Permalänk

Förklaring till ESXi

Hej,
Jag har läst många timmar om ESXi utan att förstå någonting. Kan någon förklara vad det är?

Tacksam för svar!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Esxi är vmwares "gratis" hypervisor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Esxi är vmwares "gratis" hypervisor

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har jag läst mig till. Vad gör då en hypervisor? Wikipedias förklaring är relativt krånglig. Gratis, det låter lovande, vad är då begränsningen?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Ja, det har jag läst mig till. Vad gör då en hypervisor? Wikipedias förklaring är relativt krånglig. Gratis, det låter lovande, vad är då begränsningen?

Om vi pratar om ESXi så....

Förenklat är en hypervisor är en miljö för virtuellamaskiner.
Man kan starta upp ett helt operativsystem som t.ex. Windows eller Ubunto. Och där i starta en PC emulator som VM-ware eller Virtualbox.
Man slösar dock då hårdvarans resurser till Windows eller Ubunto som innehåller en massa som inte behövs för att driva en virtuell miljö.

I stället kan man använda sig av en hypervisor som i princip är t.ex. en minimal Linux kärna med en PC emulator. Och mer av datorns resurser kan utnyttjas effektivare av gäst operativsystemen.
ESXi tillhör denna typ av virituellavärdsystem

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av svolter:

Om vi pratar om ESXi så....

Förenklat är en hypervisor är en miljö för virtuellamaskiner.
Man kan starta upp ett helt operativsystem som t.ex. Windows eller Ubunto. Och där i starta en PC emulator som VM-ware eller Virtualbox.
Man slösar dock då hårdvarans resurser till Windows eller Ubunto som innehåller en massa som inte behövs för att driva en virtuell miljö.

I stället kan man använda sig av en hypervisor som i princip är t.ex. en minimal Linux kärna med en PC emulator. Och mer av datorns resurser kan utnyttjas effektivare av gäst operativsystemen.
ESXi tillhör denna typ av virituellavärdsystem

Bra förklaring!

Hur mycket prestanda kostar ESXi (och liknande lösningar)? Hur direkt mot hårdvaran ligger gästoperativsystemen, fungerar exempelvis 3d acceleration? Fungerar det att använda datorn "som vanligt", kan jag exempelvis köra Debian, XP och 7 samtidigt? Tänk 3 datorer + KVM?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Bra förklaring!

Hur mycket prestanda kostar ESXi (och liknande lösningar)? Hur direkt mot hårdvaran ligger gästoperativsystemen, fungerar exempelvis 3d acceleration? Fungerar det att använda datorn "som vanligt", kan jag exempelvis köra Debian, XP och 7 samtidigt? Tänk 3 datorer + KVM?

Prestandan för 3d är rätt låg, kanske 50% mot o- virtuellt. Men visst kan du göra som du beskrev. ESXi är ju dock mer menat som server, men allt beror på vad huvudmålet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Esxi är vmwares "gratis" hypervisor

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och Nej. ESXi erbjuds med olika funktioner baserad på licensmodell.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Fungerar det att använda datorn "som vanligt", kan jag exempelvis köra Debian, XP och 7 samtidigt? Tänk 3 datorer + KVM?

Om du menar att du ska ha skärm, tangentbord och mus kopplat till maskinen som kör ESXi så har du missuppfattat det.

ESXi är till för maskiner som du inte sitter framför utan som du jobbar mot fjärr.

Om du t.ex. kör en Windows 7 som gäst bör du ansluta till den via fjärrskrivbord.

Om du letar efter ett sätt att köra virtuella maskiner på den dator du sitter och jobbar på så ska du ta en titt på t.ex. VMware Player (om du söker gratisprogram).

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Här är en 59 minuter lång men oerhört bra video som förklarar virtualisering och skillnaden mellan en typ2 hypervisor (t.ex. virtualbox) och en typ1 hypervisor (t.ex. ESXi), även kallad bare metal hypervisor.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Otur:

Prestandan för 3d är rätt låg, kanske 50% mot o- virtuellt. Men visst kan du göra som du beskrev. ESXi är ju dock mer menat som server, men allt beror på vad huvudmålet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som gör att just 3D är så svårt att virtualisera? Är det kanske så enkelt att det har låg prioritet eftersom det sällan krävs för serverapplikationer. Kanske det här med CUDA och Nvidia Tesla kan öka utvecklingstakten på området?

Skrivet av Chimpen:

Om du menar att du ska ha skärm, tangentbord och mus kopplat till maskinen som kör ESXi så har du missuppfattat det.
ESXi är till för maskiner som du inte sitter framför utan som du jobbar mot fjärr.

Om du t.ex. kör en Windows 7 som gäst bör du ansluta till den via fjärrskrivbord.

Om du letar efter ett sätt att köra virtuella maskiner på den dator du sitter och jobbar på så ska du ta en titt på t.ex. VMware Player (om du söker gratisprogram).

Programmet jag behöver XP till fungerar varken med VMware Player eller VirtualBox. Det är lite tråkigt. Att det inte är tänkt, är det samma som att det inte fungerar?

Skrivet av Netgear:

Här är en 59 minuter lång men oerhört bra video som förklarar virtualisering och skillnaden mellan en typ2 hypervisor (t.ex. virtualbox) och en typ1 hypervisor (t.ex. ESXi), även kallad bare metal hypervisor.

http://www.youtube.com/watch?v=zLJbP6vBk2M&feature=my_liked_v...

Tack!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomten_alle:

Programmet jag behöver XP till fungerar varken med VMware Player eller VirtualBox.
Tack!

Har du testat att använda xp mode, för du kör väl win ?
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/install-and-use-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Vad är det som gör att just 3D är så svårt att virtualisera? Är det kanske så enkelt att det har låg prioritet eftersom det sällan krävs för serverapplikationer. Kanske det här med CUDA och Nvidia Tesla kan öka utvecklingstakten på området?

Programmet jag behöver XP till fungerar varken med VMware Player eller VirtualBox. Det är lite tråkigt. Att det inte är tänkt, är det samma som att det inte fungerar?

Virtualisering på servrar har funnits bra mycket längre än för klienter så därför släpar utvecklingen lite för delar som är mer specifikt för klienter (t.ex. 3D).

Citrix har en typ 1 hypervisor som heter XenClient (http://www.citrix.com/projectindependence) som än så länge är gratis (jag vet inte om den kommer att vara det framöver eller ej).
Man kan ungefär säga att XenClient är klientens motsvarighet till serverns Cirtix XenServer eller VMware ESXi.
Här presenteras den: http://www.youtube.com/watch?v=hoNEhqi3ud4
Dock är XenClient väldigt kinkig vad gäller hårdvara: http://www.citrix.com/English/ps2/products/subfeature.asp?con...

Om det program du vill köra inte fungerar med VMware Player eller VirtualBox får du nog testa dig vidare med andra liknande program för att se om du hittar något där det fungerar.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Vad är det som gör att just 3D är så svårt att virtualisera? Är det kanske så enkelt att det har låg prioritet eftersom det sällan krävs för serverapplikationer. Kanske det här med CUDA och Nvidia Tesla kan öka utvecklingstakten på området?
Tack!

Nja, saken är den att på en vanlig arbetsdator så kommer man åt grafikkortet direkt ifrån OS:et. Drivrutinen är även gjord för direkt åtkomst, och du kan säga till grafikkortet "Rita en bild!" så gör det det direkt.

På en virtuell dator så är det först ett OS som hanterar hårdvara direkt, och sedan ett OS som ber det andra OS:et att göra saker. När du säger "Rita en bild!" så ber ditt nuvanade OS det OS som har hand om hårdvaran att rita en bild. Det kanske även är 2 OS som vill ha bilder ritade samtidigt så de får vänta på varandra.
Du får även tänka på att processorn delas mellan alla OS. Den kan inte dedikerat användas till att driva 3D-grafik, som den ändå gör rätt mycket idag.

Idag finns det inga OS som är byggda för virtuell drift med anpassat 3D-stöd så det finns helt enkelt inget bra att tillgå. Då får man kompromissa.

Jag kan tänka mig att det kommer mjukvara som är anpassad, men eftersom det är windows-OS som spel görs för så kommer det dröja. Hade det varit linux som hade varit spelplatformen hade bra 3D stöd redan funnits.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Nja, saken är den att på en vanlig arbetsdator så kommer man åt grafikkortet direkt ifrån OS:et. Drivrutinen är även gjord för direkt åtkomst, och du kan säga till grafikkortet "Rita en bild!" så gör det det direkt.

På en virtuell dator så är det först ett OS som hanterar hårdvara direkt, och sedan ett OS som ber det andra OS:et att göra saker. När du säger "Rita en bild!" så ber ditt nuvanade OS det OS som har hand om hårdvaran att rita en bild. Det kanske även är 2 OS som vill ha bilder ritade samtidigt så de får vänta på varandra.
Du får även tänka på att processorn delas mellan alla OS. Den kan inte dedikerat användas till att driva 3D-grafik, som den ändå gör rätt mycket idag.

Idag finns det inga OS som är byggda för virtuell drift med anpassat 3D-stöd så det finns helt enkelt inget bra att tillgå. Då får man kompromissa.

Jag kan tänka mig att det kommer mjukvara som är anpassad, men eftersom det är windows-OS som spel görs för så kommer det dröja. Hade det varit linux som hade varit spelplatformen hade bra 3D stöd redan funnits.

http://www.overclock.net/t/1200725/vt-d-is-your-friend-a-succ...
http://wiki.xensource.com/xenwiki/XenVGAPassthrough

Här är det någon som lyckats köra 3d-mark i ett gäst-OS. Det verkar som att VT-D kan ge tillgång till hårdvara direkt från gästen. Det finns hopp!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

http://www.overclock.net/t/1200725/vt-d-is-your-friend-a-succ...
http://wiki.xensource.com/xenwiki/XenVGAPassthrough

Här är det någon som lyckats köra 3d-mark i ett gäst-OS. Det verkar som att VT-D kan ge tillgång till hårdvara direkt från gästen. Det finns hopp!

de va riktigt häftigt gjort tbh

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6