Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

De som har "flimmer"- uppdatera bios och drivisarna till grafikkortet, har för mig det löste mitt problem.
Annars var det bara att starta om datorn så försvann det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvearJ:

De som har "flimmer"- uppdatera bios och drivisarna till grafikkortet, har för mig det löste mitt problem.
Annars var det bara att starta om datorn så försvann det.

Inte löst sig för mig än, håller på med returärende fortfarande.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hej
Hur många av er har bytt Ram själva? Verkar ju vara en svår operation..
Har ni haft sönder något?

Mvh
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hej

Mvh
Rippero

Det är ganska klurigt och kräver lite tid första gången man öppnar upp den Finns en kanonbra video på youtube, sök på "acer 522 memory change" eller liknande.

Det är svårt att faktiskt ta sönder något, det enda som är jobbigt är om tangentbordets kabel lossnar som kan vara ett helvete att få dit igen, men det går Använd ett kreditkort för att trycka in de små spärrarna som håller i tangentbordet, när du fått upp ett par stycken så är det bara för in kortet under tangentbordet och bända upp. Är i princip bara det som är svårt.

Studera youtube-videon några gånger så är det inga problem.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hej

Mvh
Rippero

Tydligen får man inte redigera gamla kommentarer, så får bli en till post.

Tangentbordet plockas bort likt första stegen i denna guide (gäller endast för tangentbordet!): http://www.insidemylaptop.com/take-apart-acer-aspire-one-netb...

Visa signatur

Permalänk

Kommer den att kunna använda 1333Mhz ramen om man köper det eller kommer den klocka ner det till 1066??

Tack för svar!

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Kommer den att kunna använda 1333Mhz ramen om man köper det eller kommer den klocka ner det till 1066??

Tack för svar!

Den klockar ned då den inte laddar minnesprofilen.

Permalänk

oki

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Ok, jag har inhandlat en OCZ Vertex 3 120Gig SSD och 4 Gig RAM.

Satte i dom i datorn och visst blev den snabbare, men jag tycker ändå att den känns relativt seg på vissa ställen.
Givetvis väldigt mycket snabbare än tidigare dock.

Men jag har en känsla av att man ändå inte får ut så speciellt mycket mer prestanda ut datorn jämfört med om man hade stoppat i 2Gig RAM och en 7200Rpm HDD istället.

Processorn går ju nästan ständigt på max verkar det som, den flaskar väl ner SSD'n och Ramen rätt rejält?

Eller är jag helt ute och cyklar.... =P Även fast datorn står i Idle så hoppar ju ändå CPU-användningen omkring på allt mellan 8 och 80%.
Om man sen gör något så går den direkt upp i 100%.

Svara mig nån som vet

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Ok, jag har inhandlat en OCZ Vertex 3 120Gig SSD och 4 Gig RAM.

Satte i dom i datorn och visst blev den snabbare, men jag tycker ändå att den känns relativt seg på vissa ställen.
Givetvis väldigt mycket snabbare än tidigare dock.

Men jag har en känsla av att man ändå inte får ut så speciellt mycket mer prestanda ut datorn jämfört med om man hade stoppat i 2Gig RAM och en 7200Rpm HDD istället.

Processorn går ju nästan ständigt på max verkar det som, den flaskar väl ner SSD'n och Ramen rätt rejält?

Eller är jag helt ute och cyklar.... =P Även fast datorn står i Idle så hoppar ju ändå CPU-användningen omkring på allt mellan 8 och 80%.
Om man sen gör något så går den direkt upp i 100%.

Svara mig nån som vet

Absolut, processorn flaskar SSD'n. Men det känns som att du har något knas i din windows-installation med program som drar mycket cpu-kraft. Min spikade aldrig upp i 80% idle.

Visa signatur

Permalänk

Ok då kanske de är lika bra att jag sätter in 7200Rpm hdd istället för SSDn.

De är väldigt konstigt det där, jag har kollat i aktivitetshanteraren. CPU användningen i Idle går hela tiden i vågor, ungefär från 9% upp till 91% går den stegvis upp, för att sen sjunka igen, så håller den på hela tiden.

Ser inte ut som att det är några program eller så som drar upp användningen heller. Då antar jag att det måste vara Windows installationen? x(

Jag köpte datorn från ett köpcentrum i Thailand, lol. Dom installerade Windows 7 Ultimate 34-bit på den utan extra kostnad =P. Annars skulle det varit Linux. Men Windowset verkar legitimt annars, produktnyckeln verkar stämma och så.

Men jag kanske borde forska lite på det där...

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Medlem

aspire one 522

hej
längesedan jag läste i denna tråden.
har äntligen köpt mer ram..4Gb .men inte vågat installera ännu..
och nu efter ett års användande är den seg som fan.. tömmer disken regelbundet..
har advanced system care 5 pro som kör massa rensningar och håller datorn fräsch..men ändå väldigt seeeeg... plus att det börjar bli nått glapp
när man kör in batteriladdaren...den reagerar inte alltid och laddar. och ibland laddar den vid 2-3 försöket..ibland slutar den ladda efter ca 10 min
och batteriet är inte fullt..nån som känner igen sig?
man kanske måste göra en ominstallation? ang. ominstallation.
man uppmanas att göra en recovery skiva direkt,för att ha som backup.
men samtidigt ska man ju kunna återställa till fabriksinställningar med recovery manager programmet,som jag antar ligger som en partition på HD? så recovery skivan måste ju vara tänkt att ha om HD kraschar?
Jag har försökt på många sätt attt få fart på dotterns netbook, tex via advanced system care, ändrat prestanda inställningar i win. testat ready boost med minnessticka. mm mm men hon tycker inget hjälper.
Har ni några tips? Sen letar jag efter ett prestanda test program, som kan ge nån form av overall betyg... så man kan kolla ifall ändringarna ger effekt.. Har kört några vanliga, men dom testar bara ju bara en sak i taget
tex enbart ram eller cpu...ville haft nån som kollar allt och ger total betyg. iom att Advanced system care har inställningar för ren prestanda ökning och turbo boost och antar att programmet då ändrar en massa inställningar för Ram och webbläsare, windows mm mm.
Sen blir det väl till till att stoppa in dom inköpta 4Gb kingston
hmm står ju inga mhz på förpackningen?
Såg att det fanns en del att tanka hem från Acers hemsida nya drivisar och patchar och bios...är det nån som gjort det?

Med vänlig hälsning,
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

såja ....äntligen vågade jag mig på operationen att byta ram..och det gick väldigt bra...men tur att man fick tipset i tråden om kommentaren till ett av dom mest sedda klippen... Att använda sig av hålet bakom batteriet till att trycka ut batteriet.
så nu är frågan om man ska gå hela vägen...SSD och nytt operativ? klarar netbooken win 7 ultimate 64 bitars?
eller blir det tung drivet?
var ju ett tag sedan tråden var igång så förutsättningarna ser väl annorlunda ut vad det gäller SSD... nån som har rekommendationer av en bra billlig disk?
vet inte vad som är krävs för att få plats med tex win 7 ultimate och sen all annan programvara och lite plats för tillfällig förvaring av lite musik och dylikt.
eller är det overkill med SSD till denna dator? kanske bättre med en snabb mekanisk med mer lagring?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

optimreade drivrutinter

optimerade drivrutinter

Uppdatera vga drivrutinterna och ni kommer märka stor skillnad. Vart som natt och dag för mig.
http://support.acer.com/product/default.aspx?modelId=3492

8.982.10.6000 208.9 MB 10/18/2012

kör win 8, 32 och 4 gig ram

Permalänk
Skrivet av rippero:

såja ....äntligen vågade jag mig på operationen att byta ram..och det gick väldigt bra...men tur att man fick tipset i tråden om kommentaren till ett av dom mest sedda klippen... Att använda sig av hålet bakom batteriet till att trycka ut batteriet.
så nu är frågan om man ska gå hela vägen...SSD och nytt operativ? klarar netbooken win 7 ultimate 64 bitars?
eller blir det tung drivet?
var ju ett tag sedan tråden var igång så förutsättningarna ser väl annorlunda ut vad det gäller SSD... nån som har rekommendationer av en bra billlig disk?
vet inte vad som är krävs för att få plats med tex win 7 ultimate och sen all annan programvara och lite plats för tillfällig förvaring av lite musik och dylikt.
eller är det overkill med SSD till denna dator? kanske bättre med en snabb mekanisk med mer lagring?

Jag kör med 4gb ram, 120GB SSD och Windows 7 64-bit. Jag tror dock att SSD är overkill för denna dator. CPU flaskar ändå ner SSD'n, så du får inte us full prestanda från den. Windows 7 64-bit funkar fint med dom komponenter jag kör med.

Visa signatur

Cooler Master G650M|