Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, men så ser ju inte verkligheten ut.
Finns massor med uppmärksammade fall om det, och ännu fler icke-uppmärksammade.

Och hur är det med anhöriga egentligen? Är det så lätt som många här i tråden får det att framstå?

Det är ju just det som är problemet många gånger. Vissa som faktiskt har flyktingskäl blir nekade och anhöriginvandringen ökar istället.
Viss anhöriginvandring måste vi ju faktiskt ha. Föräldrar barn med mera men för ett par år sen utökades anhöriginvandringen och i dagsläget går det att ansöka på längre släktband, Personer som inte ingår i den direkta familjen och inte har någon flyktingstatus. Dem platserna hade jag gärna sett gå till riktiga flyktingar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

SD säger väl ingenting annat. (?)

Det har du helt rätt i, jag var för het på gröten där.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara helt ärlig är jag rätt jädra trött på Sveriges så kallade "världssamvete". Klart det alltid spontant känns som att vi ska hjälpa alla. Varje rubrik om enskilda fall media producerar leder ofta till den känslan. Därmed inte sagt att SD eller något i den stilen har rätt lösning på problemet i sakfrågan. Men;

Att välja att inte se att det i Sverige skattefinansierade (usch, jag avskyr skatt ) sociala stödet ger människor incitament att välja Sverige framför t ex Italien är dumdristigt. Därför måste det finnas ett sakligt regelverk som dessutom ställer upp en så tydlig kravbild som möjligt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Japan är ett väldigt homogent land, som även har en invandringsgräns på max 15000 invånare per år. De flesta som invandrar är kineser eller koreaner vilket gör att de har ganska lätt för att lära sig språket eftersom dessa är uppbyggda på liknande sätt.

En sak jag undrat över är hur det kan komma så mycket flyktingar från Syrien till Sverige, EU's regler säger att man ska söka asyl i det första EU land man kommer till, och inte sjutton går det direktflyg från Syrien till Sverige. Varför söker de inte asyl i Jordanien?

Du menar att bara för man inte kan språket till det land man invandrar till så blir man automatiskt kriminell? Dummaste jag hört på länge så fall.

Syrien är ju inte vilket land som helst, det är nämligen krig där och massor av oskyldiga människor dör och får lida varje dag.
De åker liksom inte hit för att de nyligen hörde att de kan "leva livet" här, jag tror inte de är i såna tankarna som en vanlig bekväm Svensk med 25.000 inkomst.

Det jag menar är att man kan inte beskylla invandrare att de tar våra pengar, du skulle gjort samma sak om du var i deras situation. Det är delvis regeringen och den biten som man bör kritisera. Givetvis ska Svenskfödda ha fördel, samma eller mer hjälpmedel av bidrag etc i samhället tycker jag. Jag är osäker på om det är så nu, verkar som de får gratis körkort och massa annat som inte andra Svneskar som har det svårt ekonomiskt eller arbetssökande får.

Även om jag tycker invandringen ska begränsas så kommer jag aldrig rösta på ett oseriöst parti som SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Att Japan har en uppklarningsprocentpå brott som Sverige inte är i närheten av har nog med det hela att göra. Inte kul när man hamnar i fängelse.

Jag tvivlar på att mördare tänker på vilket straff de kan få när de gör brottet, Tror inte du det?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag tvivlar på att mördare tänker på vilket straff de kan få när de gör brottet, Tror inte du det?

Mördare är sådan liten procent så det är inte ens värt att nämna.
Det är 100 fall av dödligt våld per år. Då inkluderar det mord, dråp och misshandel med dödlig utgång.
Medan det är 1.4 miljoner anmälda brott per år så mördare syns knappt i statistiken.

Men visst längre fängelsestraff sänker inte brottsligheten. Sverige dömer ut dubbelt så många år i fängelse jämfört med Norge men Norge lägger sina pengar på frivård och rehabilitering istället för säkerhet och långa straff som Sverige vilket har resulterat i att Norge bara har hälften så många återfallsförbrytare än Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Mördare är sådan liten procent så det är inte ens värt att nämna.
Det är 100 fall av dödligt våld per år. Då inkluderar det mord, dråp och misshandel
Medan det är 1.4 miljoner anmälda brott per år så mördare syns knappt i statistiken.

Men visst längre fängelsestraff sänker inte brottsligheten. Sverige dömer ut dubbelt så många år i fängelse jämfört med Norge men Norge lägger sina pengar på frivård och rehabilitering istället för säkerhet och långa straff som Sverige vilket har resulterat i att Norge bara har hälften så många återfallsförbrytare än Sverige.

Aha, okej låter intressant. Vi kanske ha något att lära från Norge då.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Aha, okej låter intressant. Vi kanske ha något att lära från Norge då.

Dem flesta länder har att lära. Det är vår mentalitet och strafftänkande vi måste göra något åt. Går ju inte en vecka utan att man hör någon gnälla om Sveriges låga straff men sanningen är att dem är bra mycket hårdare nu än innan och att vi ligger i högre skalan för straff i Europa.
Alla vill ha hårdare straff men ingen tänker efter vad för nytta dem ska göra och vad det är för personer vi släpper ut ur fängelset sedan. Det är synd att sånt ska behöva påverka samhället så pass negativt då det viktigaste måste ju vara att Kalle inte rånar igen och skapar nya brottsoffer än att Bengt i stugan ska tillfredsställa sin straffmentalitet. Sen framför allt är det vinning ekonomiskt. Kalle som slutar med skit och jobbar resten av livet kontra Kalle som forsätter och kostar samhället miljoner per år i straff, försäkringskostnader med mera.

Fasiken nu kom vi nog aningen off topic dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Om jag ska vara helt ärlig är jag rätt jädra trött på Sveriges så kallade "världssamvete". Klart det alltid spontant känns som att vi ska hjälpa alla. Varje rubrik om enskilda fall media producerar leder ofta till den känslan. Därmed inte sagt att SD eller något i den stilen har rätt lösning på problemet i sakfrågan. Men;

Att välja att inte se att det i Sverige skattefinansierade (usch, jag avskyr skatt ) sociala stödet ger människor incitament att välja Sverige framför t ex Italien är dumdristigt. Därför måste det finnas ett sakligt regelverk som dessutom ställer upp en så tydlig kravbild som möjligt.

Men det förutsätter att folket i fråga känner till och har kunskap om svensk välfärd för att ha valet. Analfabeter från Somalia, skulle de vara insatta i svensk välfärd när de väljer vilket land de ska fly till? Det är dock förutsatt att de ens får välja land, oftast är det ju människosmugglare som i förväg bestämmer rutter och länder som de säljer till dem som har råd eller kan betala för sig.
Jag vet inte hur många som får uppehållstillstånd i Italien, men det känns som att Italien tar emot många mer flyktingar (som de dock deporterar), tänk hur många båtlaster med flyktingar som tar lättaste vägen från nordafrika till europa; båtvägen...
Det finns en annan sida på myntet, alla som finns i Italien får sjukvård och skola, oavsett om de har papper eller rätt att befinna sig i landet eller ej (var så får ett par år sen bör tilläggas).
Håller dock med dig om första stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men det förutsätter att folket i fråga känner till och har kunskap om svensk välfärd för att ha valet. Analfabeter från Somalia, skulle de vara insatta i svensk välfärd när de väljer vilket land de ska fly till? Det är dock förutsatt att de ens får välja land, oftast är det ju människosmugglare som i förväg bestämmer rutter och länder som de säljer till dem som har råd eller kan betala för sig.
Jag vet inte hur många som får uppehållstillstånd i Italien, men det känns som att Italien tar emot många mer flyktingar (som de dock deporterar), tänk hur många båtlaster med flyktingar som tar lättaste vägen från nordafrika till europa; båtvägen...
Det finns en annan sida på myntet, alla som finns i Italien får sjukvård och skola, oavsett om de har papper eller rätt att befinna sig i landet eller ej (var så får ett par år sen bör tilläggas).
Håller dock med dig om första stycket.

Det sprider sig nog relativt fort. Dessutom ska man inte heller underskatta det faktum att hitkomna flyktingar trots allt ofta kommunicerar med vänner och släktingar som fortfarande lever kvar i hemlandet. Visst, anhöriginvandringen fungerar bara för just anhöriga. Men, att snällt berätta för en gammal vän att det är ganska bra här i landet - ja, jag tror då inte att det är särdeles ovanligt.

Man ska dessutom också ha i åtanke att hela principen om att 'första medlemsstaten som tar emot tar hand om' tampas med vissa bevis- och exekutionssvårigheter som man sällan vill driva till sin spets. Exempelvis så var det ett fall vill jag minnas där en familj kom till Sverige från Irak. Vid polisens genomgång av deras tillhörigheter fann man tysk choklad och ett par bussbiljetter. Familjen togs om hand av Sverige trots att det var fullkomligt uppenbart att det var Tysklands problem vi fick på halsen. Så, visst, människosmugglare kanske inte tar dem hela vägen. Men, flyktingarna kan ju trots allt röra på sig själva också.

Det som i den ovan beskrivna sakfrågan stör mig är inte att vi fick några extra politiska flyktingar inom landets gränser, utan att man ifrån svensk sida inte väljer att tillämpa det regelverk alla medlemsstater så tydligt är bundna av (förutom mot Grekland då man av vissa humanitär skäl inte väljer att skicka tillbaka flyktingar dit). Vi kan väl åtminstone försöka att inte bli lurade av andra medlemsstater.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du menar att bara för man inte kan språket till det land man invandrar till så blir man automatiskt kriminell? Dummaste jag hört på länge så fall.

Syrien är ju inte vilket land som helst, det är nämligen krig där och massor av oskyldiga människor dör och får lida varje dag.
De åker liksom inte hit för att de nyligen hörde att de kan "leva livet" här, jag tror inte de är i såna tankarna som en vanlig bekväm Svensk med 25.000 inkomst.

Det jag menar är att man kan inte beskylla invandrare att de tar våra pengar, du skulle gjort samma sak om du var i deras situation. Det är delvis regeringen och den biten som man bör kritisera. Givetvis ska Svenskfödda ha fördel, samma eller mer hjälpmedel av bidrag etc i samhället tycker jag. Jag är osäker på om det är så nu, verkar som de får gratis körkort och massa annat som inte andra Svneskar som har det svårt ekonomiskt eller arbetssökande får.

Även om jag tycker invandringen ska begränsas så kommer jag aldrig rösta på ett oseriöst parti som SD.

wut? Wut? WUT?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men det förutsätter att folket i fråga känner till och har kunskap om svensk välfärd för att ha valet. Analfabeter från Somalia, skulle de vara insatta i svensk välfärd när de väljer vilket land de ska fly till?

Om de är så högutbildade med sina civilingenjörsexamina och med yrken som hjärnkirurg och raketforskare men ändå tvingas köra taxi, som man ofta hör i debatten, så borde de inte ha några problem att sätta sig in i hur det svenska välfärdssystemet fungerar.
Nu säger jag inte att just du påstått det där med att de skulle vara så högutbildade, men just här tycker jag att många andra kör med ett rätt ohederligt debattknep.
Man kan inte låtsas som att de är diskriminerade högutbildade när man diskuterar varför de har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden och samtidigt tycka att de är outbildade analfabeter när man diskuterar frågan om de planerat sin flykt hit utifrån det relativt generösa svenska välfärdssystemet.

Sedan är det givetvis inte svart eller vitt. Det finns högutbildade somalier, precis som det finns analfabeter. Men pratar vi om hela gruppen i snitt så kan vi säga något om deras utbildningsnivå. Den är garanterat mycket låg, eftersom de kommer från ett land med hög analfabetism och ett starkt underutvecklat utbildningsväsende.

Jag är helt klart för att flyktingar som flyr från hemskheter ska få stanna här, om alternativet är att de skickas hem, men jag stör mig samtidigt en del på den naivitet som många har rörande invandring. Vi gör en god gärning genom att ta emot de som flyr, men samtidigt ska vi inte låtsas som att allt bara är positivt och att de inte medför några kostnader.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är helt klart för att flyktingar som flyr från hemskheter ska få stanna här, om alternativet är att de skickas hem, men jag stör mig samtidigt en del på den naivitet som många har rörande invandring. Vi gör en god gärning genom att ta emot de som flyr, men samtidigt ska vi inte låtsas som att allt bara är positivt och att de inte medför några kostnader.

Det håller jag med om. Problemet är ofta, när man pratar, diskuterar eller hör argument ifrån invandringskritiska personer, att de har noll koll på hur många som kommer inte varje år, noll koll vilka kostnader som är förknippade med invandring och heller ingen koll på vilka positiva effekter det bär med sig. De har köpt en schablonbild av invandring till vilken man ofta hör man argument såsom att inrikes födda inte får jobb pga. av invandring, eller att skolor, ålderdomshem och liknande tvingas skära ner/lägga ner pga. invandring.
Att inte bemöda sig ta reda på fakta är en sak, det är upp till var och en att göra. Men då bör man vara öppen i frågan och lyssna på argument istället för att konsekvent hålla sin ogrundade uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Dem flesta länder har att lära. Det är vår mentalitet och strafftänkande vi måste göra något åt. Går ju inte en vecka utan att man hör någon gnälla om Sveriges låga straff men sanningen är att dem är bra mycket hårdare nu än innan och att vi ligger i högre skalan för straff i Europa.
Alla vill ha hårdare straff men ingen tänker efter vad för nytta dem ska göra och vad det är för personer vi släpper ut ur fängelset sedan. Det är synd att sånt ska behöva påverka samhället så pass negativt då det viktigaste måste ju vara att Kalle inte rånar igen och skapar nya brottsoffer än att Bengt i stugan ska tillfredsställa sin straffmentalitet. Sen framför allt är det vinning ekonomiskt. Kalle som slutar med skit och jobbar resten av livet kontra Kalle som forsätter och kostar samhället miljoner per år i straff, försäkringskostnader med mera.

Fasiken nu kom vi nog aningen off topic dock.

Jo, fast alla straff är ju inte hårda i Sverige som behöver va hårda tycker jag.
Tex rattfylleri vid olycka får ofta vad jag fattat mildrare straff en den person som är nykter vilket är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

wut? Wut? WUT?

Ja, allt är inte specificerat till ditt citat för det spårade iväg lite

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jo, fast alla straff är ju inte hårda i Sverige som behöver va hårda tycker jag.
Tex rattfylleri vid olycka får ofta vad jag fattat mildrare straff en den person som är nykter vilket är helt fel.

Att vara med om en olycka när man är nykter är ju inte ens straffbart såvida man inte orsakar den pga oaktsamhet.
Den fulla torskar ju som sagt på rattfylla vilket har blivit hårdare straff det med. Oftare det blir fängelse nu och orsakar man även en olycka så kan straffen bli ganska hårda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Att vara med om en olycka när man är nykter är ju inte ens straffbart såvida man inte orsakar den pga oaktsamhet.
Den fulla torskar ju som sagt på rattfylla vilket har blivit hårdare straff det med. Oftare det blir fängelse nu och orsakar man även en olycka så kan straffen bli ganska hårda.

Jag minns det på nyheterna bla.

Googlade lite =

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13924841.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rattfulla-far-lagre-straff_...

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?arti...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rattfulla-far-lagre-straff

Permalänk

Ja men det där bygger ju på en 7 år gammal studie. Det har blivit hårdare sen dess och nya skärpningar planeras.

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/rattfyllerister-ska-forlor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om de är så högutbildade med sina civilingenjörsexamina och med yrken som hjärnkirurg och raketforskare men ändå tvingas köra taxi, som man ofta hör i debatten, så borde de inte ha några problem att sätta sig in i hur det svenska välfärdssystemet fungerar.
Nu säger jag inte att just du påstått det där med att de skulle vara så högutbildade, men just här tycker jag att många andra kör med ett rätt ohederligt debattknep.
Man kan inte låtsas som att de är diskriminerade högutbildade när man diskuterar varför de har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden och samtidigt tycka att de är outbildade analfabeter när man diskuterar frågan om de planerat sin flykt hit utifrån det relativt generösa svenska välfärdssystemet.

Sedan är det givetvis inte svart eller vitt. Det finns högutbildade somalier, precis som det finns analfabeter. Men pratar vi om hela gruppen i snitt så kan vi säga något om deras utbildningsnivå. Den är garanterat mycket låg, eftersom de kommer från ett land med hög analfabetism och ett starkt underutvecklat utbildningsväsende.

Jag är helt klart för att flyktingar som flyr från hemskheter ska få stanna här, om alternativet är att de skickas hem, men jag stör mig samtidigt en del på den naivitet som många har rörande invandring. Vi gör en god gärning genom att ta emot de som flyr, men samtidigt ska vi inte låtsas som att allt bara är positivt och att de inte medför några kostnader.

Jag tror inte att någon sätter sig in och läser på om de olika regelverk som finns förrän man först befinner sig i landet, om man ens gör det då.
Högutbildade lär ha fler länder som de känner till lite mer ingående än analfabeter/fattiga, men jag tvivlar att de läser på om reglerna och väljer land efter det. Hade Sverige haft enkelt att få medborgarskap i tror jag att många hade kommit hit även om de sociala skyddsnäten varit mycket sämre. De är viktiga men inte viktigast.

Håller med om det sista, man ska diskutera invandring sakligt, rätt ska vara rätt, det är först då man kan vidareutveckla och förbättra systemet. Kör man på naiva linjen stjälper man mer än man hjälper.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Kilroy har kommit med en utmärkt idé här i tråden som är värd att utvecklas. 300kr extra i månaden till invandring på en arbetarlön är inte jättemycket pengar och behovet av dessa pengar är stort. Samtidigt finns det personer som undertecknad, som ser det som direkt självdestruktivt att ge ett spendera ett enda öre på invandringen. Det blir ju lite konstigt när jag ska tvingas jobba för att bekosta invasionen i ännu högre grad, kan jag tycka. Statliga konton där människor får sätta in valfritt belopp månatligen för att bekosta invandring (utöver nuvarande skatter) och där det redovisas tydligt och ärligt om vad pengarna används till skulle då vara ett sätt att mäta betalningsviljan för den pågående kulturberikningen och då samtidigt, om tesen kring svenskars välkomnande av massinvandring stämmer, få in stora belopp till Migrationsverket och andra nödställda myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jag tycker att Kilroy har kommit med en utmärkt idé här i tråden som är värd att utvecklas. 300kr extra i månaden till invandring på en arbetarlön är inte jättemycket pengar och behovet av dessa pengar är stort. Samtidigt finns det personer som undertecknad, som ser det som direkt självdestruktivt att ge ett spendera ett enda öre på invandringen. Det blir ju lite konstigt när jag ska tvingas jobba för att bekosta invasionen i ännu högre grad, kan jag tycka. Statliga konton där människor får sätta in valfritt belopp månatligen för att bekosta invandring (utöver nuvarande skatter) och där det redovisas tydligt och ärligt om vad pengarna används till skulle då vara ett sätt att mäta betalningsviljan för den pågående kulturberikningen och då samtidigt, om tesen kring svenskars välkomnande av massinvandring stämmer, få in stora belopp till Migrationsverket och andra nödställda myndigheter.

Då kan vi lika gärna avveckla skattesystemet helt och hållet och införa den typen av lösningar vad gäller alla samhällsfunktioner.
Jag vill inte betala 90 miljarder till JAS, du vill inte betala 90 miljarder till flyktingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Då kan vi lika gärna avveckla skattesystemet helt och hållet och införa den typen av lösningar vad gäller alla samhällsfunktioner.
Jag vill inte betala 90 miljarder till JAS, du vill inte betala 90 miljarder till flyktingar.

Om mer än 50% ställer upp och betalar kan vi ju anta att befolkningen stödjer detta och lagstifta om denna invandringsskatt.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Det håller jag med om. Problemet är ofta, när man pratar, diskuterar eller hör argument ifrån invandringskritiska personer, att de har noll koll på hur många som kommer inte varje år, noll koll vilka kostnader som är förknippade med invandring och heller ingen koll på vilka positiva effekter det bär med sig. De har köpt en schablonbild av invandring till vilken man ofta hör man argument såsom att inrikes födda inte får jobb pga. av invandring, eller att skolor, ålderdomshem och liknande tvingas skära ner/lägga ner pga. invandring.
Att inte bemöda sig ta reda på fakta är en sak, det är upp till var och en att göra. Men då bör man vara öppen i frågan och lyssna på argument istället för att konsekvent hålla sin ogrundade uppfattning.

Och du menar att personer som stöder dagens invandringspolitik på något sätt har bättre koll?

Inom de båda lägren finns det en stor skara som fullständigt skiter i de ekonomiska konsekvenserna, orsaken till varför de vill öka, behålla eller minska flyktingomtagningen grunnar sig på andra saker såsom humanism och främlingsfientlighet.
Det är inte dock ovanligt att dessa personer använder sig av ekonomiska argument, eftersom dessa väger tyngre, där båda parter brukar göra megastora kardinalfel som att prata om kostnader för något utan att tydligt specificera vad de menar. Som vad kostar invandringen, ja vad tusan menar man med invandringen?

Angående skolor, ålderdomshem etc läggs ner, så görs de ofta detta p.g.a. ekonomiska orsaker. Då är rätt tillvägagångssätt att fundera på hur man kan göra dessa tjänster mer effektiva, men samtidigt granska vad staten "slösar pengar" på.
Det kan vara alltifrån konst, museum, naturreservat, miljöpolitik, vägar som leder ingenstans till humanitära insatser etc. Dessa områden som jag nämnde behöver nödvändigtvis inte vara fel, men man bör vara kritisk till hur pengar spenderas.
Inom de humanitära insatser tillhör flyktingmottagning, där vi absolut inte på något sätt behöver bedriva mer insatser än resten av världen, vi kan dock vara smarta och utnyttja situationen genom att underlätta för folk som har bristkompetens inom landet att komma hit. T.ex. unga men ändå seniora läkare, ingenjörer, programmerare etc.

Skrivet av Klingon:

Om mer än 50% ställer upp och betalar kan vi ju anta att befolkningen stödjer detta och lagstifta om denna invandringsskatt.

Fast rent praktisk skulle detta inte fungera vidare bra. Det bästa är att låta politikerna sköta om detta genom att folket får rösta, det är dock synd att politikerna har en annan åsikt än vad jag upplever folket har i frågan och de är livrädda att bli attackerade med halmgubbar ifrån medierna.
-Bara ta valet 2002, då uppdrag granskning gick och frågade folk vid valtunnorna vad de tyckte om invandringen. Ingen av dessa gubbar vågade sedan stå för vad de tyckte.

Så frågan jag ställer mig idag är om medierna har för stor makt? Jag upplever att politiker inom just invandringsfrågan rent allmänt inte vågar säga vad de tycker, då de är rädda att bli översvämmade med halmgubbar ifrån medierna, plus att de kan bli utsparkade ur partiet för att se bättre ut i medierna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Fast rent praktisk skulle detta inte fungera vidare bra. Det bästa är att låta politikerna sköta om detta genom att folket får rösta, det är dock synd att politikerna har en annan åsikt än vad jag upplever folket har i frågan och de är livrädda att bli attackerade med halmgubbar ifrån medierna.

Att synliggöra folkviljan ibland kan jag tycka är nödvändigt.

Skrivet av bud_bundy:

-Bara ta valet 2002, då uppdraggranskning gick och frågade folk vid valtunnorna vad de tyckte om invandringen. Ingen av dessa gubbar vågade sedan stå för vad de tyckte.

Det är en indikation på att många politiker faktiskt har nationalistiska tankar. Om så är fallet är det djupt tragiskt, men samtidigt ett tecken för yrkeskåren, att röstfiska "off the record" och sedan vända om och sälja ut med politiskt korrekta floskler när kamerans slås på. Det är makten som är det viktigaste för majoriteten av politikerna. Sedan finns det idealister men tyvärr av V- eller MP-varianten som förespråkar marxism, queerteori, en gränslös värld och så vidare och verkligen tror på detta.

Skrivet av bud_bundy:

Så frågan jag ställer mig idag är om medierna har för stor makt? Jag upplever att politiker inom just invandringsfrågan rent allmänt inte vågar säga vad de tycker, då de är rädda att bli översvämmade med halmgubbar ifrån medierna, plus att de kan bli utsparkade ur partiet för att se bättre ut i medierna.

SD går ju framåt just på grund av detta. Nu tror jag i och för sig att Åkesson gjorde bort sig som slängde Almqvist till vargarna. Folk verkar nu vilja ha rakryggade och konsekventa politiker, att krypa inför medias krav som Åkesson gjorde där kommer nog att drabba förtroendet för honom hos den stora massan.

Permalänk
Medlem

Det är kul att så många är rädda för ett odemokratiskt samhälle och därför vill förhindra folk från att rösta på SD. Inser ni inte själva hur dumt det låter?

Jag är själv andra-generationens invandrare men med tanke på hur jobbsituationen ser ut i Sverige just nu tycker jag dock att regeringen kan lugna sig lite och skärpa till reglerna. Det senaste inflödet från Somalia märktes som fan här nere i Malmö, och inte på ett bra vis.

Det som behöver göras först och främst är att fixa arbetslösheten. Slopa LAS, sänk arbetsgivaravgifter och gör det så lätt som möjligt att starta eget. Vissa branscher blir helt överkörda av arbetskraft från EU länderna i öst, detta måste också åtgärdas men det är svårt med tanke på våra fackföreningars principer.

Det finns helt enkelt vissa saker som behövs för att tillåta en så pass öppen invandringspolitik. Folk måste inse att idén om det svenska folkhemmet är död och börja anpassa sig inför en liberalare värld.

Permalänk
Medlem

Det här med att de som vill ska betala för invandringen och summan som nämns, 300kr, är den bara tagen ur luften eller var kommer den ifrån?

Nu var jag lite bekväm av mig och valde att lita på uppgifterna på Wikipedia angående landets demografi och stämmer den så är vi ganska exakt 6 miljoner människor i landet i åldersspannet 15-64år. Kanske inte lämpligt att lägga denna avgift på de under 18år men det ger alla fall ett hum om ungefär hur många som kan antas vara med.

Om samtliga personer i detta intervall ger 300kr per månad får man in 21,6 miljarder. Nu känner jag själv inte till vad invandringen kostar men det är väl inte helt otänkbart att den kostar mer, kanske t.o.m. mycket mer?

Observera att detta är om samtliga 6 miljoner i åldersspannet 15-64år betalar 300kr per månad (3600kr per år)

Om istället endast 2/3 av dessa kan tänka sig att betala får alltså 4 miljoner människor stå för kostnaden.

Kostar invandringen:
20 miljarder, blir det 5000kr per person och år.
40 miljarder, blir det 10000kr per person och år.
60 miljarder, blir det 15000kr per person och år.

Ovanstående förutsätter alltså att 66% i spannet 15-64 år kan tänka sig att betala.

Vid 75% deltagade blir istället de respektive summorna 4400kr, 8900kr eller 13300kr.
Vid 50% deltagande 6700kr, 13300kr eller 20000kr.

Så vad tror ni, räcker det med 300kr per månad eller går det åt närmare 1700kr som i scenariot med 60 miljarder och 3 miljoner betalande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Om istället endast 2/3 av dessa kan tänka sig att betala får alltså 4 miljoner människor stå för kostnaden.
...
Ovanstående förutsätter alltså att 66% i spannet 15-64 år kan tänka sig att betala.
..
Vid 75% deltagade blir istället de respektive summorna 4400kr, 8900kr eller 13300kr.
Vid 50% deltagande 6700kr, 13300kr eller 20000kr.

Varken 100%, 75%, 2/3 eller 50% deltagande är realistiskt.

Det är skillnad på att vara invandringspositiv och att själv, aktivt, registrera sig för att få räkningar hemskickade så att okända personer ska få komma till Sverige.

Permalänk
Medlem

Ang. en "frivillig" avgift för att täcka kostnaden för invandring så är det ju bara larvigt. Hela idéen om välfärdsstaten utgår ju ifrån att samla in pengar ifrån medborgarna och att omdistribuera dessa. Skulle medborgarna själva få välja vilka skatter de ska betala och också därmed vilka rättigheter de skulle få åtnjuta skulle var och en av alla medborgare enbart betala för det de själva nyttjar.

Ang. om medierna har för stor makt är detta också larvigt. Att några äldre herrar inte vågar stå för sina åsikter är knappast medias fel. Allt detta snyft om "PK-media" och "etablissemanget" saknar grund. Jag säger inte att all media är opartiskt och består av god journalistik eftersom media i slutänden består av människor, men att tro att media är ett samlat etablissemang är både korkat och naivt.

Ang. SD-affären och Åkessons spark av Almqvist och Ekeroth så hade han knappast inget val efter sin "nolltolerans"-strategi. Hade han inte gjort detta hade det möjligtvis tilltalat de mer radikala sympatisörerna inom SD, men partiet hade sjunkit som en sten i opinionen. För att behålla större delen av sina väljare, och för att kunna rekrytera nya, var Åkesson tvungen att öppet sparka framförallt Almqvist, annars hade partiet fått en rasist- och järnrörsstämpel på sig som nog inte hade gått tvätta bort till 2014.

Ang. vilket av de två "läger" som har bäst koll på invandring när det kommer till kostander är det min absoluta uppfattning att invandringskritiska personer har sämre koll. Detta eftersom en stor del av deras åsikter och uppfattningar verkar bygga på den desinformation och ibland regna lögner som sprids via bloggar och forum på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magnusvmt:

Det är kul att så många är rädda för ett odemokratiskt samhälle och därför vill förhindra folk från att rösta på SD. Inser ni inte själva hur dumt det låter?

Jag är själv andra-generationens invandrare men med tanke på hur jobbsituationen ser ut i Sverige just nu tycker jag dock att regeringen kan lugna sig lite och skärpa till reglerna. Det senaste inflödet från Somalia märktes som fan här nere i Malmö, och inte på ett bra vis.

Det som behöver göras först och främst är att fixa arbetslösheten. Slopa LAS, sänk arbetsgivaravgifter och gör det så lätt som möjligt att starta eget. Vissa branscher blir helt överkörda av arbetskraft från EU länderna i öst, detta måste också åtgärdas men det är svårt med tanke på våra fackföreningars principer.

Det finns helt enkelt vissa saker som behövs för att tillåta en så pass öppen invandringspolitik. Folk måste inse att idén om det svenska folkhemmet är död och börja anpassa sig inför en liberalare värld.

Det där var en klarsynt analys. Det är just en liberalare värld som Reinfeldt med fler siktar in sig på och han och hans gelikar begriper naturligtvis att det är som du skriver. De sociala trygghetssystemen vi har kommer att överbelastas och gå under tillsammans med kollektivavtalen eftersom dessa i grund och botten inte är gjorda för internationalism och öppna gränser, utan fenomen som utvecklats i Sverige och passar svenskarnas mentalitet bra överlag. Det finns naturligtvis en universell komponent i det hela då man inte gärna betalar för att en utgrupp får skörda frukterna av den egna gruppens arbete oavsett var på jorden man befinner sig. Den "främlingsfientlighet" som logiskt sett bör uppstå när andra grupper tar för sig har den radikala individualismen och motverkandet av en svensk gruppstrategi lyckats undertrycka.

Skrivet av Drey:

Varken 100%, 75%, 2/3 eller 50% deltagande är realistiskt.

Det är skillnad på att vara invandringspositiv och att själv, aktivt, registrera sig för att få räkningar hemskickade så att okända personer ska få komma till Sverige.

Naturligtvis, man kan tycka att det är intellektuellt ohederligt. Dock finns det en tendens bland vissa grupper att lyfta fram individer och hur synd det är om dessa när de ska skickas hem och på så vis förvandla en debatt som bör vara rationell till en känsloladdad soppa. Faktum är att vi tar in långt fler människor som flyktingar än de som har ett skyddsbehov enligt FNs definition. Det finns all anledning att spela fult åt andra hållet och fråga hur mycket pengar individer kan tänka sig betala in på "invandrarkontot".

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt att vi har så hög invandring som vi har. Sverige tar ju emot mest invandrare per capita i hela världen! Samtidigt har skolan gått från en av världens främsta till bottenskrapet i EU, försvaret har fallerat och sjukvården är katastrofal. Dessutom har vi ett pensionssystem som snart kollapsar och lägg där till bostadsbubblan som snart spricker!

Sen får man reda på att invandringen kostar mer än både vårat försvar och sjukvård. Självklart ska vi hjälpa utsatta, men ska det verkligen gå före att ge våran egna befolkning utbildning och sjukvård?

I en undersökning så är majoriteten av våran befolkning emot massinvandringen, men det är givetvis inte frågan som är högst prioriterad när det vankas val, så våra politiker kan lugnt fortsätta. Vad tjänar politikerna egentligen på detta?

Folk tänker "vi som är så rika måste självklart hjälpa andra". Det är lätt att hjälpa andra genom att ta sms-lån! (Sverige är världens 5e mest skuldsatta land, ca 4ggr högre skuldsatta/person är Grekerna)

Två bekanta har gått bort i Cancer, och den vården de fick var katastrofal. Därför jag är så förbannad. Jag kan inte direkt säga att jag är sugen på att betala halva min lön i skatt när man ser att politikerna bara stoppar pengarna i sin egna plånbok och sedan dumpar resten i havet..