Permalänk

ASUS G55VW eller MSI GE60

Tja! Jag har tänkt att köpa mig en ny dator och kan inte bestämma mig för vilken som är bäst.
Jag väljer för nuvarande mellan en
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761693&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#extra
och en
http://www.webhallen.com/hardvara/157419-asus_g55vw-s1027v-i5-3210m-4gb-500gb-15.6-gtx660m_2gb-bt-win_7_hp?region_code=se&language_code=sv

Den främsta skillnaden är att MSIn har 2GB extra minne, men av vad jag hört och läst om den andra så ska den vara riktigt bra, sett ur uppbyggnad och kylning. Hur stor skillnad gör egentligen 2GB extra minne? Allmäna tips och råd är välkommna!

/Doberauer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tja! Jag har tänkt att köpa mig en ny dator och kan inte bestämma mig för vilken som är bäst.
Jag väljer för nuvarande mellan en
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761693&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#extra
och en
http://www.webhallen.com/hardvara/157419-asus_g55vw-s1027v-i5-3210m-4gb-500gb-15.6-gtx660m_2gb-bt-win_7_hp?region_code=se&language_code=sv

Den främsta skillnaden är att MSIn har 2GB extra minne, men av vad jag hört och läst om den andra så ska den vara riktigt bra, sett ur uppbyggnad och kylning. Hur stor skillnad gör egentligen 2GB extra minne? Allmäna tips och råd är välkommna!

/Doberauer

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i... Är ett annat alternativ
Skulle nog kört på Medionen då Asusen kostar 1k mer för något sämre prestanda men bättre kylning och tystare men samtidigt mycket tyngre.
Vad gäller Medion eller MSIn så är väll den främsta skillnaden att det är gtx 670m mot gtx 660m, Msi tillverkar Medions chassin så dom lär vara likvärdiga vad gäller kylning.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

Tack för ditt tips! Eftersom jag egentligen inte är särskilt insatt i datorer så undrar jag hur stor skillnad 2GB ram gör? Använder främst datorn för spelande / film..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tack för ditt tips! Eftersom jag egentligen inte är särskilt insatt i datorer så undrar jag hur stor skillnad 2GB ram gör? Använder främst datorn för spelande / film..

Det påverkar knappt spelprestandan att ha mer än 4GB ram, Så länge du har minst 4GB så är det helt lugnt. Mycket ram är bara nödvändigt om man renderar filmer och redigerar och såna saker. Om det är så att du skulle behöva mer ram så kan du köpa mer i framtiden för nån hundralapp eller så

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tack för ditt tips! Eftersom jag egentligen inte är särskilt insatt i datorer så undrar jag hur stor skillnad 2GB ram gör? Använder främst datorn för spelande / film..

Det gör inte så fruktansvärd skillnad. så vida man inte har alldeles för lite.
4 och 6 duger hur bra som helst. och skulle det inte göra det så kostar det inte så mycket att köpa till lite mer om det skulle behövas.

Medion burken såg riktigt bra ut. lite starkare graffe kort i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tack för ditt tips! Eftersom jag egentligen inte är särskilt insatt i datorer så undrar jag hur stor skillnad 2GB ram gör? Använder främst datorn för spelande / film..

Har en G53JW, och tycker att såväl design, tystheten och service från Asus varit mycket tillfredsställande så kan varmt rekommendera Asus G-series

Är du Webhallenmedlem ( gratis, fixa det ) så får du 500 rabatt på Asus laptopen

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2196564&view=c
Kollade snabbt i jämförelse, och Asusen verkar som en bättre deal:

Mer USB3
Nog tystare
4 minnesslots istället för 2 ( 2 GB mindre minne i början men du kan istället utöka enklare än med MSI )

Så för 500 kr mer tycker jag det är lätt den bästa dealen du kan få för den.

Dock nämn din budget och vad du tänkt göra med den så blir det enklare att fixa fram den bästa laptopen du kan få för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Det påverkar knappt spelprestandan att ha mer än 4GB ram, Så länge du har minst 4GB så är det helt lugnt. Mycket ram är bara nödvändigt om man renderar filmer och redigerar och såna saker. Om det är så att du skulle behöva mer ram så kan du köpa mer i framtiden för nån hundralapp eller så

Fel!

Många spel som kräver mer än 4gb..
Hade själv 6Gb i min förra dator, vilket var för lite.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Skrivet av prOZac:

Fel!

Många spel som kräver mer än 4gb..
Hade själv 6Gb i min förra dator, vilket var för lite.

Är 6gb för lite för gaming? wut?

Permalänk

Tack för svaren! Har en budget på 9000 +/- 1000kr och ska använda datorn till gaming och skolarbete..
Har börjat intressera mig för medion, mer och mer..
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i... ..men har inte någon tidigare erfarenhet av dom gällande, ljud, kundservice etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tack för svaren! Har en budget på 9000 +/- 1000kr..
Har börjat intressera mig för medion, mer och mer..
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i... ..men har inte någon tidigare erfarenhet av dom gällande, ljud, kundservice etc.

Det där är dom första Medion datorerna som finns i Sverige så jag skulle nog inte räkna med att hitta så mycket info om dom i dagsläget. Vad gäller deras kundservice i Sverige så har jag för mig att Lenovo har hand om den.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Tack för svaren! Har en budget på 9000 +/- 1000kr och ska använda datorn till gaming och skolarbete..
Har börjat intressera mig för medion, mer och mer..
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i... ..men har inte någon tidigare erfarenhet av dom gällande, ljud, kundservice etc.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157406-asus_g75vw-t13...

Gjorde en snabb jämförelse med en G75 modell, för 11000 ( webhallen medlempris ) får du, jämfört med tidigare Asus och Medion:

Quad core
Displayport
Större skärm

För den prisskillnaden och skillnad i vad som erbjuds, tycker jag att Asus modellerna borde vara ett smartare val. Dem har bland annat världsomfattande garanti, vet ej om Medion har det, så kan vara värt att även tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Fel!

Många spel som kräver mer än 4gb..
Hade själv 6Gb i min förra dator, vilket var för lite.

I så fall hade du nog mer än spelet igång. 4GB duger fortfarande i normalfallet.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Gunior:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157406-asus_g75vw-t13...

Gjorde en snabb jämförelse med en G75 modell, för 11000 ( webhallen medlempris ) får du, jämfört med tidigare Asus och Medion:

Quad core
Displayport
Större skärm

För den prisskillnaden och skillnad i vad som erbjuds, tycker jag att Asus modellerna borde vara ett smartare val. Dem har bland annat världsomfattande garanti, vet ej om Medion har det, så kan vara värt att även tänka på

Just vad gäller skärmstorlek så är 15.6" precis lagom för min del, vill inte ha större.. Lutar åt en Asus faktiskt, ska sova på saken och återkommer imorgon om vad det blev! Peace!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Just vad gäller skärmstorlek så är 15.6" precis lagom för min del, vill inte ha större.. Lutar åt en Asus faktiskt, ska sova på saken och återkommer imorgon om vad det blev! Peace!

Lycka till och grattis till datorköpet, du lär bli nöjd oavsett

Permalänk

Det blev alltså en ASUS,

http://www.webhallen.com/hardvara/157419-asus_g55vw-s1027v-i5...

..då den verkar gå tyst och kallt, och framför allt så förknippar jag ASUS med kvalitet! Tack för all hjälp med valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doberauer:

Det blev alltså en ASUS,

http://www.webhallen.com/hardvara/157419-asus_g55vw-s1027v-i5...

..då den verkar gå tyst och kallt, och framför allt så förknippar jag ASUS med kvalitet! Tack för all hjälp med valet

Kul att höra, glömm inte rabatten som Webhallen medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Kul att höra, glömm inte rabatten som Webhallen medlem

Dum fråga kanske, men hur får man rabatten? Blev precis medlem, men inte ser jag nån skillnad på priset.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite

Funderar på att skaffa en ny laptop som födelsedagspresent till min sambo. Hon spelar lite lättare spel (WoW, Sims3, etc) och surfar mest.

Precis som trådskaparen funderar jag just nu på antingen Asus G55VW-S1027V (9990 kr) eller MSI GE60 0NC-084NE (8590 kr). Sen såg jag nyss att det finns en "uppgraderad" version av MSI:n, dvs GE60 0ND-275NE (8990 kr).

Skillnaderna mellan G55VW-S1027V och GE60 0NC-084NE behandlas ju i tidigare inlägg. Det man får för 400 kr extra med GE60 0ND-275NE jmf med den billigare GE60:n är GTX 660M och 250GB disk (modell slö). Så om jag fattar det rätt så skiljer det +2GB minne och +250GB disk till fördel för GE60 0ND-275NE jmf mot Asusen.

Tips på andra maskiner eller varianter mottages tacksamt

Egenskaper som känns viktiga är:
- att maskinen känns robust och inget svaj i tangenbordet
- att skärmen är 1080p, matt (anti-blänk) och är allmänt hyffsat ok. Behöver ingen superskärm, men vill inte ha bottennapp heller.
- att man enkelt kan göra ren fläkten/kylningen.

Lite OT: Det där med att det ska vara lätt att göra ren fläkten är nog så viktigt. Behöver göra det på sambons nuvarande laptop med 6-8 månaders mellanrum, men som tur är så är det inte speciellt svårt. Glömde kolla upp sånt när jag skaffade min Acer 4930TG...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dum fråga kanske, men hur får man rabatten? Blev precis medlem, men inte ser jag nån skillnad på priset.

Hmm kanske du måste rensa cookies ? Sen är inte allt rabatterat, kanske du kollar på fel Asus laptop ?

Eller kanske nån bugg eller man måste göra ett första köp möjligtvis.

Skrivet av Hurtigbullen:

Lånar den här tråden lite

Funderar på att skaffa en ny laptop som födelsedagspresent till min sambo. Hon spelar lite lättare spel (WoW, Sims3, etc) och surfar mest.

Precis som trådskaparen funderar jag just nu på antingen Asus G55VW-S1027V (9990 kr) eller MSI GE60 0NC-084NE (8590 kr). Sen såg jag nyss att det finns en "uppgraderad" version av MSI:n, dvs GE60 0ND-275NE (8990 kr).

Skillnaderna mellan G55VW-S1027V och GE60 0NC-084NE behandlas ju i tidigare inlägg. Det man får för 400 kr extra med GE60 0ND-275NE jmf med den billigare GE60:n är GTX 660M och 250GB disk (modell slö). Så om jag fattar det rätt så skiljer det +2GB minne och +250GB disk till fördel för GE60 0ND-275NE jmf mot Asusen.

Tips på andra maskiner eller varianter mottages tacksamt

Egenskaper som känns viktiga är:
- att maskinen känns robust och inget svaj i tangenbordet
- att skärmen är 1080p, matt (anti-blänk) och är allmänt hyffsat ok. Behöver ingen superskärm, men vill inte ha bottennapp heller.
- att man enkelt kan göra ren fläkten/kylningen.

Lite OT: Det där med att det ska vara lätt att göra ren fläkten är nog så viktigt. Behöver göra det på sambons nuvarande laptop med 6-8 månaders mellanrum, men som tur är så är det inte speciellt svårt. Glömde kolla upp sånt när jag skaffade min Acer 4930TG...

Med tanke på att dem flesta idag för eller senare uppgraderar till SSD, antigen direkt vid köp eller efteråt, så är det smartare att man skaffar en dator med mer ytrymme, som även om slö, kan ju användas som bara lagringsdisk, antigen internt eller externt. Eller sälja för att bekosta SSD

Har ingen erfarenhet av MSI eller andra liknande laptops, men min G53 känns väldigt robust och nyare modeller har för mig har inte längre svaj i tangentbordet.

Dem flesta G-series brukar vara Full HD numera och antigen matt eller anti glare. Är väldigt nöjd med min så nyare modeller borde nog duga finfint

Jag har aldrig behövt rensa fläkten på min då uttaget är så massivt att det fixar sig självt nästan, jag har känt lite på plasten och det känns som att med lite pill kan man säkerts få loss gallret och göra rent vid behov.

Så har bara gott att tala om G-serien och Asus generellt, rekommenderas varmt, både kvalitetsmässigt och för deras service