Uppslag till "mikro"förstärkare 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp det du själv tycker låter bra,ta med stärkaren till butiken och prova lite.

Tyvärr finns det inte lika mycket tid längre, samt så är det en bit mellan de olika affärerna, man kanske skulle börja köpa saker på nätet och provlyssna dem hemma, för att sedan skicka tillbaka dem tills man har hittat sin favorit.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte läst igenom hela tråden, men du hade redan högtalare?

Annars tycker jag det här paketet är grymt prisvärt, med både bra högtalare, förstärkare och som bonus romskorrigeringsmjukvara. http://www.fyndborsen.se/dsp/multimedia/hogtalare/s-800-black

Dessa har jag hört på mässor flertalet gånger, med det förstärkeriet som ingår och blir förbluffad över hur bra det låter. Troligen är det högtalarna och rumskorrigeringen som gör det mesta. Mycket värt sina pengar enligt mig och dessutom har det fått grymma recesensioner, så de kan vara väl värda en tanke. /kelo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Men vad händer när impedansen minskar, kommer spolen inte kunna röra sig för att flytta membranet dvs ljuder försvinner, eller blir det distorsion?

Om förstärkaren inte klarar leverera tillräckligt med ström så sjunker spänningen och toppen på kurvan planas ut, så då får man distortion.

Permalänk
Medlem

Snart en vecka sedan stärkaren beställdes. Det verkar som om jag har bestämt mig för att skaffa vita högtalare, är den någon som kan dela med sig av sin erfaranhet av.
XTC 95.24 http://www.fyndborsen.se/xtz/satellithogtalare/xtz-95.24-whit...
Dali Zensor: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...

Kort beskrivning, jag ska ha högtalarna som 2.0 till en 25w T-amp (TOPPING TP21)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på med båda dessa är att de har basreflexporten riktad bakåt, vilket gör dem mer svårplacerade. Det varierar såklart från högtalare till högtalare, men om man ska generalisera lite så kan man nog säga att de bör ha åtminstone en halvmeter från bakomvarande
vägg (eller vad som nu finns bakom).

En sak som jag frågar mig är varör XTZ inte skriver något om frekvensomfång osv i sina specar.

Vilka som låter bäst kan jag dock inte uttala mig om då jag inte hört någon av dem.

Permalänk
Medlem

Jag mailade fyndbörsen för att höra mig för ang xtz till T-amp 25w och fick följande svar:
95.24 funkar utmärkt dock är det lite mindre djupbas i den högtalare, då verkningsgraden har prioriterats. Den placeras i så fall mot en vägg eller hörnplacerat för att få basstöd.

Han måste mena att väggen ska fungera som en reflektor.

Ang specen så fick jag inget svar.

Typo
Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Snart en vecka sedan stärkaren beställdes. Det verkar som om jag har bestämt mig för att skaffa vita högtalare, är den någon som kan dela med sig av sin erfaranhet av.
XTC 95.24 http://www.fyndborsen.se/xtz/satellithogtalare/xtz-95.24-whit...
Dali Zensor: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...

Kort beskrivning, jag ska ha högtalarna som 2.0 till en 25w T-amp (TOPPING TP21)

Jag har ett par 95.24 sedan i våras. Tanken var att dom skulle ersättas snabbt av ett par 95.44, och hamna som stativare, men det har inte blivit så än.
Personligen tycker jag dom är skitmysiga. Ljudet är dock ganska ofärgat (tråkigt), så dom kräver att man trivs med sådant ljud. Basen är som nämnt inte så djup, men med hjälp av equalizer kan man få dom att dunka rätt ok i mitt vardagsrum. Hur stor rum ska du ha dom i?

Skrivet av dumbo:

En sak att tänka på med båda dessa är att de har basreflexporten riktad bakåt, vilket gör dem mer svårplacerade. Det varierar såklart från högtalare till högtalare, men om man ska generalisera lite så kan man nog säga att de bör ha åtminstone en halvmeter från bakomvarande
vägg (eller vad som nu finns bakom).

En sak som jag frågar mig är varör XTZ inte skriver något om frekvensomfång osv i sina specar.

Låter man pluggarna vara klar i basportarna blir det inte så farlig påverkan från väggen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Han måste mena att väggen ska fungera som en reflektor.

Ja, det är vedertaget att om man placerar närmare väggen eller i ett hörn så får man mer bas (så är det även med slutna lådor eller basreflexen riktad framåt). Min erfarenhet med bakåtriktad basreflex och att man placerar närmare är dock att man åxå lättare får stående vågor osv, vilket kan ge problem med att basen blir väldigt "boom"-ig och tar överhanden på vissa frekvenser. Det går ju, som n_sandstrom säger, att täppa till basreflexen helt eller delvis för att minska problemet, med resultatet att man istället får mindre djupbas.

Permalänk
Medlem

Nu har min Topping TP21 anlänt samt så har jag köpt Dali Zensor 1 högtalarna (vita). Känns märkligt att högtalarna var fem gånger dyrare än stärkaren. TACK ALLA, högtalarna behöver nog spelas in något men annars är jag hel nöjd med mitt 2.0 mikropaket.

Speciellt tack till Dumbo för tipset ang T-amp samt återförsäljaren på e-bay!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)