Permalänk
Medlem

Gaminglaptop från Asus/MSI 9K

Tjenare!

Som student har jag nu tröttnat på min gamla skicka packardbell dator som är rent ut skräp att använda/spela på, så det
är dags att fixa en ny leksak för spelandet på fritiden med förhoppningsvis en fin skärm. Jag har bara haft 15" bärbara
datorer innan, men denna datorn ska i stort sett vara en "släpbar" som jag reser med till polarna utanför hemmet.

Med andra ord, det jag söker är helt enkelt:

  • kraftfull dator (för bf3 och liknande spel som kommer hålla år framåt)

  • Helt OK batteri tid (?) runt 3-4 h

  • Minst 15" skärm, högst 17"

  • Bra kvalité chassin. Har lärt mig att prestanda inte är allt! helst ska det vara bra och kompakt

  • Inga rymdshepp tack.....MSI

  • Grafikkortet och processorn skall vara intel och Nvidia (helst)

  • 1920 x 1080 i upplösning!

Skulle hemskt upskatta all hjälp jag kan få! Kommer nog updatera tråden med datorer som passar mina behov som jag
kommer fråga lite om. Vad för processor ska man gå på? Vilket grafikkort är bäst att satsa på?

Funderar på att dra till mediamarkt i skövde (går i högskolan där) eftersom jag helst skulle vilja köpa datorn utan att behöva
vänta tills nästa vecka.

Tack i förhand!

Datorer jag funderar på att köpa:

MSI GE60 0ND-275NE

Medion X6821

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att säga kraftfull dator som kommer hålla i år framöver inte riktigt går ihop med 9000.

Om du inte menar byggkvalite?

Rekomenderar den du länkat, finns även:
http://www.inet.se/produkt/1969525/msi-ge70-0nc-057ne

Kanske för mycket rymdskepp för dig iof.

Är du student så får du bra rabatt på dell har jag fått för mig.

Förstår att du inte vill vänta på lång leverans men det är tips iaf.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindbergski:

Vill bara säga att säga kraftfull dator som kommer hålla i år framöver inte riktigt går ihop med 9000.

Om du inte menar byggkvalite?

Rekomenderar den du länkat, finns även:
http://www.inet.se/produkt/1969525/msi-ge70-0nc-057ne

Kanske för mycket rymdskepp för dig iof.

Är du student så får du bra rabatt på dell har jag fått för mig.

Förstår att du inte vill vänta på lång leverans men det är tips iaf.

Jo det kliar ju riktigt i fingrarna efter att man har stått ut med en ostabil Packardhell, men det är nog bäst jag beställer
genom nätet. En kompis tippade på den andra länken jag satte upp, verkligen värt pengarna.....prestandavis.

Sen är det första gången jag har stött på medion, så jag är osäker om man ska köra på det eller inte. Tack för tipset förresten

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Låter ju bra om man kollar specs osv men har aldrig hört om dom tidigare och litar mer på större märken som MSI, Asus osv
Säger INTE att medion är dåligt eftersom jag knappt vet vad det är och ber om ursäkt om det visar sig vara ett jättekänt märke i andra länder än Sverige.

MSI Datorn jag länkade har ju mer Ram men Medion datorn har bättre grafikkort.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindbergski:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Låter ju bra om man kollar specs osv men har aldrig hört om dom tidigare och litar mer på större märken som MSI, Asus osv
Säger INTE att medion är dåligt eftersom jag knappt vet vad det är och ber om ursäkt om det visar sig vara ett jättekänt märke i andra länder än Sverige.

MSI Datorn jag länkade har ju mer Ram men Medion datorn har bättre grafikkort.

Jo det är ju det med att satsa på nya märken, speciellt när man har skrapat ihop pengar ett tag för att få råd med något som detta.
Men om jag skulle säga att jag sätter gränsen på runt 10 000 kr så kanske det finns något attraktivare med gtx670 eller bättre från
MSI eller Asus?

Och att förtydliga vad jag menar med "rymdskepp" så är det datorer som kommer mer löjligt många diodrar som lyset och stör, sånt var
bara aktuellt när man var 14 år

EDIT:

Så det blev en Medion dator istället! Hoppas på att den inte är allt för plastig. Om någon har intresse för den kan jag skriva lite till om den, men om inte så tackar så mycket för hjälpen!

Ha det gott~

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Skrivet av Decatro:

Så det blev en Medion dator istället! Hoppas på att den inte är allt för plastig. Om någon har intresse för den kan jag skriva lite till om den, men om inte så tackar så mycket för hjälpen!

Ha det gott~

Du får väldigt gärna skriva och säga vad du tycker om den när du får den! Är också sugen på den...

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att tyska Medion köper datorer från MSI som de klistrar sitt eget märke på, så om man vill undvika rymdskepp från MSI så är det kanske inte det bästa valet att välja en Medion.

Om jag förstått det rätt så är även Medion-datorerna av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

EDIT:

Så det blev en Medion dator istället! Hoppas på att den inte är allt för plastig. Om någon har intresse för den kan jag skriva lite till om den, men om inte så tackar så mycket för hjälpen!

Ha det gott~

Snälla gör det! är väldigt sugen på den datorn då specifikationerna är så prisvärda, vad tycker du om den hitills? har du prövat några spel?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

medion köper väl iaf chassina av msi.
Dock så har dem inte belyst tangentbord verkar det som.
Men skriv gärna lite om den är själv nyfiken på dem.

Permalänk
Skrivet av Decatro:

Jo det är ju det med att satsa på nya märken, speciellt när man har skrapat ihop pengar ett tag för att få råd med något som detta.
Men om jag skulle säga att jag sätter gränsen på runt 10 000 kr så kanske det finns något attraktivare med gtx670 eller bättre från
MSI eller Asus?

Och att förtydliga vad jag menar med "rymdskepp" så är det datorer som kommer mer löjligt många diodrar som lyset och stör, sånt var
bara aktuellt när man var 14 år

EDIT:

Så det blev en Medion dator istället! Hoppas på att den inte är allt för plastig. Om någon har intresse för den kan jag skriva lite till om den, men om inte så tackar så mycket för hjälpen!

Ha det gott~

Dom nya MSI är inga rymdskepp utan har bara det utomordentliga belysta tangentbordet som är guld värt i mörker och som givetvis går att stänga av helt eller byta färg på vad som behagar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Dom nya MSI är inga rymdskepp utan har bara det utomordentliga belysta tangentbordet som är guld värt i mörker och som givetvis går att stänga av helt eller byta färg på vad som behagar.

Jup! har lite besluts ångest över att skaffa en medion när det kommer en MSI med samma prestanda nästa vecka för
samma pris, men jag gillar Medion datorn också, den är helt ok! Störigt att den har Nvidia optimus dock.

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

Jup! har lite besluts ångest över att skaffa en medion när det kommer en MSI med samma prestanda nästa vecka för
samma pris, men jag gillar Medion datorn också, den är helt ok! Störigt att den har Nvidia optimus dock.

Hade inte du redan köpt Medion datorn? och vad är det för dator som släpps nästa vecka?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Funderar själv på nya MSI GE60 som släpps med GT660 4 oktober. http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=761693&cks=ASS&assoc=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Funderar själv på nya MSI GE60 som släpps med GT660 4 oktober. http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=761693&cks=ASS&assoc=...

Förstår inte riktigt varför man skulle köpa den där framför Medionen. Något bättre grafikkort, samma (nästan) chassi för samma pris och mindre rymdskeppslampor överallt men det kanske bara är min åsikt?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Även 1kg lättare, portablare och bättre batteritid med tanke att det GT660 har optimus Men yey, har inte bestämt mig heller riktigt.. Velar mest mellan sony vaio S15, MSI GE60 typ.

Permalänk
Medlem

Fast Medion datorn har två hdd platser, och även också nvidia optimus~ Datorn kan köras runt 3-4 med på batteri för vanlig surf typ, så jag tycker datorn är ett bra köp, lite plastig av sig kanske, men det får man ta om man vill ha ett gtx 670m för de pengarna.

Tyvärr får jg dock byta min, fick ett mondags exemplar där fläkten väsnas och surrar skithögt. Hoppas man kan få en ny direkt i handen då..datorn är ju helt ny sen fredags.

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Förstår inte riktigt varför man skulle köpa den där framför Medionen. Något bättre grafikkort, samma (nästan) chassi för samma pris och mindre rymdskeppslampor överallt men det kanske bara är min åsikt?

Rymdskepps lampor ? har du sett datorn ? finns inte ens belyst tangentbord på den, så fattar inte var du sett alla lampor ?

Gamla GT serien som MSI hade för några år sen hade lite mycket lampor och bling bling men det gick sammtidigt att stänga av.

Dom enda rymskepps liknande laptops som finns kvar är Alienware med sina lampor men dom går också att stänga av.

Sen har jag inte sett några av NASA rymdskepp genom tiderna som har massa bling bling på utsidan. ( Kunde inte låta bli )

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Decatro:

Fast Medion datorn har två hdd platser, och även också nvidia optimus~ Datorn kan köras runt 3-4 med på batteri för vanlig surf typ, så jag tycker datorn är ett bra köp, lite plastig av sig kanske, men det får man ta om man vill ha ett gtx 670m för de pengarna.

Tyvärr får jg dock byta min, fick ett mondags exemplar där fläkten väsnas och surrar skithögt. Hoppas man kan få en ny direkt i handen då..datorn är ju helt ny sen fredags.

Hur gick det, fick du byta datorn? Och isf. Fungerar den nya som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freislacker:

Hur gick det, fick du byta datorn? Och isf. Fungerar den nya som den ska?

Har pratat med både Lenovo(Medion) och webbhallen och de ska beställa hem en dator för mig att hämta och byta ut, så jag lär ha den i slutet av denna veckan!

Men för övrigt fungerar den helt ok, har lite problem med borderlands 2. Förstår inte riktigt varför men! Nästa gång jag får
den nya datorn skall jag inte ominstallera och testa med det man får med....bloatware and all.

Jag återkommer med resultat.

EDIT:

Då har man kommit hem från Göteborg med den nya datorn som fungerar fint, fläkten låter OK men om man sitter i ett rum ensam så hör man det lilla surrandet, men det är inte alls farligt. För övrigt är jag nöjd med maskinen, för 9k är den väldigt prisvärd om man gillar att köra prestanda. Det som jag kan anmärka på är att det känns som Medion(Lenovo) har snott designen på MSI's rymdskepp, speciellt skärmen som ser identisk ut! xD
Kan återkomma med prestanda tester för Borderlands 2 och BF3 för de som är intresserade!

Gillar verkligen att datorn har 2 hårddisk platser, men återförsäljaren sa nu att den har 4 portar för ram minnen, men den tar bara max 8 gb 1333mhz? (rätta mig om jag har fel)
Känns lite underligt, men han påpekade att det kan sitta platser under tangentbordet, så det återstår att se, får kolla manualen igen.

Om någon har några fråger är det bara att säga till!
Ha de´!

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

Har pratat med både Lenovo(Medion) och webbhallen och de ska beställa hem en dator för mig att hämta och byta ut, så jag lär ha den i slutet av denna veckan!

Men för övrigt fungerar den helt ok, har lite problem med borderlands 2. Förstår inte riktigt varför men! Nästa gång jag får
den nya datorn skall jag inte ominstallera och testa med det man får med....bloatware and all.

Jag återkommer med resultat.

EDIT:

Då har man kommit hem från Göteborg med den nya datorn som fungerar fint, fläkten låter OK men om man sitter i ett rum ensam så hör man det lilla surrandet, men det är inte alls farligt. För övrigt är jag nöjd med maskinen, för 9k är den väldigt prisvärd om man gillar att köra prestanda. Det som jag kan anmärka på är att det känns som Medion(Lenovo) har snott designen på MSI's rymdskepp, speciellt skärmen som ser identisk ut! xD
Kan återkomma med prestanda tester för Borderlands 2 och BF3 för de som är intresserade!

Gillar verkligen att datorn har 2 hårddisk platser, men återförsäljaren sa nu att den har 4 portar för ram minnen, men den tar bara max 8 gb 1333mhz? (rätta mig om jag har fel)
Känns lite underligt, men han påpekade att det kan sitta platser under tangentbordet, så det återstår att se, får kolla manualen igen.

Om någon har några fråger är det bara att säga till!
Ha de´!

Hur presterar den i spel? Vad tycker du om den än så länge? Något du inte gillar/gillar väldigt mycket? tack

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Hur presterar den i spel? Vad tycker du om den än så länge? Något du inte gillar/gillar väldigt mycket? tack

För prestanda får du kolla upp min tråd på grafik forumet!

Det jag gillar:
+ 2 hhd slots
+ Enkel ominstallation (recovery) till frabriks inställningar.
+ GTX 670m (om det verkligen presterar som ett GTX 670m skall prestera)
+ Priset på enheten.
+ Bra med anslutningar, HDMI 3x USB3, Kortläsare
+ En helt ok Touchpad! Äntligen! (multitouch)
+ Borstat stål finnish
+ Skit enkel att rengöra!
+ 1920 x 1080x skärm med bra synvinklar.

Det jag inte gillar:
- System diodrarna(startknapp, status leds) lyser för starkt när man sitter i mörker
- Fläkten kunde varit en aning tystare, det surrar ganska dovt i den, men jag är petig när det gäller sådant.
- Som jag har sett stöds inte mer än 8gb ram @ 1333mhz.
- Lite allmänt plastig, men förstårligt om man anser till priset på enheten.
- Man får inte med alla program på support disken (Dolby Home Theater 4 fattas!)
- Jätte mycket bloatware! (Men man får en windows skiva att installera om med )
- Konstig tangentbord layout (man vänjer sig)

Sammanfattning:

Om jag väl får allt att rulla på som det ska är jag skitnöjd med den, även utan full prestanda
kan man lira bf3 och borderlands 2 på den utan problem på medium settings (30 - 50/60) fps).

Allt du behöver komma åt finns lätt tillgängligt under den stora luckan man öppnar för att rengöra/
byta delar/kylpasta! Dock verkar den ha 4st ram portar, men har bara sett 2 (slot 1, slot 3) vilket gör
mig lite fundersam. Om allt skulle lösa sig med minimalt pill så kan jag självklart rekommendera datorn.

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

För prestanda får du kolla upp min tråd på grafik forumet!

Det jag gillar:
+ 2 hhd slots
+ Enkel ominstallation (recovery) till frabriks inställningar.
+ GTX 670m (om det verkligen presterar som ett GTX 670m skall prestera)
+ Priset på enheten.
+ Bra med anslutningar, HDMI 3x USB3, Kortläsare
+ En helt ok Touchpad! Äntligen! (multitouch)
+ Borstat stål finnish
+ Skit enkel att rengöra!
+ 1920 x 1080x skärm med bra synvinklar.

Det jag inte gillar:
- System diodrarna(startknapp, status leds) lyser för starkt när man sitter i mörker
- Fläkten kunde varit en aning tystare, det surrar ganska dovt i den, men jag är petig när det gäller sådant.
- Som jag har sett stöds inte mer än 8gb ram @ 1333mhz.
- Lite allmänt plastig, men förstårligt om man anser till priset på enheten.
- Man får inte med alla program på support disken (Dolby Home Theater 4 fattas!)
- Jätte mycket bloatware! (Men man får en windows skiva att installera om med )
- Konstig tangentbord layout (man vänjer sig)

Sammanfattning:

Om jag väl får allt att rulla på som det ska är jag skitnöjd med den, även utan full prestanda
kan man lira bf3 och borderlands 2 på den utan problem på medium settings (30 - 50/60) fps).

Allt du behöver komma åt finns lätt tillgängligt under den stora luckan man öppnar för att rengöra/
byta delar/kylpasta! Dock verkar den ha 4st ram portar, men har bara sett 2 (slot 1, slot 3) vilket gör
mig lite fundersam. Om allt skulle lösa sig med minimalt pill så kan jag självklart rekommendera datorn.

Tack för den fantastiska sammanfattningen!
Var det 16p 32p eller 64p då du provade bf3? kan man stänga av ljus diodrarna?
Skulle du rekommendera datorn?
Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Tack för den fantastiska sammanfattningen!
Var det 16p 32p eller 64p då du provade bf3? kan man stänga av ljus diodrarna?
Skulle du rekommendera datorn?
Väldigt tacksam för svar!

Nu har jag iaf fått igång den ganska hyfsat, går att lira Borderlands 2 på absoluta max med 22 - 50 fps (22-35 vid strider, så rekommenderas inte)
men jag vill testa lira lite mer med den innan jag kan ge tumme upp!

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

Nu har jag iaf fått igång den ganska hyfsat, går att lira Borderlands 2 på absoluta max med 22 - 50 fps (22-35 vid strider, så rekommenderas inte)
men jag vill testa lira lite mer med den innan jag kan ge tumme upp!

Okay okay, tack för alla svaren

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Okay okay, tack för alla svaren

Jo glömde nämna att man inte kan stänga av diodrarna jag nämde, bara dem som sitter bakom galler "framför" datorn.
Men med lite eltejp kan man fixa problemet ;D men det blir nog inte så snyggt~

På Battlefield 3 så prövade jag 40p online i några minuter, dock så var det då jag inte hade funnit en
hyfsad lösning på mina grafiska problem med datorn, så jag lär nog få testa igen innan jag kan sätta mina
resultat i sten.

Men men, du får hålla utkik i min andra tråd för mina prestanda tester.
För övrigt så kan jag nog faktiskt rekommendera datorn nu när jag väl kan se att
datorn har kapacitet att utföra vad som är utlovat, även om det kan skilja sig ett fåtal fps
från det de bästa testerna där ute. Ett riktigt bra budget köp för de som vill ha en dator
att dra med och lira på hos sina polare utan att behöva dra med sig en stationär!

Lycka till

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

Jo glömde nämna att man inte kan stänga av diodrarna jag nämde, bara dem som sitter bakom galler "framför" datorn.
Men med lite eltejp kan man fixa problemet ;D men det blir nog inte så snyggt~

På Battlefield 3 så prövade jag 40p online i några minuter, dock så var det då jag inte hade funnit en
hyfsad lösning på mina grafiska problem med datorn, så jag lär nog få testa igen innan jag kan sätta mina
resultat i sten.

Men men, du får hålla utkik i min andra tråd för mina prestanda tester.
För övrigt så kan jag nog faktiskt rekommendera datorn nu när jag väl kan se att
datorn har kapacitet att utföra vad som är utlovat, även om det kan skilja sig ett fåtal fps
från det de bästa testerna där ute. Ett riktigt bra budget köp för de som vill ha en dator
att dra med och lira på hos sina polare utan att behöva dra med sig en stationär!

Lycka till

Tack så mycket! håller koll på andra tråden dårå

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:

För prestanda får du kolla upp min tråd på grafik forumet!

Det jag gillar:
+ 2 hhd slots
+ Enkel ominstallation (recovery) till frabriks inställningar.
+ GTX 670m (om det verkligen presterar som ett GTX 670m skall prestera)
+ Priset på enheten.
+ Bra med anslutningar, HDMI 3x USB3, Kortläsare
+ En helt ok Touchpad! Äntligen! (multitouch)
+ Borstat stål finnish
+ Skit enkel att rengöra!
+ 1920 x 1080x skärm med bra synvinklar.

Det jag inte gillar:
- System diodrarna(startknapp, status leds) lyser för starkt när man sitter i mörker
- Fläkten kunde varit en aning tystare, det surrar ganska dovt i den, men jag är petig när det gäller sådant.
- Som jag har sett stöds inte mer än 8gb ram @ 1333mhz.
- Lite allmänt plastig, men förstårligt om man anser till priset på enheten.
- Man får inte med alla program på support disken (Dolby Home Theater 4 fattas!)
- Jätte mycket bloatware! (Men man får en windows skiva att installera om med )
- Konstig tangentbord layout (man vänjer sig)

Sammanfattning:

Om jag väl får allt att rulla på som det ska är jag skitnöjd med den, även utan full prestanda
kan man lira bf3 och borderlands 2 på den utan problem på medium settings (30 - 50/60) fps).

Allt du behöver komma åt finns lätt tillgängligt under den stora luckan man öppnar för att rengöra/
byta delar/kylpasta! Dock verkar den ha 4st ram portar, men har bara sett 2 (slot 1, slot 3) vilket gör
mig lite fundersam. Om allt skulle lösa sig med minimalt pill så kan jag självklart rekommendera datorn.

Dold text

Kanon att du skrivit ner vad du tycker om den, det uppskattas! Jag har dock några småfrågor som jag hoppas du kan besvara

  • Hur är det med flex i skärm, tangentbord och i burken som helhet? Känns allt stabilt?

  • Är det en matt (anti-reflex) skärm?

  • Hur upplever du batteritiden vid slösurfande i soffan typ?

  • Har du kollat efter nya drivrutiner, bios, etc på Medions hemsida? Jag försökte kolla lite där för att se vad som fanns, men hittar inte mycket. Fast det kanske finns mer om man kan söka på serienummer eller nåt sånt. Borde ju gå att hitta "Dolby Home Theater 4" där i och med att den saknas på supportdisken.

Edit: Kom på en fråga till
Hur är det med fläktljudet vid låg belastning? Går fläkten även när man surfar och gör lättare saker?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:
Dold text

Kanon att du skrivit ner vad du tycker om den, det uppskattas! Jag har dock några småfrågor som jag hoppas du kan besvara

  • Hur är det med flex i skärm, tangentbord och i burken som helhet? Känns allt stabilt?

  • Är det en matt (anti-reflex) skärm?

  • Hur upplever du batteritiden vid slösurfande i soffan typ?

  • Har du kollat efter nya drivrutiner, bios, etc på Medions hemsida? Jag försökte kolla lite där för att se vad som fanns, men hittar inte mycket. Fast det kanske finns mer om man kan söka på serienummer eller nåt sånt. Borde ju gå att hitta "Dolby Home Theater 4" där i och med att den saknas på supportdisken.

Edit: Kom på en fråga till
Hur är det med fläktljudet vid låg belastning? Går fläkten även när man surfar och gör lättare saker?

  • Burken är faktiskt bra stabilt och är inget jag kan direkt klaga på, en gamer laptop brukar vara lite klumpiga och stora, de tar ju efter MSI's chassi som sagt. Gillar dock inte att de har plank plast ram runt skärmen som drar till sig dam och repas otroligt lätt, man får även också dra med sig en duk så tangenbordet inte ska repa skärmen (ett vanligt fel med laptops, lätt att fixa dock, man behöver bara lite distans gummin så är det fixat)

  • Skärmen är matt och blänker inte alls så mycket, samt att den lyser upp helt OK, kunde varit ett steg starkare, men ett klart godkännt på den fronten.

  • Batteritiden för slösurf: runt 6.3h med lågt ljus på, 3-4h med lågt ljus när man använder dedikerat grafikkort (som att kolla på flash)

  • Kollade deras sida, hittade ingenting märkvärdigt, jag hittade samma drivrutiner där som jag gjorde på support disken man fick med

  • Fläktljudet är alltid på, men det är inte alls så störande som förra trasiga fläken, låter som en avarage laptop vid slösurfandet

  • Kan även nämna att man får en 100% ren windows 7 home premium skiva från medion om man vill installera om datorn utan allt bloat-ware vilket rekommenderas starkt!

Men nu när jag har haft den ett tag är jag faktiskt väldigt nöjd med maskinen, inte allt för tung och när man har vant sig med tangenbords layouten så duger det fint! önskar bara att man kunde få tag på Dolby Home Theatre 4 så man kunde fixa en equalizer till den också.

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decatro:
  • Burken är faktiskt bra stabilt och är inget jag kan direkt klaga på, en gamer laptop brukar vara lite klumpiga och stora, de tar ju efter MSI's chassi som sagt. Gillar dock inte att de har plank plast ram runt skärmen som drar till sig dam och repas otroligt lätt, man får även också dra med sig en duk så tangenbordet inte ska repa skärmen (ett vanligt fel med laptops, lätt att fixa dock, man behöver bara lite distans gummin så är det fixat)

  • Skärmen är matt och blänker inte alls så mycket, samt att den lyser upp helt OK, kunde varit ett steg starkare, men ett klart godkännt på den fronten.

  • Batteritiden för slösurf: runt 6.3h med lågt ljus på, 3-4h med lågt ljus när man använder dedikerat grafikkort (som att kolla på flash)

  • Kollade deras sida, hittade ingenting märkvärdigt, jag hittade samma drivrutiner där som jag gjorde på support disken man fick med

  • Fläktljudet är alltid på, men det är inte alls så störande som förra trasiga fläken, låter som en avarage laptop vid slösurfandet

  • Kan även nämna att man får en 100% ren windows 7 home premium skiva från medion om man vill installera om datorn utan allt bloat-ware vilket rekommenderas starkt!

Men nu när jag har haft den ett tag är jag faktiskt väldigt nöjd med maskinen, inte allt för tung och när man har vant sig med tangenbords layouten så duger det fint! önskar bara att man kunde få tag på Dolby Home Theatre 4 så man kunde fixa en equalizer till den också.

Lutar nog åt en sån här till sambon. Hur "tjocka" distansgummin behövs det för att inte skärmen ska ta i tangentbordet? Tror du det räcker med IKEAs pluppar till köksskåpsluckor (typ 1.5 mm eller vad dom nu kan vara)?

Vad det gäller Dolby Home Theatre 4, så kan du kanske maila Medions support och be dom lägga upp det på hemsidan. Om det följer med i deras standardinstallation, men saknas på supportdisken så borde dom ju tillhandahålla det i nedladdningsbar version på sin hemsida.

Hade inte du bytt grafikdrivrutin? Tog du en generisk nVidia drivis då, eller?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lutar nog åt en sån här till sambon. Hur "tjocka" distansgummin behövs det för att inte skärmen ska ta i tangentbordet? Tror du det räcker med IKEAs pluppar till köksskåpsluckor (typ 1.5 mm eller vad dom nu kan vara)?

Vad det gäller Dolby Home Theatre 4, så kan du kanske maila Medions support och be dom lägga upp det på hemsidan. Om det följer med i deras standardinstallation, men saknas på supportdisken så borde dom ju tillhandahålla det i nedladdningsbar version på sin hemsida.

Hade inte du bytt grafikdrivrutin? Tog du en generisk nVidia drivis då, eller?

Jo jag tänkte lägga lite mer energi åt spelandet och med att kontakta medion/lenovo angående drivrutinerna, men just nu fungerar
ju allt som det ska Och de grafikdrivrutierna som kom med ska nog inte vara speciella drivisar från nvidia, utan helt enkelt bara en gammal
drivrutin som funkar bäst med denna datorn.

Ska uppdatera och kolla hur det blir med prestandan nu när nvidia har släppt en ny uppdatering, sit tight

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone