut och in. På så vis blir fördelningen av betsen lite jämnare. Nu är det bara att stryka på och upprepa det föregående steget om det börjar tryta i trasan. När man applicerat är det dags att torka av. Detta görs längs med trät så man kommer ner i alla små håligheter som finns. Det skadar inte att ta i lite.

Just det! Se till att materialet som ska betsas är rent!! Dvs, torka noga med en fuktig trasa.

Isoleringen jag använde var den här. Jag hade helst velat ha dubbelt så tjockt men då hade jag inte fått plats så det fick bli 70mm

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk

Tasty setup - albeit the gigantic spider

Visa signatur

Please mind my terrible Swedish. I'm a Brit and I haven't been in Sweden for long.

Permalänk
Skrivet av Dusty Circuit:

Kollade lite nu och jag tror att det var Proel vi beställde ifrån.
Fast jag hittade dom inte på deras sida så de kanske har utgått.
Jag har några meter liggandes om du skulle behöva lite.

vad pratar vi om för pris?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Fint, men kanske lite väl trångt i akustiksynpunkt?

Permalänk

zekkexavior: Hmm, jag får kolla hur många meter jag har först så återkommer jag. Kan ju passa på att fråga hur mycket du behöver också.

Frasse92: Inte helt med på hur du menar med "trångt ur akustiksynpunkt".
Eftersom att rummet är så litet elimineras nästan helt ståendevågor i de lägre registren (vågorna är helt enkelt för långa, tänk sångbås). Däremot blir det säkert viss interferens eftersom jag inte har tillräckligt med dämpande material på väggarna (jag hade helst velat haft 15-20 cm tjockt), men då hade jag inte fått plats. Jag har inte försökt eftersträva ett klassiskt kontrollrum (ca 250ms linjärt decay över ett brett frekvensområde) utan få det så stumt det bara går med de medel som fanns tillgängliga. µStudion är framförallt tänkt att fungera som ett ställe att grovmixa musik i, samt göra lite eget. Jag hade tänkt göra lite IR-tester när allt är på sin plats och den nya datorn är ihopskruvad. Min gissning är att det kommer vara ganska kort respons men det är många parametrar som kan styra det så man vet aldrig. Just nu känns det som man får lock för oronen när man går in och det är det jag har försökt eftersträva.

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Skrivet av Dusty Circuit:

Hej på er!

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet bygge som just blev klart.

Jag och min familj (bestående av en fru och ett barn, och mig själv såklart) flyttade nyligen till ett nytt (men gammalt) hus. Det nya huset är ungefär 140kvm mindre än det gamla och utrymme är således ganska dyrbart. Efter att ha varit bortskämd med ca 100kvm lekyta i det gamla huset är jag nu tilldelad strax under 2,5kvm, fint beläget i det gamla dasset.

Här följer en kort resumé om hur det gick till att förvandla ett mögelluktande dass till en akustisktdämpad microstudio.

µStudio v1.0

Sjukt snyggt blev det. Så här vill jag ha det!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Ser riktigt mysigt ut

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Så, vad gör du för musik?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Sjukt bra bygge, har du flytande golv/rum eller är det "vanligt" golv eller dämpande material? Måste säga att låten du länkade var väldigt svajig, svårt att inte gilla den faktiskt. 5/5p

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk

bellasoda: Tackar!

Dskjono: Det är ganska mysigt men jag är inte klar med att vibbifiera ännu

KKay: Så här kan det låta ibland Länk

High_fps: Tack! Det är inget flytande golv. Det fick helt enkelt inte plats, jag är 195 och slår redan i skallen överallt så det gick bort tyvärr.
Kul att du gillade musiken! Tyvärr blir det inte lika mycket skrotande längre med barn och allt men man får passa på ibland
Pillar du eget också?

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusty Circuit:

KKay: Så här kan det låta ibland Länk

Lät ju riktigt bra det där! Konstigt att du inte har mer views

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Kul att du gillade det!

Den lades upp där för att någon tillfälligt skulle kunna lyssna på den och sen blev den kvar där

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusty Circuit:

bellasoda: Tackar!

Dskjono: Det är ganska mysigt men jag är inte klar med att vibbifiera ännu

KKay: Så här kan det låta ibland Länk

High_fps: Tack! Det är inget flytande golv. Det fick helt enkelt inte plats, jag är 195 och slår redan i skallen överallt så det gick bort tyvärr.
Kul att du gillade musiken! Tyvärr blir det inte lika mycket skrotande längre med barn och allt men man får passa på ibland
Pillar du eget också?

Inte direkt som det är nu, kan inte säga att lägenheten är stor nog att ha en mindre studio i. Men jag hjälpte en kompis som hyr en lokal och vi gjorde ett flytande rum, då de flesta väggar va betong så va det ett bra alternativ med flytande golv och ljuddämpning, men det blir ruskigt varmt där inne på sommaren

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Dusty Circuit:

bellasoda: Tackar!

Frugan gillade det också, så då är det i princip grönt ljus att börja mecka själv. Jag har mina rack-prylar på ett egetbyggt golvstativ, men det var ju klart snyggare att ha det integrerat i skrivbordet. Särskilt om du har datorn i rackchassi också, vad är det för datorchassi du har?

För att göra en lite snabbare budgetlösning, vad tror du om biltemas dämpmaterial:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64