Crossfire med 7970 - vilka?

Permalänk

Crossfire med 7970 - vilka?

Jag har planerat att köra crossfire och står nu i begrepp till att inhandla två stycken 7970 till ändamålet. Det jag funderar på är vilka versioner jag ska köpa för att få ett system med bra kylning och med låg ljudnivå. Moderkortet är ett Asrock Extreme 4: https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx i ett Fractal Design R4.

Enskilt vinner givetvis Asus Matrix Platinum, men detta tar upp tre kortplatser vilket jag befarar skulle bli väldigt trångt, om det ens skulle vara möjligt. Jag har tänkt mig en dubbeluppsättning av någon av dessa:
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=742804&sku=763976&sku=7...

Har läst mig till att referensdesign hade varit bra, då luften slungas ut på baksidan istället för inuti chassit. Jag önskar däremot något kraftfullare än ett sådant och kan tänka mig att köpa någon eller några extra 120mm/ 140mm-fläktar till chassit om det är nödvändigt för att få bra luftcirkulation.

Har vi några förslag?

Permalänk

Jag kör själv med två 7970 GHz Ed. Vapor-X och de är riktigt bra! Kyler bra, klockar bra och är tysta om du ställer in en fan profile på MSI afterburner.
Sjäv har jag
2xBotten fläktar
2x Sido fläktar
2x Sido fläktar till hårddisken
1x140 mm fläkt där back
1x200 fläkt på toppen.

Som sagt, desto fler fläktar. Desto bättre kyler det. Att köra två 7970 GHz så kan temperaturen nå upp mot 86 C på det översta kortet. Men jag har sänkt fläkt hastigheten för att det ska låta mindre. Grafikkorten genererar mycket värme, speciellt om man har två.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Kör referens kort i crossfire och tycker det funkar kanon. Det blir ju inte så varmt i lådan eftersom luften åker ut där bak som det inte skulle göra med en annan modell. Är helt klart nöjd.

Permalänk

Temperatur, ett kort, öppet system:

Ljudnivå, ett kort, öppet system:

Uppskattar verkligen att du skriver hur många fläktar du har, om än jag inte vet mer än just "att du har dem".

Det är just bara det att jag är orolig över hur varmt det kommer att bli i lådan, vill inte att datorn ska extraknäcka som ugn när gratängen står i och man försöker hitta plats åt de ugnsgrillade tomaterna. Att extrafläktar behövs, det är nog bara att konstatera utan tvekan.

Just chassifläktar har jag väldigt dålig koll på, finns det någon speciell modell därifrån som kan passa mitt ändamål utan att låta alltför mycket?

Permalänk

Skulle också rekommendera referenskortet men om det tvunget ska vara en annan kylare så har sapphire/gigabyte/msi tysta och högpresterande kylare som är två slotare.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Det är lungt Det är bästa är att skriva vad man själv har i detaljer så du vet lite vad du ska gå efter också

Jag kör själv med dessa http://www.dustinhome.se/product/5010618895/cooler-master-sic.... Billiga som f"n!

Om du kopplar dessa direkt till PSU så kommer de gå i 2000RPM och det kommer att låta som en dammsugare. MEN jag har ju kopplat alla dessa till moderkortet med hjälp av fördelare till 3-pin och sen gått in på ASUS Fax Expert och ställt in min egen inställning hur snabbt de ska gå under vilken temperatur som är i datorn. Jag har satt dem får max gå i 1200RPM och de låter knappt något.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Det är lurigt det här. Har hittat informativa och pålitliga recensioner om asus- och sapphirekorten, men ingenting om Gigabyte 7970 Ghz Edition.

Finns det någon recension för Gigabyte Ghz? Har jag missat den, dvs är jag dålig på att googla eller görs det under annat namn i utlandet? Tack för all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Enda skillnaden mellan ghz och vanliga är höjda frekvenser, resten är exakt samma.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Enda skillnaden mellan ghz och vanliga är höjda frekvenser, resten är exakt samma.

Menas det att man kan förvänta sig endast någon enstaka grad temperaturhöjning och någon dB över resultaten som behandlar Gigabyte 7970 OC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ah! Bubble gum:

Menas det att man kan förvänta sig endast någon enstaka grad temperaturhöjning och någon dB över resultaten som behandlar Gigabyte 7970 OC?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Det nalkas inköp och just nu ligger dubbla Gigabyte 7970 Ghz i täten. Som jag har förstått det är kortet ett rent 2-slots-kort i jämförelse till Sapphire 7970 Ghz som ska ta upp 2,5 slots. Jag är rädd att det hela ska bli för varmt och trångt att köra på Sapphire med Asrock Extreme4, då tidigare postare haft ett annat moderkort.

Tror ni att detta är en bättre lösning, d.v.s. att köra Gigabyte istället för Sapphire?

Permalänk

Skulle rekomendera XFX 7970 referens som du kan köpa hos CDON.com.
RIKTIGT bra kort !
Har dessa själv och är tvär nöjd. Äger lika chassi som du men 7 fläktar installerade och min temp är kontrollbar. Maxar 80C på det ena grafikkortet medans det andra ligger på ca 76C i full load i ca 1 timme.

Permalänk

Nu finns 7970 ghz vapor på kompletts rea, pris 3399:-

Skulle vara mycket vänligt att höra av er, ni som sitter med crossfirelösningar med detta kort. Hur har ni löst värmeproblemen, vad har ni gjort?

Permalänk
Medlem

jag kör två st 7970 xfx klockade till ghz edition och dom går aldrig över 76 grader i spel. kör 2 120mm fram 1 120mm bak 1 120 i toppen. mer behövs inte enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

Återupplivar och lånar tråden lite.

Sitter på ett http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=GV-R797OC-3GD

7970 OC med tre fläktar.

Ville köpa ett till, hur ser det ut med Crossfire i dagsläget? Senast jag körde det var det väldigt dåligt, en uppsättning av två st 6850.

Kommer två identiska 7970oc med tre fläktar spela bra ihop? Kommer jag behöva någon extra kylning? Kör tre st 120mm fläktar

EDIT:
Frågan är också, vad är bättre? Att sälja det jag äger och lägga till pengarna från köp av nytt till att köpa något bättre, eller att köra med 2 st?

Kan också köpa ett Powercolor Radeon HD 7970 PCS+ Vortex II, 3GB DDR5 (384 Bit), HDMI, 2miniDP för 2300

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget bättre att köpa, om du inte vill köpa ett Nvidia Titan vill säga, men det känns ju som en rätt korkad deal.

Om det var väldigt dåligt sist, så är det nog väldigt dåligt för dig nu med. För mig är det väldigt bra och var även väldigt bra med 6800-serien.

Permalänk
Medlem

Grejen var ju att tex BF3 gick bättre när man körde ett 6850 än två... men 7970 är väl mycket bättre optimerat och Crossfire vänligt eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karemzo:

Grejen var ju att tex BF3 gick bättre när man körde ett 6850 än två... men 7970 är väl mycket bättre optimerat och Crossfire vänligt eller har jag fel?

Ja, cf är inte vänligt. Renderingstider och sånt;) Det har kommit upp "några" gånger på sweclockers..

Permalänk

Ska du köra två icke referens kort i crossfire/sli rekommenderas starkt ett bra insug i fronten samt utsug från sidopanel.

Polare minskade tempen med ca 10c bara vid inköp av fläkt till sidopanelen med sina Gigabyte HD7950n då dessa grafikkortsfläktar skickar inte direkt ut luften på en säker plats.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Mm, men med tanke på alla spel som kommer, vad hade ni gjort? Köpt ett till 7970 eller sålt det jag har och köpt ett bättre?

Permalänk
Medlem

Finns det ens 7970 med referenskylare att få tag på nu?
Är själv i tankarna på att köpa ett tredje 7970 men det måste ha referenskylare pga. vertikalmonteringen i chassit.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Funkar 7970 cf bra då? Lär jag vara nöjd?