10-80 mbit - använder max sex mbit, vad är problemet?

Permalänk

10-80 mbit - använder max sex mbit, vad är problemet?

Så, jag har aldrig brytt mig om min uppkoppling då det alltid varit tillräckligt ändå. Med mitt nya modem har jag dock märkt lite lagg i GW2 och när jag betalar för 10-80 mbit och får 6 börjar man undra. vad kan vara problemet? hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av modem/upkoppling?

Permalänk

Ett modem, telenor. 10-80 mbit. 4G.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet. Med tanke på att online spelade inte tar mer än 5-10 Kb/s i bandbredd så är dina 6 Mbit fullt tillräckliga.

Permalänk
Inaktiv

4G är (och 3G) är väldigt beroende av mottagningens kvalitet och man ska inte förvänta sig samma stabilitet som en "fast lina".

Permalänk
Inaktiv

När det kommer till online-spelande så är konsekventa och snabba kommunikationer avgörande och där är 4G inte i närheten av så bra som vilken ADSL-lösning som helst.

Permalänk
Avstängd

hur kan du spela med trådlöst?? inte konstigt att det laggar

Permalänk
Medlem

4G/3G inget för spel. Fortfarande riktigt instabilt.

Skaffa en lina.

Permalänk
Medlem

kom ihåg när man satt på adsl då hade man UPP TILL 24mbit betyder inte att man hade 24mbit för det, då berodde det på hur långt från stationen man bodde osv

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

kom ihåg när man satt på adsl då hade man UPP TILL 24mbit betyder inte att man hade 24mbit för det, då berodde det på hur långt från stationen man bodde osv

Men har man blivit lovad 10-80 Mbit så ska man kunna förvänta sig minst 10 iaf. Eller hur?
Att det laggar är dock inte så mycket du kan göra åt. Det är inte bandbredden i sig det är fel på; trådlösa uppkopplingar såsom 3G/4G är ostabila i sin natur tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Förstår inte problemet. Med tanke på att online spelade inte tar mer än 5-10 Kb/s i bandbredd så är dina 6 Mbit fullt tillräckliga.

vad är det inte att förstå? han betalar för en hastighet han inte får. tycker du det är rätt lr?

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Men har man blivit lovad 10-80 Mbit så ska man kunna förvänta sig minst 10 iaf. Eller hur?
Att det laggar är dock inte så mycket du kan göra åt. Det är inte bandbredden i sig det är fel på; trådlösa uppkopplingar såsom 3G/4G är ostabila i sin natur tyvärr.

Beror på om man sitter i en betongbunker eller inte. Tycker TS ska testa lite utomhus och se vad han får (jag vet att 3G/4G i min lägenhet är en pina till exempel).

Angående spel så är det som alla andra sagt, fixa en fast lina för det.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om det är 6MB/s eller 6Mbit/s TS menar. Om det är 6MB/s så är det ju schyssta bananer.

Sen är det ju skillnad på hastighet och latency. Dvs det kan lagga även om man har höga hastigheter.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Så, jag har aldrig brytt mig om min uppkoppling då det alltid varit tillräckligt ändå. Med mitt nya modem har jag dock märkt lite lagg i GW2 och när jag betalar för 10-80 mbit och får 6 börjar man undra. vad kan vara problemet? hur löser jag detta?

Ring din leverantör och klaga. Hade Telia 12-24 Mbit förra året, under 3 månader sjönk hastigheten till 6-10 mbit. Ringde Telia flertalet gånger och 3-4 tekniker kom ut och försökte lösa det. Sista teknikern lyckades och sedan ringde jag och krävde full ersättning för dessa 3 månader eftersom Telia inte höll vad dom lovade.

Fick prata med en del folk på kundservice tills jag fick prata med chefen som hade behörighet att ge mig den ersättning jag krävde. 3 månader á la 400:- blev 1200:- i ersättning.

Stå på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Men har man blivit lovad 10-80 Mbit så ska man kunna förvänta sig minst 10 iaf. Eller hur?
Att det laggar är dock inte så mycket du kan göra åt. Det är inte bandbredden i sig det är fel på; trådlösa uppkopplingar såsom 3G/4G är ostabila i sin natur tyvärr.

Finns ingen utlovad hastighet när det går i luften. Det beror helt på hur omgivningen ser ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Ring din leverantör och klaga. Hade Telia 12-24 Mbit förra året, under 3 månader sjönk hastigheten till 6-10 mbit. Ringde Telia flertalet gånger och 3-4 tekniker kom ut och försökte lösa det. Sista teknikern lyckades och sedan ringde jag och krävde full ersättning för dessa 3 månader eftersom Telia inte höll vad dom lovade.

Fick prata med en del folk på kundservice tills jag fick prata med chefen som hade behörighet att ge mig den ersättning jag krävde. 3 månader á la 400:- blev 1200:- i ersättning.

Stå på dig.

Du vet att det är stor skillnad på fast och mobilt bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Men har man blivit lovad 10-80 Mbit så ska man kunna förvänta sig minst 10 iaf. Eller hur?
Att det laggar är dock inte så mycket du kan göra åt. Det är inte bandbredden i sig det är fel på; trådlösa uppkopplingar såsom 3G/4G är ostabila i sin natur tyvärr.

Du blir inte lovad denna hastighet. Det beror på hur bra din teckning är.
När jag till exempel testade vårt mobila internet så fick jag 5-6Mbit/s vilket är ungefär vad vi betalar för.
Dock så när vi var på semester på en camping så fick vi bara 0,5Mbit/s pga dålig teckning. I detta fall kan man inte kräva något utav leverantören.
Därför kör jag alltid trådat hemma.

Permalänk
Avstängd

Alltså, bandbredd spelar i princip ingen roll, du kan spela MMOs på en 0,5 mbit lina så länge du har bra svarstider/ping emot servern.