Permalänk

Inställningar av NAS

För ungefär 3 månader sen hade komplett en bra deal på en NAS så jag beställde hem den i tron av att det bara skulle vara att koppla in och allt skulle fungera precis så som jag ville men jag hade fel.

Det är en Netgear ReadyNas NV+ V2. När jag loggar in på den så använder jag det kontot som var standard dvs "admin" men om mina andra familjemedlemmar vill använda den, ska alla använda "admin" då? Kan inte alla ha varsin inloggning där dom lägger sina saker så ingen annan kan komma åt dom?

Sen i reklamfilmen så kunde man komma åt den från var som helst i världen bara man hade internet uppkoppling men jag förstår verkligen inte hur man gör allt detta så finns här någon kunnig inom ämnet som har lite tid över att förklara för mig hur jag ska gå till väga?

Jag har googlat och sökt på youtube men när man inte hittar det man letar efter och man inte kommer någonstans så tröttnar man ganska snabbt.

Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Det är en Netgear ReadyNas NV+ V2. När jag loggar in på den så använder jag det kontot som var standard dvs "admin" men om mina andra familjemedlemmar vill använda den, ska alla använda "admin" då? Kan inte alla ha varsin inloggning där dom lägger sina saker så ingen annan kan komma åt dom?

Egna konton är att föredra. Se manualen i kapitel 4

Skrivet av svantessonn:

Sen i reklamfilmen så kunde man komma åt den från var som helst i världen bara man hade internet uppkoppling men jag förstår verkligen inte hur man gör allt detta så finns här någon kunnig inom ämnet som har lite tid över att förklara för mig hur jag ska gå till väga?

Manualen + tex http://www.youtube.com/watch?v=iEBqP-m2404

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Egna konton är att föredra. Se manualen i kapitel 4

Manualen + tex http://www.youtube.com/watch?v=iEBqP-m2404

Tack så mycket för hjälpen!
Har fått ett problem bara.. När jag ska aktivera min fjärråtkomst så ser det ut såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Tack så mycket för hjälpen!
Har fått ett problem bara.. När jag ska aktivera min fjärråtkomst så ser det ut såhär
http://fuskbugg.se/file/vRQZkM/nas.PNG

Skulle tro att fjärråtkomst endast funkar från "utsidan" av ditt LAN /Internet. Testar du därifrån?

Läst ReadyNAS Remote manualen?

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Skulle tro att fjärråtkomst endast funkar från "utsidan" av ditt LAN /Internet. Testar du därifrån?

Läst ReadyNAS Remote manualen?

Men jag måste ju lägga till mitt fjärråtkomst konto när jag är på mitt internet så jag har kontakt med min NAS men det fungerar inte..

Permalänk
Skrivet av svantessonn:

Men jag måste ju lägga till mitt fjärråtkomst konto när jag är på mitt internet så jag har kontakt med min NAS men det fungerar inte..

Vad står det när du klickar på frågetecknet efter "Ej klar". Där borde du få en detaljerad beskrivning om vad som krävs som du inte uppfyllt.
Vad står det under "Avancerade inställningar".

Enligt det du visat hittils har du slagit en switch till "on", vad tror du vi får ut för information som inte du får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Men jag måste ju lägga till mitt fjärråtkomst konto när jag är på mitt internet så jag har kontakt med min NAS men det fungerar inte..

1) Installerar klienten. Skapar ett konto.
2) Aktiverar tjänsten i NASens gränssnitt. Konfigurerar därefter den att accepetera kontot du skapat i steg 1.
3) Ansluter till NASen från Internet.

Vilket steg är du i?

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Vad står det när du klickar på frågetecknet efter "Ej klar". Där borde du få en detaljerad beskrivning om vad som krävs som du inte uppfyllt.
Vad står det under "Avancerade inställningar".

Enligt det du visat hittils har du slagit en switch till "on", vad tror du vi får ut för information som inte du får?

Här är all information som jag också har fått.. Tänkte att någon kanske hade haft samma problem

Skrivet av Tanis:

1) Installerar klienten. Skapar ett konto.
2) Aktiverar tjänsten i NASens gränssnitt. Konfigurerar därefter den att accepetera kontot du skapat i steg 1.
3) Ansluter till NASen från Internet.

Vilket steg är du i?

Jag har gjort 1an, det är när jag ska aktivera tjänsten i NASens gränssnitt som jag får det felet som du kan se på bilden här ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Här är all information som jag också har fått.. Tänkte att någon kanske hade haft samma problem

http://fuskbugg.se/file/nfDQmq/nasen.PNG

Jag har gjort 1an, det är när jag ska aktivera tjänsten i NASens gränssnitt som jag får det felet som du kan se på bilden här ovan

1) Kolla så du har korrekt DNS inställd i NASen. Vet du inte vilken DNS din operatör har - använd Googles 8.8.8.8 resp 8.8.4.4
2) Lagt på senaste FW-uppgraderingen på NASen?
3) Kontakta Netgears support

Permalänk
Skrivet av Tanis:

1) Kolla så du har korrekt DNS inställd i NASen. Vet du inte vilken DNS din operatör har - använd Googles 8.8.8.8 resp 8.8.4.4
2) Lagt på senaste FW-uppgraderingen på NASen?
3) Kontakta Netgears support

Hur lägger jag in en DNS?
Jag har letat efter uppdateringar men jag använder den senaste så det blir nog att kontakta supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Hur lägger jag in en DNS?

Manualen sid 66.

Har du satt en manuell IP-addr på NASen? Då måste man ange DNS.

Från manualen:
If you selected the option to assign an IP address manually when you configured your Ethernet settings, you must manually specify the IP addresses of the DNS servers and the domain name to access your ReadyNAS system over the Internet.