Permalänk

Razer naga 15 sek startup

Hejsan!
Som titeln säger så tar min razer naga mus ca 15 sekunder innan den startar. Jag menar att från det att jag kan välja användare tar det ca 15 sekunder tills jag kan röra musen. Det började för ca 4 månader sedan men har inte brytt mig. Nu när jag köpte ny dator igår tänkte jag fråga vad problemet berodde på. Musen är ca 1,5 år gammal. Varför tar det så lång tid och hur fixar jag det?

Tack på förhand!
Krossaren96

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krossaren96:

Hejsan!
Som titeln säger så tar min razer naga mus ca 15 sekunder innan den startar. Jag menar att från det att jag kan välja användare tar det ca 15 sekunder tills jag kan röra musen. Det började för ca 4 månader sedan men har inte brytt mig. Nu när jag köpte ny dator igår tänkte jag fråga vad problemet berodde på. Musen är ca 1,5 år gammal. Varför tar det så lång tid och hur fixar jag det?

Tack på förhand!
Krossaren96

Har du kvar nå gamla drivrutiner till musen innan du gick över till synapse 2.0 ( Om du inte gått över, avinstallera alla drivers och ladda hem senaste). Razer har även släppt ett flertal firmwire updates för musen. [Finns här]

Har du väldigt mycket program som startas upp och OS:et inte ligger på en ssd? Så kan de vara en orsak.

Om du nu mot förmodan använder synapse 2.0 så är det en molnbaserad tjänst och det kan ju vara så att den kommer inte åt internet direkt och därför kan den inte logga in och hämta din konfiguration. Dock fungerar min Naga felfritt trots att jag inte är inloggad eller har Synapse 2.0 igång. Jag kör även den senaste firmwire i musen samt senaste tillgängliga uppdatering (via Synapse).

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk

Okej. Ska kolla upp det

Permalänk

Fungerade inte vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krossaren96:

Fungerade inte vad ska jag göra?

Har du provat musen i en annan dator?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Skrivet av Claews:

Har du provat musen i en annan dator?

Eftersom jag har köpt köpt ny dator och den inte funkar i den heller så har jag ju det. Både i den gamla och i den nya datorn är det trubbel...

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du har installerat den senaste firmwaren versionen för musen? (Razer Naga Firmware Updater v1.13). Kolla så att det endast finns en instans av musen under enhetshanteraren/device manager i kontrollpanelen. När du installerade musen så använde du inte skivan utan gick in på internet och hämtade ner Synapse 2.0? dvs inte börja installera drivrutiner från skivan ( eftersom synapse 2.0, tar automatisk hem de nödvändiga drivrutinerna för din razer produkt).

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro