2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Avstängd

Lås tråd?

Ni är ju way off topic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

vem fan vill betala för 1,2,4 skräp är va det är

En oberoende ej reklamfinansierad tv- och radiotjänst är något man skall värna om.

Allt annat är idioti.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oobum:

En oberoende ej reklamfinansierad tv- och radiotjänst är något man skall värna om.

Allt annat är idioti.

Fast varför skulle den inte kunna vara reklamfinansierad (jag har för mig att de har reklam när de sänder större evenemang, när programmet skall börja, typ "programmet presenteras av..."), eller att de som vill kunna se på SVT betalar en abonnemangsavgift så som med alla andra kanaler?

Sen hur oberoende eller inte den är låter jag vara osagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

En oberoende ej reklamfinansierad tv- och radiotjänst är något man skall värna om.

Allt annat är idioti.

Du lever i en fantasivärld om du tror att det är oberoende.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här trådar, alla blir experter oavsett ålder.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ODDNAME:

Älskar sådana här trådar, alla blir experter oavsett ålder.

Fantastiskt hur alla vet och kan allting ibland:)

Permalänk
Medlem

Betala eller inte, det är upp vill var och en men gnäll inte om det går åt pipan!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fantastiskt hur alla vet och kan allting ibland:)

Med tanke på ditt antal inlägg känns det som att du vet mer än de flesta
(menat som en komplimang)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Wow. Med deb befängda världsuppfattningen borde du söka jobb på Radiotjänst. Eller du kanske redan jobbar där? Bara därifrån jag hört sådana vanföreställningar tidigare.

Såklart finns det en del som aldrig kollar på SVT, men förvånansvärt många som hävdar att de aldrig kollar på SVT gör onekligen ändå det. Jag ser ofta, bland annat på jobbet, på rasterna, där ibland ämnet om TV-avgift kommer upp för diskussion. Det är en hel del, framför allt de lite yngre, som hävdar att "SVT visar ju bara skit som ingen vill se" och "jag tittar ändå aldrig på SVT, så jag tänkder inte betala".
På nästa fikarast, däremot, så börjar det pratas om komedier osv och samma personer tycker att Grotesco, HippHipp, Starke man, Nilecity, Percy Tårar, Mia och Klara, Kvateret skatan, Varan-TV osv osv "Är för jävla bra". "Bästa komedin ever" och liknande brukar man höra. Då undrar man lite vad som händre med "Tittar aldrig på SVT"...

Skrivet av icelaw:

Eller så får man börja erbjuda ett utbud av program som folk vill se på, inte endast vad pensionärer vill se på.
Funkar i Storbritannien, där mega-företaget BBC är statligt ägt men ändå lyckas sända ett utbud som folk vill se på, inte bara en onödig utgift för program som kostade en tia att producera, som SVTs affärsmodell då, "svinn är positivt, kvalitet är avskyvärt".

Jag vet inte hur din definition på "pensionär" lyder, men om det är en person som vill titta på saker som kräver att hjärnan aktiveras för att kunna tillgodogöra sig innehållet så stämmer det nog att det mestadels är "pensionärer" som kollar på SVT, även om de åxå sänder ett och annat "hjärndött" program.
Gällande BBC och deras produktioner så visar just SVT en hel del av deras produktioner i form av dokumentärer och även, tror jag, naturfilmer osv, Möjligen att TV4 gjort det någon gång åxå, men bortsett det kan jag inte dra mig till minnes att nån annan kanal gör det.

Skrivet av Nivity:

Tur man kan gå ur skit som Svenska kyrkan iaf.

Man kan tycka vad man vill om svenska kyrkan, såklart. Själv har jag gått ur en gång i tiden, när jag var yngre och inte förstod allt fantastiskt som kyrkan faktiskt gör. Nu när jag har vaknat och insett hur det faktiskt ligger till har jag tänkt gå med igen. Jag tror inte ett dyft på jesus och gud osv, men svenska kyrkan gör så mycket mer än bara håller gudstjänster. Man gör otroligt mycket för utsatta människor, allt från att skänka pengar från kollekten till olika hjälporganisationer till att se till så att ensamma männikor kan ha någon att prata med eller träffa andra, till att man har sång- och lekgrupper dit man, oavsett vilket religiöst samfund man råkar tillhöra, kan gå med sina barn för att ha roligt. Man har även en omfattande musikverksamhet, med körer och andra musikgrupper, dit vem som helst kan gå och, helt gratis, spela och sjunga tillsammans med andra och det är inte enbart sakral musik som spelas/sjunges utan även vanlig pop/rock/jazz osv. (Däremot kanske det inte går hem med black metal och liknande)
Man håller åxå konserter i många kyrkor, varav en hel del är helt gratis att gå på. (De som inte är gratis är i regel privata aktörer som hyrt in sig i kyrkan för att hålla konserten där.) Men visst, det är ju inte dubstep och annan hjärndöd musik som spelar på dessa konserter...
Därtill så sköter ju kyrkan även om kyrkorna som finns i landet och även om jag, åter igen, inte tror ett dyft på gud och jesus och sånt, så tycker jag om att gå in i dessa, ofta mäktiga, byggnader och beskåda dem.
Men visst, om man har den där mentaliteten, som fler och fler har, att bara bry sig om sig själv och skita blankt i sina medmännikor, ja då kanske svenska kyrkan är skit.

Permalänk
Medlem

Men gällde inte tråden huruvida en anställd vid radiotjänst får eller inte får göra intrång på privat mark intill ett hus för att spionera genom privatpersoners fönster?
Jag kanske har fel eftersom jag bara läst de två första sidorna....

Permalänk
Medlem

Vad TS beskriver låter som hemfridsbrott och är i varje fall definitivt ofredande om någon var i huset.

Jag skulle polisanmäla dem och bestrida eventuellt betalningskrav från Radio&TV-tjänst. Jag skulle gärna se om de vågar vittna om att de stod på min bakgård och kollade genom fönsterna för att ge mig en räkning på 1000kr när de själva riskerar böter (eller fängelse) och avsked (Radio- och TV-tjänst förbjuder sina anställda att göra så här).

Dessutom skulle det vara ord mot ord med vittnen som får provision om de hittar en TV.

Permalänk
Medlem

Ont dock så bör du anmäla dom.

kommentar som bröt mot § 8 borttagen
Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Eller så får man börja erbjuda ett utbud av program som folk vill se på, inte endast vad pensionärer vill se på.
Funkar i Storbritannien, där mega-företaget BBC är statligt ägt men ändå lyckas sända ett utbud som folk vill se på, inte bara en onödig utgift för program som kostade en tia att producera, som SVTs affärsmodell då, "svinn är positivt, kvalitet är avskyvärt".

Vad är det du saknar? Jag tycker att SVT har ett väldigt varierat utbud

Dock äger jag varken TV eller tittar särksilt mycket på den när jag är hos bekanta, men det är min allmänna uppfattning.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mocka:

Med tanke på ditt antal inlägg känns det som att du vet mer än de flesta
(menat som en komplimang)

Hehehe är det menat på det viset så tackar man:)
Jag har skrivit en hel del inlägg sen jag registrerade mig absolut, dock är väl inte antal inlägg det som visar hur mycket man kan;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Därtill så sköter ju kyrkan även om kyrkorna som finns i landet och även om jag, åter igen, inte tror ett dyft på gud och jesus och sånt, så tycker jag om att gå in i dessa, ofta mäktiga, byggnader och beskåda dem.

Host*bidrag*Host. Kyrkorna räknas som en del av vårt kulturarv, och substantiella summor avsätts årligen från våra skattepengar för att delas ut i form av olika underhållsbidrag, där kyrkan är en av de större mottagarna. Detta trots att det knappast saknas pengar i botten på kassa kistan...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabrioth:

Men gällde inte tråden huruvida en anställd vid radiotjänst får eller inte får göra intrång på privat mark intill ett hus för att spionera genom privatpersoners fönster?
Jag kanske har fel eftersom jag bara läst de två första sidorna....

Verkar som bara läste två första raderna i TS post också

Permalänk
Medlem

Har det uppkommit någon slutsats i denna tråden vad som gäller för att man ska betala TV-licens? Är det om man har en bildskärm av något slag? En TV? En TV eller projektor som endast används till att kolla på film (streamat via Netflix, BlueRay osv. som inte kräver mottagare)?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JoeBlack:

Har det uppkommit någon slutsats i denna tråden vad som gäller för att man ska betala TV-licens? Är det om man har en bildskärm av något slag? En TV? En TV eller projektor som endast används till att kolla på film (streamat via Netflix, BlueRay osv. som inte kräver mottagare)?

Det står väl ganska bra på hemsidan vad som gäller, men har man något som kan ta emot en TV-signal ska man betala, antar jag (det spelar tydligen ingen som helst roll om den är sönder/används eller inte, det ska ändå betalas).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Har det uppkommit någon slutsats i denna tråden vad som gäller för att man ska betala TV-licens? Är det om man har en bildskärm av något slag? En TV? En TV eller projektor som endast används till att kolla på film (streamat via Netflix, BlueRay osv. som inte kräver mottagare)?

Ja många gånger och så tar vi det en gång till:

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Avgiftsskyldighet
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Och en förtydling:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Och så det här med playtjänster:

Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala radio- och tv-avgift?
Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala radio- och tv-avgift.
Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala radio- och tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Alltså: så fort det finns en tv mottagare ska det betalas och en dator räknas inte dit om den inte har tv kort, det är alltså mottagaren oavsett i vilken enhet den är inbyggd eller om den är fristående och oavsett analog/digital, dvb-t, dvb-c, dvb-s som är avgiftspliktig, inte bildvisaren.
Om man inte använder eller inte kan använda mottagaren så är den fortfarande avgiftspliktig, det är alltså innehavet och inte användningen som styr om man ska betala.

Åsikter om lagen tar man lämpligen upp med den riksdagledamot man föredrar, men just nu så gäller det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag flyttar hemmifrån blir de ingen TV eller radio för mig så tänker inte betala ett enda öre.
Skiten suger, hur kan man betala för något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja många gånger och så tar vi det en gång till:

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Avgiftsskyldighet
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Och en förtydling:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Och så det här med playtjänster:

Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala radio- och tv-avgift?
Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala radio- och tv-avgift.
Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala radio- och tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Alltså: så fort det finns en tv mottagare ska det betalas och en dator räknas inte dit om den inte har tv kort, det är alltså mottagaren oavsett i vilken enhet den är inbyggd eller om den är fristående och oavsett analog/digital, dvb-t, dvb-c, dvb-s som är avgiftspliktig, inte bildvisaren.
Om man inte använder eller inte kan använda mottagaren så är den fortfarande avgiftspliktig, det är alltså innehavet och inte användningen som styr om man ska betala.

Åsikter om lagen tar man lämpligen upp med den riksdagledamot man föredrar, men just nu så gäller det här.

Och TV kort ingår inte i vanliga datorer utan är ett separat kort man köper efteråt eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waowt:

Och TV kort ingår inte i vanliga datorer utan är ett separat kort man köper efteråt eller?

Det finns datorer som har sålts med inbyggt tv kort, men de flesta säljs utan.
Så det får du själv ha koll på beroende på modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

En oberoende ej reklamfinansierad tv- och radiotjänst är något man skall värna om.

Allt annat är idioti.

Det är det här det handlar om, precis det här. Visst kan man diskutera precis hur oberoende SVT och SR är, och man bör sträva efter att de ska vara så oberoende som möjligt inom de ramarna det är realistiskt. Men, man kan ju inte bara skita i det bara för att man vet om att det är svårt att ha en helt oberoende media. Man måste ju såklart fortsätta sträva efter att ha en såpass oberoende media som möjligt, då det är en grundförutsättning i ett demokratiskt samhälle (rätta mig om jag har fel).

Tänk om man skulle applicera samma tänk på Vägverket exempelvis (alltid denna biljämförelse ). De har sin nollvision, och vi vet alla att det är väldigt svårt att nå dit (om det ens är möjligt). Men det är ju inte som att Vägverket lägger ner nollvisionen bara för att de vet att det är svårt? Det är ju precis det man har en vision till, något att sträva mot. Precis så måste vi tänka med oberoende media. Sen så kan man väl alltid diskutera om det ska vara en avgift eller om det ska läggas på skatten, det tycker jag är en detalj i sammanhanget. Huvudsaken är att vi alla har samma mål, en såpass oberoende media som det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns datorer som har sålts med inbyggt tv kort, men de flesta säljs utan.
Så det får du själv ha koll på beroende på modell.

TV kort finns inte i integrerad form eller har jag fel? I så fall har jag inget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waowt:

TV kort finns inte i integrerad form eller har jag fel? I så fall har jag inget.

Jo det finns integrerat men det är som sagt inte vanligt, söker man på prisjakt så får man några träffar så några modeller finns det allt på svenska marknaden, dessutom finns det ju inbyggd tv som option i en del laptops och så säljs det en del färdigbyggda htpclösningar med mottagare.
Om du har det eller inte är väl inte så svårt att ta reda på, läs specen på din dator och/eller kolla om du hittar antennanslutning på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Bara SVT som producerar bra TV i Sverige.

Ne, hoppas de lyckas lägga in den i skatten så vi slipper alla smitare.

Giriga fanskap är dom! Går inte att neka! Dom kommer att dö av fete karma lagen! dom som sitter på chefpositionerna..

Jag har tv, men använder den bara till att kolla på film som jag köper digitalt!

Jag har inte ens min antennsladd inkopplad på min 47"are..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Hade jag sett någon smyga i min tomt hade jag sprungit ut med hagelbössan, om jag hade en ;). Men näh, skumt beteende.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Du ser ingen skilnad mellan Ambulans, Polisen, Brandkåren och SVT?

Jag ser ingen skillnad på lagar, man följer alla.

Skrivet av Klumpeduns:

Håll isär begreppen skatt och avgift. Skatt är något som du som svenska medborgare åker på by default. TV-avgift åker du enbart på om du skaffar dig en TV, det är med andra ord ingen skatt. Problemet i sammanhanget är att en TV kan användas till annat än att se på TV med. Därav problematiken. Personligen ser jag aldrig på någon TV-kanal, men TV äger jag men den används enbart till köp/hyrfilm eller att visa saker från min dator. Det känns ganska dåligt att behöva betala för något man ej nyttjar.

Jag har inte sagt att det är en skatt. Lär dig läsa?

Skrivet av Newklear:

Ska man dra det till den spetsen så kan man också säga att du konstant utnyttjar både poliskår (hur hade din stad sett ut om det inte fanns någon poliskår där?) och brandkår (hur hade samma stad sett ut om ingen släckte alla de bränder som uppstår?).

Jag har inget emot att betala för tjänster som man får något tillbaks från, verkligen inte, och det får man från allt det du rabblade upp där.

Däremot finns det många som aldrig, på något sätt, utnyttjar SVT's tjänster.

Det finns ingen mening med en sån aggressiv ton, du drar bara ner trovärdigheten i vad du själv säger.

Till slut handlar hela diskussionen om en sak, "Haters gonna hate". Och nästan alltid beror det på okunskap eller att man är mentalt handikappad. Du kanske borde gå någonstans med detta för att faktiskt göra en skillnad. Men det är väl inte ditt jobb. Du vill väl att någon annan faktiskt ska göra det åt dig.

Det här är mitt sista inlägg i denna tråd. Känns poänglöst att föra en diskussion med småbarn vars svar i princip är "Jag vill inte!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Jag ser ingen skillnad på lagar, man följer alla.

Nu snackar du dock skit. Du har en rättighet att bryta mot lagen. Det är dock även din skyldighet att ta konsekvenserna av att utöva denna rättighet. I de fall där man bryter mot en lag för att man tycker det är en korkad lag, kallas det civil olydnad. Om tillräckligt många bryter mot en lag ändras den, på gott och ont. Antingen blir påföljden hårdare, eller tas bort. Exempelvis gå mot röd gubbe...
Det är dock en fördel om man i alla fall ger ett visst sken av att följa åtminstone vissa lagar, det underlättar det dagliga livet. "Jag är hungrig - slå ihjäl grannar - ät deras mat" leder till jobbigt mycket kontaktsvårigheter med övriga i samhället. Tänk även på att även om du har rätt att göra vad fan du vill, så har grannen samma rätt, så jag misstänker att grannen inte står och väntar medan du tar livet av denna. Dråp, eller mord är dock väldigt tabubelagt, varför folk gärna skriver om att det är minsann inte en rättighet. Men jo, det är det. Att hävda att det inte är en rättighet, med påföljande skyldigheter, är att förbjuda fri vilja. Och visst finns det många som det hade varit rätt att ha ihjäl, bara lite så där vid sidan om det dagliga livet? Någon maktfullkomlig galning kan du säkert komma på? Du vet, den där djävulen världen hade varit en bättre plats utan...

Det är med andra ord helt upp till var och en vilka lagar man väljer att följa. Problemen brukar uppstå när deras civila olydnad resulterar i påföljd. Då får inte neka dig att säga upp din licens, och de har ingen rätt att kräva att få veta var TV'n tagit vägen. De kan fråga, du är dock inte skyldig att svara.
B!

kommentarer som bröt mot § 8 borttagna
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Jag ser ingen skillnad på lagar, man följer alla

Om du inte ser skillnad på lagar...gör samhället en tjänst och lås in dig

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W