Illamående/åksjuka när man spelar.

Permalänk
Medlem

Jag får det endast om FOV är får låg, som den var i Borderlands. Eller om man spelar ett spel där det inte finns gravitation, som tex den grottan i Crysis, så flög jag runt och inte visste vad som var upp och ner o jag hittade heller inte, tog 2 timmar att hitta ut ur grottan. Sen mådde jag så illa att jag fick ligga och blunda i 4 timmar i sängen, fyfan.

EDIT: Haha såg att fler mådde illa utav den grottan(eller något annat?) i Crysis.

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Är det bara jag som kan få illamående/åksjuka när jag spelar vissa FPS-spel?

Kände av nyss när jag spelade Metro 2033, att jag redan efter 2 minuter blev lite åksjuk. Det här händer bara i vissa FPS spel. CoD: MW2, Mass Effect 1 & 2, Doom 3, Quake är spel där jag bland annat inte har mått illa av. Om jag däremot fastnar i ett spel som jag INTE blir åksjuk i, och springer runt som en yr höna i ett rum i kanske 15-20 min, kan jag bli åksjuk.

Vad kan det här bero på?

Nej, jag är inte känslig för blod...

stäng av motion blur

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ah, det här var också ett tillfälle då jag upplevde rejäl åksjuka.
Fick pina mig igenom den där fruktansvärda banan. Körde en liten bit i taget och till sist klarade jag den.
Men håller verkligen med om att det var kanske den värsta banan i världshistorien. Förutom att den gjorde att man ville spy så var den urtråkig, meningslös och förvirrande.

Håller med dig, den måste ha varit den jobbigaste i världshistorien och gjorde faktiskt att jag spydde. I normala fall brukar jag ge upp innan jag spyr, men jag tyckte den var så jobbig och spelet kul i övrigt, så jag ville bara komma igenom den hur dåligt jag än mådde och jag kom igenom den biten till slut, men inte utan att spy :/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

IT'S ALIVE! (Again...)

2010/05/07 -- 2010/07/20 --> 2012/07/17 -- ?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Köp en 3D-skärm och ett nVidia-grafikkort så kan du köra 3D-vision! Löser nog problemet.

hah, lär göra det minst dubbelt så illa ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

jag kan lite samma känsla när jag spelar vissa FPS spel med FOV under ca 90, så skulle nog lägga min röst på det. såg en video för ett tag sen som fick mig att förstå det hela lite bättre EPISODE 29 FOV in Games part1 av FZDSCHOOL EPISODE 29 FOV in Games part2 av FZDSCHOOL

Kanonbra video/förklaring av FOV

Permalänk

Har råkat ut för detta då och då under årens lopp.
Det sker oftast när det är för låg FOV men även intensivt spelande, trötthet, bakfylla, onykterhet osv kan orsakat det.

Många av mina vänner har också råkat ut för det.
vi brukar kalla det cybersjukan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

jag kan lite samma känsla när jag spelar vissa FPS spel med FOV under ca 90, så skulle nog lägga min röst på det. såg en video för ett tag sen som fick mig att förstå det hela lite bättre EPISODE 29 FOV in Games part1 av FZDSCHOOL EPISODE 29 FOV in Games part2 av FZDSCHOOL

Skrivet av happy_per:

Kanonbra video/förklaring av FOV

Håller med!! Den förklarade nog precis varför jag började få åksjuka i samband med att HL2 kom ut. Jag hade nog större skärm då än innan + att FOVen var inställd för lågt för att vara spelbart på så nära avstånd från skärmen. Kanonbra förklaring. Jag kommer ha svårt att ändra hur långt ifrån skärmen jag sitter, men jag kan i alla fall ändra FOVen till 90-100 för att kanske slippa en del av de här problemen Ska genast testa!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Köp en 3D-skärm och ett nVidia-grafikkort så kan du köra 3D-vision! Löser nog problemet.

Det är som att slå sig i handen med en hammare för att lindra smärtan i tummen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om man blir illamående ibland av att sitta i Photoshop med starka färger (så som lime-grön, röd) vad beror det på?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller med!! Den förklarade nog precis varför jag började få åksjuka i samband med att HL2 kom ut. Jag hade nog större skärm då än innan + att FOVen var inställd för lågt för att vara spelbart på så nära avstånd från skärmen. Kanonbra förklaring. Jag kommer ha svårt att ändra hur långt ifrån skärmen jag sitter, men jag kan i alla fall ändra FOVen till 90-100 för att kanske slippa en del av de här problemen Ska genast testa!

Höjde FOVen nu till 95 eller 100 eller vad nu Max är i Black Mesa och det hjälpte! Har spelat i en timme nu och mår inte dåligt. Tänk att det skulle vara så enkelt Ska tänka på det i fortsättningen i spel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580