Permalänk

För bra uppkoppling för min dator?

Hej, jag flyttade nyligen in i en lägenhet med 250 mbit fiber. Dock tror jag att hastigheten är för hög för min dator då jag nästan hela tiden får CRC-fel i utorrent samt om jag kollar aktivitetshanteraren så är står hårddiskanvändandet på 100%.
Vad ska jag göra? Är min hårddisk kass? Ska jag investera i en SSD-disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Kör en S.M.A.R.T-test med HDDscan på disken http://hddscan.com/.
Hur mycket minne har du i datorn? Är nog inte helt fel att tilldela uTorrent lite mer minne när du har 250Mbit.

Permalänk
Medlem

gissar på att du har en hårddisk som du har windows, alla dina spel samt din nedladdningsmapp på.

det är inte optimalt.
helst vill du ha en separat hårddisk för lagring/nedladdning så att allt trafik där inte segar ner datorn.

det du kan göra är att öka utorrents cache, slå på 512 eller 1024 MB t.ex
då kommer du ladda ner till ramminnet, och sedan skriva till hårdisken lite då och då.

istället för att skriva direkt till hårddisken i en konstant ström.

att skaffa en SSD för nedladdning är korkat.
köp en 3 TB disk istället, dagens diskar har mer än tillräcklig skriv och läs prestanda, samt så får du en väldans massa mer utrymme än en SSD för samma peng.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så begränsar du hastigheten tills det fungerar, du lär ändå inte ha nått verkligt behov av 250 Mbit hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Hej

Kör en S.M.A.R.T-test med HDDscan på disken http://hddscan.com/.
Hur mycket minne har du i datorn? Är nog inte helt fel att tilldela uTorrent lite mer minne när du har 250Mbit.

Min hårddisk rymmer 500 GB, sen har jag 4 GB RAM. Hur tilldelar jag utorrent mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

gissar på att du har en hårddisk som du har windows, alla dina spel samt din nedladdningsmapp på.

det är inte optimalt.
helst vill du ha en separat hårddisk för lagring/nedladdning så att allt trafik där inte segar ner datorn.

det du kan göra är att öka utorrents cache, slå på 512 eller 1024 MB t.ex
då kommer du ladda ner till ramminnet, och sedan skriva till hårdisken lite då och då.

istället för att skriva direkt till hårddisken i en konstant ström.

att skaffa en SSD för nedladdning är korkat.
köp en 3 TB disk istället, dagens diskar har mer än tillräcklig skriv och läs prestanda, samt så får du en väldans massa mer utrymme än en SSD för samma peng.

Jag har bara en hårddisk ja, men jag har delat upp den i 2 partioner. 1 för bara Windows och den andra har jag utorrent, alla nerladdningar och installerade program på. Ska testa göra som du säger, tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Min hårddisk rymmer 500 GB, sen har jag 4 GB RAM. Hur tilldelar jag utorrent mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, kör en test på disken.
I uTorrent väljer du under inställningar, avancerat något med disk cache. Utöka till t.ex 512MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Jag har bara en hårddisk ja, men jag har delat upp den i 2 partioner. 1 för bara Windows och den andra har jag utorrent, alla nerladdningar och installerade program på. Ska testa göra som du säger, tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Det kvittar om du har partitioner, fortfarande en disk som belastas med windows + nedladdning och alla program.
Skaffa en till disk till nerladdning, de kostar inte så mycket nuförtiden.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Alternativt ladda ner en äldre version utav utorrent, 1.8.3 t.ex. De nya versionerna får ju vilken dator som helst på fall runt 15mb/s.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Som sagt, kör en test på disken.
I uTorrent väljer du under inställningar, avancerat något med disk cache. Utöka till t.ex 512MB.

Jag körde testen, är inte så välbekant med dessa siffror men såhär visade det ialla fall:

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Jag körde testen, är inte så välbekant med dessa siffror men såhär visade det ialla fall:

Ser ut som att du skulle behöva byta ut disken också.