Dags för ny speldator: Ca. 15,000 KR

Permalänk
Medlem

Dags för ny speldator: Ca. 15,000 KR

Nu är det dags för mig att köpa en ny dator. Genom åren har jag samlat mycket skit på denna och jag känner nu att den inte riktigt räcker till mina krav. För mycket virus, program och skit har förstört för mycket.

Som titeln säger vill jag ha en speldator. Man vill ju såklart att den ska klara att köra många framtida spel på högsta kvalité så länge som möjligt, men jag vet ju att det hela tiden kommer nyare och bättre komponenter och hårdvara så det är svårt att ligga på toppen länge.

Det jag spelar för det mesta är det gamla hederliga Battlefield 3 (med expansions). Dessutom internet, musik, youtube, filmer, etc etc.

Detta priset på 15,000 KR gäller dock inte bara till själva datorn. Jag hade tänkt uppdatera allt! Förrutom kanske musen... Men ärligt talat tycker jag att den börjar "lagga" lite... Jaja...

Jag har just nu en Razer Naga Molten Edition mus samt ett Microsoft Sidewinder C6 tangentbord som jag fullkomligt älskar! Det är så jävla perfekt för mig! Jag älskar de lite tunnare knapparna, att man kan ha numpaden på båda sidorna, att det är så lätt att sätta sin perfekta skala av ljuset med hjälp av "hjulet" och inte t.ex. en knapp som har 6 olika nyanser som man måste spama... Tangentbordet är fullkomligt ovärdeligt för mig och om/när det går sänder köper jag förmodligen ett till likadant Dessutom är Naga musen väldigt bra också.

Men det som nästan är bäst är att skärmen, tangentbordet, musen och datorn lyser rött allihop! Detta skulle jag vilja ha kvar, eftersom för det första är det läckert när alla har samma färg och jag tycker dessutom att det är mycket skönare/enklare att titta på röda lysen än t.ex. blåa. Mina ögon blir annars ganska irriterande om jag kollar på blått ljus på natten (mycket möjligt att det beror på linserna).

Krav:

- Chassit ska vara ett full/high tower (snyggt dessutom!) Jag skulle dessutom vilja ha vattenkylning i datorn, och då passar väl full/high tower chassi bäst?

- Skärmen ska vara minst 24", skulle föredra om kanterna var så tunna som möjligt och att hörnen var 90 gradiga, inte rundade, så att säga

- 5.1 bassystem

- Detta är inte direkt ett krav, utan mer som ett önskemål. Att skärmen och chassit helst lyser rött.

Jag skulle kunna sträcka mig till omkring 17,000 KR om ni hittar något riktigt bra som jag känner mig väldigt nöjd med

Det blev ganska mycket nu men jag tackar i alla fall alla som läser detta och jag hyser ingen tvekan om att ni kan skrapa ihop ett bra "gear" till mig!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Lite luddigt skrivet hurredu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

>< Tyckte jag fick med rätt mycket. Vad exakt är det som är luddigt?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2440088/bygger-du-sjalv-elle...
om du kan bygga själv så är detta nog bra ^^
behövs det något mer eller duger det så ?
går dock och lägger mig nu börjar bli rätt trött nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan inte så väldans mycket om komponenterna och hur man bygger ihop en dator och om alla delar passar med varandra etc. Så jag litar på er nu

Men jag tycker det ser hyffsat ut mini. Eftersom jag inte är kvalificerad till att kommentera just komponenterna kan jag bara kommentera vad jag tycker ser bra ut

Chassit till exempel tycker jag ser väldigt simpelt ut. En svart låda bara. Just nu har jag en Cooler Master som jag tycker ser ganska läcker ut och som jag kunde tänka mig ha igen. Dessutom ser Aerocools chassin ganska maffiga ut. Det skulle ju vara trevligt med ett chassi som har som ett fönster på sidan där man kan se in eftersom jag vill ha vattenkylning.

Skärmen ser också ganska... plastig ut imo. Jag är inte direkt ett fan av Dell och använder hellre skärmar från Samsung. Jag gillar verkligen dessa två: http://www.inet.se/produkt/2203375/samsung-tft-24-c24b750-mva... och http://www.inet.se/produkt/2203371/samsung-tft-24-s24b750v-le.... Den första är dock lite dyrare... Men vad ska jag tänka på när jag köper en skärm till gaming? Spelar det någon roll vilken skärm man köper?

Tack så mycket för ditt bidrag iaf Ska tänka igenom det!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid basera din nya på antingen, typ den här.
http://www.computertech.se/datorer/stationara/esport/blizz/ra...
eller
http://www.computertech.se/datorer/stationara/esport/mini/esp...
om du vill ha mindre system.

Säger inte alls att du måste köra på något av dessa system, men kan vara ett hjälpmedel. Antingen bygga en själv, byta lite delar eller vad du nu vill.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så vet jag inte riktigt :S Det kanske kan verka lite dumt att att ge sig in i en sån här situation att man ska köpa delarna var för sig om man inte kan något om det Datorn jag har nu hade komplett letat delarna till och jag intalade mig själv att jag kunde sätta ihop datorn själv. Det slutade med att headset-ingången på något sätt blev skadat så ingången är lite "laggigt". Dessutom fungerar inte CD/DVD skrivaren...

Kort sagt: Jag lämnar detta åt proffsen. Det bästa skulle väl vara om några personer ger några alternativ på bra setups och att sedan personer skriver vilken dom tycker passar bäst för mina ändamål!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Lite luddigt skrivet hurredu.

Tycker det var mycket bra skrivet. Det där med tangentbord och mus kan jag hålla med om var lite ludigt. Men inget man inte förstår.

Dock tycker jag att du ska spara ihop lite mera pengar och få ett 680/nytt kort. Sammt bättre chassi. Kanske ett Corsair D800 och lite smått och gott. (Reffererar till kundvagnen över mig.) Så mycket bra ut men enligt din beskrivning så vill du gärna ha lite mera sammt ihop byggd och pengar till kringutrustning? Eller är jag ute och cykla nu?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du är inte ute och cyklar i alla fall! Och ja... Jag har mer pengar, det är ju bara det att jag inte vill spendera överdrivet mycket av mina sparpengar på en dator, även om jag spenderar mycket tid framför den. Ni får ju väldigt gärna länka kundvagnar som är åt det lite dyrare/exklusivare hållet (kanske runt 20-25k). Det är ju bara det att om jag då skulle spendera så mycket pengar skulle jag behöva ta en rejäl tänkare före så att jag verkligen blir nöjd med köpet.

Så länka på!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Du är inte ute och cyklar i alla fall! Och ja... Jag har mer pengar, det är ju bara det att jag inte vill spendera överdrivet mycket av mina sparpengar på en dator, även om jag spenderar mycket tid framför den. Ni får ju väldigt gärna länka kundvagnar som är åt det lite dyrare/exklusivare hållet (kanske runt 20-25k). Det är ju bara det att om jag då skulle spendera så mycket pengar skulle jag behöva ta en rejäl tänkare före så att jag verkligen blir nöjd med köpet.

Så länka på!

http://www.computertech.se/datorer/stationara/esport/blizz/ep...

Den duger väl om man skall fläska på lite ^^

Permalänk
Medlem

Daaym... Men är detta som komplett då eller? Dom sätter ihop egna datorer och säljer som ett paket?

Men jag vill ju ha vattenkylning!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Daaym... Men är detta som komplett då eller? Dom sätter ihop egna datorer och säljer som ett paket?

Men jag vill ju ha vattenkylning!

Yes det är en komplett dator (dock inte skärm/t-bord/mus). Byggs ihop av ComputerTech.se och installerar windows, samt testar så allt är okej med datorn, kör tester (PC Mark, Game benchmark etc). När den är redo för transport så skickas den helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ah ok, det låter ju jättebra, men jag tänker inte spendera närmare 25,000 KR enbart på datorn =/

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk

Tänk inte ens taken, det finns ingen nytta av det, bättre att spara pengarna på att uppgradera i framtiden. Skulle rekommendera en dator för cirka 16 + skärm, som är förberett för SLI. Antingen ett 680 eller 7970 där du kan köpa ett till när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Ah ok, det låter ju jättebra, men jag tänker inte spendera närmare 25,000 KR enbart på datorn =/

Ah ne det är lite dyrt, fast det sitter rätt störd hårvara i den med. Cosmos II chassit är brutalt och dyrt, 680 lightning kortet är rätt dyrt med (dock bästa 680 kortet på marknaden enligt många), dubbla 256 Gb SSD i raid för en rätt brutal C: och en extra 3TB disk för lagring. Sen att inte glömma så sitter det ju hela 32 GB minne i den samt AsRocks brutala workstation moderkort. Och ett "litet" 800W 80+ Gold agg. Är en rätt brutal spelburk överlag, så dessa maskiner kostar en del, minst sagt. Men sen klarar man sig länge på en sån maskin med.

Men du gör självklart som du vill Finns ju alltid "Rare" varianten på deras hemsida med, kostar inte alls lika mycket men är snabb nog för att fixa dagens spel utan problem. Sen kan man ju alltid köpa till skärm och annan kringutrustning med så sett.

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat lite på den, men som sagt så vill jag ha vattenkylning! Saatana! Det är så ballt när det går lysande slangar runt om i burken!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.